Minulla on XP:n käynnistys CD itselläni, mutta kun yritän asentaa siitä käyttistä uudelleen niin alussa antaa myös bluescreenin!? Onko mitään tehtävissä? Miten pystyisin formatoimaan kovalevyni muulla tavalla?
Sain asennettua Windowsin, kun otin BIOSista ensin SATA asetuksen pois päältä.
Nyt kuitenkin uusi ongelma -> Windows ei tunnista koneen verkkokorttia (ajurit ei ilmeisesti kunnossa?) ja kun en juuri nyt muista koneeni verkkokorttia, niin en voinut hakea vielä ajureitakaan!?
Yritin Everest-ohjelmalla tsekata koneen tiedot ja samalla verkkokortin niin sekään ohjelma ei antanut mitään vastausta. Myöskään Windowsin laitehallinnasta en saa apuja.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti napretep: .....-> Windows ei tunnista koneen verkkokorttia (ajurit ei ilmeisesti kunnossa?) ja kun en juuri nyt muista koneeni verkkokorttia, niin en voinut hakea vielä ajureitakaan!?...../
Jos kysymyksessä on ns. valmis pakettikone, löytyvät uusimmat ajurit koneen valmistajan kotisivulta.
Jos kone on itse kasattu, uusimmat ajurit löytyvät koneen emolevyn valmistajan kotisivulta.
Jos koneessa on erillinen äänikortti (ei integroitu), löytyy sille ajuri äänikortin valmistajan kotisivulta.
Ajurit löytyvät varmaan joko tietokoneen tai emolevyn valmistajan sivuilta.
BIOS:sta kannattaa varmistaa, että integroitu verkkokortti on käytössä (enabled).
Voi olla sata ajurien vioittuminen = ei lataa kovolta. Ja asennus ei etene, jos cd ei sisällä ajureita (? SP3 ?) ja asennuksessa et paina alussa F6 = kolmannen osapuolen laiteajurit.
Sanoo myös syyksi: Käynnistyssektorin virukset.
Winukka vai rauta vika?
Helpoin tapa testata Live Linux CD:llä bootti.
Tutkia näkeekö kovon osiot, lukee niitä jne. Mättääkö sen takia asennus. Jos on hajonnut kovo.
Tai muussa raudassa vika ettei kone toimi.
Simppeli ja mun suosikki linux on Puppy Linux, jonka käyttöä voit tutkia tästä.
Sen valikoista löytyy xfprot virustutka. Oon ite imuroinnut tikkuun ajantasalla olevan tietokannan ja netittömän koneen skannanut se asennuspalikan avulla, ihan Live-tilassa. Ohjeita en jaksa enempiä funtsia. install-f-prot.pl tai muu .pl päätteinen tiedosto klikaten se päivittyi käyttöön.
Muistaakseni netin kanssa se live tilassakin hakee helposti uusimman viruskannan ja päivittää käyttökuntoon.
Parit linkit koskien tota skannausta.
http://www.puppylinux.org/?q=manuals/pup...y/virus-scanner http://www.f-prot.com/support/unix/unix_faq/47.html http://www.f-prot.com/support/unix/unix_faq/23.html
LISÄYS:
Ehti napretep toimensa laittaa viestin kirjoituksen aikana. Sata ajurien vioittuminen tais syynä olla.
Tohon Puppyyn liittyen, mun tikku linuxissa on kansiossa nämä.
F:\usr_local_fprot kertoo, että livenä vaan luon tai siirrän /usr/local/fprot kansioon Puppyssä ton kansion sisällön ja avot. Ei tarvi nettiä ja ton aikaisella antivir.def tiedostolla skannaa koneen.
Fprotin sivuilta pakattuna toi roina löytyy tästä.
Linux hallitsee ton pakatun paketin, samoin winukassa WinRar. Jos sen sisällön haluaa tutkia tms.
!xfprot niminen tiedosto mulla on myös tikussa ja menee /usr/local/bin kansioon. Oon varmaan nettillisellä koneella livenä huomannut ton tiedoston lisääntymisen tonne ja sitten kopsannut tikkuun. (Tai sit se "syntyy" kun livenä yrittää käynnistää xfprotin Menusta.)
Näin vähän vinkkiä, jos tahtoo Puppyn avulla konetta viruksien varalta skannailla.
(Unix/linux ohjeet kun ei ihan heti aukene. Aina.)