Koneeseeni (kokoonpano alla) on tullut jokin mystinen vika. Se on n. 3 vuotta vanha, itse koottu ja toiminut melko hyvin tähän asti. Nyt se kuitenkin sammuttaa itsensä täysin varoittamatta satunnaisena hetkenä. Ongelmat alkoivat kun irrotin verkkojohdon (emolevyyn integroidusta verkkokortista) koneen ollessa päällä, jolloin kone sammui samalla hetkellä kun verkkopiuha irtosi. Tämän jälkeen kone käynnistyi normaalisti ja toimi n. 1-2h normaalisti, kunnes se taas sammui. Tämän jälkeen kone ei ole pysynyt käynnissä n. 5 min kauempaa. Yleensä kone sammuu ennen kuin windows ehtii edes käynnistyä. Jos koneen käynnistyessä menen BIOSiin, kone sammuu myös tällöin muutaman minuutin kuluttua. Toisinaan koneen ollessa sammutettuna, virtanappia painaessa ei tapahdu yhtään mitään, toisinaan taas tuulettimet ja DVD-asema käynnistyvät ja kovalevyn valo syttyy, mutta virtavalo (siis se, joka ilmoittaa että kone on käynnissä) ei syty, eikä näyttöön tule kuvaa.
Olen koittanut eristää vikaa eri komponentteihin siinä kuitenkaan onnistumatta. Tuulettimet pyörivät normaalisti ja emolevyn ja prosessorin lämmöt pysyvät alhaisina (alle 32 °C). Näytönohjaimen lämpötilaa en tiedä, mutta jäähdytin tuntuu viileältä. Irrotin muistikammat yhtä lukuun ottamatta ja sitten vielä vaihdoin tämän yhden muistikamman (ja muistikamman paikan) ja molemmissa tapauksissa ongelma jatkui, joten muistista tämä tuskin johtuu. Otin myös lisäkortit (TV-kortti ja verkkokortti) pois ilman tulosta. Otin jopa näytönohjaimen pois ja yhä kone sammutti itse itsensä. Virtalähteen antamat jännitteet ovat ok ja stabiilit niin kauan kuin kone on käynnissä. Lisäksi emolevyllä oleva ledi, joka on palaa kun kone on kytkettynä verkkovirtaan palaa koko ajan, vaikka kone sammuttaakin itsensä. Tämän perusteella minusta vaikuttaisi, ettei vika olisi virtalähteessä, tosin tästä en nyt ole aivan varma.
Itse epäilisin, että emolevyssä olisi jotain vikaa, mutta ennen kuin ostan uuden emolevyn, haluaisin kysyä teiltä mielipidettä asiasta, etten ostaisi emolevyä turhaan, jos vika onkin jossain muualla. Itse kun en ole asiantuntija näissä asioissa.
Kokoonpano on seuraava
emolevy: asus M2N-E 2.0
muisti, kingston DDR2 667 4x2GB
prosessori: AMD Athlon 64 X2 4800+
virtalähde: Nexus NX-8050 500W
näytönohjain: Asus EN8600GT silent
Windows vista home premium 64 bit
Hyvä idea. Testasin toista virtalähdettä, ja sillä näyttäisi kone pysyvän käynnissä. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että kovalevykin on hajonnut. Siitä kuuluu naksuntaa ja windows ei käynnisty. No eipä siinä, uusi virtalähde ja kovalevy ostoslistalle. Onneksi en mennyt sitä emolevyä hommaamaan.