...eikä lähde käyntiin, näyttö mustana. Kone on HP nx9005 A2800+ 256/ CMP FDD XPP ;Pros AMD Athlon XP vm.04. Joku viisas oletti emolevyn levinneen,itse en ymmärrä. Voiko ja onko mahdollista vaihtaa emolevyä vaikka käytettyyn,ehjään? Mistä sellaista voisi kysellä? Mitä maksaa vanha? Voisin laitattaa jälkipolville harjoituskoneeksi. Saanko apuja teiltä "kanssasisaret" ? Kiitokset jo etukäteen comphjuuterin puolesta !
Koeta nollata bios, jos tuulettimet kerran lähtevät käytniin. Eli irrota BIOS:in paristo noin kymmeneks sekunniks, ja laita takas. Minulla autto samanlaiseen ongelmaan.
BIOS:in paristo on siinä emolevyssä kiinni, semmonen pyöreä elohopeaparisto. Irrotus vaihtelee vähän merkeittäin.
Hmm. Itsellä hajosi emolevy kun kävi noin. Tuulettimet pyöri mutta mitään muuta ei sitten tullut.
Noita Socket-A emolevyjä löytyy kyllä mutta hintataso taitaa olla aika korkea. Huutonet kannattaa kahtella ja oletan että ne maksaa jotain laadusta riippuen (iästä myös) 10-50?.
Kyllähän tuo emolevyvikakin voi olla, mutta kannattaa silti kokoeilla tota biosin nollausta. Ei siinä kauaa mene, ja ongelma on korjattu, jos se siitä johtuu.
Vaan olen samaa mieltä, että jos ei nollaus auta, on emolevy laitettava uusiksi.
Kaikkien koneiden bootti ei näytä biosin asioita, eli voi olla musta ruutu winukan latausikkunaan asti.
Jos kovosta ei lähde lataantumaan käyttis, kovossa vaurio, winukka sekaisin, niin näkyvänä on vain se musta ruutu.
Live Linux cd käynnistyy ilman kovoakin. Helppo testi, rauta vai winukka vika.
Tietenkin BIOSiin pitää päästä ja näkyä ruudulla asiat, myös ilman kovoa.
'Press * to enter setup', mitä sanoo käyttöohjeet, mikä on näppäin, jolla ihan koneen käynnistyksen alussa, joitain sekuntteja aikana, painetaan, jolla biosiin mennään?
Ins, Del, Esc, tai joku F-numero-näppäin, siinä ne mitä on eri koneissa käytössä.
Noita voi kokeilla. Jos bios tulee näkyväksi, emo ei oo täysin sökö.