Koetin nostaa kellotaajuutta 3,8GHz:iin muuttamalla FSB:n 400:aan, CPU voltagen 1,25V:iin ja NB voltagen 1,2 V:iin. Kerroin on 9,5 ja CPU Z:n mukaan sainkin kellotaajuudeksi sen 3,8 GHz. Prosessori siis Intelin E8500 @ 3,16 GHz PQ5 emolevyllä.
Lämpötilat RealTempillä mitaten nousivat kuitenkin 60-70 asteeseen ilman mitään erityistä rasitusta, joten vaihdoin asetukset takaisin alkuperäisiksi. Minulla on Sonata III Silent ATX-kotelo (500W) ilman mitään erikseen hankittuja tuulettimia, joten onko 3,8GHz liikaa ja miten paljon sitten olisi mahdollista ylikellottaa?
Minua myös askarrutti tapa, jolla tuon multiplierin eli kertoimen oli tapa laskea 9,5 -> 6, jolloin myös kellotaajuus putosi 50%. Aluksi se pysyy siinä 9,5, mutta sitten aina jossain vaiheessa laski. Liittyisikö tämä jotenkin Asuksen AI Suite tai 6 Engine ohjelmiin?
Kone on Jimms PC:n kokoama paketti, jossa 4gb 800MHz muistia, Ati HD 4870, ja 32bit Vista Premium
tossa antec sonata 3 on kyllä ihan paska ilman vaihto = 1 tuuletin takapaneelissa. voihan sitä prossuu kellotella mielin määrin kunhan sille on kunnon jäähdytys.
Katselin, että tuulettimet eivät paljon maksa joten voisin ehkä sitten uudenkin ostaa. Katselin noita tietoja, että tuossa pitäisi olla yksi vapaa tuuletin paikka. Mikä olisi hyvä tehokas tuuletin, ja onko tuulettimet helppo asentaa itse?