|
Qualcomm: iPhonen 64-bittinen suoritin ei olekaan pelkkä markkinointikikka
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 9 lokakuuta, 2013
Qualcommin markkinointijohtaja Anand Chandrasekher aiheutti viime viikolla hämennystä todettuaan IDG Newsin haastattelussa, että Applen iPhone 5s:ssä käytettävän A7-suorittimen 64-bittisyys on pelkkä markkinointikikka. Hänen mielestä 64-bittisyydestä ei mitään hyötyä mobiililaitteissa, vaan sen edut tulevat esiin vasta palvelinympäristössä.
Chandrasekherin kommentista oudon teki se, että ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
|
R4ndom1
Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 10:40 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Aika turhaa puhelimessa olla 64bit suoritin, ei siihen oikeasti ole tarvetta. Melkein kaikki nykyiset tietokoneohjelmat ovat vielä 32bittisiä. Sitten kun tarvitaan käyttöön yli 4gb muistia, niin sitten 64bittinen suoritin ja käyttis on tarpeen.
|
|
sirkuttaja
Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 11:40 |
Linkki tähän viestiin
|
|
@1 Kommenttisi osoittaa hyvin tietätämyksesi tason aiheesta...
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
9. lokakuuta 2013 @ 12:07 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Tuossa Chandrasekherin kommentissa ei ole mielestäni mitään outoa. Hän on tietoinen että käsilaitteissa 64-bittisellä piirillä ei ole merkkittävää etua, mutta koska yksi valmistaja tekee niistä ja mainostaa tuotteitaan niillä, niin pitäähän sitten muidenkin. Tällaisella alalla kun mennään vaikka kuuhun jos joku muu kilpailija tekee saman ensin, riippumatta siis täysin siitä onko siitä hyötyä vai ei.
|
|
Darce
Junior Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 13:45 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Onhan se vielä melko turha. Mutta ei kukaan voi nyt olettaa että ensin tehdään 64-bittiselle käyttikselle ohjelma ennen suoritinta.
Onhan se turha vielä mutta jos sitä ei kukaan julkaisisi ja hypettäisi niin eihän kukaan softiakaan tekisi. Juurikin tuli mm. Battlefield 4 beta johon vaaditaan 64-bittinen windows.
|
|
sirkuttaja
Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 14:34 |
Linkki tähän viestiin
|
@3
Tuosta... Enklanniksi..
The ability to access more RAM will definitely be necessary in the future, but it's ARMv8's 64-bit architecture that'll start paying off immediately. Extra registers ? tiny units of storage inside the processor ? let the A7 crunch numbers more efficiently, improving performance significantly for tasks like encoding and decoding video. Thanks in part to this, but mainly to its increased core count, higher clock speed, and improved GPU, the new iPhone 5s will likely fly through iOS apps with an aplomb never seen before. The only negatives to the switch are that 64-bit applications are almost always larger than their 32-bit cousins, and in most cases will use slightly more memory.
Lähde:
http://www.theverge.com/2013/9/12/47224...-than-you-think
|
|
sirkuttaja
Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 14:35 |
Linkki tähän viestiin
|
@3, @4
Tuosta... Enklanniksi..
The ability to access more RAM will definitely be necessary in the future, but it's ARMv8's 64-bit architecture that'll start paying off immediately. Extra registers ? tiny units of storage inside the processor ? let the A7 crunch numbers more efficiently, improving performance significantly for tasks like encoding and decoding video. Thanks in part to this, but mainly to its increased core count, higher clock speed, and improved GPU, the new iPhone 5s will likely fly through iOS apps with an aplomb never seen before. The only negatives to the switch are that 64-bit applications are almost always larger than their 32-bit cousins, and in most cases will use slightly more memory.
Lähde:
http://www.theverge.com/2013/9/12/47224...-than-you-think
|
|
sirkuttaja
Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 14:58 |
Linkki tähän viestiin
|
|
|
Senior Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 16:43 |
Linkki tähän viestiin
|
@1 @3
Chandrasekherin kommentissa oli paljonkin outoa. Kaverilla pitäisi olla aika painavat natsat alalta ja markkinoinnista, mutta meni hölmöilemään täysin virheellisellä kommentilla, kun omaltakin firmalta on 64-bittistä tulossa *ja* ARM64 on monella tapaa parempi arkkitehtuuri kuin ARM32. Siitä on siis nopeushyötyjä (keskimäärin jokunen kymmenen prosenttia), jotka benchmarkkaus on jo osoittanut.
64-bittisyyden hyöty iPhone 5:ssa ei liity millään tavoin muistin määrään, mutta parempaan arkkitehtuuriin (rekisterien määrä, uusia käskyjä, poistettuja käskyjä), uuteen ABI:in ja selvästi nopeampaan ObjC-runtimeen (mm. olioiden luonti ja delloikointi on noin 2x nopeampaa, retaincount tallennetaan pointteriin, kuten NSNumber-oliotkin), jonka 64-bittisyys mahdollistaa. Jos tekniikka kiinnostaa, voi lukea asioita vaikka tästä:
http://www.mikeash.com/pyblog/friday-qa...64-and-you.html
|
Staff Member
32 tuotearviota
|
9. lokakuuta 2013 @ 17:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: improving performance significantly for tasks like encoding and decoding video
Tuota argumenttia voi käyttää kyllä työpöytäpuolella ja palvelimissa, mutta mobiililaitteilla videot pakataan ja puretaan yleensä aina erillisen apupiirin avulla, koska virrankulutus olisi muuten liian rajoittava tekijä mobiilikäyttöä ajatellen.
|
|
delic
Senior Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 22:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Mikä on tämä urbaanilegenda siitä, että 64 prossun hyödyntämiseen vaadittaisiin 4gigaa rammia mobiililaitteessaa. Sitä samaa on lukenut ympäri nettiä, varsinki iVihaajat tuntuu kylvävän sitä joka välissä, yrittävät väkisin perustella että 64 bittinen prossu on täysin turha koska yllätten apple teki sen eka.
Mitäs nämä sovelluskehittäjien kommentit sitten on? http://appleinsider.com/articles/13/10/...-apps-and-games
"The debut of Apple's new 64-bit A7 Application Processor has been assailed by more than one industry figure insisting that the new chip isn't anything special, but a series of iOS developers are reporting huge performance gains and already using the new chip to accomplish "desktop class" tasks that were not previously possible on a mobile device. "
"A7 "allowed us to introduce new features and effects that weren't possible before" - Karim Morsy, Algoriddim"
""Technologies that were formerly reserved for professionals are now available to consumers because of the 5s. It's pretty incredible? - Smule CEO Jeff Smith"
""It's true 'next gen' gaming,? - Laura Mustard, ChAIR"
Onko nämä sovelluskehittäjät siis ihan pilalla?
|
Senior Member
|
9. lokakuuta 2013 @ 23:45 |
Linkki tähän viestiin
|
@10
Eivät, mutta kannattaa huomioida, että tyypit kommentoivat A7:aa kokonaisuutena, eivät ainoastaan 64-bittisyyttä, jonka tuoma etu on tällä hetkellä vain joitakin kymmeniä prosentteja. Kun taas A7 on tuplasti nopeampi kuin A6 niin GPU kuin CPU suorituskyvyssä.
|
Member
1 tuotearvio
|
10. lokakuuta 2013 @ 07:19 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Onhan toi jo tullut itellä testattua, että samalla intellin prossulla 32-bit tilassa sekä 64-tilassa, ja huomattu 64-bittisen sovelluksen toimivan nopeammin. Pelkästään yksinkertaista laskutoimitusta prossun välimuistissa.
|
Senior Member
|
10. lokakuuta 2013 @ 12:01 |
Linkki tähän viestiin
|
|
@13 "64-bittisyys on toki hyvä, mutta tosiasiassa 5S:n omistajat eivät tästä ihan kauheasti tule laiteen elinikänä vielä hyötymään."
Tosiasiassa 5s:n omistajat hyötyvät siitä ensimmäisestä päivästä lähtien. Laitteen iOS7 ja mukana tulevat ohjelmat kun ovat 64-bittisiå.
Myös kolmansille osapuolille 64-bittisen sovellusten teko on tehty helpoksi.
"Applikaatioita halutaan tehdä massoille ja massoilla ei ole vielä pitkään aika 64-bittisiä prosessoreja puhelimissaan."
En nyt näe ristiriitaa. Ajatellaan skenaariota, jossa sovelluskehittäjällä on olemassaoleva applikaatio. Hän vääntää Xcodessa "64-bit käännös" täpän päälle, korjaa mahdolliset varoitukset ja bugit, testaa appin 5s:lla ja laittaa sen kauppaan. Ja tämä versio toimii 5s:ssa 64-bit koodilla jaa käyttäen sitä nopeampaa 64-bit runtimea. Vanhemmissa käytetään sitten 32-bittistä koodia. Jos et tiennyt, Xcode kääntää eri versiot samaan binääriin, joka toimitetaan Applen kauppaan.
|
Senior Member
|
10. lokakuuta 2013 @ 18:49 |
Linkki tähän viestiin
|
@15
Videon infinity blade vertailu on vähän huono, koska siihen vaikuttaa moni muukin asia kuin 64-bittisyys, lähinnä GPU ja muutenkin nopeutunut CPU. Fps on varmaan pysynyt lähes samana, mutta detaljeja näytetään enemmän.
Jos et usko että pelkästään uudelleen kääntämällä ei saavuteta parempaa suorituskykyä (se jo monesti sanomani keskimäärin parikymmentä prosenttia) niin mitäköhän luulet vaadittavan?
En seurannut PC-maailman 64-bit transitiota kovinkaan tarkasti. x86-64 oli arkkitehtuurisesti vastaava hyppäys eteenpäin, osaatko sanoa miksi nopeus oikein hidastui?
@16
Luitko linkkaamani Mike Ashin kirjoituksen? Oletko katsonut esim. Geekbench tulokset A7:lla 32- ja 64-bittisen koodin osalta? Niistä käy aika yksiselitteisesti ilmi, että nopeusetua saavutetaan riippumatta muistin määrästä. Toki 64-bittisyys myös mahdollistaa suuremman muistin, mobiililaitteissa sen edun saavuttamiseksi mennee jokunen vuosi.
|
|
AhKeefas
Member
|
11. lokakuuta 2013 @ 19:23 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Koska pidemmät 64-bittiset osoitteet joka paikasssa vievät enemmän tilaa, niin muistia kuluu enemmän ja tietenkin turvonnut binääri on hitaampi hakea muistikanavaa pitkin kuten jokainen tuplapitkä osoitekin
MUTTA on parempi siirtyä 64-bittisyyteen jo nyt
eikä vasta kun se on pakollista. Toivottavasti kaikki seuraavat Applen esimerkkiä mahdollisimman pian.
|
|
Mainos
|
  |
|
Senior Member
|
11. lokakuuta 2013 @ 19:36 |
Linkki tähän viestiin
|
|
@18
Ihan totta, mutta toisaalta esim. Objc:n runtime hyötykäyttää osan pointterin biteistä hyödylliseen. (Retain count, NSNumber) joka nopeuttaa paljon. Mutta isompi koodi kieltämättä täyttää cachet nopeammin. Geelbenchin (joka ei edes hyödy uudesta objc runtimesta) mukaan nopeusetua on vaikka koodi ja data vähän kasvavatkin.
|