User Käyttäjä Salasana  
   
keskiviikko 13.8.2025 / 18:30
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > nokia etsii uutta tulevaisuutta älyautojen palvelualustana
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Nokia etsii uutta tulevaisuutta älyautojen palvelualustana
  Siirry:
 
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Nokia etsii uutta tulevaisuutta älyautojen palvelualustana

uutinen julkaistu: 28 elokuuta, 2013

Kun älypuhelinmarkkinoiden kilpailu kuristaa pienempien valmistajien kurkkua ja tablettienkin kohdalla kasvumahdollisuudet ovat vähissä, Nokia katsoo kauemmas tulevaisuuteen, jossa nettiin yhdistetty auto on seuraava alusta sovelluksille ja palveluille. Ajatus ei ole suoranaisesti uusi, vaan Nokia on pyrkinyt autoihin jo pidempään, viimeisimpänä sittemmin kuopatulla MeeGo-järjestelmällä, ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Lumikki
Senior Member
_
28. elokuuta 2013 @ 17:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Taas kerran muotisana "Äly"-jotain käytössä.

Tuossa on mielenkiintoisempi uutinen liittyen autoihin.
http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutis...malleja_tulossa
Senior Member
_
28. elokuuta 2013 @ 20:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toivottavasti Nokia tällä kertaa löytää nostetta tuolta suunnalta. Mutta pahoin pelkään että taaskin homma jää puheen asteelle. Kuten aiemmat kommentoijat mainitsivat, tämä ei ole mikään uusi idea, Nokiallakaan.

Google Maps löytyy jo nyt osasta Audin malleja, ja ainakin 12 suuren automerkin malleista tulee ensi vuonna löytymään nykyistä paljon edistyneempi iOS-integraatio (iOS in the Car). Tällä vauhdilla Nokialle (ja Intelille) voi tulla aika kiire etteivät sovelluspuhelinten kuninkaat vie seuraavaakin erää.

Vähän laajemmaltikin ihmettelen sitä, että tämäntyyppisistä asioista tunnutaan kerrottavan aivan liian aikaisin, ennenkuin tuotteista ja aikatauluista on minkäänlaista tietoa. Jos tarkoituksena oli saada liikettä autonvalmistajien puolella oli media väärä, Gigaom kun on varsin kuluttajasuuntautunut saitti. Ja kuluttajat taasen tarvitsisivat paljon enemmän tietoa kuin epämääräistä käsienheiluttelua.
Senior Member
_
28. elokuuta 2013 @ 20:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toivottavasti Nokia tällä kertaa löytää nostetta tuolta suunnalta. Mutta pahoin pelkään että taaskin homma jää puheen asteelle. Kuten aiemmat kommentoijat mainitsivat, tämä ei ole mikään uusi idea, Nokiallakaan.

Google Maps löytyy jo nyt osasta Audin malleja, ja ainakin 12 suuren automerkin malleista tulee ensi vuonna löytymään nykyistä paljon edistyneempi iOS-integraatio (iOS in the Car). Tällä vauhdilla Nokialle (ja Intelille) voi tulla aika kiire etteivät sovelluspuhelinten kuninkaat vie seuraavaakin erää.

Vähän laajemmaltikin ihmettelen sitä, että tämäntyyppisistä asioista tunnutaan kerrottavan aivan liian aikaisin, ennenkuin tuotteista ja aikatauluista on minkäänlaista tietoa. Jos tarkoituksena oli saada liikettä autonvalmistajien puolella oli media väärä, Gigaom kun on varsin kuluttajasuuntautunut saitti. Ja kuluttajat taasen tarvitsisivat paljon enemmän tietoa kuin epämääräistä käsienheiluttelua.
Kuveerty
Member
_
28. elokuuta 2013 @ 21:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@1

Mainitsetko muutaman esimerkin ja lähteen?

Vai tiedätkö ihan tutunkaupalla..

Aika liioittelua sanoa "monen" saksalaisen autonvalmistajan kun niitä on se kourallinen relevantteja olemassa edes.
Senior Member
_
28. elokuuta 2013 @ 22:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@8
Markkinaosuudesta voidaan saada sellainen, kuin halutaan määrittelemällä "älypuhelin" ja markkina sopivalla tavalla. USA:ssa ja muissa kehittyneissä maissa osuus on paljon suurempi kuin tuo. Lähde olisi kiva. Ja muistathan että koko markkina kasvaa.

> iPhonesta onkin tulossa pienen kutistuvan fanijoukon dinosaurus

Varmasti jollakin aikavälillä. Tähän päivään asti myyntimäärätkin ovat olleet koko ajan kasvussa, joten fanijoukon kutistumisesta on aivan liian aikaista puhua. Ellet sitten tarkoita fanijoukolla muuta kuin käyttäjäjoukkoa. Silloin tietenkin on mahdollista että fanijoukko pienenee ja käyttäjäjoukko kasvaa.

> Oletko sitäpaitsi joskus edes oikeasti nähnyt autoa, jossa iOS olisi toiminut yksiin auton järjestelmien kanssa?

Olen nähnyt. Esimerkiksi viimeksi vuokraamani uudehko BMW, mallinumeroa en muista, toimi iPhonen kanssa mallikkaasti. Paritus BT:n yli, jonka jälkeen kontaktit, puhelut ja musiikki toimivat auton ajotietokoneen ja audiosysteemin kautta. Pakko myöntää, että BMW:lla olisi jotain opittavaa Applelta käyttöliittymän responsiivisuudesta. (BMW ei ole yksi kahdestatoista)
Twinkie_Dee
Junior Member

2 tuotearviota
_
29. elokuuta 2013 @ 00:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jonahan .. pätee.. edelleen samaa omena hävikkiä.. tosin nyt ne niin sanotut laatuautotkin on muuttunut vuokraan eli kärryiksi joita liisatuiksi kansan keskuudessa kutsutaan.. xd

Tosin duunarilta pitää löytyä nykyään jo ikää ja massia että edes uudesta kutosesta voi haaveilla ;)
Senior Member
_
29. elokuuta 2013 @ 11:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@11
En nyt täysin ymmärtänyt mitä halusit sanoa. Kyseessä ei ollut leasing-auto vaan ihan tavallinen vuokra-auto. En omista autoa, koska en pysty perustelemaan itselleni sen kustannusta suhteessa tarpeeseen. Asun ja työskentelen keskustassa, enkä omaa koiria enkä lapsia, joten tarve autolle on erittäin satunnaista. Silloin kun tarvitsen lainaan, vuokraan tai käytän taksia. Tulee *minulle* halvemmaksi ja vaivattomammaksi.
Senior Member
_
29. elokuuta 2013 @ 14:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tämä on täysin off-topic, mutta menköön kun herra "hauturi" on niin hauska.

@13
> Maailmanlaajuisella markkinaosuudella mitattuna Applen iPhonen suosio on romahtanut

Riippuu mitä markkinaosuutta lasketaan, jos lasketaan "Älypuhelimia" lienet oikeassa, jos lasketaan "Sovelluspuhelimia" olet vieläkin enemmän oikeassa, Applen markkinaosuus on tippunut vuoden 2007 100%:sta huomattavasti. Jos taas lasketaan "Puhelimia" olet väärässä.

Myyntimäärillä, asiakastyytyväisyydellä ja voitto-osuudella mitattuna iPhonen suosi *ei* ole romahtanut. Pelkällä markkinaosuudella ei saa voita leivän päälle, joten sen merkitys yritykselle on aika se ja sama. Myös jos mitattaisiin niitä markkinoita ja niitä hintapositioita joissa iPhone oikeasti kilpailee, olisi tulos aivan eri.

Kuten sanottua, määritelmät voit tehdä kuten haluat, ja saat sellaisen numeron jonka haluat.

Myöskään kaikki käyttäjät eivät ole sovelluskehittäjille samanarvoisia, vai miksi suurin osa kehittäjistä targetoi edelleen ensin niitä "uppoamassa olevia" iOS-laitteita? Ja sitten on vielä se ruma F:lla alkava sana, sehän ei tietenkään ole mikään ongelma, koska kaikki Androidlaitteet koosta, hinnasta, raudasta ja käyttiksestä riippumatta muodostavat yhtenäisen platformin. Taikka sitten ei.

> Pitkin vuotta 2013 on kuulunut uutisia, jossa kerrotaan iPhonen suosion laskusta ja siitä etteivät nuoret enää innostu iPhonesta entiseen tapaan. Tälläisiä uutisia on kuulunut jopa USA:sta.

Ainakin USA:ssa iPhonen markkinaosuus on ollut viimeisen vuoden tai kahden aikana *nousussa*, ikätilastoa en ole nähnyt.

> Hauskinta tilanteessa on se, että iPhone-fanipojat ovat olleet kokoajan pahimpia oman alustansa kehujia ja muiden alustojen haukkujia. Nyt heidän oma alustansa on uppoamassa kuin Titanic ja muuttumassa parin hardcore-friikin nicheksi, jonka merkitys tulrr lähivuosina kutistumaan olemattomiin.

Hah, tuossa kappaleessa on kyllä niin paljon pelkkää tunnetta, mustamaalausta ja toiveajattelua, että en edes viitsi alkaa kauheasti kommentoimaan. Oman alustan kehumisesta olen kyllä aika eri mieltä, näppituntumani mukaan iPhone- ja Mac- "fanipojilla" on paljon enemmän kokemusta ja tietoa muista aluistoista kuin mitä "hatereilla" ja "hautureilla" on iOS:sta ja OS X:sta.

Mutta sinä päivänä kun iOS on muuttunut parin hardcore-friikin nicheksi tarjoan sinulle haluamasi määrän valitsemaasi juomaa valitsemassasi baarissa. Siihen kyllä menee valitettavasti vielä hetki. Reilu puoli vuotta sitten uusinta iOS versiota käyttäviä laitteita arvioitiin olevan 300 miljoonaa, koska iOS6:n osuus on vajaa 90% laitteista on kokonaismäärä vieläkin suurempi, eikä iOS laitteiden myynti ole lakannut tuonkaan jälkeen. Saa vapaasti verrata mihin tahansa kilpailevaan alustaan. Mutta todellakin, baari-ilta laskuuni sen jälkeen kun iOS käyttäjien määrä on tippunut vaikka tuon 300-400 miljoonaa nykyisestä.

> Apple on oman ylimielisyytensä sokaisemana jäänyt lepäilemään laakereillaan. Nyt Applen paniikkireaktiona on tulossa halpis-iPhone, mutta se ei riitä. Eivät poloiset tajua, että juna meni jo. Androi hallitsee alaa ja samalla uudet nousevat tulokkaat uhkaavat iPhonen loppuakin markkinaosuutta.

Niinpä niin. iPad Mini oli "paniikkireaktio". Myös halvemmat iPodit olivat "paniikkireaktio" ja nyt tulossa oleva halvempi iPhone on "paniikkireaktio". Voit uskoa siihen jos haluat, mitään perusteita en ole nähnyt, etkä varmaankaan tule sellaisia esittämään.

Edelleenkään, markkinaosuus koko markkinasta ei ole kauhean tärkeä, tietokoneissa Applella on pieni markkinaosuus ja kuitenkin se on kannattavuudeltaan paras tietokonevalmistaja, autoissa saman voisi sanoa vaikka Porschesta, minimaalinen markkinaosuus, paras kannattavuus. Ovatko Macit kuoleman kielissä, uppoaako Porsche kuin Titanic? Niinpä.

Android hallitsee markkinaosuutta, Android ei hallitse kehittäjiä, iOS:n asiakastyytyväisyys suurempi, iOS laitteita käytetään enemmän, iOS käyttäjät käyttävät enemmän rahaa App Storessa ja muutenkin. Androidvalmistajista suurin osa tekee tappiota tai nollatulosta, ainoa poikkeus on Samsung, jonka asemat toki ovat paranemassa, kun kohta ei tarvitse kilpailla edes HTC:n kanssa.

> iPhonen päivät ovat luetut, arkun kansi on jo auki ja hauta kaivettu. iPhonea sanottiin jo vuosia sitten kuplaksi, joka ei ikinä saavuta merkittävää markkinaosuutta.

Hah. Ihan totta, iPhonelle naurettiin jo vuonna 2007, ja sen jälkeen laitteet ovat muuttuneet iPhonen kaltaisiksi ja sovelluskaupat ovat muuttuneet iTunes Storen kaltaisiksi. BlackBerry, Nokia, HTC ja Microsoft ovat maksaneet ison hinnan naureskelustaan. Ja näiden vajaan seitsemän vuoden aikana Apple on vienyt suurimman osan alan voitoista, onko markkinaosuus ollut "merkittävä"? Sinusta varmaankaan ei, satojen miljoonien käyttäjien, alan muiden toimijoiden ja kehittäjien mielipide on täysin päinvastainen.

Markkinaosuususkosi on hämmentävän kova, edelleenkään sillä pelkällä markkinaosuudella ei makseta yhtään laskua, pitää saada katetta ja mieluusti pitäisi tehdä voittoa.

> Ensin Symbian löi iPhonen mennen tullen ja nyt Android antaa lopullisen kuoliniskun iPhonelle.

Erittäin hyvä esimerkki, Symbianilla (ja BlackBerrylla) oli todellakin pitkään paljon suurempi markkinaosuus, sekään ei ollut yhtenäinen platform, käyttäjät eivät olleet tyytyväisiä, eivätkä kehittäjät olleet kiinnostuneet siitä. Nokian investoinnit Symbianiin ja Symbianrautaan olivat paljon suuremmat kuin Applen koko R&D, valitettavasti vaan katteet ja kannattavuus tippuivat ja kuinkas sitten kävikään?
Senior Member
_
29. elokuuta 2013 @ 15:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@8 +muut saman kerhon jäsenet...

Androidin markkinaosuus suhteessa iPhonen ja WP:n markkinaosuuteen ei suoranaisesti merkitse tässä tapauksessa juuri mitään, vaan enemmän merkitsee se kuinka suuri osuus minkäkin järjestelmän käyttäjistä on potentiaalisia auton tai ajokortin omistajia.
Lonkalta heittäen voisi arvioida tilanteen olevan suunnilleen näin:
Android puhelimen omistajista 20% omistaa auton/ajokortin (yli 18v)
iPhonen omistajista 80% omistaa auton/ajokortin
WP (Nokia) puhelimen omistajista 90% omistaa auton/ajokortin

Eli koska jalan, polkupyörällä, mopolla, tai hkl:n kausilipulla kulkevat eivät juurikaan tarvitse autoon integroitua navigaattoria, ei androidin markkinaosuudella ole mitään merkitystä siihen mitä järjestelmää autonvalmistajien kannattaa suosia.
Mainos
_
__
 
_
Senior Member
_
31. elokuuta 2013 @ 19:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:


Eli koska jalan, polkupyörällä, mopolla, tai hkl:n kausilipulla kulkevat eivät juurikaan tarvitse autoon integroitua navigaattoria, ei androidin markkinaosuudella ole mitään merkitystä siihen mitä järjestelmää autonvalmistajien kannattaa suosia.
Perhana puki hienosti sanoiksi sen mitä ajattelin. Lisäisin kuitenkin tähän, että vaikkakin jotkin mobiilikäyttöjärjestelmät ovat ylivoimaisia joihinkin toisiin nähden, vain murto-osaa oikeasti kiinnostaa mikä käyttöjärjestelmä mobiililaitteessa on. Vain murto-osa edes tietää mitä järjestelmää käyttää.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Annap8:
Moni saksalainen autonvalmistaja nimittäin oli melko pitkällä MeeGon käyttöönotossa ja sitten Nokia vetikin yhtäkkiä heiltä maton alta.


Mä mielelläni kuulisin myös moniko? Montako niitä sitten oli? Montakos niitä on yhteensä? Niitähän on A,B,M,O ja W. Moniko muukin?
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > nokia etsii uutta tulevaisuutta älyautojen palvelualustana
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy