User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 17.9.2025 / 01:19
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > testissä nokia n8 ja symbian^3
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Testissä Nokia N8 ja Symbian^3
  Siirry:

Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Testissä Nokia N8 ja Symbian^3

uutinen julkaistu: 18 marraskuuta, 2010

Nokian uuden Symbian^3-alustan tämän hetken lippulaivatuote on ollut markkinoilla reilun kuukauden. Kameraan lujasti tukeutuva Nokia N8 on aiheuttanut mediassa riemunkiljahduksia ja pettymyksiä, selvää konsensusta jättämättä. Selvää on, että malli löytää tiensä Nokian kaikkien aikojen myydyimpien älypuhelinten joukkoon, mutta onko siitä haastajaksi muun muassa Applen tuoreimmalle iPhonelle ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Sivu:<1234>
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 03:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
> Olen lukenut useita ja pelkkiä akkutestejäkin/käyttäjien arvioita ja
> kestokokemuksia jne., eikä se N8 ole sillä tasolla ollut mitä oli puhetta
> ennen julkaisua.

Aha, niin olen minäkin enkä nyt kyllä ole sun kanssasi samaa mieltä.

> http://www.anandtech.com/show/3957/samsung-fascinate-review-verizons-
> galaxy-s-smartphone/8 jep tässähän näitä testejä, siellähän se iphone4
> kärjessä komeilee paitsi puheajassa.

Niin ja webbiselauksessa iPhone on akkutestin kärjessä ainoastaan sen takia, että iPhonen selain ei tue Flashia ja lataa siis netistä vähemmän sisältöä kuin muut puhelimet. Eli jos iPhonessa olisi kunnollinen selain, joka tukee samaa mediaa kuin muutkin niin tilanne olisi ihan toinen.

Minkä takia sä muuten tuollasia testejä tänne lähettelet, kun ei ne liity N8:n mitenkään? Ainiin tarkotus oli siis hehkuttaa iPhonea eikö?

> Eipä ollut nokiaa tuossa mukana,
> mutta tuskin se ykkösenä olisi ollut.

Eipä tietenkään jos sulta kysytään, se nyt tuskin yllättää ketään.
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 03:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@21 _mikkis__

> Olen lukenut useita ja pelkkiä akkutestejäkin/käyttäjien arvioita ja
> kestokokemuksia jne., eikä se N8 ole sillä tasolla ollut mitä oli puhetta
> ennen julkaisua.

Aha, niin olen minäkin enkä nyt kyllä ole sun kanssasi samaa mieltä.

> http://www.anandtech.com/show/3957/samsung-fascinate-review-verizons-
> galaxy-s-smartphone/8 jep tässähän näitä testejä, siellähän se iphone4
> kärjessä komeilee paitsi puheajassa.

Niin ja webbiselauksessa iPhone on akkutestin kärjessä ainoastaan sen takia, että iPhonen selain ei tue Flashia ja lataa siis netistä vähemmän sisältöä kuin muut puhelimet. Eli jos iPhonessa olisi kunnollinen selain, joka tukee samaa mediaa kuin muutkin niin tilanne olisi ihan toinen.

Minkä takia sä muuten tuollasia testejä tänne lähettelet, kun ei ne liity N8:n mitenkään? Ainiin tarkotus oli siis hehkuttaa iPhonea eikö?

> Eipä ollut nokiaa tuossa mukana,
> mutta tuskin se ykkösenä olisi ollut.

Eipä tietenkään jos sulta kysytään, se nyt tuskin yllättää ketään.
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 04:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@24 _mikkis__

Eiköhän nyt jo voida unohtaa ne salaliittoteoriat niistä ulkomaalaisista
> muka puolueellisista N8 arvioista :)

Jos nyt viittaat esim Engadgetin ja Gizmodon vertailuihin ja arvosteluihin niin niistä noussut kohu oli ihan aiheellinen eikä kyseessä ollut mitään salaliittoteorioita kuten koetat väittää. Molemmat tapaukset olivat ihan kiistatta tahallisia yrityksiä mustamaalata N8:a ja sen kameraa.

> Tässä muuten vielä gsmarenan arvio akkukestosta http://blog.gsmarena.com
> /nokia-n8-battery-test-results-are-out-good-but-not-the-best/

Itse olen lukenut tuon jutun jo aikoja sitten ja siitä voi vaan sanoa, että sitä ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Jos viitsisit katsoa niitä testejä hiukan tarkemmin huomisit että ne ei ole edes täysin samanlaiia eri puhelimilla. Eli tulokset eivät ole täysin vertailukelpoisia, GSM Arena myöntää itsekin sen ettei kyseessä ole mikään tieteellinen testi, vaan vain suuntaa antava. Tuollaiset akkutestit on parhaimmillaankin vain suuntaa antavia, koska erilaisilla laitteilla ei helposti pystytä toistamaan testiä täsmälleen toisiaan vastaavasti.

Sitäpaitsi noiden vertailtujen puhelinten akut ei edes ole varauskyvyltään samanlaisia. Eli sekin pitää ottaa huomioon sen lisäksi kuinka paljon itse puhelin kuluttaa energiaa. Esim iPhone 4:n akku on nimellisarvoltaan suurempi kuin N8:n. Jotta saataisiin todella nähdä kuinka tehokaita laitteet on energian käytältään pitäisi myös laitteiden akut olla toisiaan vastaavia.

Olen kuitenkin aivan varma, että Symbian on energian käytöltään selvästi tehokkaamp ja optimoidumpii kuin iPhonen käyttis.
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 04:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@25 miksuh

> Symbianille on mm. Opera Mobile, Opera Mini, Sjtfire jne jne.

SKyfire fopa
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 04:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin ja muuten, Nokia N8 voitti just viime viikonloppuna kaksi merkittävää palkintoa Norjan arvostetuimmassa mobiilialan palkintogaalassa. Nokia voitti palkinnot: Vuoden kamerapuhelin ja vuoden multimediapuhelin.

http://blog.qt.nokia.com/2010/11/15/a-win-for-the-nokia-n8-is-a-win-for-qt
djtob
Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 12:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
_mikkis_ uskottavuutesi on jo pudonnut nollaan aikaa sitten.
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 13:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pystyykös tuon 640x360 näyttöresoluutionkin jollain myöhemmin julkaistavalla ohjelmistopäivityksellä nostamaan nykypäivää vastaavaksi?
Eikös kyseessä kuitenkin pitänyt olla jonkinlainen huippumalli älypuhelinrintamalla?
Ergopad
Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 14:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@34. Resoluution nostaminen ei ole järkevää Symbian puhelimissa, ellei sitä tuplata, sillä yhteensopivuus vanhoihin ohjelmistoihin katkeaa. Applelle se vain ole helpompaa tuplata 480 -> 960, kuin 640 -> 1280. Tietenkin se olisi ollut mahdollista, mutta sitten luurin hinta olisi ollut äkkiä satkun jos ei kahta kalliimpi.

@14. Voitko todistaa toisin?
Senior Member

4 tuotearviota
_
19. marraskuuta 2010 @ 16:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ostin itse kesäkuussa Galaxy S:n ja testailin tuossa viime viikonloppuna serkkuni N8:a, koska itsekin aiemmin ajattelin että olisin N8:n ostanut mieluummin. Nyt puhelinta testanneena ja verrattuna Samsungiin, en voisi olla tyytyväisempi valinnastani. Nokia N8 oli samaa hirveätä formaattia mitä Nokian aiemmatkin puhelimet ovat olleet ja tulevat jatkossa olemaan. Käytettävyys tönkköä, ruman näköinen, järkyttävä käyttöliittymä ja sen hitaus... Kameraakin testasin, sillä sai jopa ihan hyviä kuvia (parempia kuin Samsungillani) mutta jos Samppaan olisi vielä salama ynnättynä niin en omaan silmääni näkisi juuri eroa kuvanlaadussa. Mielestäni videokuvauskin on tässä testissä kuvattuun HD-pätkään verrattuna Samsungissa laadukkaampaa.

Yhteenvetona, Nokiaan en taida enää koskea.
Hohhoi
Newbie
_
19. marraskuuta 2010 @ 17:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@37

Galaxy S:hän on hirveä paska, kolho muotoilu, monoradio, gps ei toimi ja Android-softat eivät toimi toisissa laitteissa, lue esim. Rovion tiedote. N900 pesi SGS:n mennen tullen parhaana älypuhelimena.

http://www.fonearena.com/blog/23538/smartphone-championship-grand-finale-nokia-n900-vs-samsung-galaxy-s.html
Rollerah
Newbie
_
19. marraskuuta 2010 @ 18:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Akuista:
Miksi luulette että käyttäjiä kiinnostaisi kännykän virrankulutus, kun akku kuitenkin on aina se sama ja vakio? Ellei nyt sitten Nokia intoudu uusia, parempia akkuja valmistamaan, niin kenen sydäntä lämmittää kännykän pieni virrankulutus, jos kännykän akku kuitenkin riittää sen vajaan pari päivää?

Nimim. juuri N8 tilaukseen
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 21:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@31 _Mikkis__

> @25 Tiedän kyllä, että uusi selain on TULOSSA, mutta mitä todisteita
> siitä on, että se siltinkään olisi hyvä? Olen nähnyt sen yhden videonkin > siitä missä ei näkynyt kyllä yhtään varsinaista webselausta, joten
> mitään takeita ei siitä ole, että se toimisi sulavasti.

Niin tietenkään se ei voi olla sulava, jos SINULTA kysytään. Sullahan on aina oikeen ennakkoasenteena toi ettei mikään voi olla suklava jos se on tehty Symbianille jne.

> Metsään meni, mutta aika huvittavasti kyllä kirjoitit juuri tuossa, jos
> miettii sitä sun skyfire appstoresta pois vihakirjoitusta :) tai vähän
> aikaisemmin tapahtuvaa applen tuloksen julkistamista :D Kaikki on kyllä
> muistissa :)

Täh? Mitä ihmettä sä nyt taas hourit? Ensinnäkin mikä tossa kirjottamassani muka oli niin huvittavaa? Paikkansahan se pitää, että Symbianille on useita selaimia, joista käyttäjä voi valita. Esimerkiksi Skyfire ja Operan selaimet oli Symbianilla jo kauan ennen iPhonea.
ja toisekseen mitä ihmettä noi mainiotsemasi AppStore jutut jne tähän keskusteluun oikeen liittyy?

Sitäpaitsi se joka vihakirjotuksia näille sivuille kirjottelee olet kyllä SINÄ. Mä olen nyt jonkin aikaa seurannut noita sun kirjotuksiasi viitsimättä vastata, mutta nyt alkaa taas palaa sun kanssasi hihat,

> Ja jos ajatellaan peruskäyttäjää, luuletko, että ne tietää jostain
> tulevasta uudesta selaimesta jos sinä tiedät?

No tietää tai ei, niin se on jokatapauksessa tulossa, ja se tulee N8:lle päivityksenä kun se on valmis. Sinä taas jätit koko uuden selaimen tahallasi kokonaan mainitsematta.

> lättäen vaikka tämäkin arvostelija ja mikrobitti ym. haukkuu selaimen
> niin silti sinä jaksat sanoa, että ei se niin huono ole :)

Sä et taida oikeen tajuta, että ne mikrobitinkin arvostelijat on vain yksittäisiä ihmisiä, jotka on testannut selainta vain joillain tietyillä sivuilla. Ei ne mikrobition arvostelijat ole mitään jumalia, joiden mielipide on se ainut oikea ja joka tilanteessa yleispätevä.

> os suurin osa vähänkin isommista websivuista tahmaa todella paljon niin > on se mun mielestä aika käyttökelvoton, kun on tottunut sellaseen mikä
> ei tahmaa. Kuten on tottunut myös mikrobitin testin tekijät ja tekniikan > maailman ym. jotka on käyttäneet myöskin muita merkkejä, toisin kuin
> sinä :)

Sinun mielipiteesi perustuu siis silkkoihin ennakkoluloihin ja parin minuutin kokeiluun liikkeessä. Eli minusta sinä et tiedä mistä puhut. Itse kun sattumoisin olen jo N8:a selannut voin sanoa ihan oman kokemuksen perusteella, että se selain ei ole niin huono kuin sinä yrität väittää Minun mielipiteeni perustuu siis omaan kokemukseen. Sitäpaitsi kuten sanoin niin monissa arvosteluissa N8:n selainta on pidetty selkeänä parannuksena S60:n selaimeen. Eli moni on ollut sitä mieltä, että suunta on oikea vaikka paljon parannettavaa on. Sinä taas jätät kokonan huomiotta tuon, että kehityksen suunta on oikea.

> puhelinvertailun arvostelusta:
> "kun taas Symbianin oletusselain on tällöin heitettävä romukoppaan.

Ja minkä ihmeen takia se muka pitäs heittää romukoppaan?

> Käytettävyydessä oletusselaimeen ei ole juurikaan parannusta siis
> tullut. Ainoastaan prosessointiteho tuo hieman sulavuutta."

Itseasiassa kyllä on. Olet jättänyt kokonaan huomioimatta mm. selaimessa uutena ominaisuutena olevan monikosketuksen ja pinch zoomin jne ja muita parannuksia käytettävyyteen mitä siinä selaimessa on. Mielenkiintosta, että iPhonefanaatikko väittää ettei esim pinch zoom ole parannus. Ilmeisesti et oikeasti tutustunut siihen selaimeen siellä liikkeessä, sitä kyllä epäilinkin. Sitäpaitsi ib hyvitrtavaa, että väität prosessoritehon tuoneen lisää sulavuutta, vaikka itseasiassa se, joka vaikuttaa paljon enemmän on Symbian ^3:ssa oleva rautapohjainen grafiikkakiihdytys ja N8:ssa oleva erillinen GPU.

> "Nokia N8:n prosessointiteho auttaa onneksi selaimen käytettävyyttä
> hieman. Muun muassa N97:ään verrattuna selain toimii huomattavasit
> sulavammin. Vielä on kuitenkin paljon matkaa Androidin ja iOS:n
> selaimiin."

Noni, hienoa kun lainasit tuon. Tuossahan se just tuli ilmi mitä mä sulle olen tässä sanonut jo useamman kerran. Eli moni on kehunut selaimen toimivan selkeästi aikasempaa sulavammin, vaikka parantamista on. Hyvä kun vihdoin itsekin huomasit asian vaikka kovasti väitit minulle vastaan.

> On se kumma ku monet muutkin sanoo samaa, mutta jos minä sanon asian
> mikä on totta ni sinun pitää siihen heti eritavalla suhtautua :)

Aha, mä voin kyllä sanoa ihan saman sulle, Sä itse käyttäydyt just niin kuin mistä minua syytät

> ja mulla löytyy vielä kaikenlisäksi omakohtaista kokemusta myös, kävin
> kaupassa testaamassa tuota N8 nettiä ja se oli juuri niin huono kun oli > tullut esille ja näkeehän sen nyt tuosta ylempänä olevasta 4 min selain
> videostakin, mikään kilpailijan huippumalli ei tarjoa noin heikkoa
> suorituskykyä

Joku parin minuutin selaus liikkeessä nyt ei kerro mitään koko totuutta. Sitäpaitsi lyön vaika vetoa, että sinä menit sinne liikkeeseen valmiiksi ennakkoasenteella että N8 on paska ja tarkotujksesi oli hakea vikoja ja puutteita.

Itse olen käyttänyt N8:aa myöskin, itseasiassa jo jonkin aikaa lähes päivittäin vaikken sitä itse vielä omista. Olen edelleenkin sitä mieltä, että se N8:n selain ei ole niin huono kuin väität.
Senior Member
_
19. marraskuuta 2010 @ 21:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@41

Minä en siis missään väittänyt, että N8:n selain olisi maailman paras, ei se ole. Mutta se ei ole niin huono kuin _Mikkis__ koettaa väittää. N8:n selain on parasnnus S60 luureihibn verrattuna, vaikka selain onkin suurimmalta osin sama kuin vanhemmisa puhelimissa. _Mikkis__ ei tuota periaatteensa vuoksi halua myöntää, no se on hänen ongelmansa.

Kokonaan uudelle selaimelle on toki tarvetta, muta tuollaiseen hirveään valittamiseen ei ole mitään syytä, koska kuten sanottua, uusi Qt-pohjainen selain on tulossa. Uusi selain on tehty Qt:lla käyttäen Qt:n Qt-Webkit:ä. En myöskään ymmärrä alkuunkaan tuota, että _Mikkis__ ottaa heti asenten, että miksi se uusi selain muka olisi vanhaa parempi. Ihme ennakkoasenne heti, tyyppi ei ole koskaan nähnyt uutta selainta aj silti esittää moisia epäilyjä. Sitäpaitsi tottakai uusi selain on rakennettu nykyajan vaatimukset huomioonottaenm, koska kysehän nyt ei ole vain vanhan selaimen uudistamisesta vaan jkokonaan uudesta selaimesta.
Kandela
Newbie

1 tuotearvio
_
20. marraskuuta 2010 @ 10:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
"Nokia N8:n galleria ei nimittäin osaa lähettää kuvia Facebookiin, Twitteriin, Flickriin tai muihin sosiaalisiin verkostoihin"

Ei pidä paikkansa. Jako onnistuu suoraan galleriasta, mutta vain Facebookkiin ja Twitteriin. Jakohärpäke, se kyljellään oleva v, näkyy galleriassa. Harmittavasti tästä puuttuu mahdollisuus liittää jakamaansa kuvaan tekstikommentti. Puhelimessa on yhteisöt-sovellus, jossa on Twitter ja Facebook-osat. Kuvien liittäminen onnistuu näihin galleriasta tai kamerasta. Eli vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia on.

Hyvä yhteenveto, mutta kovin näitä kirjoittavat ammattinörtit sortuvat ylisanoihin niin haukuissa kuin kehuissakin. Enkä ole valikoihinkaan vielä eksynyt. Ihan loogisilta vaikuttavat.
Member
_
22. marraskuuta 2010 @ 09:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@3

Ihan van tiedoksi: Akunkesto ei todellakaan ole kilpailevia tuotteita parempi, eikä myöskään suorituskyky ole mistään kotoisin muihin verrattuna. Kuten olen monesti sanonut: Faktatsekkaus ois hyvä tehdä ennen kuin alkaa latomaan jotain puusilmäistä paskaa.
Esim. SGS:n akunkesto ja suorituskyky on parempi kuin N8:n
Romisku
Junior Member
_
22. marraskuuta 2010 @ 11:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@46

Kerrotko vielä, mistä moiseen johtopäätökseen olet tullut?
Ergopad
Member
_
24. marraskuuta 2010 @ 10:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No ainakin sillä "hitaalla" selaimella on turvallista selata...

http://www.dailytech.com/88+Serious+Security+Bugs+Identified+in+Android+22+Froyo/article20060.htm
Kandela
Newbie

1 tuotearvio
_
25. marraskuuta 2010 @ 18:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kemajorman kommentti kertoo enemmän kermajormasta kuin mistään puhelimesta :D
Mainos
_
__

_

Sivu:<1234>
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > testissä nokia n8 ja symbian^3

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy