User Käyttäjä Salasana  

tiistai 22.7.2025 / 13:44
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > uutta tietokonetta ostamassa > uusi kone kevyeen käyttöön
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Uusi kone kevyeen käyttöön
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:<12
JoHannah
Junior Member
_
27. heinäkuuta 2013 @ 21:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mutta aluksi ehdottamasikin on toimiva? Eli siis minulle riittävä.
Mikä tekee koteloihinkin näin suuret hintaerot?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2013 @ 21:17

ajaJako
Senior Member
_
27. heinäkuuta 2013 @ 21:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JoHannah:
Mikä kotelon pitäisi olla?
Olen pudonnut kyydistä ; oletko kasaamassa settiä Tumpelon #5 vai Lurluck #10 pohjalta vai kelpaako sinulle ATX link tai koko FM2 sarjan huippu link
On aika iso ero jos haet MATX kokoa link tai sinulle kelpaa kopaksi ledivehje link
Tuommoisesta FM2 emosta löytyy takaa (yleensä) 2 USB2 ja 4USB3 liitintä, tarvitset nuo USB2;t näppäimistölle+hiirelle jolloin olisi ehdottoman suositeltavaa että jostain päin koppaa löytyisi vapaita USB2 portteja. Emon alareunasta löytyy kytkentäpaikat sekä USB3 hubille (yleensä 1 ) ja USB2 hubeille 2-3 ne kytkee noi kaupan kasauksessa jos vastaavat löytyy kopasta Bracketit (=lisäliittimet ) täytyy tilata erikseen.
JoHannah
Junior Member
_
27. heinäkuuta 2013 @ 21:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lurluckin 24.7.2013 @ 18:32 ehdottamaa kokoonpanoa (#10) suunnittelin, koska Tumpelo666 kehui sitä paremmaksi.
(Mutta valitettavasti minulle ei ATX tai FM2 tai MATX sano yhtään mitään...)
Tahtoisin vain toimivan koneen, johon saa siis lisälaitteetkin kiinni helposti.
Moderator

6 tuotearviota
_
27. heinäkuuta 2013 @ 21:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ajaJako:
Tuommoisesta FM2 emosta löytyy takaa (yleensä) 2 USB2 ja 4USB3 liitintä, tarvitset nuo USB2;t näppäimistölle+hiirelle jolloin olisi ehdottoman suositeltavaa että jostain päin koppaa löytyisi vapaita USB2 portteja.
Kai USB2-laitteet voi USB3-porttiinkin laittaa?

@JoHannah: Lurluckin viesti #10 paketti on pätevä. ATX ja mATX ovat kotelon kokoon viittaavia standardeja, joista ATX on isompi ja mATX pienempi. Lurluckin paketissa on isompi ATX, sillä Systemastoren mAXT-valikoima on melko surkea.

E: Tai no tarkkaan ottaen ATX määrittää emon kokoa (ja jonkun verran liittyy powereihinkin), mutta koppa menee emon mukaan.

Krijinaten jräejsyts on ylairovsttetua - mutta välimerkkien, isojen alkukirjaimien ja välilyöntien oikea käyttö lisää halukkuutta vastata viestiin.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2013 @ 22:12

AfterDawn Addict
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lurluckin 24.7.2013 @ 18:32 ehdottamaa kokoonpanoa (#10) suunnittelin, koska Tumpelo666 kehui sitä paremmaksi.
(Mutta valitettavasti minulle ei ATX tai FM2 tai MATX sano yhtään mitään...)
Tahtoisin vain toimivan koneen, johon saa siis lisälaitteetkin kiinni helposti.
FRACTAL DESIGN ARC Mini Tuollainen kotelo tuolle mATX emolle olisi jees...

Asus P8Z68-V pro # 2600k @4,8Ghz # Noctua D14 # Gtx 780 Windforce # 8Gb G.Skill # SSD samsung 256Gb/2Tb Raid1 # Corsair AX 750w # HaF X # Dell UltraSharp U2711 + G15 + R.A.T.7
Raspberry Pi / AMD E-350 SilverStone Sugo / i5 2500K @4,5Ghz Fractal Design 1000

HPI Baja 5b SS // FG Evo 4 - Kallista lystiä...
JoHannah
Junior Member
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli Lurluckin ehdottama paketti, mutta pohdin vieläkin Windows7 vai 8...?
Ja en taida uskaltaa asentaa käyttöjärjestelmää kuitenkaan itse (eli tilattava kalliimpi asennuspaketti).
RatCon
AfterDawn Addict
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ja en taida uskaltaa asentaa käyttöjärjestelmää kuitenkaan itse (eli tilattava kalliimpi asennuspaketti).
Asenna itse, ei se vaikeaa ole ja ohjeiden kera ei mene mikään vikaan. Siinä kalliimmassa asennuksessa ne säätää asetukset itse, asentaa ties mitä sinne ja noh... Parempi asentaa itse.
AfterDawn Addict
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Youtube ohje <- pistä äänet hiljasemmalle

Ohje

Noilla säästät sen 30? ja panostat tuohon Fractal koteloon ;)

Asus P8Z68-V pro # 2600k @4,8Ghz # Noctua D14 # Gtx 780 Windforce # 8Gb G.Skill # SSD samsung 256Gb/2Tb Raid1 # Corsair AX 750w # HaF X # Dell UltraSharp U2711 + G15 + R.A.T.7
Raspberry Pi / AMD E-350 SilverStone Sugo / i5 2500K @4,5Ghz Fractal Design 1000

HPI Baja 5b SS // FG Evo 4 - Kallista lystiä...
AfterDawn Addict
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Käyttöjärjestelmän asennus on aika helppo homma. Tarvittaessa voimme neuvoa siinä ja jos päädyt Win7 versioon niin täältä löytyy vielä kuvalliset ohjeet sen asennukseen: http://keskustelu.hardware.fi/t.cfm/f-2...windows-878453/

Windows 7 ja 8 erot ovat niiden käyttöliittymässä ja tuessa. http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/products/lifecycle

Muut ehti ensin..

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2013 @ 22:29

ajaJako
Senior Member
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jepjep olen tipahtanut eli myydäänkö nyt tätä Asrockin microa link
Mitäs etuja löytyy paitsi muovinen etuovi link
USB2 on 4-pin teknologiaa kun taas USB3 on 5-pin portti, harvojen laitteiden ajurit ( yleensä vuodelta 08) kykenee toimimaan ylöspäinkytkennässä, käyttäjän = maksajan kannalta tärkeintä lienee , että näppis+hiiri ja näyttö toimivat

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2013 @ 22:44

Moderator

6 tuotearviota
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
USB2 on 4-pin teknologiaa kun taas USB3 on 5-pin portti, harvojen laitteiden ajurit ( yleensä vuodelta 08) kykenee toimimaan ylöspäinkytkennässä, käyttäjän = maksajan kannalta tärkeintä lienee , että näppis+hiiri ja näyttö toimivat
USB3 on täysin alaspäin yhteensopiva. USB2-liitin ottaa kiinni vain neljään pinniin, USB3:ssa on useampia. Ei se USB3 ole mikään ongelma, päinvastoin. Pari vuotta sitten huomauteltiin, että kannattaa hankkia emo, jossa on tulevaisuuden USB3, nyt pitääkin hankkia sellainen, josta ei vaan USB2:t lopu kesken? :D

Krijinaten jräejsyts on ylairovsttetua - mutta välimerkkien, isojen alkukirjaimien ja välilyöntien oikea käyttö lisää halukkuutta vastata viestiin.
ajaJako
Senior Member
_
27. heinäkuuta 2013 @ 22:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Axu_:
USB3 on täysin alaspäin yhteensopiva. USB2-liitin ottaa kiinni vain neljään pinniin, USB3:ssa on useampia. Ei se USB3 ole mikään ongelma, päinvastoin. Pari vuotta sitten huomauteltiin, että kannattaa hankkia emo, jossa on tulevaisuuden USB3, nyt pitääkin hankkia sellainen, josta ei vaan USB2:t lopu kesken? :D
Mitä epäselvyyttä siinä on => USB3 portti on alaspäin yhteensopiva mutta äärimmäisen harva näppäimistö tai hiiri on ylöspäin toimiva, kyllähän sitä voi kytkeä mitä vaan mihin vaan ihan eri asia on toimiiko.
Moderator

6 tuotearviota
_
27. heinäkuuta 2013 @ 23:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitä epäselvyyttä siinä on => USB3 portti on alaspäin yhteensopiva mutta äärimmäisen harva näppäimistö tai hiiri on ylöspäin toimiva, kyllähän sitä voi kytkeä mitä vaan mihin vaan ihan eri asia on toimiiko.
USB3 alaspäin yhteensopiva -> USB2-laitteet toimivat siinä, jos toimivat USB2-portissakin. USB2-nopeudella tietty. Ei siinä mitään epäselvää ole.

Senior Member

3 tuotearviota
_
28. heinäkuuta 2013 @ 13:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Omien kokemuksien mukaan ainakin USB2 värkit pelaa (näppis, langattoman näppiksen vastaanotin (vanha), hiiri, muistitikku...) USB3 porteissa. Kun usb3 on alaspäin yhteensopiva, niin siihen kytkettävä laite ei välitä onko se portti usb3 vai usb2. Jos siis laite on usb2.

Vaikeaaaaaa. :D

@JohannaH
asenna itse vaan. Säästät sen 30e. Ostat vaikka karkkia asennusta varten :D

BitFenix Shinobi windowed | i5 3570K + Corator DS | Samsung 840 120GB | 2x500GB WD HDD | ASUS DC2o GTX 660 | Antec HCG 520W | Kingston Hyper X blue 8GB 1600mhz | Perus dvd-asema | Asus P8Z77-V LX2 || Acer Aspire 7736ZG | T4400 2,2ghz | G210M | 3gb RAM | 250gb HDD | 17" Led Lcd
JoHannah
Junior Member
_
28. heinäkuuta 2013 @ 14:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niinpä, näytti kyllä ihan simppeliltä. Ja siksi epäilyttääkin, että pakkohan siinä jotain hankalaa on olla, kun asennuksesta 30 veloitetaan...
Vai kuluuko siinä aikaa niin paljon?

Ja kysyn vielä tämän uusiksi: Kun tilaan, pitääkö minun etsiä komponentit sivustolta ostoskoriin, vai voiko laittaa s-postilla viestiketjussa olleen kuvan (ja siihen tarvittaessa muutokset)? Jos jonkun komponentin toimitusaika on pitkä, kuinka suuri vaara on, että toimitus vielä siitä hyvin paljon venyy? (DDR3-muistissa oli 13-16 vrk)
AfterDawn Addict
_
28. heinäkuuta 2013 @ 14:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse asennukseen ei mene aikaa kuin 10-15 minuuttia mutta päivitysten latautumiseen ja asennukseen kuluu noin tunti tai enemmän.
RatCon
AfterDawn Addict
_
28. heinäkuuta 2013 @ 15:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niinpä, näytti kyllä ihan simppeliltä. Ja siksi epäilyttääkin, että pakkohan siinä jotain hankalaa on olla, kun asennuksesta 30 veloitetaan...
Sanotaan näin että kun kasaat koneen, sekä asennat windowsin, päivität windowsin niin karkeesti sanottuna koko päivä siinä menee. Itsellä vois mennä joku 3-4 tuntia, tosin täytyy muistaa että oon kasannu koneita aikamoisen litannian.

Kasata voi itse, mutta jos ei halua tai pelottaa liikaa niin voi sen 30e kasauspalvelun ottaa. Ei siinä nyt mahdottomasti rahaa mene hukkaan. Windowsin asennuksesta taas ei kannata maksaa.
AfterDawn Addict

18 tuotearviota
_
28. heinäkuuta 2013 @ 16:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RatCon:
Sanotaan näin että kun kasaat koneen, sekä asennat windowsin, päivität windowsin niin karkeesti sanottuna koko päivä siinä menee. Itsellä vois mennä joku 3-4 tuntia, tosin täytyy muistaa että oon kasannu koneita aikamoisen litannian.

Kasata voi itse, mutta jos ei halua tai pelottaa liikaa niin voi sen 30e kasauspalvelun ottaa. Ei siinä nyt mahdottomasti rahaa mene hukkaan. Windowsin asennuksesta taas ei kannata maksaa.
kasausaika on niin suhteellista, kyllä sen voi puolessa tunnissa kasata sen koneen jos vain *heittää* osat kotelon sisään ja vetää johdot yyheksi mykryksi nippusiteellä siihen dvd-asemapaikan kulmaan/kotelon pohjaan, kun taas kaapelien kunnollinen laittaminen, kotelon kasaus ajatuksen kanssa, jne voivat viedä sitten useamman tunninkin

Manhattan By Night 2: AMD FX-8350@4.6Ghz, Asus 990FX Crosshair V-Z 4x2GB1600hz RAM, Gigabyte Radeon HD6990, Super Flower GGP750W, Corsair H80i Rosewill Armor Evo, Windows 7 Professional 64bit
RatCon
AfterDawn Addict
_
28. heinäkuuta 2013 @ 16:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gereti:

kasausaika on niin suhteellista, kyllä sen voi puolessa tunnissa kasata sen koneen jos vain *heittää* osat kotelon sisään ja vetää johdot yyheksi mykryksi nippusiteellä siihen dvd-asemapaikan kulmaan/kotelon pohjaan, kun taas kaapelien kunnollinen laittaminen, kotelon kasaus ajatuksen kanssa, jne voivat viedä sitten useamman tunninkin
No mulla ei vie, enkä roiski osia. Piuhat menee taivuttamalla tyhjille, CD/DVD asemapaikoille ja toki itse komponentit vaikuttaa asiaan. Varsinkin jos joutuu True Spirittiä, tai vastaavaa backplatea vaativaa prossucooleria asentamaan niin hetki siinäkin menee.

Mutta, anyway ettei mene liia offtopiciksi niin @JoHannah saa itse päättää ottaako kasauksen vai kasaako itse. Molemmissa omat hyötynsä, toki kasauspalvelussa saattaa kestää hetki ennenkuin kone postissa saapuu. Jos päätät kasata itse, apua täältä saa varmasti.
lounas
Junior Member
_
28. heinäkuuta 2013 @ 17:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suosittelen että otat kasuspalvelun, mutta asennat windowsin ite. Windowsin asennus on lähinnä seuraava-painikkeen klikkailua...

Turha ite kokemattomana kasata, jos sen saa kolmellakympillä. Ei myöskään tarvi tapella osien kanssa, jos vaikka sattuu tulemaan viallisena - säästyy palauttelu-rumbalta. Eli helpommalla pääset kun otat kaupan kasauksen :)
JoHannah
Junior Member
_
28. heinäkuuta 2013 @ 19:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kun Windows asennetaan, pitääkö jossain vaiheessa asennukseen liittyen olla kytkeytyneenä nettiin? Mulla on niin vanhanlaiset systeemit, että en luota nettiyhteyden säilymiseen katkeamattomana (kiinteä yhteys, mutta pätkii. Voi olla vanhan modeeminkin vika). Ja siitä oikeastaan olenkin eniten epävarma...
(Tähän vanhaan xp:hen servicepack 3 asennuskaan ei onnistunut netin kautta vaan asennus katkesi aina kesken...)
AfterDawn Addict
_
28. heinäkuuta 2013 @ 19:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kun Windows asennetaan, pitääkö jossain vaiheessa asennukseen liittyen olla kytkeytyneenä nettiin? Mulla on niin vanhanlaiset systeemit, että en luota nettiyhteyden säilymiseen katkeamattomana (kiinteä yhteys, mutta pätkii. Voi olla vanhan modeeminkin vika). Ja siitä oikeastaan olenkin eniten epävarma...
(Tähän vanhaan xp:hen servicepack 3 asennuskaan ei onnistunut netin kautta vaan asennus katkesi aina kesken...)
Ei tarvitse olla. Vasta sitten kun asennus on valmis niin nettiyhteyden voi laittaa päälle.
Mainos
_
__

_
Member
_
29. heinäkuuta 2013 @ 01:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
OFFTOPIC

Noista USB-laitteiden toimivuudesta vielä, muistaakseni oli näin että asennettaessa Windows 7:aa kannattaa hiiri ja näppäimistö lyödä kiinni nimenomaan USB2-portteihin, koska BIOS ei välttämättä tue natiivisti edes integroituja USB3-portteja ennen ajurin asentamista. Tai ainakin jos USB3-portissa ei toimi niin vaihtaminen USB2-porttiin on auttanut. Voi olla että riippuu sitten BIOS-versiosta, ehkä piirisarjasta, ja en tiedä onko W8 kanssa samaa ongelmaa.

Tai sitten muistan jotain väärin :o)

Sivu:<12
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > uutta tietokonetta ostamassa > uusi kone kevyeen käyttöön

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy