Tuohan nyt ei ole mitään uutta, Sonerahan ainakin on sulkenut liittymiä jo vuosia havaitessaan haittaohjelmia liittymään kytketyssä tietokoneessa.
Soneran tyyli ainakin ennen ollut vieläpä siitä mielenkiintoinen, että he eivät lähetä mitään viestiä liittymän sulkemisesta ja siihen johtaneesta syystä, vaan liittymän haltija saa ihan itse ensin käydä kaikki laitteensa läpi ihmetellessään miksei netti toimi, ja sitten kun viimeisenä keinona soittaa (ja jonottaa muutaman tunnin) sinne Soneran asiakaspalveluun (jossa automaatti kehottaa tekemään vikailmoituksen netissä, joka ei siis toimi) niin saattaa sitten lopulta saada langan päähän jonkun joka kertoo miksi liittymä on suljettu, ja lupaa asiakkaan niin halutessa lähettää paikalle "Helpsson-miten voin laskuttaa" atk-tukihenkilön.
Aiheesseen liittyen huvittava tarina, entisessä työpaikassa ollessani silloinen pomoni tuskaili toimiston tietokoneen tökkimistä, ja pyysi minua katsomaan mikä siinä on vialla, ja konetta skannatessani totesin sen olevan kutakuinkin täynnä haittaohjelmia (elettiin vielä windows 2k aikaa), sanoin että olisi viisainta puhdistaa kone täysin ja asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen, ja kun pomo tähän myöntyi käytin sitten seuraavan työpäivän siihen.
Toimiston rouva siihen sitten iltapäivällä ilmestyi ihmettelemään eikö minulla mitään oikeita töitä ole, kun koneella istun kaiken päivää, ja kun olinkin jo saanut kaiken asenneltua niin lähdin siitä sitten niihin oikeisiin töihin...
Seuraavana päivänä toimistolla piipahtaessani totesin että helpsonin tyyppihän se siellä istuu tietokoneen kimpussa, ja kun kysyin että mikä koneessa nyt sitten oli ongelmana, sanoi hän että Soneralta oli katkaistu liittymä ja kehotettu puhdistamaan kone haittaohjelmista, jolloin näpsäkkä toimiston rouva oli tietenkin soittanut helpsonin paikalle, kaveri sitten istui koko 8 tuntia siellä ja asenteli kuulemma varmuuden vuoksi kaiken uudelleen, kertoi että ei hän kyllä koneelta yhtään haittaohjelmaa löytänyt... laskutti kuitenkin ihan mukavan summan siitä päivän työstään.
Minä sitten uteliaisuuttani firman nimissä soitin Soneralle, että voisivatko he nyt jo sen liittymän kytkeä takaisin toimintaan, kun koneen pitäisi nyt olla puhdas, ja samalla kysyin heiltä että milloin heille oli havainto niistä haittaohjelmista tullut, ja voi sitä vahingoniloisen naureskelun määrää kun he kertoivat että havainto oli tullut jo kaksi viikkoa sitten, eli ennenkuin minä sen koneen olin puhdistanut... eli helpsonin kaveri sitten kävi ihan vain turhanpäiten sen jo puhdistetun koneen puhdistamassa, ja jätti vielä suuren osan ohjelmista asentamatta ja asetukset käymättä läpi niin että toimistolla tarvittavat ohjelmat eivät kaikki toimineet... ja minä tästä "eikö ole mitään oikeita töitä" kommentista opiksi ottaneena sitten kohteliaasti kieltäydyin koneeseen koskemasta tämän jälkeen, kutsukoot vaan sen helpsonin laskuttamaan niitä tulostimen ajureita sun muita asentaessaan. :D
|