User Käyttäjä Salasana  

maanantai 9.6.2025 / 02:09
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > nestejäähdytys.
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Nestejäähdytys.
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
lepolopo
Newbie
_
31. heinäkuuta 2012 @ 23:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu elikkäs kiinostaisi kokemukset nestejäähyistä ja mielipiteitä sen kannattavuudesta.
Itselläni siis on Amd phenom 2 prossu x6 ja haluaisin mahdollisesti kellottaa sitä. Nyt on vain sellainen ongelma että en uskalla kellottaa koska lämmöt on jo nyt aikas korkealla. Kotelo on silencio 450 siis coolermster.
Pikaisia vastauksia toivoen:
Lepolopo :-p
Senior Member

9 tuotearviota
_
3. elokuuta 2012 @ 16:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse en ole nestejäähyihin perehtynyt, mutta tehokkaimmat ilmajäähyt ovat niin lähellä nestejäähyjen jäähdytystehoa, että melkein menisin niillä. Tietty jos oikeasti haluaa kokeilla, senkun tutkii, että sopiiko koteloon ja laittaa jos sopii.

i5 750 - Gigabyte GTX 770 - Kingston V200 120GB - 5.1 Surround - Define R4 - SF Golden Green Pro 500W
Pakettikonetta ostamassa? LUE: http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-215/pakettikone_vai_kasattu_jos_mietit_lue-885573/
Miten kasata tietokone? http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls
Senior Member

11 tuotearviota
_
3. elokuuta 2012 @ 22:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ensinnäkin sinun kotelo ei sovi nestejähdytykselle. Jos et laita siihen, esim corsair H80. (ainut järkevä vaihtoehto)

Tai sitten joku ilma jäähy.

neste http://www.jimms.fi/tuote/CWCH80

ilma http://www.jimms.fi/tuote/SCMG-3100

Intel i5 2500k @4.6Ghz -=- Asrock P67 Pro3 -=- Asus GTX680 DirectCU II OC -=- Corsair 1600Mhz 8Gb -=- Intel 120gb SSD -=- Samsung SpinPoint F3 1Tb x2 -=- XFX 650w -=- Creative Sound Blaster Recon3D -=- Corsair H100 -=- Rosewill BLACKHAWK ULTRA -=- BenQ 24" XL2420T, 144Hz -=- Tt eSPORTS Challenger Pro -=- Razer Kraken Pro -=- steelSeries KANA -=- WIN7 Ultimate 64

Läppäri: MacBook Air "13 128Gb "2013"
lepolopo
Newbie
_
4. elokuuta 2012 @ 11:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kotelossa on takana nuo reiät putkille että luulisi sen mukaan kyllä vesijäähdytyksen toimivan. Mutta mitkä olisi sitten hyviä ilmajäähyjä? Kaikki koneessa on siis mukana tullutta peruskamaa mutta haluaisin kyllä tehokkaampaa lämmön hallintaa.
Senior Member

11 tuotearviota
_
5. elokuuta 2012 @ 02:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti lepolopo:
Kotelossa on takana nuo reiät putkille että luulisi sen mukaan kyllä vesijäähdytyksen toimivan. Mutta mitkä olisi sitten hyviä ilmajäähyjä? Kaikki koneessa on siis mukana tullutta peruskamaa mutta haluaisin kyllä tehokkaampaa lämmön hallintaa.
Onhan siinä reiät mutta kotelo on myös aika pieni. joutuu ulkopuolelle asentamaan syylärin.

Viimesessä viestissä on esimerkki hyvästä ilma jääähystä.

Intel i5 2500k @4.6Ghz -=- Asrock P67 Pro3 -=- Asus GTX680 DirectCU II OC -=- Corsair 1600Mhz 8Gb -=- Intel 120gb SSD -=- Samsung SpinPoint F3 1Tb x2 -=- XFX 650w -=- Creative Sound Blaster Recon3D -=- Corsair H100 -=- Rosewill BLACKHAWK ULTRA -=- BenQ 24" XL2420T, 144Hz -=- Tt eSPORTS Challenger Pro -=- Razer Kraken Pro -=- steelSeries KANA -=- WIN7 Ultimate 64

Läppäri: MacBook Air "13 128Gb "2013"
Moderator

6 tuotearviota
_
5. elokuuta 2012 @ 02:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Antecin ja Corsairin (120 mm) valmisvesijäähyt sopivat tuohon koppaan siinä missä muutkin. Ihan alusta asti itse rakennettu vesijäähy sopii ihan suunnittelun mukaan. On niitä tosi pieniinkin koteloihin tehty.

Ilmajäähy on siinä mielessä kustannustehokkaampi, että luultavasti tuolla ehdotetulla Mugenilla pystyy jo kellottamaan niin paljon kuin prossu ja/tai emo kulkee.

Krijinaten jräejsyts on ylairovsttetua - mutta välimerkkien, isojen alkukirjaimien ja välilyöntien oikea käyttö lisää halukkuutta vastata viestiin.
Senior Member

4 tuotearviota
_
5. elokuuta 2012 @ 09:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu elikkäs kiinostaisi kokemukset nestejäähyistä ja mielipiteitä sen kannattavuudesta.
Itselläni siis on Amd phenom 2 prossu x6 ja haluaisin mahdollisesti kellottaa sitä. Nyt on vain sellainen ongelma että en uskalla kellottaa koska lämmöt on jo nyt aikas korkealla. Kotelo on silencio 450 siis coolermster.
Tuo Silencio 450 on on ilmanvaihdon kannalta niin ongelmallinen kotelo, etten ymmärrä, miksi CoolerMaster on sen alun perin edes tehnyt. Sen myynti pitäisi mielestäni kieltää. Siinä on vain kaksi tuuletinpaikkaa, jotka ovat molemmat vakiona käytössä. Kovalevyräkki blokkaa tehokkaasti etutuulettimen, joten varsinaisen kotelo-osan tuuletus nojaa pelkästään ulos puhaltavaan takatuulettimeen. Se ei riitä millään ainakaan kellotusmielessä.

Jos aiot tällä kotelolla kellottaa, niin ottaisin Dremelin kauniiseen käteen ja askartelisin siihen intake-tuulettimelle paikan vasempaan (edestä katsottuna) sivupeltiin. Takatuulettimen paikalle voisit asentaa Antec H2O 920 -vesijäähykitin, jossa on 120 millin tuuletin radiaattorin molemmilla puolilla. Kun asennat sivutuulettimen puhaltamaan suoraan päin keskusyksikköä ja laitat Antec 920:n puhaltamaan ulospäin, niin pitäisi riittää. Mulla on tuo Antecin 920 ja siitä on erittäin hyvät kokemukset.

Ronskisti vaan...

Asus P8P67 Pro Rev 3 <> i7 2600K 4,5GHz <> Vertex3 240/SATA3 <> WD CB 1T 7200/SATA3 <> Zotac GTX 580 Amp! <> 4x4GB G.Skill Ripjaws DDR3 1600 CL9 <> Antec Twelve Hundred <> Antec Kühler H2O 920 <> Antec CP-1000 <> Optiarc DVD <> Dell UltraSharp U2711 2560x1440
PCMark7 5999 <> 3DMark Vantage P28929 <> 3DMark 11 P7525 <> 3DMark06 31955

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. elokuuta 2012 @ 09:43

lepolopo
Newbie
_
5. elokuuta 2012 @ 21:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus:
Tuo Silencio 450 on on ilmanvaihdon kannalta niin ongelmallinen kotelo, etten ymmärrä, miksi CoolerMaster on sen alun perin edes tehnyt. Sen myynti pitäisi mielestäni kieltää. Siinä on vain kaksi tuuletinpaikkaa, jotka ovat molemmat vakiona käytössä. Kovalevyräkki blokkaa tehokkaasti etutuulettimen, joten varsinaisen kotelo-osan tuuletus nojaa pelkästään ulos puhaltavaan takatuulettimeen. Se ei riitä millään ainakaan kellotusmielessä.

Jos aiot tällä kotelolla kellottaa, niin ottaisin Dremelin kauniiseen käteen ja askartelisin siihen intake-tuulettimelle paikan vasempaan (edestä katsottuna) sivupeltiin. Takatuulettimen paikalle voisit asentaa Antec H2O 920 -vesijäähykitin, jossa on 120 millin tuuletin radiaattorin molemmilla puolilla. Kun asennat sivutuulettimen puhaltamaan suoraan päin keskusyksikköä ja laitat Antec 920:n puhaltamaan ulospäin, niin pitäisi riittää. Mulla on tuo Antecin 920 ja siitä on erittäin hyvät kokemukset.

Kiitoksia hyvistä vastauksista ja uudesta informaatiosta :-p
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
6. elokuuta 2012 @ 01:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No juu. Itse en ostaisi valmis nestejäähyjä koska teho ei vain riitä, varsinkaan lämpimille prossuille. Patti12 on tässä siis oikeassa, ilmalla voi jopa voittaa.

Itsekasatut on taas täysin omassaluokassa, rasituslämmöissä.

Itse en asentaisi yhtään tuuletinta sivulle jos ääni on ongelma ja jos ei ole on pöytätyyletin hyvä vaihtoehto, koneen kyljen ollessa auki. Pysyy itsekkin kylmänä.

...Etu kovalevykehikko siis pois jos ilman tarvii kiertää kopassa ja sellanen koneessa on estämässä.

Suoritin: i5-4670K @4.2GHz 1.175v. Emolevy: MSI Z87-GD65 Gaming. Muistit: 2x4G G.Skill Sniper DDR3-1866. Näytönohjain: ASUS HD7970.
Tarkemmat tiedot nickiä klikkaamalla.
lepolopo
Newbie
_
6. elokuuta 2012 @ 16:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mummy:
No juu. Itse en ostaisi valmis nestejäähyjä koska teho ei vain riitä, varsinkaan lämpimille prossuille. Patti12 on tässä siis oikeassa, ilmalla voi jopa voittaa.

Itsekasatut on taas täysin omassaluokassa, rasituslämmöissä.

Itse en asentaisi yhtään tuuletinta sivulle jos ääni on ongelma ja jos ei ole on pöytätyyletin hyvä vaihtoehto, koneen kyljen ollessa auki. Pysyy itsekkin kylmänä.

...Etu kovalevykehikko siis pois jos ilman tarvii kiertää kopassa ja sellanen koneessa on estämässä.
joo mulla on ollutkin tollanen pöytätuuletin tossa vasemmassa sivussa mutta onhan se melko äänekäs, ei sinällään haittaa mutta olisi mukava saada kuitenkin ääntä alemmaksi. täytyy varmaankin laittaa jimssiin tilausta uudelle prossutuulettimelle. Näytönohjaimessanihan on itsessään tuuletin ja kun sen laittaa täysille, lämmöt on siinä 60C luokkaa.
Senior Member

4 tuotearviota
_
6. elokuuta 2012 @ 19:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sori, mutta tulee vähän Pekka ja Pätkä touhu mieleen, kun ensin laitetaan umpisauna koteloksi ja lopuksi revitään kylki auki ja puhallellaan pöytätuulettimella ilmaa sisään. ;o)

Noista vesikiteistä vielä, oliko jollain esittää vertailu, jossa joku ilmajäähy peittoaa Corsair H100:n?

Ronskisti vaan...

Asus P8P67 Pro Rev 3 <> i7 2600K 4,5GHz <> Vertex3 240/SATA3 <> WD CB 1T 7200/SATA3 <> Zotac GTX 580 Amp! <> 4x4GB G.Skill Ripjaws DDR3 1600 CL9 <> Antec Twelve Hundred <> Antec Kühler H2O 920 <> Antec CP-1000 <> Optiarc DVD <> Dell UltraSharp U2711 2560x1440
AfterDawn Addict

17 tuotearviota
_
6. elokuuta 2012 @ 20:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sen verran olen noiden nestejäähyjen kanssa värkännyt että en usko että mikään ilmajäähy ainakaan normikokoisena päihitää Corsair H100:sta.
Tuossa kuva millaisella jäähyllä olen jokusen vuoden ajellut>>>

iMac 27" 3.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.9GHz- 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM 2X4GB-256GB Flash Storage- NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5- Apple USB SuperDrive Apple Magic Mouse + Magic Trackpad- Elisa-viihde 100/10 valokuitu. Asus X70AC Series.
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
6. elokuuta 2012 @ 22:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Corsairin H100 onkin niistä paras, johtuen 240 (2x120) jäähystä.
Itse en ilmoja harrastele, mutta sen rinnalla(lämmöissä +- ~3c*) pyörii käsittääkseni esim. Noctuan NH-D14, muitakin varmaan löytyy.

- H100 ~100?
- NH-D14 ~70?

D14 vaatii enemmän tilaa prosessorin ympäriltä (siili: 160 x 140 x 158mm + tuuletin 25mm siilinvahvuuteen "140mm").
H100 taas jäähyn kiinnityksen kohdalta(kenno:120 x 275 x 27 mm + tuulettimet: 25mm kennonvahvuuteen"27mm").

Vakio tuulettimilla H100 on myös äänekkäämpi täysillä, mutta voithan aina vaihtaa tuulettimet.
Tosin Noctua käyttää omiaan ja ne on itsessään jo noin 20? kappale, yleisesti.

Niin ja ei olisi ekakerta kun valmiit "suljetut" järjestelmät alakisi vuotamaan, eli niidenkassa saa olla myös tarkkana (ylimääräinen pumpun ryystämisenääni ei ole merkki hyvästä).

Suoritin: i5-4670K @4.2GHz 1.175v. Emolevy: MSI Z87-GD65 Gaming. Muistit: 2x4G G.Skill Sniper DDR3-1866. Näytönohjain: ASUS HD7970.
Senior Member

4 tuotearviota
_
6. elokuuta 2012 @ 23:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse en ilmoja harrastele, mutta sen rinnalla(lämmöissä +- ~3c*) pyörii käsittääkseni esim. Noctuan NH-D14, muitakin varmaan löytyy.

- H100 ~100?
- NH-D14 ~70?

D14 vaatii enemmän tilaa prosessorin ympäriltä (siili: 160 x 140 x 158mm + tuuletin 25mm siilinvahvuuteen "140mm").
H100 taas jäähyn kiinnityksen kohdalta(kenno:120 x 275 x 27 mm + tuulettimet: 25mm kennonvahvuuteen"27mm").

Vakio tuulettimilla H100 on myös äänekkäämpi täysillä, mutta voithan aina vaihtaa tuulettimet.

Niin ja ei olisi ekakerta kun valmiit "suljetut" järjestelmät alakisi vuotamaan, eli niidenkassa saa olla myös tarkkana (ylimääräinen pumpun ryystämisenääni ei ole merkki hyvästä).
Myös Antec H2O 920:ssä on kaksi tuuletinta, mutta se vie vain yhden 120:n paikan, koska tuulettimet eivät tule vierekkäin vaan syylärin molemmin puolin. Mulla on ne Twelve hundredissa toisen takatuulettimen paikalla puhaltamassa ulospäin, toinen takatuuletin on siis normaalissa ulospuhalluskäytössä. Sitten katossa on yksi 200-millinen tuulimylly hönkimässä ulospäin ja edessä kolme satakaksikymppistä ottamassa ilmaa sisäänpäin.Yhden 120-millisen olen laittanut kotelon keskelle vahvistamaan edestä tulevaa puhallusta, jolloin syntyy keskimmäisestä etutuulettimesta tuulitunneli suoraan 920:n tuulettimiin ja siitä ulos asti. Sitten olen modannut vasemman sivuikkunan uusiksi ja laittanut siihen yhden 80-millisen puhaltamaan sisäänpäin. Kaiken kukkuraksi mulla on vielä oikealla sivulla emolevyn takana 120-millinen puhaltamassa toiselta puolelta prosessorin persiiseen.

Eli olen tainnut ottaa vähän varman päälle tuon tuuletuksen, mutta ei se mitään meteliä pidä. Hiljaa vain humisee. Sen vain sanon, että jos tuollaisen kunnon vesijäähykitin laittaa, niin sen jälkeen ei enää ota isoa mötikkää kotelon keskelle häirimään.

Ronskisti vaan...

Senior Member

23 tuotearviota
_
7. elokuuta 2012 @ 00:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Usein nestejäähdetyissä koneissa tuppaa huomaamaan sellasen, että ilmavirta ei pääse kunnolla puhaltamaan emolevyn vierestä. Monien torni coolereiden (siis ilma) etuna onkin se että sen lisäksi että ne jäähdyttävät prosessoria, niin myös virransyötön komponentit saavat osansa ilmavirrasta.
Robustus, oma settisi kuulostaa mielenkiintoiselta, ei ainakaan pitäisi lämmin ilmä jäädä pitkäksi aikaa koteloon :)

Muitakin tehokkaita ilma coolereita kuin NH-D14 on tokin olemassa, esimerkiksi nyt vaikkapa SilverArrow sekä Phanteks. Noista kolmesta ei tahdo saada selkeää voittajaa, jossakin testissä jokin pärjää toistaan paremmin.

Olen tässä kaavannut seuraavan kaltaista settiä.

Kopan kattoon 240mm kenno, sekä kotelon pohjalle 140mm kenno, molempien lävitse hönkimään AirPenetratorit, sekä koteloon ilmaa tuomaan eteen kaksi 140mm AP:tä. Pumppu tulee toisen kovo räkin tilalle, ja nestesäiliö joko samaan yhteyteen, tai sitten 5.25" asemapaikkaan. Muutoinkin jäänyt melko vähäiselle tuon DVD pyörittimen käyttö, joten hankin varmaankin USB pyörittimen tuon tilalle. Tarkoitus olisi siis saada sekä prossu että näytönohjain kiertoon. Ideana olisi saada sekä riittävän hiljainen että viileä kokoonpano. Tuulettimet saattavat kyllä vaihtua, mutta ajattelin ainakin alkuun testailla AP:itä.

Koppana Fractalin Arc Midi.

Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
Netti: DNA 4G @ Sierra Wireless
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
7. elokuuta 2012 @ 07:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus:

- H100 ~100?
- NH-D14 ~70?

Myös Antec H2O 920:ssä on kaksi tuuletinta, mutta se vie vain yhden 120:n paikan, koska tuulettimet eivät tule vierekkäin vaan syylärin molemmin puolin. Mulla on ne Twelve hundredissa toisen takatuulettimen paikalla puhaltamassa ulospäin, toinen takatuuletin on siis normaalissa ulospuhalluskäytössä. Sitten katossa on yksi 200-millinen tuulimylly hönkimässä ulospäin ja edessä kolme satakaksikymppistä ottamassa ilmaa sisäänpäin.Yhden 120-millisen olen laittanut kotelon keskelle vahvistamaan edestä tulevaa puhallusta, jolloin syntyy keskimmäisestä etutuulettimesta tuulitunneli suoraan 920:n tuulettimiin ja siitä ulos asti. Sitten olen modannut vasemman sivuikkunan uusiksi ja laittanut siihen yhden 80-millisen puhaltamaan sisäänpäin. Kaiken kukkuraksi mulla on vielä oikealla sivulla emolevyn takana 120-millinen puhaltamassa toiselta puolelta prosessorin persiiseen.

Eli olen tainnut ottaa vähän varman päälle tuon tuuletuksen, mutta ei se mitään meteliä pidä. Hiljaa vain humisee. Sen vain sanon, että jos tuollaisen kunnon vesijäähykitin laittaa, niin sen jälkeen ei enää ota isoa mötikkää kotelon keskelle häirimään.
Niin, H100 on 4 tuuletinpaikkaa, mutta "Push and Pull" on vaan äänekäs.
Vähän kuin SLI tai CF tehoa ei tule edes puoltalisää, meteliä kyllä tulee.
Se myös vaatii, 25mm enemmän tilaa(vahvuus) normaaliin, push tai pull järjestelmään.

AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
7. elokuuta 2012 @ 07:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _kooma_:
Usein nestejäähdetyissä koneissa tuppaa huomaamaan sellasen, että ilmavirta ei pääse kunnolla puhaltamaan emolevyn vierestä. Monien torni coolereiden (siis ilma) etuna onkin se että sen lisäksi että ne jäähdyttävät prosessoria, niin myös virransyötön komponentit saavat osansa ilmavirrasta.
Robustus, oma settisi kuulostaa mielenkiintoiselta, ei ainakaan pitäisi lämmin ilmä jäädä pitkäksi aikaa koteloon :)

Muitakin tehokkaita ilma coolereita kuin NH-D14 on tokin olemassa, esimerkiksi nyt vaikkapa SilverArrow sekä Phanteks. Noista kolmesta ei tahdo saada selkeää voittajaa, jossakin testissä jokin pärjää toistaan paremmin.

Olen tässä kaavannut seuraavan kaltaista settiä.

Kopan kattoon 240mm kenno, sekä kotelon pohjalle 140mm kenno, molempien lävitse hönkimään AirPenetratorit, sekä koteloon ilmaa tuomaan eteen kaksi 140mm AP:tä. Pumppu tulee toisen kovo räkin tilalle, ja nestesäiliö joko samaan yhteyteen, tai sitten 5.25" asemapaikkaan. Muutoinkin jäänyt melko vähäiselle tuon DVD pyörittimen käyttö, joten hankin varmaankin USB pyörittimen tuon tilalle. Tarkoitus olisi siis saada sekä prossu että näytönohjain kiertoon. Ideana olisi saada sekä riittävän hiljainen että viileä kokoonpano. Tuulettimet saattavat kyllä vaihtua, mutta ajattelin ainakin alkuun testailla AP:itä.

Koppana Fractalin Arc Midi.
Oletko jo hankkinut tavarat?
Valitettavasti, en näe tilaa tuossa kotelossa muutakuin etupanelissa.
ja ellet hanki paksuja kennoja et myöskään saa tuosta viileää, johtuen siitä että sekä näyttis ja prossu tuottavat yleensä paljon lämpöä.

TTL.tä on kuulemma tulossa ohje kennojen valintaan, sinuna odottelisin sitä enne minkään osan hankintaa.
Kasattu vesijäähy kun maksaa, mutta jos ostat kerralla hyvät tavarat voit päästä seuraavaan koneeseen käsiksi "halvalla" korkeintaan blockin vaihdolla, mutta jos jäähdytysteho on jo nyt niukka ei se välttämäti riitä enään seuraavaan.

Edit: http://img204.imageshack.us/img204/1825/casewc.jpg
Tuossa nykyinen kokoonpanoni, hieman havainnoimaan tilan tarvetta.

Alhaalla näkyy hyvin "UT60 360". ok se on 60mm paksu jäähy, mutta kotelona on Xigmatek Elysium, isohko kotelo.
Nyt jos aattelet ostaa ohutta 30mm jäähyä se on puolettuosta, mutta tila emon yläreunan ja katon välillä kotelossasi on lähes olematon, laita vaikka kaksi normaalia tuuletinta päällekkäin ja katso jääkö tilaa, epäilen et yksi vie jo tilat.

Ellet ajatellut tuoda jäähyä ulkopuolelle ritilää, se taas jättää miettimään minkätakia käytät pientä koteloa.

Toivottavasti tästä oli apua, ettei tule hukka hankintoja, kuten itselläni on tullut aikoinaan ja tulee edelleen ;)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. elokuuta 2012 @ 07:48

Senior Member

23 tuotearviota
_
9. elokuuta 2012 @ 14:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuossa hieman vastaava idea mikä itsellänikin on, sillä erotuksella että tässä kokoonpanossa kaveri on jättänyt ylemmän kovoräkin paikoilleen (jossa ilmeisesti 120mm kenno), mutta itse ajattelin pistää 140mm kennon kotelon eteen missä siis on paikka 140mm tuulettimelle. Myös ideana on pitää irrallaan tuo ylempi kovo räkki. Pumppu vastaavasti, kopan pohjalle.
Kotelo tukee 60mm kennoja (240) kotelon kattoon. Kennon saa siten hyvin kiinni että se on lähempänä toista kylkeä, jolloin tilaa jää riittävästi normaali korkuisille muistikammoille.
Tietty mikäli emolevyn virransyötön siilit ovat korkeita, voi tuo tuottaa ongelmia, mutta ainahan sitä voi pistää ohuemman (45mm) kennonkin tuonne kattoon. Mutta itse siis suunnittelin pistäväni siis kaksi kennoa, yhden 240/60mm kennon flekteineen, (tuulareista en ole vielä läheskään varma, että mitä tulen käyttämään). Toinen, 140mm kenno kotelon eteen ylemmän kovoräkin tilalle/kohdille. Pumppu kopan pohjalle, jonka yhteyteen pistän mahdollisesti nestesäiliön, voi olla kunhan tutkin vielä asioita, päädyn pistämään nestesäiliön 5.25" paikkaan. Riippuen myös siitä, kuinka fiksusti saan powerin piuhat niputettua/kuljetettua, olen harkinnut myös kennon asentamista kotelon pohjalle (jossa siis on myös virtalähteen edessä 140mm tuulettimen paikka).
Ja ei, en ole vielä ostanut vesikamppeita, suunnittelen vielä jonkin verran, ja tulee muutoinkin ensiksi itse hardwaren päivitystä, niin en aivan heti ole pykäämässä tuota vesille.
Eli löysin tuollasen kuvan googlettelemalla, ja tossa siis hieman suuntaa antava idea käytössä:

Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
10. elokuuta 2012 @ 20:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Totta tosiaan perun puheeni onnettomista mahdollisuuksistasi katto kiinnityksen suhteen tuohon koteloon. Ihan kotelon kotisivuilla on kuva (Facepalm) asiaan liittyen.

Tota TTL.n ohjeistusta siis vaan odottelemaan, kun HW on saatu onnistuneesti asennettua.

Minä, minä, minä,...
Valitan jos neuvoni kuulostavat pyörivän liikaa itseni ympärillä, mutta en tunne ketään mutakaan näiltämain, jolta olisin kokemuksia hankkinut..

Anyways, 140 jäähy meinaa ilman adapteria 140mm tuuletinta.
Oletko tietoinen 140 tuulettimesta joka on "SP" mallia eikä "AF" ja vielä hiljanen?

Jäähyn tuulettimet vaativat painetta(SP) että ilma menee rimojenläpi.
Kotelon ilmankierto, taas ilman liikkumista(AF).

Tähänmennessä "hiljaiset" 140 on ollut kotelon ilmankiertoon, onko sinulla tiedossa jokin tuuletin joka sopii jäähdyttimen tuulettimen virkaan?

Senior Member

23 tuotearviota
_
11. elokuuta 2012 @ 19:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
TTL = Time To Live Customs ? Mulle uusi lyhenne tuosta, OC3D:tä saa syyttää alkuunkin siitä että koppani ostin :)

Mutta juuh niitä 140mm tuulettimia joita olen pyöritellyt mielessä.

Cougar

SilverStone

sekä
Noctua

Noista kolmesta olen suurimmaksi osaksi harkinnut SilverStonea. Pari seikkaa ainakin itsellä jotka sen puolesta puhuvat. Loistavat kokemukset pienemmän (120mm) version kanssa, sekä se että tuossa flektissä on jänöjen kanssa melko hyvin pelivaraa. 120mm AP ei myöskään ole hirveän meluisa, ainakaan omasta mielestäni :)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. elokuuta 2012 @ 19:46

AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
11. elokuuta 2012 @ 22:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
TTL = Tiny Tom Logan
Henkilö kaiken sen takana :)

Kuvista perustellen tuo Silverstone toimisi parhaiten, kennokäytössä.
(Lapojenmäärä ja niiden sijoittelu, mutta kuviin ei voi aina luottaa etsi testejä)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. elokuuta 2012 @ 22:07

Mainos
_
__

_
Senior Member

23 tuotearviota
_
11. elokuuta 2012 @ 22:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
TTL = Tiny Tom Logan
Henkilö kaiken sen takana :)

Kuvista perustellen tuo Silverstone toimisi parhaiten, kennokäytössä.
(Lapojenmäärä ja niiden sijoittelu, mutta kuviin ei voi aina luottaa etsi testejä)
Silverit siis menee isolla ajatuksella harkintaan, ja myöhemmin hankintaan :) Scythen ja Yate Loonin tuotteet kiinnostaa myös kovasti, mutta koska rahaa ei kuitenkaan ole kaikkialle heiteltäväksi, pitää jokin valita. Itseltä löytyy vielä testailuihin muutamat Nexusin/Noctuan sekä Papst:in 140mm flektit noista kolmesta Nexus ja Noctua ovat yhrä äänekkäitä (lue.hiljaisia), Papst:it perkuleen tehokkaita (lue, meteliäkin pirusti). Noctuoita löytyy himasta 2kpl, Nexusia 4kpl ja PAPST:ei 2kpl, sekä koneen nykyinen jäähdytys. Pitää katsella ja testailla kunhan saan nuo vedet virtaamaan :)

p.s. Ekat kellotus jutut taisin opetella/hakea www.overclockers.co.uk/:sta jolla muistaakseni on jotain kontakteja/juttuja ton OC3D/Tom Loganin kanssa. Tutustuin siis sivustoon ennen Afteria.

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > nestejäähdytys.

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy