|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Huippusuosittu kyytipalvelu saapui Windows Phonelle
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 24 heinäkuuta, 2014
Kovassa nosteessa olevan kyytipalvelu Uberin mobiilisovellus on julkaistu Windows Phonelle. Sovellus on ollut aiemmin saatavilla Androidille ja iOS:lle.
Uberin avulla palvelun käyttäjä pystyy kutsumaan lähistöllä olevan vapaan kuskin ja pyytää kyytiä haluamaansa määrän paikkaan. Palvelu toimii tällä hetkellä 42 maassa. Uberillä ei ole toimintaa Suomessa, mutta se alkanut tutkia mahdollisuutta ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
Member
1 tuotearvio
|
24. heinäkuuta 2014 @ 12:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Eikös toi nyt ollut vielä vaiheessa suomeen jalkautumisessa. Suomen pykäläviidakko kun semmoinen hidaste ja taksikuskit ei tykkää.
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
25. heinäkuuta 2014 @ 15:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Villi veikkaus, että ei tulisi viemään leipää taksikuskeilta ainakaan huomattavalla tasolla, jos edes sitäkään vertaa...
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
25. heinäkuuta 2014 @ 19:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab: Villi veikkaus, että ei tulisi viemään leipää taksikuskeilta ainakaan huomattavalla tasolla, jos edes sitäkään vertaa...
Jos Uber tarjoaa taksikuskeille halvemman välityspalvelun ja/tai enemmän kyytejä kuin nykyiset taksikeskukset, niin kuskin leipä ehkä kasvaisi.
Sulla ei taida ihan olla selvillä taksi-yrittämisen lupaviidakko, eikä menoerät.
Taksi-yrittäjillä on aika tiukat luvat. Tuollaisena lähettinä käytännössä olisit taksi-yrittäjä suoraan, etkä pelkästään ammattikuski, jossa siinäkin vaaditaan lupia. Yrittäjänä myös olisit suoraan ALV-velvollinen jne.
Jos oletetaan, että tuota hommaa pyörittäisi vaikka minä ilman mitään lupia ja ALV-kantoja, niin olisi se suoraan kovalla rahalla hoidetuilta yrittäjiltä ja ammattikuljettajilta pois. En ainakaan millään keksi miten tuo palvelu lisäisi tuollaisenaan "oikeiden" ammattikuskien tilipussia.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
25. heinäkuuta 2014 @ 21:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Laittomalla pimellä taksitoiminnalla toki "yrittäjä" säästäisi monissa meneoissa, mutta jos nyt ei ajatella mitään laittomuuksia, vaan ihan rehdillä pohjalla.
Näinpä. Nykyinen menetelmä taksitoiminnassa on melko tehokasta. Se missä voi säästää, on juuri lupa-asiat ja verotukselliset asiat. Ne olisi käytännössä samat uutisen palvelussakin. Ainakin tasapuolisuuden nimissä pitäisi olla.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. heinäkuuta 2014 @ 10:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Näinpä. Nykyinen menetelmä taksitoiminnassa on melko tehokasta. Se missä voi säästää, on juuri lupa-asiat ja verotukselliset asiat.
Lupa ja veroasiat vaatii lainsäädännöllisiä toimia.
Rehellistenkin samanalueen yrittäjien välillä on merkittäviä kannattuvuuseroja
Kun mietit mihin rahaa palaa, havaitset että työ. Liikevaihtoa tulee lähinnä ajosta, joten ...
Toinen on ajoneuvokulut, siinä polttoainekulut, siinä voi säästää tehokkaammalla kalustolla, mutta myös kustannustehokkaalla ajolla, eli mahdollisimman tehokkaita kilometrejä.
Eli välityspalvelun merkitystä ei kannata aliarvoida, jos se vielä halvempi, niin siinäkin säästyy pitkä sentti, no käytännössä voi olla että yrittäjä joutuisi pitämään kahtajärjestelmää.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Nykyinen menetelmä taksitoiminnassa on melko tehokasta.
Alalla on kilpailurajoituksia (lupamäärä), ja hintasäännöstelyä, eli hinnat määräytyy kustannustenmukaan, se ei kannusta tehokkuuteen. Eli yrittäjät eivät juurikaan kilpaile hinnalla, lisäksi ala järjestellyt asioita muutenkin niin että kilpailua ei syntyisi.
Kyllä taas tulee niin diipadaapaa, ettei mitään rajaa.
Sen verta totean vain, että kannattavuus samalla alalla jossain taksi-yrittämisessä on melkolailla samaa. Autot, luvat, verot, ym. kulut ovat vakiot. Takseissa jopa hinnoittelu on säännöstelty.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2014 @ 10:40
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. heinäkuuta 2014 @ 11:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Sen verta totean vain, että kannattavuus samalla alalla jossain taksi-yrittämisessä on melkolailla samaa.
Osalla menee paremmin, osa ei pärjää vaikka hinnat ja luvat säännöstelty.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Autot, luvat, verot, ym. kulut ovat vakiot.
Kulut ei todellakaan ole vakio, yksittäisi vakioita on.
Työ on kallein osanen, osa ajaa, osa vain odottaa kyytiä... Ajamalla tienaa.
Kilometri kulutkaan ei ole kaikilla samat.
Lisäksi ajetut kilometrit on eri kuin laskutetut kilometrit.
Vaikka auton sanotaan näyttelevän pientäosuutta, niin senkin kanssa voi heittää rahaa menemään. tuloksessa nuokin voi näytellä merkittävää osaa.
Lainaus: Takseissa jopa hinnoittelu on säännöstelty.
Totta, siitä huolimatta kaikki ei saa firmaa pysymään pystyssä, samalla alueella toinen voi pärjätä varsinhyvin.
Ajatus: paljon ajoa, hyvä tulos, tuntuu houkuttelevalta, niin osasta ajoa on hintakilpailu kovaa joka voi painaa hintoja niin alas että pitää olla todella tarkkaan viilattu, jos siltikään riittää.
Taas paljon diipadaapaa. Tyypillistä sinua.
Kaikki maksaa melko tasan saman verran verotuksillisista ja luvallisista seikoista johtuen. Kulut on siis vakiot. Ns. kaupanteko voi vaihdella, mutta sehän ei vaikuta kuluihin. Myös muuten kilometrikorvaukset ovat vakiot. Myös on säännöstelty millaisella autolla taksia saa ajaa.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. heinäkuuta 2014 @ 17:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Kaikki maksaa melko tasan saman verran verotuksillisista ja luvallisista seikoista johtuen. Kulut on siis vakiot. Ns. kaupanteko voi vaihdella, mutta sehän ei vaikuta kuluihin. Myös muuten kilometrikorvaukset ovat vakiot. Myös on säännöstelty millaisella autolla taksia saa ajaa.
Nyt sekoitat tiukan franchising yrittäjän ja taksitoiminnan.
Taksiyritys voi ostaa auton mistä haluaa eikä mallia ja merkkiä jne. ole määrätty (juu aivan millaisella tahansa ei voi ajaa). Eli hinta ja kustannushaarukka on iso.
Usein on liityttävä alueelliseen tilausjärjestelmään, jossain voi olla kallis ja kiinteä, jossain ei. Eli tämäkään ei määrältään välttämättä kiinteä.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Myös muuten kilometrikorvaukset ovat vakiot.
Vaikka laskutus perustuu yleensä kilometreihin, niin se ei ole sama matka mikä ajettu.
Jos pystyy optimoimaan ajoja, niin voi saada erittäin merkittävää etua vs toiset.
Eikä suinkaan aina käytetä ns hinnasto taksoja.
Jos kyse tiukasta kilpailutuksesta, niin joka osa on oltava viilattu.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Kulut on siis vakiot.
Eli ei ole, ja muistettava että ajot ei ole vakiota. Joku ajaa paljon enemmän kuin toinen.
Koska "henkilöstökulut" on isoin tekijä, niin siellä myös isoarahaa tarjolla.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Kaikki maksaa melko tasan saman verran verotuksillisista
Auton verotuksesta on saanut palautusta, Käyttövoimaveroissa eroja jne.
Kulujen ulkopuolisena, voi mainita että kyydeissä alennettu ALV verokanta, joka sama kaikilla.
Mutta se miten uusi kyytien välityspalvelu voisi tuoda lisätiennistia, on tehokkaampaa ajankäyttöä , optimuidumpaa ajoa.
Mutta jos homma tehostuu, niin taksat alenee, tai ainakin korotuspaineet vähenee.
Kannattanee (taas kerran) tutustua aiheeseen mistä keskustelee täysin "fiilispohjilta".
|
Senior Member
|
27. heinäkuuta 2014 @ 23:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Kannattanee (taas kerran) tutustua aiheeseen mistä keskustelee täysin "fiilispohjilta".
Jos sinulla on parempaa tietoa kannattaisi se tuoda perustellusti esiin eikä vaan heittää sisällöttömiä heittoja tyyliin:
"taas paljon diipadaapaa"
Vähän vaikuttaa että sinulla on oma lehmä ojassa, objektiivisesti tarkasteltuna mikään noin säädelty ja etenkin hyvin itsesäädelty markkina ei voi olla "melko tehokasta", kuten asian ilmaisit.
Eri taksiyritysten välillä voi ja on eroja kustannuksissa, niin palkkamenoissa kun muissakin kuluissa.
P.S. Muistathan lainata oikein.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. heinäkuuta 2014 @ 23:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Kannattanee (taas kerran) tutustua aiheeseen mistä keskustelee täysin "fiilispohjilta".
Jos sinulla on parempaa tietoa kannattaisi se tuoda perustellusti esiin eikä vaan heittää sisällöttömiä heittoja tyyliin:
"taas paljon diipadaapaa"
Vähän vaikuttaa että sinulla on oma lehmä ojassa, objektiivisesti tarkasteltuna mikään noin säädelty ja etenkin hyvin itsesäädelty markkina ei voi olla "melko tehokasta", kuten asian ilmaisit.
Eri taksiyritysten välillä voi ja on eroja kustannuksissa, niin palkkamenoissa kun muissakin kuluissa.
P.S. Muistathan lainata oikein.
Minulla ei ole omaa lehmää, eikä kyllä kaverinkaan lehmää ojassa. Kaiken tiedonhan saa taksiliitosta selville, jos jaksaa kysellä. Palkkaukset eivät kuulu tähän keskusteluun.
P.S. Muistathan yhdyssanasäännöt jatkossakin.
|
Senior Member
|
27. heinäkuuta 2014 @ 23:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Minulla ei ole omaa lehmää, eikä kyllä kaverinkaan lehmää ojassa. Kaiken tiedonhan saa taksiliitosta selville, jos jaksaa kysellä. Palkkaukset eivät kuulu tähän keskusteluun.
Sieltä ei varmasti saa kaikkea tietoa, ei edes kaikkea tähän asiaan liittyvää, koska osa on yksittäisten yrittäjien liikesalaisuuksia.
Palkkauskin kuuluu keskusteluun taksiyritysten kustannuksista ja nykyjärjestelmän tehokkuudesta. Erilaiset liiketoimintamallit mahdollistavat erilaiset palkkausmallit.
Menemällä lähimmälle taksitolpalle kello 11 ja kello 23 on ilmeistä, että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa "melko tehokkaasti". Myös hintakilpailu on lähes olematonta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
P.S. Muistathan yhdyssanasäännöt jatkossakin.
Luulen muistavani varsin hyvin, pilkkusäännöt ovat enemmän haussa, mutta ehkä olen väärässä, kun en keksinyt mihin virheeseen viittasit.
Onneksi molemmat ovat kuitenkin paremmin hallussa kuin harrastamasi monen kymmenen rivin lainaus ja parin rivin vastaus.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
28. heinäkuuta 2014 @ 08:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Minulla ei ole omaa lehmää, eikä kyllä kaverinkaan lehmää ojassa. Kaiken tiedonhan saa taksiliitosta selville, jos jaksaa kysellä. Palkkaukset eivät kuulu tähän keskusteluun.
Sieltä ei varmasti saa kaikkea tietoa, ei edes kaikkea tähän asiaan liittyvää, koska osa on yksittäisten yrittäjien liikesalaisuuksia.
Palkkauskin kuuluu keskusteluun taksiyritysten kustannuksista ja nykyjärjestelmän tehokkuudesta. Erilaiset liiketoimintamallit mahdollistavat erilaiset palkkausmallit.
Menemällä lähimmälle taksitolpalle kello 11 ja kello 23 on ilmeistä, että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa "melko tehokkaasti". Myös hintakilpailu on lähes olematonta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
P.S. Muistathan yhdyssanasäännöt jatkossakin.
Luulen muistavani varsin hyvin, pilkkusäännöt ovat enemmän haussa, mutta ehkä olen väärässä, kun en keksinyt mihin virheeseen viittasit.
Onneksi molemmat ovat kuitenkin paremmin hallussa kuin harrastamasi monen kymmenen rivin lainaus ja parin rivin vastaus.
Ei kannata esittää tyhmää. Ihan varmasti muistat mihin virheeseen viittaan, ja ennen kaikkea mihin asiakokonaisuuteen viittaan. Lainaukset teen ihan miten lystään.
Liikesalaisuusjutut kuuluu ihan samaan kokonaisuuteen mihin viittasin yhdyssanaviittauksellani; kun vähän kasvat, niin huomaat hölmöytesi. Mitkään taksien palkkaukset eivät ole mitään valtion salaisuuksiin verrattavia asioita mitä kukaan ei kerro. Taksiliitolta saa tähän keskusteluun riittävät tiedot ihan kysymällä. Itse asiassa taitaa saada suoraan heidän sivuiltaan jo melko riittävät tiedot. Sieltä löytyy esimerkiksi se tieto, ettei taksien hinnoittelu ole kilpailutettu. Se on säännöstelty.
Koko keskustelun jutun juuri kuitenkin on se, että taksien ajo on erittäin säännöstelty. Asia tulee jo melko selväksi taksiliiton sivuiltakin. Olisi erittäin epätasa-arvoista (huom. edellisessä yhdyssanassa käytetään väliviivaa) antaa jonkun muun toimijan toimivan löysemmin.
Ja tosiaan. Taksitoiminta on melkoisen tehokasta. Isommissa kunnissa keskus ottaa keskitetysti työt vastaan ja jakaa edelleen suoraan autoihin, kun taas pienissä soitetaan suoraan kuljettajille. Ei se paljon yksinkertaisempaa voisi olla.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. heinäkuuta 2014 @ 08:02
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
28. heinäkuuta 2014 @ 23:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Tuo ehkä syy nähdä asia kovin kapeasti.
Koko juupas-eipäs-vääntö kulminoituu juuri tähän lauseeseen. Koskaan ei ole kohden. Kun userorgia & Co on keksinyt jonkun mielipiteen (vaikkei se perustuisi yhtikäs mihinkään), niin on ihan sama mitä tässä kertoilee.
|
Senior Member
|
29. heinäkuuta 2014 @ 00:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Ei kannata esittää tyhmää. Ihan varmasti muistat mihin virheeseen viittaan, ja ennen kaikkea mihin asiakokonaisuuteen viittaan. Lainaukset teen ihan miten lystään.
Liikesalaisuusjutut kuuluu ihan samaan kokonaisuuteen mihin viittasin yhdyssanaviittauksellani; kun vähän kasvat, niin huomaat hölmöytesi.
En todellakaaan tiedä mistä puhut. Mutta onnistuit pääsemään täsmälleen samaan moodiin kuin aiemmin. Yrität varsin lennokkain sanankääntein todistella (lähinnä itsellesi) olevasi oikeassa, mutta jätät "sattumalta" faktat pois.
Kuinka monta kiloa pitää vielä kasvaa? :)
Lainaus:
Mitkään taksien palkkaukset eivät ole mitään valtion salaisuuksiin verrattavia asioita mitä kukaan ei kerro. Taksiliitolta saa tähän keskusteluun riittävät tiedot ihan kysymällä. Itse asiassa taitaa saada suoraan heidän sivuiltaan jo melko riittävät tiedot.
Eri yritykset tarjoavat työntekijöilleen oleellisesti erilaisia sopimuksia, niitä ei varmasti löydy etujärjestöltä.
Lainaus:
Sieltä löytyy esimerkiksi se tieto, ettei taksien hinnoittelu ole kilpailutettu. Se on säännöstelty. (...) taksien ajo on erittäin säännöstelty
Aivan totta, markkina on erittäin säännelty, josta seuraa, että se ei ole kovinkaan tehokas. Tismalleen niin sanoin jo ensimmäisessä kommentissani. Olemme siis samaa mieltä, hienoa! Ei se ollut niin vaikeata, eihän?
Lainaus:
Olisi erittäin epätasa-arvoista (huom. edellisessä yhdyssanassa käytetään väliviivaa)
Tähänkin olisit vaan voinut kertoa mitä hampaankolossa on niin ei tarvitsisi arvailla.
Lainaus:
Ja tosiaan. Taksitoiminta on melkoisen tehokasta. Isommissa kunnissa keskus ottaa keskitetysti työt vastaan ja jakaa edelleen suoraan autoihin, kun taas pienissä soitetaan suoraan kuljettajille. Ei se paljon yksinkertaisempaa voisi olla.
Kyse ei ole siitä, onko homma "yksinkertaista", vaan ovatko tuotannontekijät tehokkaassa käytössä ja onko kilpailu tehokasta.
Vastaus molempiin vaikuttaisi olevan ei. Kilpailun rajoittaminen, hintojen sääntely ja muu turha byrokratia eivät auta asiaa.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
29. heinäkuuta 2014 @ 00:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Ei kannata esittää tyhmää. Ihan varmasti muistat mihin virheeseen viittaan, ja ennen kaikkea mihin asiakokonaisuuteen viittaan. Lainaukset teen ihan miten lystään.
Liikesalaisuusjutut kuuluu ihan samaan kokonaisuuteen mihin viittasin yhdyssanaviittauksellani; kun vähän kasvat, niin huomaat hölmöytesi.
En todellakaaan tiedä mistä puhut. Mutta onnistuit pääsemään täsmälleen samaan moodiin kuin aiemmin. Yrität varsin lennokkain sanankääntein todistella (lähinnä itsellesi) olevasi oikeassa, mutta jätät "sattumalta" faktat pois.
Kuinka monta kiloa pitää vielä kasvaa? :)
Lainaus:
Mitkään taksien palkkaukset eivät ole mitään valtion salaisuuksiin verrattavia asioita mitä kukaan ei kerro. Taksiliitolta saa tähän keskusteluun riittävät tiedot ihan kysymällä. Itse asiassa taitaa saada suoraan heidän sivuiltaan jo melko riittävät tiedot.
Eri yritykset tarjoavat työntekijöilleen oleellisesti erilaisia sopimuksia, niitä ei varmasti löydy etujärjestöltä.
Lainaus:
Sieltä löytyy esimerkiksi se tieto, ettei taksien hinnoittelu ole kilpailutettu. Se on säännöstelty. (...) taksien ajo on erittäin säännöstelty
Aivan totta, markkina on erittäin säännelty, josta seuraa, että se ei ole kovinkaan tehokas. Tismalleen niin sanoin jo ensimmäisessä kommentissani. Olemme siis samaa mieltä, hienoa! Ei se ollut niin vaikeata, eihän?
Lainaus:
Olisi erittäin epätasa-arvoista (huom. edellisessä yhdyssanassa käytetään väliviivaa)
Tähänkin olisit vaan voinut kertoa mitä hampaankolossa on niin ei tarvitsisi arvailla.
Lainaus:
Ja tosiaan. Taksitoiminta on melkoisen tehokasta. Isommissa kunnissa keskus ottaa keskitetysti työt vastaan ja jakaa edelleen suoraan autoihin, kun taas pienissä soitetaan suoraan kuljettajille. Ei se paljon yksinkertaisempaa voisi olla.
Kyse ei ole siitä, onko homma "yksinkertaista", vaan ovatko tuotannontekijät tehokkaassa käytössä ja onko kilpailu tehokasta.
Vastaus molempiin vaikuttaisi olevan ei. Kilpailun rajoittaminen, hintojen sääntely ja muu turha byrokratia eivät auta asiaa.
Pari asiaa:
- Vaikka jollain ihmisillä on nykyaikaisen poliittisen suuntauksen vuoksi sellainen käsitys, että säännöstelemätön toiminta olisi jotenkin tehokkaampaa, niin se ei välttämäti sitä ole. Et ole yhtäkään esimerkkiä kertonut vastaan, tai edes todellista argumenttia millä perustelisit, että nykyaikainen taksitoiminta olisi erityisen tehotonta. Minä jossain vaiheessa taksien kuluttajana katson asiakkaana taksien tilaamisen äärimmäisen tehokkaaksi. Kuljettajista vain on pulaa tiettyinä hetkinä, mutta se on taas oma tarina, eikä liity tähän.
- Vaikka muuta väität ilmeisen naivin ja kapean elämänkokemuksen takia, niin perus duunarin palkkaukset eivät ole mitään erityistä liikesalaisuutta. Sen kuin menee verotoimistoon ja kysyy suoraan jonkun henkilön palkkaa. Verolliset tulot ovat aivan julkista tietoa.
|
Senior Member
|
29. heinäkuuta 2014 @ 02:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
- Vaikka jollain ihmisillä on nykyaikaisen poliittisen suuntauksen vuoksi sellainen käsitys, että säännöstelemätön toiminta olisi jotenkin tehokkaampaa, niin se ei välttämäti sitä ole.
Mitä poliittista suuntausta tarkoitat?
Huomaan myös, että hyppäät heti varsin tiukasti säännellystä toiminnasta säännöstelemättömään, ei maailma ole noin mustavalkoinen. Sääntelyn *vähentäminen* mahdollistaisi mm. erilaisten ja eri hintaisten tuotteiden tarjoamisen, jolloin kysyntä ja tarjonta kohtaisivat paljon nykyistä paremmin. Oletus, että lääninhallitus osaa ennustaa taksien oikean määrän ja osaa luoda tehokkaan markkinan ei ole kauhean perusteltu.
Jos olisi, kannattaisi lääninhallituksen tai vastaavan virkamieskoneiston ottaa monta muutakin osaa yrityskentästä paljon tarkempaan kontrolliin. Onneksi suunta ei ole se.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Minä jossain vaiheessa taksien kuluttajana katson asiakkaana taksien tilaamisen äärimmäisen tehokkaaksi. Kuljettajista vain on pulaa tiettyinä hetkinä, mutta se on taas oma tarina, eikä liity tähän.
Tiettyinä ajanhetkinä on huomattavaa pulaa takseista, toisina ajankohtina on huomattavaa ylitarjontaa -> tehotonta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
- Vaikka muuta väität ilmeisen naivin ja kapean elämänkokemuksen takia,
Here we go again... Josko nyt vaan keskityttäisiin itse asiaan, silloin sinunkaan ei tarvitsisi alkaa arvailemaan henkilökohtaisuuksia muista keskustelijoista.
Elämänkokemukselle ei liene mitään hyvää yhteismitallista mittaria, mutta sanaa naiivi en muista käytetyn itsestäni varmaan koskaan, ei ainakaan pariinkymmeneen vuoteen. Ja ilmiselvää on se, että tällä ei ole mitään tekemistä keskustelun kanssa, haluat vain sotkea.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
niin perus duunarin palkkaukset eivät ole mitään erityistä liikesalaisuutta. Sen kuin menee verotoimistoon ja kysyy suoraan jonkun henkilön palkkaa. Verolliset tulot ovat aivan julkista tietoa.
Aivan totta. Jos työntekijällä on vuoden aikana vain yksi työnantaja ja ainoastaan palkkatuloa, voi verotiedoista saada kohtuullisen kuvan *työntekijän vuosiansiosta*. Siitä ei kuitenkaan ollut kyse, palkan määräytymisperusteet eivät näy verotiedoista.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
29. heinäkuuta 2014 @ 07:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
- Vaikka jollain ihmisillä on nykyaikaisen poliittisen suuntauksen vuoksi sellainen käsitys, että säännöstelemätön toiminta olisi jotenkin tehokkaampaa, niin se ei välttämäti sitä ole.
Mitä poliittista suuntausta tarkoitat?
Huomaan myös, että hyppäät heti varsin tiukasti säännellystä toiminnasta säännöstelemättömään, ei maailma ole noin mustavalkoinen. Sääntelyn *vähentäminen* mahdollistaisi mm. erilaisten ja eri hintaisten tuotteiden tarjoamisen, jolloin kysyntä ja tarjonta kohtaisivat paljon nykyistä paremmin. Oletus, että lääninhallitus osaa ennustaa taksien oikean määrän ja osaa luoda tehokkaan markkinan ei ole kauhean perusteltu.
Jos olisi, kannattaisi lääninhallituksen tai vastaavan virkamieskoneiston ottaa monta muutakin osaa yrityskentästä paljon tarkempaan kontrolliin. Onneksi suunta ei ole se.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Minä jossain vaiheessa taksien kuluttajana katson asiakkaana taksien tilaamisen äärimmäisen tehokkaaksi. Kuljettajista vain on pulaa tiettyinä hetkinä, mutta se on taas oma tarina, eikä liity tähän.
Tiettyinä ajanhetkinä on huomattavaa pulaa takseista, toisina ajankohtina on huomattavaa ylitarjontaa -> tehotonta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
- Vaikka muuta väität ilmeisen naivin ja kapean elämänkokemuksen takia,
Here we go again... Josko nyt vaan keskityttäisiin itse asiaan, silloin sinunkaan ei tarvitsisi alkaa arvailemaan henkilökohtaisuuksia muista keskustelijoista.
Elämänkokemukselle ei liene mitään hyvää yhteismitallista mittaria, mutta sanaa naiivi en muista käytetyn itsestäni varmaan koskaan, ei ainakaan pariinkymmeneen vuoteen. Ja ilmiselvää on se, että tällä ei ole mitään tekemistä keskustelun kanssa, haluat vain sotkea.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
niin perus duunarin palkkaukset eivät ole mitään erityistä liikesalaisuutta. Sen kuin menee verotoimistoon ja kysyy suoraan jonkun henkilön palkkaa. Verolliset tulot ovat aivan julkista tietoa.
Aivan totta. Jos työntekijällä on vuoden aikana vain yksi työnantaja ja ainoastaan palkkatuloa, voi verotiedoista saada kohtuullisen kuvan *työntekijän vuosiansiosta*. Siitä ei kuitenkaan ollut kyse, palkan määräytymisperusteet eivät näy verotiedoista.
Eli sinulla ei ollut mitään todellista sanomista asiaan.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
29. heinäkuuta 2014 @ 07:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Et ole yhtäkään esimerkkiä kertonut vastaan, tai edes todellista argumenttia millä perustelisit, että nykyaikainen taksitoiminta olisi erityisen tehotonta.
Tehottomuudesta on kommenteissa liuta mainintoja, tehokkuudesta ei.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Minä jossain vaiheessa taksien kuluttajana katson asiakkaana taksien tilaamisen äärimmäisen tehokkaaksi.
Alueellisia eroja, mutta tilaaminen keskuksesta usein maksullista, arvio saatavuudesta voi puuttua, mahdollisuus vaikuttaa autoon heikko.
Aikaisin etukäteen tilaaminen ehkä vieläkin kalliimpaa, silti ei välttämättä lupausta että autoa saa ajallaan.
Muustakaan tehokkuudesta ei näy asiakkaalle mitään merkkejä, päinvastoin, esim. usein käy ilmi että kuskilla ei ole paluukyytiä, eikä sellaista edes yritetty. (päinvastoin, sitä rajoitetaan, aijemmin käytännössä kielletty)
Jos käy siellä tolpalla tekemässä vähän otantaa mihin kuskien työaika on kunakin päivänä jakautunut niin ...
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: niin perus duunarin palkkaukset eivät ole mitään erityistä liikesalaisuutta. Sen kuin menee verotoimistoon ja kysyy suoraan jonkun henkilön palkkaa. Verolliset tulot ovat aivan julkista tietoa.
Usein se palkka on vahvasti riippuvainen ajomääriin. ja moni kuski on osa-aikainen.
Jos olisit vertaillut yritysten taloustietoja, niin mahdollista huomata että osalla menee paremmin kuin toiselli. Osalla hälyyttävän heikosti, jopa maksuvaikeuksia. Se ei oikein tue ajatusta että kaikki on suurinpiirtein yhtä tehokkaita , yhtäkannattavia. (tarkempi vertailua voi paljastaa vielä suurempia eroja, jos tasoittaa yrittäjän palkkan(toiveen))
Eli sinullakaan ei ole mitään sanomista. "Liuta tehottomuudesta" ei kerro se, että on moneen kertaan jankutettu yleisesti kaiken olevan tehotonta, joka on säännöstelty. Taksiliikenne ei ole tehotonta siinä määrin, että se voisi jotenkin olla nykyisellään tehokkaampaa. Palvelualoilla nyt vain asiakkaita odotellaan. Voisihan sitä ajatella, että ravintola-alallakin on varsin tehotonta, kun iso osa ajasta seistään tyhjän panttina tiskin takana, mutta sen työn kuvaan nyt kuuluu sellainen.
|
Mainos
|
  |
|
|