Hei!
en ole mikään tietokone expertti, mutta jotain koneesta ymmärrän.
Ongelmani on sellainen, että olin lisäämässä paikallinen asema chen lisää kapasiteettia, haeskelin ohjeita netistä. No löysin ohjeet, mutta kun menen KÄYNNISTÄ-TIETOKONE (HIIREN OIKEA)- HALLITSE- TALLENNUS- LEVYNHALLINTA, pitäisi ilmestyä osioidut kansiot siihen keskelle, no mulle ei tule kumpaakaan, ei ctä, eikä etä, olen nyt ulkoiselle kovolle siirtänyt tarvittavat tiedostoni ja ajattelin asentaa Vistan uudelleen, no ok kaikki meni product keyhyn asti ok, mutta sitten windowsin asennus ilmoitti, että ei löydä kansioita.....hmnn En todellakaan tiedä mitä tekisin...
Ja kaiken hyvän lisäksi koneeni toimii moitteettomasti, mutta on vaan alkanut kaivelemaan se, että en saa osioitua kansioitani pienemmäksi, enkä suuremmaksi...
Nyt viisaat auttakaa ihmistä hädässä??
Ei voi muuta sanoa kun.. TIETOKONE, KUKA SENKIN NIMEN TÄLLE HÄRVELILLE ON KEKSINYT!
OK, minulla nyt tällä hetkellä ei ole Vista asennettuna millekään koneelle (ja mikä iljettävä käyttöjärjestelmä se onkaan), mutta kokeillaan - ja nyt seuraa ikävä kyllä paljon tarkentavia kysymyksiä (osioinnin käpälöiminen on oikeasti melko riskialtis operaatio):
Koneesi ilmeisesti on jokin merkkikone (HP, Compaq, Acer...?).
Vista siis nähtävästi käynnistyy ja toimii muuten normaalisti? [Jos se ei ole rikki, älä sorki sitä ;-) ]
Onko Windowsissasi useampi kuin yksi käyttäjätili? Huomauttaako järjestelmäsi levynhallintaa (compmgmt.msc) käynnistessäsi missään vaiheessa, että levynhallintaa on ajettava järjestelmänvalvojan oikeuksilla (= puuttuvat oikeudet)?
Antaako se mitään virheilmoitusta, esim. että jokin palvelu ei ole käynnissä (Vistalla levynhallinnan käynnistys muuten voi hetkisen kestää..)?
Toimivatko muut tietokoneen hallinnan kohteet normaalisti [laitehallinta (devmgmt.msc), tapahtumienvalvonta (eventvwr.msc)...]?
Näkyykö järjestelmän lokeissa virheitä (lokien pitäisi myös löytyä tietokoneen hallinnasta tapahtumienvalvonnan kautta)?
Mitä uudelleenasennukseen tulee, onko sinulla käytössäsi itse jollakin valmistajan palautusohjelmalla polttamasi palautuslevy(t) vai se hologrammipintainen Windows-asennuslevy, vaiko ei levyä laisinkaan?
Tarkkaan ottaen kuinka lähdit asentamaan järjestelmää uudelleen?
Aloititko uudelleenasennuksen jollakin ohjelmalla Windowsin käynnissä ollessa vaiko uudelleenkäynnistyksessä romppuasemalta?
Koetan tällä selvittää, eikö asennus löydä tiedostojaan rompulta (holo-rompuilla käy joskus näin) vai eikö se löydä niitä palautusosiolta (Onko koneellasi sellainen? Oletko joskus poistanut sen vapauttaaksesi levytilaa?)
Mitä taas itse osiointiin tulee, levynhallinta ei koskaan käsittele eikä näytä yksittäisiä kansioita /hakemistoja, ainoastaan kiintolevyn osiot (eli tässä vaiheessa, unohda ne kansiot ja asemakirjaimet). Yhdellä kiintolevyllä voi olla historiallisista syistä max. neljä ensisijaista osiota tai kolme + jatko-osio.
Esiasennetuilla merkkikoneilla osioita on pääsääntöisesti 1-3 (yksi ei välttämättä näy) ja koko kiintolevy on osioitu (näillä tuo C:-osion kasvatus tapahtuu yleensä poistamalla em. palautusosio). Ellei levyllä ole osioimatonta levytilaa, et voi kasvattaa yksittäisen osion kokoa.
Voit uudelleenasentamatta melko turvallisesti siivota C:-asemaasi esim CCleaner:lla ja siten vapauttaa levytilaa.
Ennen uudelleenosiointia kannattaa myös ajaa ensin C:-asemalle chkdsk ("virheentarkistus") ja dfrg ("eheytys") - ainakin XP:ssä nämä muistaakseni vielä löysi helposti napsauttamalla hiiren oikealla korvalla C:-aseman kuvaketta ja valitsemalla "Ominaisuudet" -> "Työkalut" tai komentorivin (cmd) kautta.
Itse olen käyttänyt osioiden muokkauksiin Parted Magic-liveä, mutta muistelen jostakin lukeneeni, että Vistassa olisi jo - ainakin teoriassa - toimiva osioinnin muokkaus (korjatkaa jos olen väärässä).
Tuo "tietokone" taas, kyseessä on kieltämättä huono käännös, compute = laskea :-) Vilpittömästi kuitenkin kanssasi (ja Alan Cooperin) samaa mieltä, ei tuon enää noin vaikeaa pitäisi olla. :-( Toisaalta, Microsoft tuntuu huolehtivan lähinnä ohjelmistopiratismin torjunnasta ja ohjelmoijatkin ovat vain ihmisiä, eivätkä he laadi aikataulujaan itse... duh.