User Käyttäjä Salasana  
   
maanantai 28.7.2025 / 18:21
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > ouya keräsi 8,5 miljoonaa kickstarterissa - huolena piratismi ja kilpailu
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ouya keräsi 8,5 miljoonaa Kickstarterissa - huolena piratismi ja kilpailu
  Siirry:
 
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Ouya keräsi 8,5 miljoonaa Kickstarterissa - huolena piratismi ja kilpailu

uutinen julkaistu: 9 elokuuta, 2012

Halvan Android-konsolin julkaisuun tähtäävä Ouya-projekti on saanut Kickstarter-rahoituksensa päätökseen. Projekti on saanut rahoituksen aikana paljon julkisuutta ja rahaa onnistuttiin keräämään 8,5 miljoonaa dollaria, mikä ylittää moninkertaisesti alkuperäisen 950 000 dollarin tavoitteen. Ouya on kerännyt matkan varrella jo nimekkäitä tukijoita, mutta myös epäilyksiä onnistumisen mahdollisuuksista. ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Ranvier
Senior Member
_
9. elokuuta 2012 @ 19:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Member

2 tuotearviota
_
9. elokuuta 2012 @ 22:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ranvier:
http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/ouya-todisti-etta-vedatyksella-paasee-yha-pitkalle
Tuli jokseenkin pöljä olo tätä lukiessa =)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. elokuuta 2012 @ 22:23

horgh
Member
_
10. elokuuta 2012 @ 09:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koskahan piratismi on ihan oikeasti ollut ongelma? Kuvitellut tappiot (jokainen joka kopioi olisi muuten ostanut) ovat ihan eri asia.
PikkuPulu
Junior Member

2 tuotearviota
_
10. elokuuta 2012 @ 09:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lauzi:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ranvier:
http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/ouya-todisti-etta-vedatyksella-paasee-yha-pitkalle
Tuli jokseenkin pöljä olo tätä lukiessa =)
Kovin moni siellä kommentoi kuinka he haluavat ensin nähdä jotain konkreettista ennen kuin rupeavat laittamaan rahoja projektiin. Mutta silloin ainakaan ei tulla mitään konkreettista näkemään jos kaikki odottaa että jotain konkreettista tulee ensin ulos.

Jos tuo on nyt sitten vain huijaus niin kuin tuossa artikkelissa väitetään niin turha sen perään enää on sitten itkeä... Mutta jos OYUA sittenkin nousee siivilleen niin ties millaisen muutoksen se saa aikaan konsolipeli markkinoilla. (Tällä hetkellä PS3 ja Xbox360 vain kerää pölyä kun ei nappaa niitä pelejä ostaa sen hintalapun ja muutenkaan sisällön takia)

( o_o)
( o_o)> ⌐★-★
(⌐★-★)
Senior Member

5 tuotearviota
_
10. elokuuta 2012 @ 09:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tärkeintä tässä projektissa olisi tuoda laitteen rauta markkinoille niin kuin on luvattu ja mainostettu. Android OS porttaaminen pitäisi olla suhkot helppo homma samoin muutokset softaan (esim ajurit etc).

Mitään fataalia ei pitäisi olla jos vain tahtoa ja osaamista projektijohtamiseen löytyy. Suomesta on hyviä esimerkki siitä jos tahtoa löytyy syntyy myös rautaa ja toimivia laitteita puoli-ilmaiseksi myös vapaaehtoiselta pohjalta. (gps trackeri?)

Kotona on esim wii jota voisi käyttää Dvd toistamiseen jos ei olisi rajoituksia siihen. Mielestäni olisi hienoa jos voisi käyttää rautaa myös muuhun tarkoitukseen kuin sitä on suunniteltu koska silloin voidaan käyttää laitteseen kohdistetut raaka-aineet hyödyksi niin kauan kuin rautaa voi vain käyttää ennenkuin se menee rikki. Nyt menee roskiin käyttökelpoista tavaraa roskiin.

"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. elokuuta 2012 @ 09:51

ProfaneX
Member

1 tuotearvio
_
10. elokuuta 2012 @ 09:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yleensäkkin minun mielestäni Dome.fi artikkelit on kirjoitettu aina ihan miten sattuu. Siksipä niitä harvoin tulee luettuakaan. Väkisillä väännetään jotain hauskaa aina joka väliin.

Toivotaan että OYUA ei ole swing and a miss, vaikuttaa todella pätevältä vehkeeltä.
3rd_party
Senior Member

3 tuotearviota
_
10. elokuuta 2012 @ 09:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PikkuPulu:
Kovin moni siellä kommentoi kuinka he haluavat ensin nähdä jotain konkreettista ennen kuin rupeavat laittamaan rahoja projektiin. Mutta silloin ainakaan ei tulla mitään konkreettista näkemään jos kaikki odottaa että jotain konkreettista tulee ensin ulos.
Aina kannattaa vaatia jotain konkreettista, jos ei muuta niin konkreettiset kannattavuuslaskelmat, asiakastutkimukset ja suunnitelmat tuotannosta. Yksinkertaisen protonkin saa aikaiseksi kohtuu pienellä rahalla, ja sijoittajan kannattaa todellakin olla epäileväinen jos ei idean isä/äiti ole valmis näitä rahoja sijoittamaan omasta takaa (jokainen saa tarvittaaessa lainaa pankista).

Se, että antaa rahoja hankkeelle pelkän hyvän idean vuoksi on todella suurta uhkapeliä. Se oikeastaan on koko kickstarterin ongelma: rahaa saavat ne kokeilut, joilla on myyvimmät mainokset. Eivät suinkaan ne, jotka todennäköisimmin menestyvät. Mutta kuitenkin kickstarter on erinomainen väylä, sillä jos sieltä nousee menestykseen yksikin hullu idea, on se tehnyt palveluksen maailmalle.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PikkuPulu:
Tällä hetkellä PS3 ja Xbox360 vain kerää pölyä kun ei nappaa niitä pelejä ostaa sen hintalapun ja muutenkaan sisällön takia
Ei Oyua tule kehittämiskuluja laskemaan ainakaan suhteessa myyntiin, joten on aika epärealistinen kuvitelma että hinta laskisi ja laatu nousisi vain uuden alustan myötä. Toki en tunne pelien hintarakennetta tarkemmin, mutta väitän ettei koodarilaumat työtään ilmaiseksi kuitenkaan suostu tekemään, oli alustan nimi sitten mikä tahansa.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. elokuuta 2012 @ 10:22

Senior Member

5 tuotearviota
_
10. elokuuta 2012 @ 10:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Täällä lisää tietoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ouya

ja

http://kotaku.com/5927416/the-mastermin...ions-right-here

Lainaus:

OUYA is real. We have a real functional prototype (we show it playing Shadowgun in our video.) It runs on a Tegra3 standard reference board. What is unique with OUYA is not the technology but how we put it together and how we wrap it in a beautifully designed, Yves Behar package.


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. elokuuta 2012 @ 10:09

min5sevaan
Suspended due to non-functional email address
_
10. elokuuta 2012 @ 10:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
noh, 9kk päästä nähdään mitä syntyy :)
PikkuPulu
Junior Member

2 tuotearviota
_
10. elokuuta 2012 @ 12:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PikkuPulu:
Tällä hetkellä PS3 ja Xbox360 vain kerää pölyä kun ei nappaa niitä pelejä ostaa sen hintalapun ja muutenkaan sisällön takia
Ei Oyua tule kehittämiskuluja laskemaan ainakaan suhteessa myyntiin, joten on aika epärealistinen kuvitelma että hinta laskisi ja laatu nousisi vain uuden alustan myötä. Toki en tunne pelien hintarakennetta tarkemmin, mutta väitän ettei koodarilaumat työtään ilmaiseksi kuitenkaan suostu tekemään, oli alustan nimi sitten mikä tahansa.
Homman ideahan on saada indiekehittäjät paremmin konsolipelimarkkinoille, näille nykyisille alustoille kehittäminen ja ylipäätään alkuun pääseminen maksaa jo jonkin verran, mikä nostaa rimaa lähteä ylipäätään yrittämään konsoleille.

...Ja kuten tuossa yllä jo viitattiin, on proto jo olemassa. Ovat siis koettaneet jo päästä normaaleja rahoituskanavia pitkin eteenpäin.

( o_o)
( o_o)> ⌐★-★
(⌐★-★)
3rd_party
Senior Member

3 tuotearviota
_
10. elokuuta 2012 @ 14:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PikkuPulu:
Homman ideahan on saada indiekehittäjät paremmin konsolipelimarkkinoille, näille nykyisille alustoille kehittäminen ja ylipäätään alkuun pääseminen maksaa jo jonkin verran, mikä nostaa rimaa lähteä ylipäätään yrittämään konsoleille.
Toki, mutta jos oletetaan että myös indie-kehittäjän täytyy ansaita elantonsa jollakin, niin kyllä hänkin varmaan jonkun korvauksen työstään haluaa. Ja koska yleensä pelin laadun voidaan ajatella olevan edes jollain tasolla verrannollinen sen parissa käytettyyn työmäärään, on se myös verrannollinen hintaan. Lisäksi vielä kun myyntimäärät jäänevät pieniksi (ainakin alkuunsa), niin tuskinpa pelien hinnat huomattavasti pienemmäksi voivat jäädä (kuin Xboxilla jne...) ilman että niiden laajuus/laatu kärsivät.

Lainaus:
Ja kuten tuossa yllä jo viitattiin, on proto jo olemassa. Ovat siis koettaneet jo päästä normaaleja rahoituskanavia pitkin eteenpäin.
Ja jokin syy varmasti on ollut, etteivät ole päässeet. Veikkaan syyksi sitä, että ammattimaiset rahoittajat odottavat rahoilleen tuottoa ilman äärettömän suuria riskejä (tai edes osoituksen siitä, että tuottojen mahdollisuudet on kunnolla selvitetty), kickstarterista rahaa on helpompaa kerätä pelkän hyvän idean nojalla >>>> päästään siihen syyhyn, miksi tätä arvosteltiin Domessa.
Member

1 tuotearvio
_
10. elokuuta 2012 @ 16:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Ensimmäinen on piratismi, jonka estäminen avoimella alustalla tulee olemaan hankalaa. Piratismiongelmaa pyritään kiertämään nimenomaan pitämällä pelit ilmaisina ja keräämällä tuotot muilla tapaa.
Alustan avoimuus on menestyksen ydin. Eipä olisi edes Commodore 64:sta jos piratismihysteria olisi aikoinaan rehottanut...

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"
tonttila
Suspended due to non-functional email address
_
10. elokuuta 2012 @ 16:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti avthein:
Lainaus:
Ensimmäinen on piratismi, jonka estäminen avoimella alustalla tulee olemaan hankalaa. Piratismiongelmaa pyritään kiertämään nimenomaan pitämällä pelit ilmaisina ja keräämällä tuotot muilla tapaa.
Alustan avoimuus on menestyksen ydin. Eipä olisi edes Commodore 64:sta jos piratismihysteria olisi aikoinaan rehottanut...
Ei rehottanut hysteria mutta piratismi kyllä :)
Thald0r
Junior Member

5 tuotearviota
_
12. elokuuta 2012 @ 19:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Toki, mutta jos oletetaan että myös indie-kehittäjän täytyy ansaita elantonsa jollakin, niin kyllä hänkin varmaan jonkun korvauksen työstään haluaa. Ja koska yleensä pelin laadun voidaan ajatella olevan edes jollain tasolla verrannollinen sen parissa käytettyyn työmäärään, on se myös verrannollinen hintaan. Lisäksi vielä kun myyntimäärät jäänevät pieniksi (ainakin alkuunsa), niin tuskinpa pelien hinnat huomattavasti pienemmäksi voivat jäädä (kuin Xboxilla jne...) ilman että niiden laajuus/laatu kärsivät.
Ainoa mikä nykyään kasvattaa pelien hintoja pilviin on julkaisuyhtiöiden (EA, Ubisoft, Activision jne.) ahneus. Moni varsinkin EA:n kehittäjä sanoo, että se 70? hintalappu johtuu teknologian hinnasta, mutta eipä se teknologiakaan niin kallista näytä olevan. CryEngine 3:sen saa käyttöön ilmaiseksi, kunhan ei pyydä lopullisesta pelistään niin paljoa rahaa, että sillä tekisi yli 5 dollaria/peli voittoa eli aika hyvin saat ilmaiseksi tällä hetkellä ainoan seuraavan sukupolven pelimoottorin käyttöön, kunha et pyydä pelistäsi yli 10-20 euron hintaa. Eri asia mitä sitten täysin kaupallinen lisenssi maksaa (arviolta 1,2 miljoonaa dollaria), mutta lopulta todella harva pelikehittäjä sitä tarvitsee.

Ja niinkuin itse Uhrman sanoi, kyseessä ei ole AAA-pelikonsoli pakattuna tehoilla pyörittää näyttävimpiä pelejä, vaan tyylikäästi kiiltävään kuoraan pakattu käsikonsoli, jolla keskitytään näyttävyyden sijaan tunnelmaan. Ikävä kyllä nykyistä pelaajamassaa ei se tunnelma niinkään kiinnosta, vaan se graaffinen näyttävyys ja efektien määrä, eli jo tämän perusteella OUYA tulee jäämään vain pelikehittäjien nurkkiin, kuten muutaman vuoden takainen suuri suomalainen innovaatio Blobo. Tuolla 8,5 miljoonalla ei aloiteta massatuotantoa, korkeintaan palkataan pari kiinalaista kokoamaan ostetuista osista eka erä konsoleita. Alunperinkin suurimmat omat kysymykseni koko konsolista ovat olleet hinta ja tekniikka, Tegra3 pohjaiset tabletit maksavat vielä 200 euroa helposti ja nyt ollaan tuomassa pelikonsolia 99 dollarilla. Kun puhutaan tablet tason osista, joista kallein selvästi prosessori/näytönohjain, ja suoraan riman alittavasta hinnasta, niin selvästi seuraava kysymys on laatu. Näyttötekniikka maksaa nykyään paljon itse laitteessa, mutta en usko, että osiltaan melkein idettistä pelikonsolia voidaan myydä 99 dollarilla kun samoilla osilla varustettua tablettia myydään 400 eurolla, eli jossain on oikaistu ja paljon.

OUYAlla on mielestäni kolme ongelmaa ja kaikki nivoutuvat yhteen sanaan: Kuluttajat. Pelkästään paljon huomiota herättänyt kickstarter-projekti ja muutama sata uutista eivät tee laitteesta varmaa myyntihittiä. Mikä teki Nintendo Wiistä sukupolvensa myydyimmän pelikonsolin oli innovaatio, pelit ja hinta. Ihmiset ostivat Wiitä vain jo pelkästään Zeldan ja Marion takia ja hinta oli sellainen, että se kannatti yhden pelin takia ostaa. Nintendo ei missään vaiheessa luvannut ominaisuuksilla siveltyä tehohirmua toisin kuin Sony ja hintaeroksi tuli satoja euroja. Nyt OUYA on lupaamassa tarpeeksi tehoa AAA-luokan peleille ja halpaa hintaa ja joku tulee selvästi jossain vaiheessa pahasti pettymään. On jo ihme, että nyky tabletit toistaa FullHD-laatuista videota, mutta nykyisen pelin pyörittäminen samassa tasossa on kuin pyörittäisi 90-luvun Pentium I-prosessorilla varustetulla koneella Battlefield 3:sta täysillä asetuksilla, eli ei onnistu edes märimmissä unissa. Ja kun kuluttaja pettyy olettamuksiinsa niin rahantulo vähenee, joka taas ajaa seuraavaan ongelmaan eli pelien vähenemiseen, koska ei edes indie-kehittäjät halua kehittää pelejä alustalle, joka on kuollut. Lisäksi se, että miten aikovat hoitaa takuuhuollot, koska ovat selvästi rautapuolella menneet jossain kohtaa sieltä missä aita on matalin.
Mainos
_
__
 
_
Senior Member
_
16. elokuuta 2012 @ 18:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Liekkö myöhäistä sanoa että pelejä jotka vaativat valtavasti tehoa tullaan tarjoamaan onliven kautta streamattuna ja sen verran kiinnosti että tuli kokeiltua ja todettua toimivaksi.

http://www.onlive.com/

Jos Ouya:sta tulee suosittu niin onlivekin menestyy, pelitarjonta tulee varmasti kasvamaan ja omasta mielestäni tuo idea on hyvä sillä kalliit laitteistohankinnat varmasti vähentävät pelien myyntiä kuten niiden korkea hintakin.
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > ouya keräsi 8,5 miljoonaa kickstarterissa - huolena piratismi ja kilpailu
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy