User Käyttäjä Salasana  

tiistai 19.8.2025 / 10:59
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > adblock plus -laajennoksen kehittäjä haastettiin oikeuteen
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
AdBlock Plus -laajennoksen kehittäjä haastettiin oikeuteen
  Siirry:

Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

AdBlock Plus -laajennoksen kehittäjä haastettiin oikeuteen

uutinen julkaistu: 8 heinäkuuta, 2014

Saksankielisessä maailmassa vaikuttavat ProSiebenSat.1 Media- ja RTL-mediayhtiöt ovat haastaneet AdBlock Plus -selainlaajennosta kehittävän Eyeo GmbH:n oikeuteen, koska niiden mielestä yhtiön liiketoiminta rikkoo lakia. Myös Axel Springer AG on haastanut laajennoskehittäjän oikeuteen. Spiegel, Bauer Media ja Tomorrow Focus Media harkitsevat kanteen jättämistä. AdBlock Plus -laajennoksen ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Sivu:12>
Senior Member

1 tuotearvio
_
8. heinäkuuta 2014 @ 18:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
joopa jo tottakai mainostajat älähtää jos joku heidän mainokset blokkaa. Sehän on ilmi selvää.

Itsellä ABP, Ghostery ja Disconnect päällä ja hyvin toimii, latautuu sivutkin paremmin kun ei kaikenmaailman trackerit r*nkkaa istuntoa ja tee digitaalista identiteettiä minusta.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. heinäkuuta 2014 @ 18:20

Senior Member

3 tuotearviota
_
8. heinäkuuta 2014 @ 18:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Vuona 2011 AdBlock Plus otti käyttöön ominaisuuden, jossa suodatin päästää läpi ei-häiritsevät mainokset, kuten esimerkiksi Googlen mainosverkon mainokset. Ennen kuin Eyeo päästää mainokset suodattimen ohi, se arvioi onko ovatko mainokset tarpeeksi hillittyjä. Tästä arviointiprosessista peritään maksu.
Vaikka ABP:aa rakastankin, kuulostaa tämä tosiaankin melko kyseenalaiselta. "Anna meille rahaa, niin päästämme mainoksesi lävitse." Ja ottaen huomioon ABP:an suosion, ei väite kiristämisestä kuulosta täysin tuulesta temmatulta.
Member

18 tuotearviota
_
8. heinäkuuta 2014 @ 18:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ihan oikein vaikka AdBlock+ onkin selaimen vakiovaruste. Ei minustakaan ole oikein nyhtää rahaa tällaisilla vieläpä mainosten voimin.
Senior Member

1 tuotearvio
_
8. heinäkuuta 2014 @ 18:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jep, Saattaa tuo paikoittellen vähän haiskahtaa jos väitteet siis eivät ole tuulesta temmattuja ja täytyy todeta, että heidän "bisneksistään" ei paljon tietoa ole tihkunut. Enpä silti hyväksyisi kiristystä tai muuta lahjontaa millään muotoa.

Vähän sais tulla lisää taustatietoja useammasta lähteestä, ennen mitään johtopäätöksiä, ja ottaen huomioon ohjelman "tavoitteet", niin saattaa aiheuttaa pientä vihaa manostajissa jo pelkällä olemassaolollaankin...

Ilmaisohjelmasta kumminkin kyse.

Voidaan myös tähän väliin todeta, että mainostamisessakaan ei pidä mennä liian pitkälle tai ABP asentuu koneelle sitä herkemmin.

Likaisesta pelistä puheenollen, en usko että kaikilla mainostajillakaan on ihan puhtaat jauhot pussissa kaikkien käyttäjien seurantoineen ja profilointineen....tai ainakin mennään harmalla alueella.

http://www.theatlantic.com/technology/a...the-web/253758/

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. heinäkuuta 2014 @ 18:57

tataka
Member
_
8. heinäkuuta 2014 @ 19:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse olen käyttänyt mainosten estoa alunperin siksi että haittaohjelmat+jotkut tosi ärsyttäviä, myöhemmin tullut sitten yksityisyys näkökulma.

Täällä afterdawn sivullakin on myös joskus ollut ärsyttäviä mainoksia jotka hyppii silmille, nyt on kännykän selaimessakin adblock.
Lumikki
Senior Member
_
8. heinäkuuta 2014 @ 19:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minä ole sitä mieltä että kun harjoittaa liiketaloutta joka perustuu mainontaa niin pitää kestää myös se että kaikki kuluttajat eivät ole kiinnostuneita mainonnan tarjonnasta. Eikö mainoksen tärkein tehtävä ole saada kiinnostunut kuluttaja ostamaan, eikä ärsyttää kuluttajia joita mainokset eivät kiinnosta.

Jos kuluttaja on valinnut että ei kiinnosta niin kyllä sen mainostajan luulisi vähemmälläkin ymmärtävän asia. Ei se myynti siitä parane että tyrkytetään haluttomille turhia asioita, vaan sillä että ne kiinnostuneet saavat mitä haluavat.

Kun kuluttaja menee kauppaa ja hän haluaa jotain, niin yrittäjä tarjoaa kuluttajalle sitä mitä kysytään. Verrattuna mainokseen jossa hypitään kuluttajan naaman edessä kädet heiluen yrittäen tarjota jotain jolla ei ole mitään tekemistä kuluttajan tarpeiden kanssa pelkän epätoivoisen hakuammunnan toivossa.

Joten se että yrittäjä itkee omia taloudellisia ongelmiaan on lähinnä säälittävää. Eikä ne asiat typeryydellä parane.

Minä estän kaikki mainokset ja en käytä ABP:tä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. heinäkuuta 2014 @ 19:40

Senior Member

9 tuotearviota
_
8. heinäkuuta 2014 @ 20:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuskin ABP kehittäjät mitään miljoonia tekee.
Mielestäni ihan hyvä systeemi. Pitävät huolen ettei mainokset häiritse liikaa ja ottavat työstään pienen korvauksen.
Testailkaa huviksenne ilman laajennuksia verkonkäyttöä, kyllä menee hermot kun sivut latautuu 3 kertaa hitaammin ja kertyy viruksia ja evästeitä vaikka muille jakaa puhumattakaan kohdistetusta mainostuksesta joka ei edes toimi.

SF-2000 || Corsair CX 750M || SaberTooth 990FX R2 || AMD FX-8350@4.75Ghz/1,43V || Asus R9 290 DirectCU II || 16GB Team Group 2400Mhz DDR3 || Blackice 360 GTX || NeXXos ST30 || Swiftech Mcp655 || EK Supermacy || ClearFlex tubing || Deathadder 4G/Destructor 2/Steelseries 6Gv2 || Sennheiser PC350 || 22" 2ms LCD Iiyama Prolite B2206WS || ASUS Xonar DX || Win7 Ultimate N
http://www.speedtest.net/result/2401459507.png
Senior Member
_
8. heinäkuuta 2014 @ 20:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Haiskahtaa vähän kyseenalaiselta touhulta. Mielenkiintoista olisi tietää kummasta on kyse, kiristyksestä abp:n puolelta vai lahjonnasta mainostajien taholta?

Afterdawnin sivuilla mainostus on nykyään niin hillittyä tai niin hyvin toteuttua, että abp:n voi pitää hyvillä mielin pois päältä tällä sivustolla. Toki päällimmäisenä syynä on tietenkin sivuston hengissä pitäminen. Ylläpitäjät tienaavat sillä leipänsä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Minä ole sitä mieltä...
Tulihan se sieltä. Toisaalta ymmärrän näkökantasi mainostamiseen, sillä pidänhän itsekin filtteriä päällä koska koen mainonnan häiritseväksi.

Toisaalta taas en ymmärrä vuodatustasi ollenkaan, sillä 99% netin sisällöstä (ihan ikioma hattuarvio) perustuu mainontaan, tai muuten kaupallisten toimijoiden tuottamaan sisältöön. Tämä yhdistettynä mielikuviin jonka kirjoituksistasi olen saanut ("mikään ei saa maksaa mitään" tai "kaikki pitäisi muuten vaan olla ilmaista jos niin haluaa"). Nuo eivät oikein istu yksiin. Jos kaikki ajattelisivat samalla lailla, tätäkään kirjoitusta ei olisi. Tätä sivustoa, eikä muitakaan sivustoja olisi.

E:Muokkailtu väärinymmärrysten välttämiseksi... ja sekin meni pieleen = tuplat

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. heinäkuuta 2014 @ 20:15

fjin
Newbie
_
8. heinäkuuta 2014 @ 20:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koko ongelman ovat tehneet mainostajat aivan itse.
Mainokset ovat olleet niin mielettömän raivostuttavia että sitten eräs ohjelmointitaitoinen nörtti on alkanut käyttämään aikaa tuon ongelman ratkontaan.

Mainostajat eivät ole halunneet luoda mitenkään kohdennettuja mainoksia. He eivät halua että mainoksia näytetään vain niille jotka edes etäisesti niistä voisivat olla kiinnostuneita.

Mainostajat juokoon oman myrkkynsä minkä ovat keittäneet.

Itse käytän AdBlock Plussaa, ja sallin ei-häiritsevän mainonnan.
Ja jos jossain paikassa erittäin häiritsevä mainonta pääsee läpi, niin silloin en käytä kyseistä paikkaa - tai jos käytän, niin sen kyllä silloin pitää olla erittäin tärkeä paikka - tyyliin pankki tai verottajan sivut.

Paperipostissa on luotu säännöt, että jos postilaatikon/luukun välittömässä läheisyydessä lukee että "Ei mainoksia" - niin niitä mainoksia sitten ei jaeta.

Mainostajat siis sopikoon systeemin, miten sivuilla kävijä voi estää häntä kiinnostamattoman mainonnan näyttämisen. Ennenkuin standardi on luotu, ja kaikki sitä noudattavat - niin kuluttajalla olkoon oikeus käyttää aivan mitä keinoja hyvänsä mainosten estämiseen.
Senior Member
_
8. heinäkuuta 2014 @ 20:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Haiskahtaa vähän kyseenalaiselta touhulta. Mielenkiintoista olisi tietää kummasta on kyse, kiristyksestä abp:n puolelta vai lahjonnasta mainostajien taholta?

Afterdawnin sivuilla mainostus on nykyään niin hillittyä tai niin hyvin toteuttua, että abp:n voi pitää hyvillä mielin pois päältä tällä sivustolla. Toki päällimmäisenä syynä on tietenkin sivuston hengissä pitäminen. Ylläpitäjät tienaavat sillä leipänsä.

Minä ole sitä mieltä...
Tulihan se sieltä. Toisaalta ymmärrän näkökantasi mainostamiseen, sillä pidänhän itsekin filtteriä päällä koska koen mainonnan häiritseväksi. Nimenomaan silmille hyppiviä mainoksia.

Toisaalta taas en ymmärrä vuodatustasi ollenkaan, sillä 99% netin sisällöstä (ihan ikioma hattuarvio) perustuu mainontaan, tai muuten kaupallisten toimijoiden tuottamaan sisältöön. Tämä yhdistettynä mielikuviin jonka kirjoituksistasi olen saanut ("mikään ei saa maksaa mitään" tai "kaikki pitäisi muuten vaan olla ilmaista jos niin haluaa"). Nuo eivät oikein istu yksiin. Jos kaikki ajattelisivat samalla lailla, tätäkään kirjoitusta ei olisi. Tätä sivustoa, eikä muitakaan sivustoja olisi.

E:Muokkailtu väärinymmärrysten välttämiseksi... ja sekin meni pieleen = tuplat

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. heinäkuuta 2014 @ 20:14

AfterDawn Addict
_
8. heinäkuuta 2014 @ 20:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minäkin bloggaan mainokset melkein kaikilta sivuilta. En jaksa tuijotella vikkuvia ja normaaleja mainoksia koska niistä ei ole ollut vielä hyötyä. Ne on vain tiellä.

Adblockin kanssa selailu on mukavampaa ja nopeampaa. Ymmärrän toki että moni sivusto ei pärjää ilman mainostajia mutta..
Lumikki
Senior Member
_
8. heinäkuuta 2014 @ 21:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Ensinnäkin en voi mitään muiden ihmisten omille mielikuville, mutta en ole missään tietääkseni sanonut että kaikki pitää saada ilmaiseksi, se on sinun henkilökohtainen olettamus perustuen miten haluat olettaa asioita. Ostan lähes jokapäivä asioita jotka katson sen arvoiseksi.

Toiseksi minä olen aivan valmis siihen että ne "99%" netin mainosrahoitteista web-sisällöstä kuolee pois, mukaan lukien tämä web-sivusto. Sanotaan vielä että ymmärrän hyvin että iso osa mainosrahoitteista yrityksistä tarvitsee mainokset toimintansa pyörittämiseen. Ei kuitenkaan ole minun tehtäväni tukea taloudellisesti mainontaa tai sen avulla toimivia yrityksiä. Koska minun mielestä mainonta on yritysten ulostetta joka saastuttaa koko maailmaa kuin koiran paskat kulkuväyliä. Uskoisin että sanomani on riittävän suora ja selkeä.

Miksi olen täällä, koska ilman mainoksia jotka olen estänyt tämä on ihan kiva paikka lueskella uutisia tai keskustella asioista. Mutta missään vaiheessa tämä sivusto ei ole minulle mitään muuta kuin viihdettä. Olisinko valmis maksamaan juuri tästä sivustosta. Vaikea sanoa, mutta tuskin, koska se ei ole minulle niin tärkeä. Joudun elämään tässä maailmassa niiden sääntöjen puitteissa joita yhteiskuntaan on luotu, mutta minun ei tarvitse tukea taloudellisesti asioita joita en halua.

Yksi tärkeä asia tässä on että jokainen valitkoon itse arvonsa, miten näkee asiat ja miten suhtautuu mainoksiin. Se on jokaisen henkilökohtainen valinta.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. heinäkuuta 2014 @ 21:23

Ozss
Member

1 tuotearvio
_
9. heinäkuuta 2014 @ 00:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Manu teki nyt sen the uutisen! Nyt viimeistään kaikki tietävät adblockista. :-) Adblockin kanssa afterdawn sivustokin pääsee todella oikeuksiinsa, kun kaikki epäolennainen paska jää pois ja todelliset helmet on helppo poimia sieltä.

Pienet Eyeo GmbH:n tekemälle loistavalle työlle ja Saksan voitolle Brasiliasta. ;-)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. heinäkuuta 2014 @ 00:55

Member
_
9. heinäkuuta 2014 @ 05:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toiseksi minä olen aivan valmis siihen että ne "99%" netin mainosrahoitteista web-sisällöstä kuolee pois, mukaan lukien tämä web-sivusto.
Minolen ainakin onnellinen, että tuommonen tuskin tulee ikinä tapahtumaan. Jäis netin käyttö tosi vähiin, jos jok'ikisestä sivustosta pitäis maksaa, enkä ois tullut aikoinaan oppineeksi ohjelmoimaan tai tullut tutuksi Linuxin kanssa, saati sitten, että tietäisin mitään muun maailman tapahtumista ja menosta.
Senior Member
_
9. heinäkuuta 2014 @ 06:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itsellä mennyt jo varmaan 4v ilman adblockkeja koneella, mbam kitkee haitalliset mainokset pois niin ollut mitään oikeaa tarvetta käyttää. Luurissa sen sijaan on mainostenesto niin pääsee edge yhteydelläkin surffaamaan kun ei mene tuhottoman kauaa ladata sivuja.
Senior Member
_
9. heinäkuuta 2014 @ 08:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Toiseksi minä olen aivan valmis siihen että ne "99%" netin mainosrahoitteista web-sisällöstä kuolee pois, mukaan lukien tämä web-sivusto.
Käytännössä tuo tarkoittaisi koko verkon kuolemaa. Ilman sisältöä ei olisi myöskään käyttäjiä, jolloin myös ne yleishyödylliset, oikeasti ilmaiset sivustot lakkaisi olemasta.

Joudun elämään tässä maailmassa niiden sääntöjen puitteissa joita yhteiskuntaan on luotu, mutta minun ei tarvitse tukea taloudellisesti asioita joita en halua.

Yksi tärkeä asia tässä on että jokainen valitkoon itse arvonsa, miten näkee asiat ja miten suhtautuu mainoksiin. Se on jokaisen henkilökohtainen valinta.
Näinhän me kaikki. Tässäkin uutisessa olikin kyse juuri siitä, että joku on ehkä poikennut noista säännöistä.

Perimmäinen pointtini on se, että sivustoilla joita seuraan ja joita haluan tukea, pidän jatkossakin AdBlock:n pois käytöstä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. heinäkuuta 2014 @ 08:32

Senior Member

7 tuotearviota
_
9. heinäkuuta 2014 @ 09:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
varmaan 15 vuotta menin ilman mitään blokkereita enkä kertaakaan mainoksia klikannut tai edes katsonut, muuta kun pari kertaa vahingossa jonka jälkeen koko koneen virustarkastukset usealla ohjelmalla. Aikojen alusta lähtien ollut semmosta sontaa noi internet mainokset, että eiköhän kaikki netinkäyttäjät ole jo asennoituneet siihen että ne on kaikki haittaohjelmia

onneksi kaikkia ei kiinnosta, joten he saavat maksaa mainosten pälyilyllään meidän muidenkin ilmaiset verkkopalvelut

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. heinäkuuta 2014 @ 09:33

Lumikki
Senior Member
_
9. heinäkuuta 2014 @ 13:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Tässäkin uutisessa olikin kyse juuri siitä, että joku on ehkä poikennut noista säännöistä.

Tavallaan näin eli ehkä eetisesti hieman arveluttavaa toimintaa, lähinnä se että tehdään liiketaloutta estämällä eriarvoisesti toisten liiketoimintaa, kuten itse uutisessa sanotaan...

Lainaus:
Menettely on herättänyt epäilyjä yhtiön liiketoiminnan eettisyydestä.

Mutta ei liiketoimintana mainostamisen eettisyys ole sen parempi. Mainostamisen eettisyyden perusta on siis siinä että pakkosyötetään kylkiäisinä muille omia liiketaloudellisia tarpeita ilman että välitetään siitä että haluaako kohde sitä. Joten kaksi hieman eettisesti kyseenalaista toimintaa kiukuttelee asioista keskenään.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. heinäkuuta 2014 @ 13:30

Lumikki
Senior Member
_
9. heinäkuuta 2014 @ 13:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Tuosta voisi olla erimieltä.

Tavallaan olet oikeassa, onhan niissä ero juuri sen suhteen että lähetetäänkö mainos suoraan kohteelle vai tuliko kohde mainoksen luokse. Mutta edes sitä suoraan kohteelle lähettämistä ei ole kriminalisoitu kuin poikkeus tapauksissa vaikka kyse on aina samasta asiasta. Esimerkiksi myynti sähköpostilla, kirjeellä tai puhelin soitolla.

Mutta oli kyse kummasta tahansa tavasta niin monasti eettisesti ja moraalisesti ne ovat hyvin samoja. Usein tungetaan omia tarpeita sen kohteen niskaan välittämättä kohteen mielipiteestä asiaan.

Voisi sanoa että niin kauan kuin se tapa on että kohde tulee mainoksen luokse ja mainostaja ei valita siitä että kohde ei katso/estää mainokset niin moraali ja eettisyys on vielä kunnossa. Mutta jos mainostaja valittaa kohteen estävän asioita niin sitten eettisyys rikkoutuu, koska mainostaja katsoi että kohteen on nähtävä mainos riippumatta siitä haluaako kohde sen nähdä vai ei.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. heinäkuuta 2014 @ 14:03

Newbie
_
9. heinäkuuta 2014 @ 15:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ensinnäkin Adblock on täysin vapaaehtoinen laajennus ja sen voi halutessaan oottaa pois päältä, joten ei Adblock ole mitenkään laiton. Mainostajat ovat vain kateellisia.
Mainos
_
__

_

Sivu:12>
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > adblock plus -laajennoksen kehittäjä haastettiin oikeuteen

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy