Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry (TTVK ry) uhkaili vuoden 2012 syksyllä, että se saattaa ryhtyä oikeustoimiin teleoperaattoreita vastaan, koska niiden ylläpitämien verkkopalveluiden (Elisa Viihde, Soneran Viihde) kautta pystytään tallentamaan televisiolähetyksiä. Käräjöintiin ei kuitenkaan lähdetty ja asiasta on löytymässä sopu ilman tuomareiden apua, kirjoittaa Digitoday.
... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti boksi79: Jartar, maksulliset kanavapaketit ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina, eikä Netflixilläkään huonosti mene. Ihmiset ovat siis valmiita maksamaan katselustaan.
Siltikään niiden suosio ei ole lähelläkään mainoskanavia.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti boksi79: En ymmärrä miten Elisa ja Sonera tekevät voittoa mainoskanavien kustannuksella? Osaisitko sinä selittää tarkemmin? Jos Elisa ja Sonera levittävät mainoskanavien ohjelmia, eihän se ole näiltä kanavilta pois vaan pikemminkin päinvastoin.
Jos taas vetoat kelausmahdollisuuteen, niin yhtä järkevää on väittää jääkaapin valmistajien tekevän voittoa mainoskanavien kustannuksella, kun joku käy kaapilla katkon aikana.
No siitä yksinkertaisesta syystä, että kukaan ei katso niistä tallenteista mainoksia ja mainoskanavat jäävät nuolemaan näppejään. Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää?
Se ettei mainoksia voi kelata tuo mainoskanaville rahaa. Ei kaikki lähde jääkaapille mainoksien ajaksi.
Jartar, verkkotallennuspalvelut tarjoavat tallennustilaa ohjelmille. Ohjelmia on voinut aiemminkin tallentaa esimerkiksi VHS-nauhurille tai tallentavalle digiboksille. Palvelu on siis tallenustila, ei kelaus. Katsoja voi päättää kelaako vai ei.
En ole nähnyt Sonera Viihteen tai Elisa Viihteen mainostavan tuotteensa kelausominaisuutta. Miten siis voit sanoa että rahaa tehdään mainoskanavien kustannuksella? Kaupalliset kanavat kyllä saavat mainostajilta rahansa riippumatta kelaako joku mainosten ohi vai ei. Itseasiassa erilaiset tallennusmahdollisuudet lisäävät ohjelmien katsomista ja niitähän mainostajille myydään, nimittäin katsojia.
Jos Sonera nyt aloittaisi mainonnan, jossa he kertoisivat tarjoavansa mainoskanavien ohjelmia valmiiksi mainonnatta, silloin voisi puhua kaupallisten kanavien hyödyntämisestä.
Jos mainosten kelaus on kaupallisille kanaville ongelma, mikseivät ne ole nostaneet meteliä tallentavista digibokseista tai VHS-nauhureista.
Itse koen kaupallisten kanavien olevan tässä rahastajan asemassa, en verkkotallennuspalvelun.
Katson ettei tässä keskustelussa jartarin kanssa ole minun osaltani mitään hedelmällistä, joten poistun takavasemmalle.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti boksi79: Jartar, verkkotallennuspalvelut tarjoavat tallennustilaa ohjelmille. Ohjelmia on voinut aiemminkin tallentaa esimerkiksi VHS-nauhurille tai tallentavalle digiboksille. Palvelu on siis tallenustila, ei kelaus. Katsoja voi päättää kelaako vai ei.
Elisan tai Soneran bisnes on vieläkin eri juttu, kuin itse tehtävät nauhoitukset omalla digiboksilla.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti boksi79: En ole nähnyt Sonera Viihteen tai Elisa Viihteen mainostavan tuotteensa kelausominaisuutta. Miten siis voit sanoa että rahaa tehdään mainoskanavien kustannuksella? Kaupalliset kanavat kyllä saavat mainostajilta rahansa riippumatta kelaako joku mainosten ohi vai ei. Itseasiassa erilaiset tallennusmahdollisuudet lisäävät ohjelmien katsomista ja niitähän mainostajille myydään, nimittäin katsojia.
Ei mikään järkevä yritys käytä tehotonta mainontaa. Jos tarpeeksi moni ihminen kelaa mainosten ylitse niin mainostajat lähtee tai hinnat laskee merkittävästi. Markkinatalous on sulle täyttä utopiaa.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti boksi79: Jos Sonera nyt aloittaisi mainonnan, jossa he kertoisivat tarjoavansa mainoskanavien ohjelmia valmiiksi mainonnatta, silloin voisi puhua kaupallisten kanavien hyödyntämisestä.
:D :D Höpö-höpö. Kyllä ihmiset tämän tietävät ilman alleviivaustakin. Ei tarvitse kovin suuria ennustajan taitoja, jos väittää pakkomainosten laskevan Sonera ja Elisa viihteen kannatusta merkittävästi.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti boksi79: Jos mainosten kelaus on kaupallisille kanaville ongelma, mikseivät ne ole nostaneet meteliä tallentavista digibokseista tai VHS-nauhureista.
Edelleenkään kaikki eivät tallenna ohjelmia digibokseille. Mullakin boksi ollut käyttämättömänä 2 vuotta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti boksi79: Itse koen kaupallisten kanavien olevan tässä rahastajan asemassa, en verkkotallennuspalvelun.
Heidän ne ohjelmat ovatkin. Siksi heidän kuuluu saada siitä maksukin.