Hankin pari viikkoa sitten Buffalo Linkstation Duo:n varmistusasemaksi. Olen siirtänyt lähiverkon yli tiedostot Linkstatioon ja RAID1 on käytössä. Siirrot olen tehnyt Windows koneesta, johon olen mapannut aseman ja siirto gigabitin lähiverkon yli. Huomasin eilen, että jostain syystä kaikki RAR-tiedostot korruptoituu siirron yhteydessä. RAR-tiedostot avautuu, mutta useimmissa pakatuissa tiedostossa tulee CRC-error. Vaikka kopioin RAR-tiedostot NAS:lta tietokoneelle ja avaan siellä, niin tiedosto on vaurioitunut ja RAR ei purkaudu. Kokeilin kopioida varmasti ehjän RAR-tiedoston NAS:lle ja NAS:lta takaisin tietokoneelle. Joka kerta tiedosto on korruptoitunut siirron jälkeen. Missä ongelma voisi olla?
Haluaisin vaihtaa tiedostojärjestelmän XFS:stä NTFS:ään, mutta käsittääkseni kaikki NAS ominaisuudet lakkaavat tämän jälkeen toimimasta. En myöskään tiedä miten RAID-tuki toimii, jos käytän Linkstationia vain USB-kaapelilla. Onko kenelläkään ratkaisuja näihin ongelmiin?
Veikkaisin, että sieltä on yksi tai useampi kiintolevy rikki osittain, jolloin datatallentuu useampaan kiintolevyyn tuon RAID1 ansiosta, mutta ei toimi. Siis se kiintolevy, josta tuo NAS palvelin hakee pääsääntöisesti sisällön vain on rikki, joka aiheuttaa korruptoituneisuuden. Voin tietysti olla väärässäkin. Oletko kokeillut kopioida muita tiedostoja tuon NAS palvelimen kautta?
Olen testaillut eri tiedostoilla. Jostain syystä monet isokokoiset tiedostot korruptoituu. Pienikokoiset ovat ainakin tähän asti toimineet. Testailin myös FTP ja SFTP siirtoja, mutta korruptoitumista esiintyy myös niiden kanssa. Samoin testailin toisella tietokoneella ja hitaammalla tiedonsiirrolla (100M). Sama vika hitaammallakin tiedonsiirrolla. Taidan laittaa laitteen takuukorjaukseen. Tapellut laitteen kanssa jo niin monta päivää.