User Käyttäjä Salasana  

lauantai 21.6.2025 / 17:04
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > rauta ongelma?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Rauta ongelma?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Reaperkele
Suspended due to non-functional email address
_
22. huhtikuuta 2011 @ 20:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla on ongelma jatkuvien blue screenien kanssa.
Ongelma on raudassa, uskoisin että muisteissa.

Emolevy: Asus P8P67
Prosessori: Intel i5 2500k
Ja muistit: Xms3 Corsair 2x2gb 1600mhz cl 8.

Blue sceerenjä tulee koko ajan ja viittaavat mielestäni muisteihin.
Kyseisien muistejen kanssa on visssiin ollut laajemmalti ongelmia intelin
Sandy Bridge:n kanssa. Voltit vissiin täytyisi olla pienemmän, koska muistit käyttäisivät
mielellää 1.65v, mutta prosessori käy pienemmillä. En oikein tiedä miten tämä nyt menee, ja mitä minun tulisi tehdä, että saisin tämän kokoonpanon toimimaan.
Inhottava ongelma. Apua tarvittaisiin kipeästi.
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
22. huhtikuuta 2011 @ 20:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin muistit on varmaan tarkoitettu toimimaan 1,65v, kuten yleisimmät muistit on.
Prossun jänite on tosiaan yleensä(poislukien suur kellotajat) pienemmät ~1v luokkaa mutta tällä voltilla ei ole mitään tekemistä muistin kanssa!

Muistinohjain kun on prossussa niin, Intel on itse suosittellut tästä syystä käyttämään maksimissaan 1,65v muisteja, jottei koneen vakaus kärsisi, eikä prosessori ylikuumenisi.
Tapausta jossa näin olisi muistinvoltientakaia käynyt en ole vielä lukenut/kokenut!

Itse ongelmaan:
Sinun ei siis tarvitse tehdä mitään erityistä(pelata, olla nettiä, laitaa kone valmiustilaan,..), jotta BS ilmestyy ruutuusi?

Autaako jos otat toisen muistikamman poies? ..sen yhdenkamman paikan vaihtelu?

Edit: Jollei kampojenpaikkojen vaihtelu auta(A1+B1 hän on norm), niin voit koitaa muistinohjaimen voltin säätelyä. Asus kutsuu sitä nimellä IMC ja sen voltin säätö löytynee BIOSsta. Enne sitä on toki otettava selvää kyseiselle lankulle ja prossulle suositus lämmöt ja voltit jotta et itse kärvennä konettasi.
Vanhassa kannassa se oli lähellä muistin käyttöjännitettä, tietyyn pisteeseen saakka.

Tämä siis jos olet varma että muistit aiheuttavat kyseisen vian.

Suoritin: i5-4670K @4.2GHz 1.175v. Emolevy: MSI Z87-GD65 Gaming. Muistit: 2x4G G.Skill Sniper DDR3-1866. Näytönohjain: ASUS HD7970.
Tarkemmat tiedot nickiä klikkaamalla.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. huhtikuuta 2011 @ 21:13

Reaperkele
_
22. huhtikuuta 2011 @ 21:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Paikkoja olen koittanu vaihdella melkein kaikilla tavoilla. Yhdellä kammalla toimi pitkään hyvin, kunnes erästä peliä asentaessa ilmestyin blue screen. Sain jo kaikki ajurit ja windows päivitykset ennen tätä sisään. Kahdella kammalla blue screeniä on tullut yleisemmin ja herkemmin. Ja tuosta pelin asennuksesta, niin tuli kaikenlaisia erroreita, ja asentaminen epäonnistui koko ajan, ja yhä lyhyemmässä ajassa. Yritti asentaa levyiltä, imageilta ja netistä ladatulta asennus/lataus tiedostolta. Kaikki kolme tapaa epäonnistui, kunnes tätä ralli päättyi blue screeniin. Tuota volttien säätelyä olen miettiny, mutta kuinka vaarallista sitä on sitten säätää pienemmäks?
RatCon
AfterDawn Addict
_
22. huhtikuuta 2011 @ 23:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Antaako blue screen aina saman virhekoodin ?
Nappaa seuraavalla kerralla blue screenin virhekoodi ylös.
Reaperkele
_
22. huhtikuuta 2011 @ 23:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On ollut ainakin 3 eri blue screeniä. Äsken tuli taas yks, ja tossa pääsiin peliin asti jonka jälkeen se peli crash:as ja hetkisen jälkeen tuli blue screen. Otan seuraavan blue screenin ylös tarkalleen. Se pelin crash ilmoitus viittas muistiin.
Muff77
Senior Member

1 tuotearvio
_
23. huhtikuuta 2011 @ 02:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos et ole vielä kokeillut, niin varmuuden vuoksi kokeile MemOk-nappulaa emolla, ettei muisteissa ole välitöntä vikaa ;)

Kone: ASUS GTX 570 Dc2 | P67 Extreme4 | i5-2500K | Thermalright Silver Arrow | G.Skill 2x4GB Ripjaws-X 1333MHz | Seasonic X-660 | Spinpoint 1TB | LG GH22NS50 | Fractal R3 | X-Silent 140 | Gentle 1150 | Kingston HyperX 120GB 3K SSD
Oheislaitteet: Steelseries Xai | Steelseries 6GV2 | BenQ G2420HDBL | Razer Goliathus | Steelseries Siberia V2
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
23. huhtikuuta 2011 @ 07:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Tuota volttien säätelyä olen miettiny, mutta kuinka vaarallista sitä on sitten säätää pienemmäks?
Yleensä jos on epävakautta niin nostetaan voltteja, eikä lasketa. Mutta nyt en tarkalleen tiedä, mitä volttia tarkoitit. Epäilen kuitenkin muistin käyttöjännitettä. Näin ollen se voisi autaa, jos ohjain toi toimii samalla tavalla kuin edeltäjänsä.

Yleensä liianpieni jännite aiheuttaa vain epävakautta, joten jos koneesi ei enää käynnisty edes BIOSiin niin tiedät ylittäneesi jonkun rajan ;)

Asus emo luultavimmin huomaa tämän, ja puutista tulee vaan ylipitkä jonka jälkeen se käynnistää koneen eddellisillä toimivilla asetuksilla. Kun kuva tulee näyttöön se ilmoittaa virheilmoituksen ja jonka jälkeen pääset (F1) takaisin BIOS.n säätämään voltteja takaisin. (Edit: ne on luultavasti, näönvuoksi samoissa kun tallennettaessakin, mutta kone on silti sillähetkellä alkuperäisillä! jotta se sai sen käyntiin)

Joten haitaa siitä pienentämisestä ei pitäisi aiheutua, mutta hyötyäkin hieman epäilen.

Jos kuitenkin aijot kokeilla pienempiä jänniteitä, niin käy muistin valmistajan WEB sivuilta tulostamassa muistisi eri suositus asetukset, jollei se anna kuin yhdet (ne vakiot), niin asenna CPU-Z ja tallenna/tulosta siitä paperille "SPD" välilehdeltä, ne (Frequency, CAS#, RAS# to CAS#, RAS#, tRAS ja tRC), voltteja lukuun ottamatta(ne kokeilet itse).

Mitä pienempi taajuus(Freq.) niin sitä helpommin taipuu pienemmälle jänölle.
Pudota eka taajuutta, ja jännitettä(mahdollisimman pienin pudotuksin!) jos on edeleen epävakaa, niin säädä sitten noi muutkin, kohdalleen itse.

Suoritin: i5-4670K @4.2GHz 1.175v. Emolevy: MSI Z87-GD65 Gaming. Muistit: 2x4G G.Skill Sniper DDR3-1866. Näytönohjain: ASUS HD7970.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. huhtikuuta 2011 @ 07:44

Reaperkele
_
23. huhtikuuta 2011 @ 14:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Muistit ovat kyllä fyysisesti kunnossa. Komponentit ovat myös uusia, torstaina hankittuja. Latasin CPU-Z ohjelman ja katsoin sieltä nuita asetuksia. Muistin valmistajan, eli Corsairin sivuilta ei löytynyt kuin perusasetukset. Pitäisikö minun siis biosista kokeilla muuttaa aluksi vain Frequencyä? Tämähän siis laskee taajuutta? Olen vaihtanut niitä XMP, auto ja manual välillä, jotku ovat toimineet 1333mhz taajuudella, mutta silti blue screenejä on tullut. Uskon kyllä että pienillä säädöillä saisi toimimaan nuo, ainakin Corsair lupaa muistien olevan yhteen sopivia i5 - prossujen kanssa, samoin kuin asusken emolevyn (lukee myös emon manuaalissa. Pystytkö antamaan esimerkkiä miten pienin harppauksin mitäkin tulisi laskea?
AfterDawn Addict

21 tuotearviota
_
23. huhtikuuta 2011 @ 14:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Memtest kannattaisi ladata ja testata sillä muistit.
Muistien tulisi toimia 1,65 jännitteellä

890GX Extreme3,Phenom II X6 1055T,Mugen 2,GTX 460 OC,Kotelo R3,HyperX 2x2GB DDR3 1600MHz,Kiintolevy F3 1TB,
Blu-ray,Antec TruePower 550W,BenQ 24LED,Acer V223HQ,Creative Gigaworks T3,Razer Arctosa,Logitech G400,Siberian V2 Blue Edition,G27 Ratti,Asus X5DC läppäri,Samsung 6-sarjan 40,PS3 320Gb,NuForce NE700X,Brother MFC-J6710DW, Nokia Lumia 800, Motorola Razr Maxx, B&W C5 mobile headphones

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. huhtikuuta 2011 @ 17:07

Reaperkele
_
23. huhtikuuta 2011 @ 17:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Memtest antokin pitkän listan punasta... Kannataisiko nyt antaa koneen olla tekemättä mitään ja laitettava kammat takuuseen? Menevätköhän edes sellaiseen. Onko nuo voineet vioittaa muuta rautaa?
AfterDawn Addict

21 tuotearviota
_
23. huhtikuuta 2011 @ 17:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Takuuseen vaan.
Ei ne muuta rautaa pitäisi vioittaa.

Menevät takuuseen, jos on takuu voimassa.

890GX Extreme3,Phenom II X6 1055T,Mugen 2,GTX 460 OC,Kotelo R3,HyperX 2x2GB DDR3 1600MHz,Kiintolevy F3 1TB,
Blu-ray,Antec TruePower 550W,BenQ 24LED,Acer V223HQ,Creative Gigaworks T3,Razer Arctosa,Logitech G400,Siberian V2 Blue Edition,G27 Ratti,Asus X5DC läppäri,Samsung 6-sarjan 40,PS3 320Gb,NuForce NE700X,Brother MFC-J6710DW, Nokia Lumia 800, Motorola Razr Maxx, B&W C5 mobile headphones
RatCon
AfterDawn Addict
_
23. huhtikuuta 2011 @ 21:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Se että memtest antaa punaista, voi olla kyse myös muistiväylästä. Eli kyse on joko emolevystä, taikka itse muisteista. Pahimmillaan lähetät muistit takuuseen, ja maksat lähetyskulut kun muistit olivatkin ehjät.

Jos mahdollista, pyydä kaverilta muistipalikka tai kaksi lainaksi. Mikäli ongelmat jatkuu, on mitä todennäköisimmin emolevyssä. Mikäli ajat kaverin muisteilla memtestin ilman ongelmia, on kyse todennäköisimmin niistä omista muisteistasi.
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
24. huhtikuuta 2011 @ 01:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kun muistista on kyse, ei ikinä lähetetä pelkkiä muisteja takuu tarkastukseen!!!!

varsinkin jos syy voi olla "yhteensopivuus". Ei sitä ongelmaa huoltokaan taijo takaisin, toisella kokoonpanolla ja/tai ohjelmistolla,...

Lainaus:
Pitäisikö minun siis biosista kokeilla muuttaa aluksi vain Frequencyä? Tämähän siis laskee taajuutta? Olen vaihtanut niitä XMP, auto ja manual välillä, jotku ovat toimineet 1333mhz taajuudella, mutta silti blue screenejä on tullut.
Kyllä muistin taajuutta se laskee, ja sitä lasket jos muistin käyttövoltin laskeminen aiheutaa sen ettei kone käynnisty normaalisti tai on vielä epävakaampi.

Mutta en usko sen vaikutavan ogelmaasi.
...Hae normaali jänitteet kokoonpanoosi, googlen avustuksella ja aseta ne käsin. ASUSksen, "auto" kun ylikellottaa tai alikellottaa, miten se itse haluaa. Katsotaan sitten lisää.

Edit: Osaan asetuksista BIOSkin kertoo standardi/default asetukset. ainakin omani tekeenäin, pitää vain olla tarkkana, kun siellä kiertää.

Edit2: Emon ajurit ja BIOS.n han olet päivittänyt uusimpaan?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 24. huhtikuuta 2011 @ 01:27

AfterDawn Addict

21 tuotearviota
_
24. huhtikuuta 2011 @ 13:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minä yleensä lähetän koko koneen, varsinkin, jos kaikissa osissa on takuu ne korjaavat sen mikä on rikki ja sillä selvä.

Reaperkele
_
25. huhtikuuta 2011 @ 23:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo näin olis viisainta. En tiedä mainitsinko, mutta kyseessä oli kitti, eli 2x 2G kampoja. Testasin sillä yhellä tomivalla kammalla kaikki muisti slotit ilman erroreita. Tällä toimivalla kammalla kone on nyt toiminut kuin unelma. Emolevy ja muistit on ostettu samasta paikasta, joten periaatteessa voisin laittaa molemmat, mutta kannattaako? Näyttäisi olevan vain yks muistikammoista sökö. Ei mitään ongelmia missään.

Ja suur kiitos tässä vaiheessa kaikille auttaneille!
Mainos
_
__

_
fallout_
Senior Member
_
26. huhtikuuta 2011 @ 00:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Voithan aina ottaa myös yhteyttä sinne liikkeeseen, mistä hankit nuo osat. Luulen, että se liike ei edes halua sitä ehjää kampaa, vaikka ne pareittain olisi myytykin. Näillä infoilla näyttäisi, että vain se toinen kampa on solmussa. Emo ja toinen muisti näyttäisi olevan kunnossa, joten ei kai niitä ole tarvetta lähettää.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > rauta ongelma?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy