User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 9.7.2025 / 00:17
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ulkoinen kovalevy paloi... korjaus?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ulkoinen kovalevy paloi... Korjaus?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Matukka12
Member

4 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 16:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tommonen Buffalon Just Store 1Tb ulkoinen kiintolevy ei toimi.
Pistin vahingossa siihen väärän virtalähteen, joka oli 24V 12V sijasta, eli syynä palamiseen on ylijännite.

Kysymys ois, onko mitenkään mahdollista saada tiedot levyltä pois?

1. Onko niissä joku kertakäyttösuojaus kopan ja kiintolevyn välillä?
2. Jos piirisarja on palannut, onko itse levy kuitenkin kunnossa?
3. Voiko identtisestä kovalevysta vaihtaa piirisarja toiseen kovalevyyn (koska itse kun katsoin ulkoapäin kovalevyjä, niin ei siinä itse levyyn mennyt kun vaan 4 johdinta).

Onko jollain kokemusta tälläisestä, ja onko Suomessa olemassa yritystä, joka voisi saada tiedot pois jos mikään ei auta?

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 / / AMD Phenom II x4 965BE @3617Mhz + Noctua NH-U12P SE2 / / Cougar Power 700W
F1 1Tb Spinpoint / / 2x F2 1.5Tb EcoGreen / / 2x500Gb Western Digital / / Buffalo Just Store 1Tb
Gainward Radeon HD 4850 512Mb Golden Sample / / Kingston HyperX Dual Channel 2x2Gb 1600Mhz CL9
Logitech Extreme3D Pro joystick + Formula Force EX-wheel / / Cyber Snipa Sonar 5.1 Headset / / Sennheiser HD215 / / Sidewinder X8 Wireless mouse
Asus EEE PC 1000HE / / Western Digital My Passport Essential 320Gb / / Buffalo Airstation WBMR-G125 WLAN-tukiasema

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 20. joulukuuta 2009 @ 16:13

Senior Member

1 tuotearvio
_
20. joulukuuta 2009 @ 18:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Helpoin tapa selvittää kovalevyn kunto on purkaa muovikehikko ja asentaa se kovalevy oman koneesi sisään. Ohjainpiiri on saattanut säästää kovalevyn vaurioilta, mutta se ei selviä ennen kuin testaat.
Jos koneesi on kannettava, niin voit ostaa kaupasta IDE/SATA -telakan johon kovalevyn voi laittaa ja kytkeä USB:llä koneeseen.

Jos kovalevy on myös ottanut iskua, voit lähettää sen Norman Ibasille, jotka keräävät sieltä tiedot talteen ja laskuttavat siitä 1500 euroa.
Matukka12
Member

4 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 19:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitti avusta, purin sen osittain ja kohta kokeilen toimiiko se.

Onko mitään kommenttia tohon?:

Voiko identtisestä kovalevysta vaihtaa piirisarja toiseen kovalevyyn (koska itse kun katsoin ulkoapäin kovalevyjä, niin ei siinä itse levyyn mennyt kun vaan 4 johdinta).

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 / / AMD Phenom II x4 965BE @3617Mhz + Noctua NH-U12P SE2 / / Cougar Power 700W
F1 1Tb Spinpoint / / 2x F2 1.5Tb EcoGreen / / 2x500Gb Western Digital / / Buffalo Just Store 1Tb
Gainward Radeon HD 4850 512Mb Golden Sample / / Kingston HyperX Dual Channel 2x2Gb 1600Mhz CL9
Logitech Extreme3D Pro joystick + Formula Force EX-wheel / / Cyber Snipa Sonar 5.1 Headset / / Sennheiser HD215 / / Sidewinder X8 Wireless mouse
Asus EEE PC 1000HE / / Western Digital My Passport Essential 320Gb / / Buffalo Airstation WBMR-G125 WLAN-tukiasema
Matukka12
Member

4 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 21:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tälläistä tulosta tuli:

Minulla on 4 kovoa, ja kone ei käynnistynyt ollenkaan, kun kytkin lisäksi vielä tuon Buffalon SATA:ssa.
Kone käynnistyi lisätyn kovon kanssa vain, kun Windowsin sisältävä kovalevy oli kytketty pois päältä.
Virtajohtoja ei ole kuin vaan 4 kerrallaan, mutta luulisin tulosten olevan silloinkin samat.

P.S katsoin Norman Ibasilta ja minulle tietojen palautus maksaisi noin.600?, koska itse kovalevy on täysin koskematon, ja takuusinetti paikallaan.

Newbie

5 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 21:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Matukka12:
Kiitti avusta, purin sen osittain ja kohta kokeilen toimiiko se.

Onko mitään kommenttia tohon?:

Voiko identtisestä kovalevysta vaihtaa piirisarja toiseen kovalevyyn (koska itse kun katsoin ulkoapäin kovalevyjä, niin ei siinä itse levyyn mennyt kun vaan 4 johdinta).
Itse onnistuin kerran vaihtamaan piirisarjan, mutta toimi vain 30min. Aika paljon riippuu onko ihan liittimillä vai juotettu. Suosittelen kokeilemaan kaikkea muuta ensin :)

Matukka12
Member

4 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 22:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Elikkä oliko siinä vain nuo 4 johtoa?

Käytitkö identtisen kovon piirilevyä?

Itellä on ainakin näkyvissä 4 kovalevyn keskiakselin lähelle tinattua kuparilankaa.

Olen sähköasentajaksi kouluttautumassa, joten luulisin pystyväni nuo johdot kytkemään melko vaivatta.

Toimiiko kovalevy kuitenkin sen 30 min ihan kunnolla, ja oletko saanut jälkimmäisen rikkoontumisen syyn selville?

Matukka12
Member

4 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 22:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Itellä on ainakin näkyvissä 4 kovalevyn keskiakselin lähelle tinattua kuparilankaa.

Olen sähköasentajaksi kouluttautumassa, joten luulisin pystyväni nuo johdot kytkemään melko vaivatta.

Toimiiko kovalevy kuitenkin sen 30 min ihan kunnolla, ja oletko saanut jälkimmäisen rikkoontumisen syyn selville esim oikosulku?

Newbie

5 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 23:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Matukka12:

Toimiiko kovalevy kuitenkin sen 30 min ihan kunnolla, ja oletko saanut jälkimmäisen rikkoontumisen syyn selville esim oikosulku?
Mulla taisi mennä johtoja 5, käytin aivan identtistä kovalevyä. Syynä oli ilmeisesti naarmu tai jonkin osan vahingoittuminen vaihdon aikana piirilevyssä, joten tarkkana kannattaa olla.
Matukka12
Member

4 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 23:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oliko johdot kuitenkin samasa paikassa?

Katoin että Buffalon kovo on Samsungin EcoGreen F2 HD103SI,
miulla on nytten koneessa sisällä oma EcoGreen F2 HD154UI.
Molemmat ovat samaa tuotelinjaa, erona vain 1Tb ja 1.5TB.

Tämä on todella kaukaa haettu, mutta voisko toimia toisen EcoGreenin piirilevy?

Suunnitelma ois jakaa vaan nuo johdot, pidentää ne kytkimelle, ja aina resetoin koneen ja kytken kytkintä vaihtaakseen käytettävää levyä...

Newbie

5 tuotearviota
_
20. joulukuuta 2009 @ 23:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitää takuuta en anna, mutta kun kaikki toivo on menetetty ainahan sitä voi koittaa. Voi tosin olla että kovalevy on muuten vahingoittunut. En kyllä itse lähde enään noiden kanssa leikkimään, koska vaarana on että koko kone kärsii.

Mainos
_
__

_
Matukka12
Member

4 tuotearviota
_
21. joulukuuta 2009 @ 00:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
OK, jos en löydä halpaa paikkaa, mistä sais tiedostot talteen, ostan uuden samanlaisen kovalevyn, puran sen ja kokeilen mainitsemani kytkin-menetelmää.

Mitenkäs tossa voisi koko kone kärsiä? Itellä ainakin, vissiin emolevy osaa olla käynnistämättä viallista laitetta.

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ulkoinen kovalevy paloi... korjaus?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy