Kovalevyn asentamisessa suuri hankaluus
|
|
CimiPimi
Junior Member
|
1. syyskuuta 2010 @ 21:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen kohta viikon ajan pähkäillyt pää punaisena kovalevyni kanssa ja en vain saa siihen asennettua käyttöjärjestelmää. Olen yrittänyt asentaa Windows XP:tä ja Windows 7:ää; kumpikaan ei ole onnistunut. Nyt lopetan pelleilyn ja kysyn teiltä asiaan perehtyneilta, että mitä minun pitäisi tehdä.
Tässä hieman taustaa:
Emolevy on Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P.
Kovalevy on Western Digital WDEARS.
kovalevyn päällä lukee SATA.
emolevyn sata-portin edessä lukee SATA2.
Bios tunnistaa kovalevyn.
toisessa tietokoneessa kovalevy toimii ja olen alustanut ja osioinut sen.
olen toisella koneella asentanut XP:n kovalevylle, mutta Gigabyten emolevyllä käyttöjärjestelmä ei avaudu.
Olen niin englannin- kuin suomenkielisiltä sivuilta etsinyt apua, mutta mikään ei auta. Ajureitahan ei voi puuttua sillä muuten emolevy ei tunnistaisi kovalevyä?
Olisi ihanaa vihdoinkin saada uusi tietokone toimimaan.
Kiitos kaikille pienenkin neuvon antaneille hyvin paljon!
|
jkstone
Suspended permanently
|
1. syyskuuta 2010 @ 21:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Oletko bootannut levyltä?
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
1. syyskuuta 2010 @ 22:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CimiPimi: Olen kohta viikon ajan pähkäillyt pää punaisena kovalevyni kanssa ja en vain saa siihen asennettua käyttöjärjestelmää. Olen yrittänyt asentaa Windows XP:tä ja Windows 7:ää; kumpikaan ei ole onnistunut. Nyt lopetan pelleilyn ja kysyn teiltä asiaan perehtyneilta, että mitä minun pitäisi tehdä.
Tässä hieman taustaa:
Emolevy on Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P.
Kovalevy on Western Digital WDEARS.
kovalevyn päällä lukee SATA.
emolevyn sata-portin edessä lukee SATA2.
Bios tunnistaa kovalevyn.
toisessa tietokoneessa kovalevy toimii ja olen alustanut ja osioinut sen.
olen toisella koneella asentanut XP:n kovalevylle, mutta Gigabyten emolevyllä käyttöjärjestelmä ei avaudu.
Olen niin englannin- kuin suomenkielisiltä sivuilta etsinyt apua, mutta mikään ei auta. Ajureitahan ei voi puuttua sillä muuten emolevy ei tunnistaisi kovalevyä?
Olisi ihanaa vihdoinkin saada uusi tietokone toimimaan.
Kiitos kaikille pienenkin neuvon antaneille hyvin paljon!
BIOS tunnistaa kovot ilman mitään ajureita.
Windows taas vaatii ajurit asennus vaiheessa jotta se tajuu mitä on kii.
Koita eka asentaa CD:lla jossa Windows XP SP3.
Sit kerrot mitä se masiina sanoo tai miks et saa asennettuu.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. syyskuuta 2010 @ 22:04
|
CimiPimi
Junior Member
|
1. syyskuuta 2010 @ 22:37 |
Linkki tähän viestiin
|
mutta miksi tietokone ei toimi, kun asensin kovalevylle XP:n käyttäen toista tietokonetta? emolevy tunnistaa kovalevyn, mutta käynnistys ei etene windowsiin asti. mistä tämä johtuu?
etsin jostain käsiini XP SP3 asennus levyn. pitää jostain vain sellainen hankkia.
|
CimiPimi
Junior Member
|
1. syyskuuta 2010 @ 22:47 |
Linkki tähän viestiin
|
oikeastaan luulen että vika johtuu ajureista. olen päässyt windåowsin asentamisessa vaiheeseen, jossa se kysyy "haluaisinko asentaa kolmannen osapolven SCSI ja RAID ajureita". ongelma on vain, että minulla ei ole näin uudessa koneessa disketti asemaa. RAID ajurit minulta löytyy jo USB muistitikulta. asennus päättyy bluescreen virheilmoitukseen, jossa neuvotaan tarkistamaan kovalevyt virusten varalta ja poistamaan kovalevyt. eli koitan aivan ensiksi asentaa ne ajurit. osaisitteko antaa neuvoja tähän? miten asennan ajurit muistitikulta ja vielä ilman käyttöjärjestelmää ja diskettiasemaa?
|
Moderator
5 tuotearviota
|
1. syyskuuta 2010 @ 22:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Minusta Windows itse asentaa riittävät ajurit noihin.
Keskustelualueen säännöt - Myyntialueen säännöt
Otsikon tulee kuvata tarkasti ja selkeästi ongelmaasi.
Tehdessäsi kysymystä, älä tee sitä itsellesi, vaan AD:n lukijoille. Mahdollisimman selkesti ongelmaan liittyvä kuvaus ja kaikki siihen liittyvät osat ja asiat kannattaa ilmoittaa myös. Selkeä hyvin ymmärrettävä kysymys tuo selkeitä ratkaisuehdotuksia ongelmaan.
|
CimiPimi
Junior Member
|
1. syyskuuta 2010 @ 22:59 |
Linkki tähän viestiin
|
kun windows kysyy haluanko asentaa ne kolmannen osapolven ajurit, niin siinä on vaihtoehtona asentaa ne joko "windowsin kanssa" tai diskettiä käyttäen. jos valitsen windowsin kanssa, niin tulee bluescreen, joka valittaa kovalevystä. toivoton tilanne.
|
Moderator
5 tuotearviota
|
1. syyskuuta 2010 @ 23:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CimiPimi: kun windows kysyy haluanko asentaa ne kolmannen osapolven ajurit, niin siinä on vaihtoehtona asentaa ne joko "windowsin kanssa" tai diskettiä käyttäen. jos valitsen windowsin kanssa, niin tulee bluescreen, joka valittaa kovalevystä. toivoton tilanne.
Entä sitten jos et asenna vaan annat asennuksen jatkaa itsekseen?
Tehdessäsi kysymystä, älä tee sitä itsellesi, vaan AD:n lukijoille. Mahdollisimman selkesti ongelmaan liittyvä kuvaus ja kaikki siihen liittyvät osat ja asiat kannattaa ilmoittaa myös. Selkeä hyvin ymmärrettävä kysymys tuo selkeitä ratkaisuehdotuksia ongelmaan.
|
CimiPimi
Junior Member
|
1. syyskuuta 2010 @ 23:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti IlmoPJ: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CimiPimi: kun windows kysyy haluanko asentaa ne kolmannen osapolven ajurit, niin siinä on vaihtoehtona asentaa ne joko "windowsin kanssa" tai diskettiä käyttäen. jos valitsen windowsin kanssa, niin tulee bluescreen, joka valittaa kovalevystä. toivoton tilanne.
Entä sitten jos et asenna vaan annat asennuksen jatkaa itsekseen?
sama tapahtuu, eli myöhemmin tulee se sama bluscreenaa, tein sitten mitä tahansa.
|
Moderator
5 tuotearviota
|
1. syyskuuta 2010 @ 23:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuo Bluescreen tarkoittaa ilmeisesti tuossa vaiheessa jonkinlaista rautavikaa tai virhettä koneen asennuksessa, jos ymmärsin oikein on kyseessä uusi kone.
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
1. syyskuuta 2010 @ 23:33 |
Linkki tähän viestiin
|
1.) Toisella koneella tehty Windows-asennus ei välttämättä toimi toisella emolevyllä, koska monet emon olennaiset komponentit voivat vaatia oman ajurin, jonka Windows asentuessaan asentaa automaattisesti. Emon vaihtuessa ajurit ovatkin väärille komponenteille tai voivat puuttua kokonaan. Tuloksen on helposti toimimaton tai epävakaa kone.
(edit) Tälläisen "siirtoasennuksen" voi kyllä saada ihan luotettavastikin toimimaan tekemällä uudella koneella korjausasennuksen vanhan asennuksen päälle, mutta aina sekään ei auta.
2.) En ole varma emostasi, mutta mikäli kiintolevyt ovat RAID-ohjaimen takana, ei Windows välttämättä löydä niitä lainkaan, ellei ohjaimen ajureita ole sille tarjottu disketillä (F6 asennuksen alussa jne.). Tavallisessa (ei-RAID) kiintolevyohjaimessa levyt toimivat oman kokemukseni mukaan ilman erillisiä ajureita. Uudessa emossasi voi BIOSissa olla valittavissa, onko kiintolevyt "raidattu" vai ei, ja jos ei, saattavat näkyä Windowsille ilman erillistä ohjaintakin.
(edit) Tämän luultavasti näet käynnistämältä CD:ltä Windowsin asennuksen ja katsot, mitä kiintolevyosioita Windows tarjoaa asennusvaihtoehdoiksi. Jos levy tai osio ei näy vaihtoehtona, se vaatii erillisen ajurin.
3.) Oma emoni (Gigabyte P35-DS3) ei tietääkseni kelpuuta RAID-ajureita USB-tikulta, vaan vaatii diskettiaseman. Uudempi emosi voi kelpuuttaa USB-muistinkin, koita googlettaa tai katsella Gigabuten sivuilta. Korppuasema ei kyllä paljoa maksa eikä sitä ole pakko edes asentaa koteloon, sehän voi roikkua johdon päässä asennuksen ajan ja sitten sen voi irrottaa. Emollasihan on edelleen myös floppy-liitin.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. syyskuuta 2010 @ 02:40
|
Moderator
5 tuotearviota
|
1. syyskuuta 2010 @ 23:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CimiPimi: mutta miksi tietokone ei toimi, kun asensin kovalevylle XP:n käyttäen toista tietokonetta? emolevy tunnistaa kovalevyn, mutta käynnistys ei etene windowsiin asti. mistä tämä johtuu?
Joo todellakin, toisella koneella asennettu asennus ei yleensä toimi toisella koneella.
|
CimiPimi
Junior Member
|
2. syyskuuta 2010 @ 08:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000: 1.) Toisella koneella tehty Windows-asennus ei välttämättä toimi toisella emolevyllä, koska monet emon olennaiset komponentit voivat vaatia oman ajurin, jonka Windows asentuessaan asentaa automaattisesti. Emon vaihtuessa ajurit ovatkin väärille komponenteille tai voivat puuttua kokonaan. Tuloksen on helposti toimimaton tai epävakaa kone.
(edit) Tälläisen "siirtoasennuksen" voi kyllä saada ihan luotettavastikin toimimaan tekemällä uudella koneella korjausasennuksen vanhan asennuksen päälle, mutta aina sekään ei auta.
2.) En ole varma emostasi, mutta mikäli kiintolevyt ovat RAID-ohjaimen takana, ei Windows välttämättä löydä niitä lainkaan, ellei ohjaimen ajureita ole sille tarjottu disketillä (F6 asennuksen alussa jne.). Tavallisessa (ei-RAID) kiintolevyohjaimessa levyt toimivat oman kokemukseni mukaan ilman erillisiä ajureita. Uudessa emossasi voi BIOSissa olla valittavissa, onko kiintolevyt "raidattu" vai ei, ja jos ei, saattavat näkyä Windowsille ilman erillistä ohjaintakin.
(edit) Tämän luultavasti näet käynnistämältä CD:ltä Windowsin asennuksen ja katsot, mitä kiintolevyosioita Windows tarjoaa asennusvaihtoehdoiksi. Jos levy tai osio ei näy vaihtoehtona, se vaatii erillisen ajurin.
3.) Oma emoni (Gigabyte P35-DS3) ei tietääkseni kelpuuta RAID-ajureita USB-tikulta, vaan vaatii diskettiaseman. Uudempi emosi voi kelpuuttaa USB-muistinkin, koita googlettaa tai katsella Gigabuten sivuilta. Korppuasema ei kyllä paljoa maksa eikä sitä ole pakko edes asentaa koteloon, sehän voi roikkua johdon päässä asennuksen ajan ja sitten sen voi irrottaa. Emollasihan on edelleen myös floppy-liitin.
Kun ensimmäistä kertaa koitin saada kovalevyä alustettua ja osioitua, tein oikeastaan suurimmaksi @oaksi asioita joita en edes itse ymmärrä. Jotakin RAID:iin liittyvää tein myös, "define LD" ja siellä oli RAID asetuksia. Ohjekirjan manipuloimana laitoin kovalevylleni RAID READY ominaisuuden. Eli aivan ensiksi poistan tuon ominaisuuden, ja sitten koitan asentaa XP:tä.
En ole päässyt uudella kovalevyn valintaan asti. Juuri sitä ennen se bluescreen tulee.
|
AfterDawn Addict
17 tuotearviota
|
2. syyskuuta 2010 @ 09:05 |
Linkki tähän viestiin
|
iMac 27" 3.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.9GHz- 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM 2X4GB-256GB Flash Storage- NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5- Apple USB SuperDrive Apple Magic Mouse + Magic Trackpad- Elisa-viihde 100/10 valokuitu. Asus X70AC Series.
|
CimiPimi
Junior Member
|
2. syyskuuta 2010 @ 10:27 |
Linkki tähän viestiin
|
TOIMIIIIIIIII!!!!!!!!
Eli poistin kaikki RAID:iin liittyvät tekemäni asiat ja laitoin SATA tyypiksi native IDE. Ei tullut bluescreeniä ja tällä hetkellä windowsin asennus alustaa kovalevyä. Typerä emolevyn ohjekirja ei selittänyt mitään, mikä RAID edes on.
|
Mainos
|
  |
|
CimiPimi
Junior Member
|
2. syyskuuta 2010 @ 12:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Eli sain asennettua käyttöjärjestelmän. Ongelma poistui heti, kun otin RAID-ominaisuudet pois käytöstä.
Kiitos suuresti kaikille, jotka antoivat pienenkin vihjeen. Kone toimii ja sisällä pyörii Windows XP Home Edition.
|