User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 13.7.2025 / 17:44
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > 4x1tb raid5
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
4x1TB RAID5
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Lafzon
Newbie
_
20. marraskuuta 2009 @ 15:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen jo pitkään miettinyt varmistettua tallennusratkaisua, jonka hukka olisi mahdollisimman pieni ja olen päätynyt seuraavaan ratkaisuun:
-Neljästä teratavun levystä RAID 5 -pakka
-Ohjaimeksi olen ajatellut Highpointin RocketRaid 2640x4:ää sen pienen hinnan takia

Muutama kysymys on silti avoinna:
-Minkä merkkiset levyt? Itse ajattelin samsungeja
-Onko RAID 5:tä ylipäänsä järkevää toteuttaa näinkin suurilla levyillä, kuinka suuri todennäköisyys on, että rebuildissa tapahtuu virhe?
-Onko kenelläkään kokemusta tuosta ohjaimesta tai muita ohjainsuosituksia (hinta max. 200? ja väylänä vähintään pci-e 4x)?
-Tukeeko ohjain portmultipliereitä ja FIS:iä (Frame Information Structure) mahdollisten päivitysten varalta?
-Kannattaako RAID toteuttaa softa- vai rautaraidina, kun käyttöjärjestelmänä toimii linux?
Moderator
_
20. marraskuuta 2009 @ 17:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata, mutta yritetään niihin mihin osaan :)

Lainaus:
-Minkä merkkiset levyt? Itse ajattelin samsungeja
Itse ottaisin kans Samsungeja, loistavia vehkeitä.

Lainaus:
Onko RAID 5:tä ylipäänsä järkevää toteuttaa näinkin suurilla levyillä
Itse en ainakaan näe mitään ongelmaa levyjen kokoon liittyen. Rebuildin pieleen meneminen on aika marginaalista touhua.

Lainaus:
Kannattaako RAID toteuttaa softa- vai rautaraidina, kun käyttöjärjestelmänä toimii linux?
Aina rautaraidina jos se on vain mahdollista, säästyy prossun laskentateho sitten muuhun kun pariteettidatan kanssa kikkailuun :)

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, mihin tuollaista ratkaisua tarvitset/olet suunnittelemassa?

Säännöt
Ubuntu is an African word meaning "I cant configure Debian"
Kun raportoit tuplaketjua, laita ketjun URL mukaan raporttiin, helpottaa elämää. :)
"Poliisilla on asiakas oikeassa ja pamppu vasemmassa."
Senior Member
_
20. marraskuuta 2009 @ 17:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Levyjen merkillä ei niin paljoa ole merkitystä, itse suorin samsungeja mutta siltä osin mielipiteitä on aivan yhtä monta kuin vastaajia. Levyjen koollakaan ei ole oikeastaan mitään merkitystä RAID5:n kanssa. Rebuild tietenkin kestää pitkään isoilla levyillä mutta siinä ei pitäisi olal mitään ongelmaa kunhan rauta pysyy kunnossa ja virrat päällä. Rauta raidista ei kannata maksaa ellei kyseessä on isompi järjestelmä, kotikäyttöön softa raidi toimii mainiosti.

Omassa servossa on neljän terasta jotka on osioitu 15GB+loput osiin ja pistetty sitten linuxin mdraidiin siten että 15GB osioit muodostavat 4 kovon RAID1:n käyttikselle ja loput on RAID5:ssa. Todellista tallennustilaa näin ollen RAID5 osasta löytyy noin 2,7TB. Ja hyvin on toiminut jo pitkän aikaa.

Kannattaa kuitenkin muistaa että RAID ei ole mikään backup vaan varmuuskopiot kannattaa edelleen ottaa.

うさぎ => Kubuntu 10.04 64b + W7Pro64 # EliteBook 8540w # Ci7 620M # 4GB # QFX 880M # 7k500 500GB
きつね => WXP32 # PIIX4 910e # 4GB # RHD 6870 # 500GB
くま => Linux/XBMC 64b # Zotac MAG HD-ND01 # N330 # 2GB # GF 9400M/ION
とら => Ubuntu Server 8.04 LTS 64b # Jetway NC62K-LF # AX2 4850e @1,7GHz/0,9V # 2GB # F1 4x1TB
Mainos
_
__

_
Repolaine
Suspended due to non-functional email address
_
21. marraskuuta 2009 @ 19:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluekkis:
Levyjen merkillä ei niin paljoa ole merkitystä

On sillä...
Itse en osta enää Seagaten kovoja, kahdessa bad sectoreita ilmeni vuoden käytön jälkeen ärsyttäviin kohtiin. Samsung ja Wester Digital parhaimmat tähän mennessä, Ei mitään ilmennyt kolmen vuoden aikana. Itse suunnittelen seuraavaksi kahta 2TB levyä. Onhan sitten Raptor levyt jos todella haluaa nopeutta irti.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > 4x1tb raid5

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy