|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Elisa: Toimivaa nettiä ei tule tämän illan aikana
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 26 marraskuuta, 2014
Elisan verkossa ilmenneet ongelmat saadaan selätettyä näillä näkymin kello 2:00. Noin kello 18:40 Elisa sai kuitenkin uutta kapasiteettia Ruotsista, mikä on helpottanut ongelmaa. Elisan verkon sisällä (kotimaassa) yhteyden pitäisi toimia, mutta yhteyksissä ulkomaalaisiin palveluihin voi esiintyä ongelmia.
Noin kello 15.40 havaittu häiriö johtui nykytiedon mukaan kaivinkoneen vioittamasta ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. marraskuuta 2014 @ 09:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Teliasonera on ruotsalainen,Elisa on vanha HPY liittolaisineen.DNA toimii Saunalahden tavoin sen verkossa.
Elisa on vanha HPY. DNA on vanhojen muut-kuin-HPY paikallisten puhelinyhdistysten yhteenliittymä. Saunalahti on sama asia kuin Elisa. Sekä Soneralla, Elisalla että DNA:lla on kaikilla täysin omat verkot.
-----
Tämän mukaan ei ihan oma,iltiksestä kaapattu.
Myös DNA:lla oli ongelmia, jotka johtuvat Elisasta. DNA:n tekninen johtaja Tommy Olenius kertoi, että DNA:n signalointiyhteydet kulkevat Elisan kautta, joten roaming-asiakkaiden yhteydet olivat poikki.
DNA:n roaming-palvelua käyttävät ulkomailla DNA:n verkkoa käyttävät, sekä ulkomaalaiset, jotka käyttävät verkkoa Suomessa. Vika saatiin kuitenkin korjattua illan aikana.
Iltapäivälehtien tekninen osaaminen ei nyt ole aina ihan huikeinta tasoa. Kyseessä oli siis ulkomailla olevien ihmisten (lomalaiset, bisnesreissulla olleet) DNA-liittymät, jotka eivät päässeet kytkeytymään takaisin Suomeen, koska yhteys Suomesta ulkomaailmaan kulki Elisan kautta. Se kotimaassa oleva DNA:n tukiasema- ja runkoverkko on ihan DNA:n ikioma, omat tukiasemat ja sitärataa.
Kiitos kun selitit saman asian toistamiseen mitä DNA:an edustaja Iltalehdelle. Tästähän roamingissä on kyse.
Mutta juttuhan juuri on siitä, että myös DNA on osin riippuvainen Elisasta.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. marraskuuta 2014 @ 09:41
|
Member
1 tuotearvio
|
27. marraskuuta 2014 @ 09:42 |
Linkki tähän viestiin
|
|
I hate titles
35 tuotearviota
|
27. marraskuuta 2014 @ 09:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Mutta juttuhan juuri on siitä, että myös DNA on osin riippuvainen Elisasta.
Kyllä. Ja tietysti toivoa sopii, että tämä eilinen incident myös opettaa operaattoreita varaamaan tarpeeksi varmuuskaistaa myös toistensa rungoista -- nythän Elisalta katkesi yksi yhteys ulkomaille ja toinen jäi toimimaan. Mutta se toinen ei kestänyt tilannetta, että kaikki ulkomaan liikenne kulki sen kautta.
Sopimuksia Soneran kanssa, lisää liityntäyhteyksiä ulkomaille, .. Ja sama tietty myös Soneralle ja DNA:lle. Eli uskoisin, että kun yksi tällainen oikean elämän kokemus on takana, operaattorit oppivat siitä ja parantavat vikasietoaan, pitkälti sopimalla esim. siitä että kaverin yhteyksiä voi vuokrata tarpeen vaatiessa, nopeasti.
|
mjk
Senior Member
2 tuotearviota
|
27. marraskuuta 2014 @ 10:20 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Mutta juttuhan juuri on siitä, että myös DNA on osin riippuvainen Elisasta.
Kyllä. Ja tietysti toivoa sopii, että tämä eilinen incident myös opettaa operaattoreita varaamaan tarpeeksi varmuuskaistaa myös toistensa rungoista -- nythän Elisalta katkesi yksi yhteys ulkomaille ja toinen jäi toimimaan. Mutta se toinen ei kestänyt tilannetta, että kaikki ulkomaan liikenne kulki sen kautta.
Sopimuksia Soneran kanssa, lisää liityntäyhteyksiä ulkomaille, .. Ja sama tietty myös Soneralle ja DNA:lle. Eli uskoisin, että kun yksi tällainen oikean elämän kokemus on takana, operaattorit oppivat siitä ja parantavat vikasietoaan, pitkälti sopimalla esim. siitä että kaverin yhteyksiä voi vuokrata tarpeen vaatiessa, nopeasti.
Juuri näin, Sonera ja Dna ovat jo yhteistyössä ainakin mastoissa, Elisahan käsittääkseni ei ole tuohon halunnut vaan rakentaa omia mastoja kun Sonera ja Dna tekee yhdenmaston ja molemmat sinne.
Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. marraskuuta 2014 @ 10:20
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. marraskuuta 2014 @ 12:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Mutta juttuhan juuri on siitä, että myös DNA on osin riippuvainen Elisasta.
Kyllä. Ja tietysti toivoa sopii, että tämä eilinen incident myös opettaa operaattoreita varaamaan tarpeeksi varmuuskaistaa myös toistensa rungoista -- nythän Elisalta katkesi yksi yhteys ulkomaille ja toinen jäi toimimaan. Mutta se toinen ei kestänyt tilannetta, että kaikki ulkomaan liikenne kulki sen kautta.
Sopimuksia Soneran kanssa, lisää liityntäyhteyksiä ulkomaille, .. Ja sama tietty myös Soneralle ja DNA:lle. Eli uskoisin, että kun yksi tällainen oikean elämän kokemus on takana, operaattorit oppivat siitä ja parantavat vikasietoaan, pitkälti sopimalla esim. siitä että kaverin yhteyksiä voi vuokrata tarpeen vaatiessa, nopeasti.
Minun mielestäni tässä taas palataan siihen, että pitäisikö olla vain valtiollinen toimija, joka toteutetaan hyvin. Selkeästi kilpailu on tuonut selvän heikennyksen varmuuteen.
Saas nähdä mihin tullaan, kun kilpailija aloittaa toimintansa rautateillä.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. marraskuuta 2014 @ 12:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Selkeästi kilpailu on tuonut selvän heikennyksen varmuuteen.
Mitä tuolla tarkoitat.
Siinähän sinulle mietittävää, että mitä kummaa tarkoitinkaan!
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Saas nähdä mihin tullaan, kun kilpailija aloittaa toimintansa rautateillä.
Rata on siellä valtion senkin jälkeen. No rata puolella meriitit ei kovin mairittelevia.
Ratapuolellakin jo nyt näkyy yksityistämisen huonot puolet. Mitä se enää onkaan, kun samoille vesille tulee toinenkin tekijä.
Valtion täydellisessä kontrollissa pitäisi olla ainakin julkinen liikenne, energia, pelastustoimet, poliisi ja myös tietoliikenne. Armeijaa unohtamatta.
Toissijaisina juttuina pitäisi olla suurteollisuus. Valtio kuitenkin paskat korjaa vahingon sattuessa. Ihan kuten Talvivaaran tapauksessakin.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. marraskuuta 2014 @ 13:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Selkeästi kilpailu on tuonut selvän heikennyksen varmuuteen.
Mitä tuolla tarkoitat.
Siinähän sinulle mietittävää, että mitä kummaa tarkoitinkaan!
Proviolua, vai onko sulla ihna jotain todellisia kuvitelmia asiasta ?
Kyllä. Minulla on kyllä ihan selkeä mielikuva asiasta, joka pitäisi tästä kokonaisuudesta syntyä kelle vain.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Ratapuolellakin jo nyt näkyy yksityistämisen huonot puolet. Mitä se enää onkaan, kun samoille vesille tulee toinenkin tekijä.
Jos ihan oikeasti haet tuolta mallia, niin se ratapuoli on valtion, se ei ole yksityinen, eikä sitä olla yksityistämässä. Jos ulkomaan yhteydet toimis sillä varmuudella millä ratapuoli, niin "jatkuvasti" ne olisi poikki.... kaikilta.
Me ei kai eletä edes samalla vuosituhannella, jos olet sitä mieltä, että VR tarkoittaa yhä Valtion Rautateitä.
Mitä tulee nettiyhteyksiin, niin kokoajanhan niissä on häikkää. Tällä kertaa nallinapsui vähän isompaan kokonaisuuteen. Eikä oikein mikään nettiyhteys -etenkin mobiilipuolella- pelaa luvatulla vauhdilla.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. marraskuuta 2014 @ 13:20 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Selkeästi kilpailu on tuonut selvän heikennyksen varmuuteen.
Mitä tuolla tarkoitat.
Siinähän sinulle mietittävää, että mitä kummaa tarkoitinkaan!
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Saas nähdä mihin tullaan, kun kilpailija aloittaa toimintansa rautateillä.
Rata on siellä valtion senkin jälkeen. No rata puolella meriitit ei kovin mairittelevia.
Ratapuolellakin jo nyt näkyy yksityistämisen huonot puolet. Mitä se enää onkaan, kun samoille vesille tulee toinenkin tekijä.
Valtion täydellisessä kontrollissa pitäisi olla ainakin julkinen liikenne, energia, pelastustoimet, poliisi ja myös tietoliikenne. Armeijaa unohtamatta.
Toissijaisina juttuina pitäisi olla suurteollisuus. Valtio kuitenkin paskat korjaa vahingon sattuessa. Ihan kuten Talvivaaran tapauksessakin.
Omaan viestiin palatakseni... Unohdin Postin listasta. Viimeisin surullisen kuuluisa härdelli Postinkin yksityistämisen seurauksista on tämä nimiasia, joka maksaa miljoonia. Kukakohan senkin maksaa? No me postia tarvitsevat kansalaiset tietty.
Aikanaan Soneran "umpsikaupat" maksoi miljardeja. Nyt tämä netin katkeaminen varmasti maksoi monelle paljon, kun on nykyään paljon toimintaa ihan pelkästään netin varassa. Syrjäseuduille ei vieläkään ole tarjolla kunnon nettiliittymiä, kun ei koko puhelinkaan välttämäti pelaa. Sonera veti narutkin pois syrjäseuduilta.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. marraskuuta 2014 @ 13:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Me ei kai eletä edes samalla vuosituhannella, jos olet sitä mieltä, että VR tarkoittaa yhä Valtion Rautateitä.
1. VR (yhtymä) ei omista ratoja
2. Valtio ei ole yksityistänyt ratoja, eikä ole yksityistämässä.
3. Jos haikailet valtiota samaan tyyliin hoitamaan Suomen ulkomaan yhteyksiä, niin en peukuta ajatusta, alapeukkua monopolitoiveista.
Kaavailtua Saksan yhteyttä kannatan. Jos se olis suunniteltu valtion rautatie meininkillä niin se olisi tehty Uzbekistaniin venäläisin protokollin.
Joo ei omista juu. Mutta ne kiskot onkin koko kokonaisuudessa vissiin se toimivin juttu. Nykyisen VR:en toimivimpia, tai ainakin luotettavimpia vehkeitä on ne iän vanhat Valmetin ja Neuvostoliiton tekemät veturit ja vaunut mitä tilattiin silloisen valtion laitoksen aikana.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
27. marraskuuta 2014 @ 17:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Unohdin Postin listasta. Viimeisin surullisen kuuluisa härdelli Postinkin yksityistämisen seurauksista on tämä nimiasia, joka maksaa miljoonia.
Posti/Itella on valtion, ei yksityinen.
VR myös valtion.
Ei ole ja ei ole siinä mielessä miten pitäisi. Ne pitäisi olla valtion laitoksia, ei valtion osakkeilla osin tai kokonaan omistamia.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Aikanaan Soneran "umpsikaupat" maksoi miljardeja.
Sonera olisi silloin vahvasti valtion ja valtio johtoisuus peli johti kaupat tehneisiin johtoon. Jos valtio oli irtautanut aijemmin, olisi se tehnyt miljardeja isomman tilin sillä.
Ei ollut. Valtio kuunteli sen aikaista johtoa (Relanderia) ja teki sen puitteissa päätöksen. Osakeyhtiön ja valtion laitoksen ero on aika iso. Valtion laitoksen ei tarvitse tehdä voittoa, sen sijaan osakeyhtiön on jo lainkin puitteissa tehtävä osakkeen omistajille voittoa.
Todennäköistä olisi ollut, että jollei Tele olisi koskaan irtaantunut valtiosta, niin olisimme voittaneet miljardeja.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis: Nyt tämä netin katkeaminen varmasti maksoi monelle paljon,
Hehe, miljardi kehyksessä ei mitään.
Luonnollisesti katkos aiheutti menoja ja sählinkiä. Jos miettii esim ulkomailla olleita Elisan ja DNAn mobiili asiakkaita. Ja kotimaassa heille joilla Elisan yhteys ja ulkomaille sen kautta tärkeitä yhteyksiä.
Kaivurikuskilla varmaan pientä painetta myös ollut.
Kaivurikuski on toissijainen asia. Ratkaisu joka johti tähän tilanteeseen oli yksinomaan kilpailun ja voiton tavoittelun tulos. Ei muuta. Yhteispeli eri operaattoreiden välillä ei voi koskaan olla mutkatonta. Kaikki kuitenkin ajaa omaa etuaan ja voittoa.
Myös on aika kornia lähteä hekottelemaan tyyliin, että vitunko väliä jos jollain on vaikeaa. Ihan oikeasti aika moni ihminen painii päivittäin ongelmissa, kun netti ei pelaa, eikä aina edes puhelin. Siis ihan Suomessa. Olen paljolti ollut ulkosaaristossa, jossa on ihan elinkeinoelämää. Heillä pelaa netti jos kuun asento sopiva. Aina ei edes puhelin. Soneralla (Entisellä Telellä, joka valtion laitos) on jopa Sipoossa suuria vaikeuksia ylläpitää puhelinlinkkejä. Tämä ongelma on päivittäistä.
|
3rd_party
Senior Member
3 tuotearviota
|
28. marraskuuta 2014 @ 08:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Joo ei omista juu. Mutta ne kiskot onkin koko kokonaisuudessa vissiin se toimivin juttu. Nykyisen VR:en toimivimpia, tai ainakin luotettavimpia vehkeitä on ne iän vanhat Valmetin ja Neuvostoliiton tekemät veturit ja vaunut mitä tilattiin silloisen valtion laitoksen aikana.
Rautatieliikenteessä kiskot ja muu niihin liittyvä valtion omistama infra on ylivoimaisesti heikoin lenkki. Open vuoden sisään ollut pari kertaa yli tunnin myöhässä junamatkalla, molemmilla kerroilla syy radan turvalaitteissa. Pienemmistä myöhästymisistä suurin osa johtui siitä että joku toinen juna oli syystä tai toisesta myöhässä ja muut odottivat sitä. Suomen rataverkon välityskyky kun on niin surkea että jos jollain junalla on mikä tahansa ongelma niin koko samaa rataa käyttävä liikenne kärsii.
Ja itse kyllä mielummin teen matkaa pendoliinolla kuin pikajunalla. Pendoliino saattaa olla useammin myöhässä, mutta niiden aikataulut ovat myös huomattavasti pikajunien aikatauluja kireämpiä jolloin myöhästymisiä syntyy huomattavasti helpommin. Ja on niissä mukavampaa istuakin.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
28. marraskuuta 2014 @ 11:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Ei ole ja ei ole siinä mielessä miten pitäisi. Ne pitäisi olla valtion laitoksia, ei valtion osakkeilla osin tai kokonaan omistamia.
Osakeyhtiön ja valtion laitoksen ero on aika iso. Valtion laitoksen ei tarvitse tehdä voittoa, sen sijaan osakeyhtiön on jo lainkin puitteissa tehtävä osakkeen omistajille voittoa.
Hehe.
Jos luet uudestaan mitä kirjoitit, niin toivotko todella sitä ?
Veronmaksajan ja asiakkaan kannalta tärkein ero on läpinäkyvyys. Nähdään paremmin tuetaanko verorahoin, toimiiko omillaan, vai onko veronkeruun muoto. Monopoli sen lisäksi vaikeuttaisi tehokkuuden arviointi.
Ilmeisen selvää on, ettei nykyinenkään järjestely ole toiminut. Pelkästään Soneran poukkoilu ja lopulta käytännössä konkurssiin ajaminen Relanderin aikana on ollut hirveän kallista. Suomi on menettänyt pelkästään umts-kaupoissa nelinkertaisen määrän rahaa siihen nähden mitä se sai aikanaan Teleä myydessään. Siitä sitten miettimään ja laskemaan.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Todennäköistä olisi ollut, että jollei Tele olisi koskaan irtaantunut valtiosta, niin olisimme voittaneet miljardeja.
Kun lennätinlaitoksen aikoja haikailet, niin se oli esimerkki monopolista jota käytettiin "veronkeruuseen" ja ymmärrät varmaan että jos se asema olisi pidetty niin tehottomuus rassaisi.
Siihen aikaan kuitenkin ihan oikeasti Suomeen tehtiin merkittäviä hankintoja, joilla oltiin ihan maailman mittapuullakin kärkikastissa puhelin- ja tietoliikenneasioissa. Samaa ei ole voinut puhua nyt enää, eikä vuosiin aiemminkaan.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
niin olisimme voittaneet miljardeja.
Jos se olisi jatkanut "verotusta", niin suomalaiset olisivat olleet maksajia. Ja olisko siinä mielessä tullut voittoa enemmän. Isoin tili olisi tullut jos olisi aikanaan irtauduttu, mutta jälkeenpäin helppo huudella.
Lähihistoriasta, siis ihan mobiiliajalta, voit etsiskellä televeron aijoista ideoita, eli jos veroja kaipaat niin voisi verottaa säätämällä jokin datavero (jos maan sitoumukset ei kiellä).
Niin. Pitää erottaa se puoli, että kerätyt rahat pysyisivät Suomen sisällä. Nykyjärjestelmässä raikki raha valuu ulos maasta. Suomalaiset palvelut maksaa nytkin, eikä Suomen sisällä tapahtuva liiketoiminta rikastuta meitä pätkääkään, mutta köyhdyttää, jos kerätyt rahat siirretään ulkomaille osinkoina ym.
Ihmiset keskimäärin ei ymmärrä sitä, ettei parturi tai kulman kioskin olemassa olo hetkauta kansantaloutta senttiäkään.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. marraskuuta 2014 @ 11:24
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
28. marraskuuta 2014 @ 11:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Joo ei omista juu. Mutta ne kiskot onkin koko kokonaisuudessa vissiin se toimivin juttu. Nykyisen VR:en toimivimpia, tai ainakin luotettavimpia vehkeitä on ne iän vanhat Valmetin ja Neuvostoliiton tekemät veturit ja vaunut mitä tilattiin silloisen valtion laitoksen aikana.
Rautatieliikenteessä kiskot ja muu niihin liittyvä valtion omistama infra on ylivoimaisesti heikoin lenkki. Open vuoden sisään ollut pari kertaa yli tunnin myöhässä junamatkalla, molemmilla kerroilla syy radan turvalaitteissa. Pienemmistä myöhästymisistä suurin osa johtui siitä että joku toinen juna oli syystä tai toisesta myöhässä ja muut odottivat sitä. Suomen rataverkon välityskyky kun on niin surkea että jos jollain junalla on mikä tahansa ongelma niin koko samaa rataa käyttävä liikenne kärsii.
Ja itse kyllä mielummin teen matkaa pendoliinolla kuin pikajunalla. Pendoliino saattaa olla useammin myöhässä, mutta niiden aikataulut ovat myös huomattavasti pikajunien aikatauluja kireämpiä jolloin myöhästymisiä syntyy huomattavasti helpommin. Ja on niissä mukavampaa istuakin.
Niin, kuten viimeiseksi totesitkin, niin isoimmat radan ongelmat liittyykin juuri ruuhkaisuuteen. Radan toimintaan noin muuten ongelmat harvoin liittyy. Itse yhdessä vaiheessa päivittäin junilla kulkiessani kyllä aika tarkkaan tiedän junien myöhästelyjen syyt. Eikä tuonne voi kiskoja rakentaa sillä ajatuksella, että jospa joku yksittäinen juna on myöhässä, niin pitää olla vararata muille.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. marraskuuta 2014 @ 11:19
|
3rd_party
Senior Member
3 tuotearviota
|
28. marraskuuta 2014 @ 15:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Niin, kuten viimeiseksi totesitkin, niin isoimmat radan ongelmat liittyykin juuri ruuhkaisuuteen. Radan toimintaan noin muuten ongelmat harvoin liittyy. Itse yhdessä vaiheessa päivittäin junilla kulkiessani kyllä aika tarkkaan tiedän junien myöhästelyjen syyt. Eikä tuonne voi kiskoja rakentaa sillä ajatuksella, että jospa joku yksittäinen juna on myöhässä, niin pitää olla vararata muille.
Itse matkustan tällä hetkellä kahdesta kolmeen kertaa viikossa Tampereelta Helsinkiin ja takaisin. Kuten sanottua kaikki pahat myöhästymiset tällä välillä viimeisen noin vuoden ajalta ovat olleet ratapuolen infran ja tarkemmin juuri radan turva- tai ohjauslaitteiden syytä. Näistä molemmat ovat auttamatta elinkaarensa lopussa jo aikoja sitten ollutta tekniikkaa mitä valtio ei ole kokenut tarpeelliseksi uusia.
Ja radan kapasiteetin vajaavaisuudessa ei ole kyse siitä, että sitä ei suunniteltaisi häiriötapauksia varten, vaan siitä että paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki rataosuudet ovat yksiraiteisia. Näitäkään valtio ei ole halunnut parantaa tai edes lisätä ohituspaikkojen määrää.
Eli ainakaan raideliikenteessä valtio ei ole kovin hääppöinen omistaja tai ylläpitäjä...
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. marraskuuta 2014 @ 15:15
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
28. marraskuuta 2014 @ 16:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Niin, kuten viimeiseksi totesitkin, niin isoimmat radan ongelmat liittyykin juuri ruuhkaisuuteen. Radan toimintaan noin muuten ongelmat harvoin liittyy. Itse yhdessä vaiheessa päivittäin junilla kulkiessani kyllä aika tarkkaan tiedän junien myöhästelyjen syyt. Eikä tuonne voi kiskoja rakentaa sillä ajatuksella, että jospa joku yksittäinen juna on myöhässä, niin pitää olla vararata muille.
Itse matkustan tällä hetkellä kahdesta kolmeen kertaa viikossa Tampereelta Helsinkiin ja takaisin. Kuten sanottua kaikki pahat myöhästymiset tällä välillä viimeisen noin vuoden ajalta ovat olleet ratapuolen infran ja tarkemmin juuri radan turva- tai ohjauslaitteiden syytä. Näistä molemmat ovat auttamatta elinkaarensa lopussa jo aikoja sitten ollutta tekniikkaa mitä valtio ei ole kokenut tarpeelliseksi uusia.
Ja radan kapasiteetin vajaavaisuudessa ei ole kyse siitä, että sitä ei suunniteltaisi häiriötapauksia varten, vaan siitä että paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki rataosuudet ovat yksiraiteisia. Näitäkään valtio ei ole halunnut parantaa tai edes lisätä ohituspaikkojen määrää.
Eli ainakaan raideliikenteessä valtio ei ole kovin hääppöinen omistaja tai ylläpitäjä...
Radan ruuhkaisuus ei ole suoraan kiskojen syy, vaan huonoa suunnittelua ja tulosta myöhästelyistä. Jopa henkilökunta julkisesti on puhunut siitä, että radat puukataan liian täyteen. Kun ei ole tarpeeksi pitkiä vaihtoaikoja tai muita varoaikoja, niin yksi jäätynyt ovi jossain paikkurissa sekoittaa koko liikenteen monien kymmenien, ehkä satojen kilometrien etäisyyksiltä koko päiväksi.
Esimerkkisi Helsinki-Tampere on juuri hyvä esimerkki tästä. Sitä paitsi juuri tällä välillä on kiskoja hyvin, eikä ole mitään järkeä lisätä raiteita vain siksi, että nykyinen raideliikenne kalustoineen on häiriöherkkää ja vaatisi lisää ohituspaikkoja. Arola toki vääntää samaa selitys joka syksy: Kyllä nyt on varauduttu talveen!
Toki varmaan ongelmia on myös kiskoissakin, mutta kokonaisuutta tarkastellessa kiskot on ongelmista pienempiä.
|
3rd_party
Senior Member
3 tuotearviota
|
28. marraskuuta 2014 @ 16:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Radan ruuhkaisuus ei ole suoraan kiskojen syy, vaan huonoa suunnittelua ja tulosta myöhästelyistä. Jopa henkilökunta julkisesti on puhunut siitä, että radat puukataan liian täyteen. Kun ei ole tarpeeksi pitkiä vaihtoaikoja tai muita varoaikoja, niin yksi jäätynyt ovi jossain paikkurissa sekoittaa koko liikenteen monien kymmenien, ehkä satojen kilometrien etäisyyksiltä koko päiväksi.
Niin eli nykyisellä infralla liikenne toimisi hyvin vain jos liikennemääriä tiputettaisiin, vuorovälejä kasvatettaisiin ja matka-aikoja pidennettäisiin. Tämä tarkoittaa suomeksi huonompaa palvelua. Eli valtionomistajuus toimii kunhan palvelu kuluttajalle on riittävän huonoa. Ja sitä pitäisi lisätä???
[quote/]
Esimerkkisi Helsinki-Tampere on juuri hyvä esimerkki tästä. Sitä paitsi juuri tällä välillä on kiskoja hyvin Hyvä esimerkki tosiaan. Suomen vilkkaiten liikennöity väli ja jopa sillä infra on rappiolla. Raiteita kyllä riittää, mikä on poikkeus, mutta liikenne seisookin sitten muista rataan liittyvistä syistä.
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
28. marraskuuta 2014 @ 17:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Radan ruuhkaisuus ei ole suoraan kiskojen syy, vaan huonoa suunnittelua ja tulosta myöhästelyistä. Jopa henkilökunta julkisesti on puhunut siitä, että radat puukataan liian täyteen. Kun ei ole tarpeeksi pitkiä vaihtoaikoja tai muita varoaikoja, niin yksi jäätynyt ovi jossain paikkurissa sekoittaa koko liikenteen monien kymmenien, ehkä satojen kilometrien etäisyyksiltä koko päiväksi.
Niin eli nykyisellä infralla liikenne toimisi hyvin vain jos liikennemääriä tiputettaisiin, vuorovälejä kasvatettaisiin ja matka-aikoja pidennettäisiin. Tämä tarkoittaa suomeksi huonompaa palvelua. Eli valtionomistajuus toimii kunhan palvelu kuluttajalle on riittävän huonoa. Ja sitä pitäisi lisätä???
[quote/]
Esimerkkisi Helsinki-Tampere on juuri hyvä esimerkki tästä. Sitä paitsi juuri tällä välillä on kiskoja hyvin
Hyvä esimerkki tosiaan. Suomen vilkkaiten liikennöity väli ja jopa sillä infra on rappiolla. Raiteita kyllä riittää, mikä on poikkeus, mutta liikenne seisookin sitten muista rataan liittyvistä syistä. Voihan se suoraan ajatella huonompina palveluina. Tämä keskustelu on siinä mielessä loputon, että vaikka Helsingistä Utsjokeen asti olisi sata paria kiskoja, niin sen saa ruuhkaiseksi pistämällä kiskoille liiaksi junia kulkemaan.
Suurin ongelma on juuri "ruohonjuuritasolla". Kalustossa etenkin talven aikaan on paljon ongelmia. Junat saattaa kirjaimellisesti jäätyä paikoilleen, joka aiheuttaa paljon myöhästelyjä. Mikä tahansa infra sekoaa tälläisestä, paitsi sellainen, jossa on kaiken varalla törkeän ylimitoitettu raidemäärä.
Esimerkkinä itse koettuna oli paljon sitä, että esimerkiksi paikkurin ovet vain eivät sulkeutuneet. Kovilla pakkasilla tätä saattoi tapahtua monesti samalla vuorolla, kunnes koko juna piti jättää asemalle. Arvaa vaan miten tuollainen sekoittaa liikennettä raideliikenteessä mikä on noin kolmen minuutin tarkkuudella mitoitettu.
|
Mainos
|
  |
|
Giis
Suspended due to non-functional email address
|
28. marraskuuta 2014 @ 18:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Hyvä esimerkki tosiaan. Suomen vilkkaiten liikennöity väli ja jopa sillä infra on rappiolla.
Jep, tuota varmaan harva haluaa kuitupuolelle.
Lainaus: Suurin ongelma on juuri "ruohonjuuritasolla". Kalustossa etenkin talven aikaan on paljon ongelmia. Junat saattaa kirjaimellisesti jäätyä paikoilleen, joka aiheuttaa paljon myöhästelyjä.
Se VR on myös valtion, eli ei sekään ole pelastanut.
No se VR kärsii ratapuolen ongelmista, eli sitä VR syytetään usein aivan liikaa ja omalla tontilla se paljon parantanut.
VR on valtion, mutta päätökset tekee tätänykyä pitkälti muut ihmiset, kuin valtio. Ihan kuten Sonerankin tapauksessa. Se saatettiin parissa vuodessa lunastuskuntoon armottomalla riskisijoituksilla. Koko lafka olisi mennyt sata varmasti konkurssiin, jollei Suomi oli syytänyt siihen miljardeja riihikuivaa rahaa ja lopuksi sitä olisi myyty käytännössä kokonaan Ruotsiin.
Ratapuolen ongelmat VR:llä ovat saattaneet sittemmin kasvaa, mutta ongelmat ovat silti enempi muualla. Kaikista pienistä (vartin myöhästelyistä) ei enää edes viitsitä kirjoitella, eikä ne sitä paitsi tunnu edes Pendolinoissa ja IC-junissa kuten paikkureissa. Keskimäärin ainakin puolet talven aikana liikkuvista paikallisliikenteen junista kulkee vähintään viisi minuuttia myöhässä. Eikä syyt todellakaan ole kiskoissa. Paikallisliikenne on se, joka nöyrtyy nopean liikenteen edessä ja on käytetyinkin.
|
|