Olen hankkimassa n. 2T kovalevyä arkistointiin. Kuna katson esim WD levyjä ulkoiset maksavat 100 erurosta ylöspäin, 200, 300 jne. Mikä olisi järkevää.
Toinen vaihtoehto olisi sisäinen levy jolle siirtäisin tiedot telakkani avulla. Tosin hinnnan ero esim WD 2t on vain 10 eroa ulkoiseen. Mutta onko levyn laatu sama, en tiedä.
Yhtä WD- green-levyä käytin, mutta oli jo tullessaaan rikki eikä lähtenyt formatoitumaan.
Itse varmaan ostaisin arkistointia varten jonkin kiekon jossa mahdollisimman pitkä takuu. Toisaalta, mikäli kovo ei ole jatkuvasti koneessa kiinni, niin eiköhän perus kiekkokin pärjää mainiosti. Itsellä on ollut kokemuksia lukuisista eri merkeistä, aina Maxtoreista saakka. Parhaiten oman kokemuksen mukaan ovat kestäneet Seagaten levyt, mutta heilläkin on ollut aikojen saatossa eräs satsi joka ei oikein ollut suosittu, eli mallisarja oli muistaakseni 7200.10, nykyiset 7200.11 ja edelliset .09:it ovat olleet ainakin allekirjoittaneella pitkään käytössä. Tälläkin hetkellä kakkos/mökki koneessa on reilut 7 vuotta vanha Seagaten 160Gt 7200.9.
WD:n kiekkoja sekä Samsungeita on myös ollut, WD:t eivät ole ikäväkyllä ainakaan itsellä kahta vuotta pitempään kestäneet, enkä niitä sen vuoksi ole enään ostanut. Samsungista on myös pelkästään hyviä kokemuksia.
Nykyisin Wester Digital lienee kuitenkin ainoa joka tarjoaa vielä 5 vuoden takuun osalle kiekoistaan joten kait niitäkin jo uskaltaa ostaa :)
WD:n greenit taas saa kestämään pidempään kun ottaa "virransäästöominaisuudet" (intellipark, wdidle3) pois päältä. Itse ostaisin vaan tyynesti 2 tai 2.5 teran wd greenin.