Emo Asus P6T SE, Intelin ICH10R kontrolleri. Neljä Samsungin terasta levyä raid 0. Win 7 Pro 64 bit.
Meinasin bootata levylle, jossa xp käyttis. Sitä varten laitoin ICH10R ohjaimesta asetuksen IDE päälle (siinä oli aiemmin asetuksena RAID). Kas kummaa, käynnistyikin Win 7 (varmaan sähläsin boottijärjestyksen epähuomiossa). Seiska kertoi, että löysi uusia laitteita (yhden Samsungin levyn) ja että asensi sille ajurit ... Boottasin koneen, laitoin asetuksen RAID takaisin, mutta Intelin kontrolleri vain ilmoitti, että raid "Failed".
Kuva tilanteesta:
Muutama kysymys heräsi tässä vaiheessa:
Mitä Windows oikein teki levylle? Millä tavalla se särki raidpakan?
Olen aidosti kiinnostunut, mitä winukka levylle teki. Mihin se kirjoitti mitäkin. Onko kyseinen toimenpide kumottavissa.
Miten tämän voi estää tapahtumasta uudelleen? Voiko esim. jotenkin varmuuskopioida raid-metadatan? Tulevaisuuden varalle siis, että kun tämä tapahtuu seuraavan kerran, voin vain palauttaa metadatan. Voiko metadatan laittaa vain luku -tilaan?
Onko sellaista softaa, jolla datan saa takaisin? Ja sellaista, jolla varmuuskopioida/suojata raidin metadata?
Raidpakassa ei tietenkään ollut mitään tärkeää, kaikki oleelliset filut ovat pariin kertaan varmuuskopioitu.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tuksu82: Oiskohan mahdollista että yksi pakan levyistä on poksahtanut? Ainakin tuo Kiintolevy puuttuu viittaa vahvasti siihen.
Ei vaan levy puuttuu RAID-puolelta koska se on siirtynyt IDE-levyksi. Tilanteen pystyi korjaamaan XP:ssä muutamilla konsteilla. Eli asentamalla ICH10 ajurit ja boottaamalla sitten uudelleen biosin asetukset raidille laitettuna kun muutamaa asetusta oli muutettu.
Kiitos noista vinkeistä Makke, olin jo luovuttanut tuon ongelman suhteen (eli miten saa ahcin asennettua windowsiin). Menin ja ostin erillisen i/o kortin, käytin järjestelmälevyä siinä, laitoin ahcin päälle, windows haki itse ajurit.