Hei, eli olen tuossa yrittänyt selata netistä vinkkejä, mutta ei ole löytynyt aivan samanlaista tapausta vielä, joten olisin kysynyt apua jos jokin osaisi heittää hyviä arvauksia mikä voisi mättää..
Eli tietokone on 3-4 vuotta vanha amd atlhon64, asus k8v-se deluxe emolevy, näyttis joku ati..
Vika alkoi oikeastaan ilmenemään jo sillä, että tietokone rupesi jumittamaan ja jähmäämään vistassa välillä ja saattoi jäädä esim. firefoxissa jumittamaan ja lataamaan pitkäksi aikaa. Tämän jälkeen kuitenkin toimi taas. Sitten joku kerta kun tietokone oli päällä, se oli mennyt virransäästötilaan ja ei enää tästä suostunut itsestään käynnistymään/sammumaan muuta kuin koneen takaa virtakytkimestä kääntämällä. Kuitenkin lähti päälle uudestaan. Muutaman kerran uudelleen käynnistyessä näytössä on näkynyt todella epämääräistä sotkua ja pikseleitä.
Nyt tietokone ei normaalisti käynnisty edes biossiin ja ei kuulu mitään piippauksia. Näyttöön ei tule mitään signaalia tällöin. Tuulettimet kyllä pyörivät, emolevyn alareunassa palaa vihreä valo, näytönohjaimen tuuletin pyörii ja cd-asema saa virtaa. Joskus tietokone saattaa lähteä normaalisti päälle ja latautuu windowsiin, mutta kun se on ollut tarpeeksi kauan päällä ja yrittää käynnistää uudelleen, tapahtuu tuo ettei kone käynnisty ollenkaan. Varmaan joku osa sitten lämpenee tarpeeksi tai jotain. Mutta ei kyllä nyt ole enää lähtenyt kylmänäkään päälle kuin todella harvoin.
Tähän mennessä olen ottanut kovalevyn irti ja siinä ei varmaankaan ole vikaa. Muistit on olleet irti ja kokeillut vain yhdelläkin kammalla. Kun kaikki muistit ovat irti tulee virhepiippaus vaikkei kuvaa näykkään ja ei käynnisty sen enempää. Näytönohjain on ollut irti ja tällöin tulee virhe piippaus.
Konetta rakentaessa vahingossa tilasin pelkän prosessorin. Kasasin koneen ja koitin käynnistää, tuulettimet, kovalevy ja dvd-asema lähtivät käyntiin. Näytölle ei tullut kuvaa, prosessori ei inahtanutkaan... Hain seuraavana päivänä prosessorin tuulettimen, ja sitten toimi hyvin.
Joten vikana voisi olla joku hajonnut komponentti kuten tämä tuuletin. Emolevyllä täytyi olla kaikki kunnossa ennen kuin se alkoi pyörittää osia. Joten tarkista koneen osat, korvaa hajonneet ja koita sitten.
Siis voihan se olla, että olen joskus onnistunut räveltämään kun olen tuon prosessorin tuulettimen vaihtanut. Tuuletin toimii kyllä siinä päällä samalla tavalla kuin kaikki muutkin tuulettimet vaikka kone ei käynnisty. Mutta voiko prosessori hajota siten, että aina välillä toimii ja välillä ei?