User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 12.11.2025 / 10:30
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > järjestelmän (xp pro) siirtäminen toiselle levylle
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Järjestelmän (XP Pro) siirtäminen toiselle levylle
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Junior Member

1 tuotearvio
_
10. elokuuta 2009 @ 14:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hei!

Minulla on mini-PC ja asensin tyhmyydessäni järjestelmän 4 gigan levylle. Siellä on nyt 85 MB vapaata tilaa joka on aivan liian vähän. :D

Koneessa on myös toinen levy, 15 gigaa.

Onko mahdollista vaihtaa järjestelmä toiselle levylle ilman, että tarvitsee uudelleenasentaa winukka?

Luullakseni levyt ovat erillisiä (eivät saman levyn osioita), koska BIOSkin tunnistaa ne erillisinä.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
10. elokuuta 2009 @ 16:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pystyy.

Kloonaus ohjelmia on paljonkin. Ilmaisiakin.
Mä olen ite HDClone 3.7 ohjelmalla ton tempun tehnyt. (Muut mitä löysin oli hitaampia, hankalampia jne.)
Tolla ilmaisella 4GB kovo pitää olla Primary Master ja 15GB kovo Secondary Master. Sen cd/dvd aseman voi kloonauksen ajaksi irroittaa. Disketillä kun toi tapahtuu.

Sitten esim. live linux cd ja GParted ohjelmalla voit kasvattaa kloonatun osion 4GB isommaksi siinä kovossa. Kannattais jättää osa siitä d: asemaksi. Näin siellä saat säilymään tiedostosi, kun tulee tarve format c: alkavalle winukan uudelleen asennukselle.
Mä suositteln Puppy Linuxia jonka kanssa GParted käyttöä suomeksi näät vaikka tästä mun ohjeesta.

Tossa Puppyssä on Menussa muistaakseni backup ohjelma, jolla toi osion kloonaus saattaa myös mennä.

Myös GPartted sivuston oma ohje näyttää miten osio kopioidaan toiseen kovalevyyn, näin.
Eli onnistuu se vaikka silläkin. Ehkä paremminkin, kun perään haluat osion kokoa muuttaa.

Live linux cd:tä mä suosittelen, sen sijaan että imuroit ja luot pelkän boottavan GParted cd:n.
Live linux cd:llä surffaat vaikka nettiin hakemaan ohjeita, kun se winukka joskus sekoaa. Nettiyhteyden luonti ethernetillä on neuvottu tossa mun Puppy ohjeessa.

Ja jos on epäselvää vielä miten se kloonattu 4GB kasvatetaan isommaksi, noon ohje on tässä.

Ja imuroitu .iso tiedosto poltetaan levyksi, ei tiedostoksi levylle. Nero poltto-ohjelmassa 'Levyn kuva levyksi'. Ja jos sitä tai vastaavaa ei oo, niin googlaa burn iso ja valitse joku ohjelma joka asian osaa oikein tehdä.

Jos se 15GB kovo ei oo tyhjä ja datat pitää saada säilymään, niin sitten älä tota HDClonea käytä, vaan kikkaile GPartedilla siihen 4GB tilaa ensin.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > järjestelmän (xp pro) siirtäminen toiselle levylle

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy