User Käyttäjä Salasana  
   
tiistai 16.9.2025 / 19:34
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > suomalaiset uber-kuskit joutuivat poliisin hampaisiin
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Suomalaiset Uber-kuskit joutuivat poliisin hampaisiin
  Siirry:
 
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Suomalaiset Uber-kuskit joutuivat poliisin hampaisiin

uutinen julkaistu: 30 huhtikuuta, 2015

Viime vuoden lopulla Suomeen rantautuneen kyytipalvelu Uberin helsinkiläisiä kuskeja on kutsuttu poliisikuulusteluihin, kertoo Kauppalehti. Uber avasi viime vuoden lopulla Popiksi kutsutun kyytipalvelun, jossa kyydin voi tilata noin 40 prosenttia edullisemmin kuin vastaava taksimatka. Ongelmia tuottaa se, että Pop-palvelun kuljettajilla ei ole taksilupaa, joten heidän tarjoamat kyydit ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Sivu:<1234
Giis
Suspended due to non-functional email address
_
5. toukokuuta 2015 @ 10:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

LOL, "ei käy edes käteinen". No sehän on koko homman juju, ja on mielestäni kaikille osapuolille parempi ratkaisu (nopeampi, turvallisempi, halvempi) kuin käteisen kanssa puljaaminen. Jos haluaa *välttämättä* maksaa käteisellä, voi valita toisen kyydin.

Esimerkiksi Tukholmassa ja Amsterdamissa joukkoliikenteessä "ei käy edes käteinen", ja se on vain hyvä juttu.
Käteinen Suomessa on hyvin yleinen maksuväline takseissa, koska taksien suuri asiakaskunta ovat eläkeläiset. He maksavat käytännössä kaiken käteisellä. Toki joukossa alkaa olemaan jo "nuoreläkeläisikin", jotka maksavat jo muillakin tavoilla.

Toisaalta käteinen oli tosiaan vain yksi ongelmakohta. Olihan siinä muutakin.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Et ymmärtänyt tai todennäköisemmin et halunnut ymmärtää. Valitsen sovelluksesta, että haluan kyydin Skattalta Kamppiin ja "minulle käy, että autossa on muitakin", ja järjestelmä reitittää auton optimaalisesti ja autossa voi olla muitakin. Maksu tapahtuu yhtä helposti kuin normaalisti, kaikille oikein, eikä tarvitse alkaa jakamaan maksua ja säätämään.

Olet ihan oikeassa, että mikään ei teoriassa estä, että soittelisin lähialueen kerrostalot läpi vaikka kilometrin säteellä ja etsisin ihmisiä, jotka ovat menossa samaan suuntaan, suunnitelisin reitin, opastaisin kuskia, laskisin kaikille reilut matkahinnat, maksaisin koko jutun itse ja keräisin muilta kolikot, mutta ei se nyt kuulosta kauhean hyvältä kokemukselta.

Ja huomaa, en puhunut vain Uberista, vastaavia firmoja on muitakin ja sallisin mielelläni ihan nykyisille suomalaisille taksiyrittäjille paremmat mahdollisuudet kilpailla sekä erilaisilla palveluilla että hinnalla. Asiakkana on vaan erittäin vaikea ottaa sitä jonossa olevaa kolmatta mieleistä taksia vaikka auto miellyttäisi eniten ja hinta olisi alempi. Lakihan säätää vain maksimihinnat, mutta alle niiden on varsin vaikeata saada kyytiä ainakaan niiden isojen kaupunkien alueella missä olen taksia käyttänyt.
Tälläinen käytäntö on ollut jo Suomessa jonkin aikaa. Tosin ei laajassa käytössä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Ja mistäköhän se johtuu? :) Et voi perustella kilpailun rajoittamisen onnelaa sillä, että kilpailua ei tällä hetkellä rajoitusten takia käytännössä ole.
Ei Uber ole tähänkään asti välittänyt Suomen laista, joten se tuskin ollut kuin korkeintaan hidaste. Eihän se pidä kiinni edes työnantajan velvoitteista.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Parempaakaan sanaa et siis keksinyt.
Parempaa sanaa ei ole, muttei kyse ole kartellista.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Yrittäjien joukko, jonka keskinäistä kilpailua on rajoitettu ja joilla on monopoliin verrattavissa oleva asema markkinalla. Tarjontaa on rajoitettu, hintataso jäädytetty. Kilpailu epätäydellistä ja aiheuttaa kuluttajalle tappiota.

Hups, sehän oli joksenkin Wikipedian määritelmä kartellille ja osuu takseihin erittäin hyvin. Hommassa on mukana myös lainsäätäjä, mutta se ei kokonaisuutta kauheasti muuta, paitsi siten, että kilpailuviraston kädet on sidottu.
Kartellista on kyse yrityksien välisestä sopimuksesta, ei yrittäjien rajoittamisesta. Asia ei muuksi muutu vaikka mitä väännät.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Jos kukaan ei sinua tajua, voi syy löytyä peilistä.
Voi olla, mutta esimerkkinä jartari ja sinunkin legendaarit väittelyt muiden kanssa osoittaa, ehkä toista.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Määritelmäsi satunnaisuudelle ei ole kauhean hyvä, lueppa uusiksi.
Se kauhean hyvä. Paljon tekstiä, jossa oletetaan paljon asioita.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että se lähtisi raketinomaisesti yhtään mihinkään.
No ei. Pidätän hengitys koska Ruotsissa alkaa toimimaan kuten on kuvailtu. Ehdinkö pyörtymään? Vai ollaanko vielä alueella "raketinomaisesti"?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Se, että Ruotsin malli ei toimi on todiste, että Ruotsin malli ei toimi, ei todiste, että Suomessa taksimarkkina toimisi täydellisesti tai edes hyvin. Markkinan liki täydellinen vapauttaminen yön yli ei ollut hyvä idea, eikä sitä varmaan kukaan ole täällä advokoinutkaan, kilpailun lisääminen != täysi vapautus nopeasti.

Mistäs muusta Suomesta tätä näyttöä löytyi kuin katsastuksesta? Katsastuksen kohdalla kun vapauttamisesta on seurannut mm. palvelutason ja palvelun saatavuuden huomattava parantuminen. Katsastussäädösten kiristymiseen ja siitä seuranneeseen osan hinnannoususta eivät katsastusfirmat ole "syyllisiä", vaan lainsäätäjä. Myös kilpailun lisääntyminen viime vuosina bussiliikenteessä on vaikuttanut erittäin myönteiseltä kehityssuunnalta.

Eli et itsekkään halua taksialaa vapaaksi. Hyvä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. toukokuuta 2015 @ 10:17

Giis
Suspended due to non-functional email address
_
5. toukokuuta 2015 @ 10:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Ja edelleenkin... taksilupien suuruus ei ole ongelma, vaan kuskien vähyys. Kuskeiksi pääsee kuka vain, jolla rikosrekisteri puhdas ja terveysvaatimukset täyttää.

:D :D Näin ne "vanhat parrat" väittää. Uberin tapauksessa ei tarvita isäntä renki asetelmaa. Se on vaan hyvä.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Ja 17? on ok, mutta kun käytännössä hyvin harvoin tuohon hintaan päästään. Täällä omalla kotiseudulla pelkkä perushinta on kaksinkertainen, vaikka täällä on ainakin viisi asemaa. Päälle vielä pakokaasumittaukset ja mahdollinen OBD. 60 euroa on tosiasia.


Eli jankkaat vaan sitä, että hinta ei saa nousta vuodesta 1994 mihinkään. Ei vaikka työmäärä lisääntyisi tai uusia testejä tulisi.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Minun sanoja juu, mutta samalla myös totesin, että vastakkaista näyttöä on useasta eri paikasta tuosta vapauttamisesta.


Aina joku pystyy antamaan vastakkaisen näytön.

Ei ole vissiin mielikuvituskyytejä viimeaikoina pukannut, kun aikaa riittää jankata?
Giis
Suspended due to non-functional email address
_
5. toukokuuta 2015 @ 10:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:

Yleisesti muilla monopoli sana ei ota kantaa omistukseen tai omistuksen kansalaisuuteen.
Se on hyvä, että sulla on tuo ihka oma maailma, jossa pätee ihka omat "yleiset ajatukset". Rakentuuko nämä "yleiset ajatukset" ihan tälleen tässä lennossa, vaiko elätkö aina niillä?

Jartarilla ainakin tuntuu ihan lennossa noita "yleisiä malleja" syntyvän, kuten tämä legendaarinen Kela-kyyti mihin se rukkasi ihan omat tarinat, joita ei voi millään tunnustaa vääriksi.

Kartellikin on saanut matkan varrella ihan omat määritelmänsä. Taksialalla on kuulemma sellainen "pakottava kartelli", johon taksikuskeja pakotetaan. Siis kadulta revitään sankoin joukoin ihmisiä ilmeisesti kuskeiksi johonkin kartelliin.


Toi 17? katsastusmaksu taisi myös mennä vähän sulta raukalta yli. Jartar väittää, että sillä seudulla maksaa tänä päivänä katsastus sen 17 euroa. En lähtenyt sitä kiistämään, mutta omalla kotiseudullani katsastus maksaa noin 4-5 kertaa tuon 17 euroa kaikkien lisäkulujen jälkeen. Esittämäsi taksimaksu (joka oli muuten väärä) kuulostaa prosenteissa pikkurahoilta, kun katsastus vielä "kartelliaikana" maksoi alle 17?. Jartar myös tivaa, etteikö minusta hinnat ole nousseet vuodesta 1994. Osassa joo, mutta keskimäärin ei kuitenkaan mitään 4-5 kertaisia summia.

Jartar myös väittää, että katsastus maksaisi nyt 100 euroa, jollei katsastusta olisi vapautettu. Voi olla, mutta väite on silkka spekulaatio, eikä sille löydy edes mitään vahvistusta muistakaan lakisääteisistä lupamaksuista.

Kaiken kaikkiaan tätä keskustelua vaivaa hirveät odotukset ja spekulaatiot siitä miten tulee tapahtumaan jos tai kun taksiala vapautetaan. Myös -kuten jartar osoittaa- paljon on ilmassa täysin tuulesta temmattuja olettamia nykyisestä taksialasta ja osin myös muiden maiden taksialoista. Oletetaan paljon muiden maiden taksialan toimivuudesta parin turistimatkan jälkeen. Hinnat ovat yksi asia. Oletetaan, että kaikki on hyvin, kun turistina taksi oli halpa jossain maassa. Taksiala ainakin Suomessa on aika iso kokonaisuus. Se palvelee yhä enempi yhteiskunnan heikoimpia jäseniä, jossa on mukana Kelakin rahoineen. En ole vielä tässä keskustelussa nähnyt kuin tasan yhden kehittämisen arvoisen idean. Se on juuri matkojen yhdistäminen, jossa osana älylaitteet. Mutta sekin on ollut jo pidempään kehityksen alla. Matkojen yhdistäminen Kela-kyydeissä on jo nykyaikaa ja matkojen yhdistämistä on jo kokeiltu ns. siviilipuolellakin. Sovelluskin on jo käytössä osassa Suomea. Se on tarkoitus ottaa käyttöön koko maassa tämän vuoden aikana.

Myös jossain vaiheessa väittelyä heitettiin ilmoille väite, ettei taksiala ole kehittynyt vuosikymmeniin, ja että esimerkiksi Uber tuo mukanaan jotain mullistavaa. Ensinnäkin Uberin tapaista palvelua ei olisi voinut "vuosikymmeniin" ylipäätään tuoda markkinoille, koska vielä 10 vuotta sitten oli hyvin harvinaista, että ihmisillä oli laitteita mukana millä kyseinen tilauspalvelu olisi ollut mahdollista hyödyntää. Takseissa kuitenkin on ollut jo vuosia paljonkin laitteita mitkä hyödyntävät nykyaikaa, kuten data-laitteet millä tilaukset autoihin vastaanotetaan ja kuskia helpottavasti ne näyttävät kartalta sijainnin jne. On turvallisuuteen liittyviä asioita mitkä hyödyntävät paikannusta jne. Toki kehitettävää on, mutta aina pitää muistaa myös aidossa kilpailussakin se tosiasia, ettei sekään vastaanota mitään sellaista mikä nostaa kustannuksia antamati takaisin mitään oleellista. Onhan älylaitteiden näprääminen kivaa, mutta moniko niitä ylipäätään käyttää tilauksissa? Siis koko asiakaskunnassa?

Hintaakin on arvosteltu. Uberi kuulemma tarjoaa halvemmalla. Totta. Mutta se jättääkin pop-palvelussaan ainakin Suomessa kaikki velvoitteet maksamati. Autotkin ovat kuskien harteilla kaikkine vakuutusmaksuineen. Jos kuskit sillä palkkaprovikalla maksaisi veronsa ja kaikki muut velvoitteensa, niin mitään autoa ei makseltaisi vakuutuksineen. Sanottiin myös ettei Uber ole isäntä. On se. Se käärii KAIKKI rahat itselleen ja niistä provikan kuskeille. Ainoa ero on, ettei se omista autoja, mutta on kuitenkin palkanmaksaja. Se myös välittää työt. Sitä tekee esimerkiksi Helsingissä Kovalainen. Eli isännät voi pitää omaa tilausjärjestelmää.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. toukokuuta 2015 @ 11:35

Senior Member
_
5. toukokuuta 2015 @ 17:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Kartellista on kyse yrityksien välisestä sopimuksesta, ei yrittäjien rajoittamisesta. Asia ei muuksi muutu vaikka mitä väännät.

Olkoon sitten vaikka kartellinomainen tilanne, ongelmat eivät loppukäyttäjän ja kilpailun näkökulmasta katoa yhtään mihinkään sanaa muuttamalla.


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Tälläinen käytäntö on ollut jo Suomessa jonkin aikaa. Tosin ei laajassa käytössä.

Mitenkäs siitä pääsee osalliseksi, miten tilaus ja maksu tapahtuvat?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Eli et itsekkään halua taksialaa vapaaksi. Hyvä.
En halua mitään täysin vapaaksi, mutta kannatan turhan säätelyn purkua ja sitä löytyy erittäin paljon, voitaisiin aloittaa vaikka reseptivapaiden lääkkeiden ja viinin tuomisella ruokakauppaan, kaupan aukiolosäännösten purkamisesta ja kilpailun lisäämisellä taksialalle.
Giis
Suspended due to non-functional email address
_
6. toukokuuta 2015 @ 06:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:

Yleisesti muilla monopoli sana ei ota kantaa omistukseen tai omistuksen kansalaisuuteen.
Se on hyvä, että sulla on tuo ihka oma maailma, jossa pätee ihka omat "yleiset ajatukset". Rakentuuko nämä "yleiset ajatukset" ihan tälleen tässä lennossa, vaiko elätkö aina niillä?


mm tuon osalta kyse ei ole minun omasta mailmasta.

Ihan oikeasti monopoli voi olla yhtiöllä joka ei ole suomalais omisteinen.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Kartellikin on saanut matkan varrella ihan omat määritelmänsä.

??
Jos olet omaasi määritelmää muuttanut yleisemmin tunnettuun suuntaan niin hyvä.


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Taksialalla on kuulemma sellainen "pakottava kartelli", johon taksikuskeja pakotetaan. Siis kadulta revitään sankoin joukoin ihmisiä ilmeisesti kuskeiksi johonkin kartelliin.

Hä, nyky lupakäytännöllä uusien mukaan pääsy ei ole edes pelkästä halusta kiinni, saati että revittäs.

Mukanaolevat taasen tietää että esim tolpalla ei kannata lähteä kilpaileen, vaan odottaa kiltisti vuoroa.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Toi 17? katsastusmaksu taisi myös mennä vähän sulta raukalta yli. Jartar väittää, että sillä seudulla maksaa tänä päivänä katsastus sen 17 euroa. En lähtenyt sitä kiistämään, mutta omalla kotiseudullani katsastus maksaa noin 4-5 kertaa tuon 17 euroa kaikkien lisäkulujen jälkeen.
Olen pahoillanni, ymmärsin tuossa kohtaa 17? väärin. Sattumalta se on hintataso n. 20 vuoden takaa.

Komentissani käsittelin vertailukelpoista katsastus hintaa(* tänäpäivänä vs 90 luvun alussa, niin esimerkin taksi km hinnat noussut enemmän.

(*toki Suomessa lukuisia halvempiakin asemia)

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
mutta omalla kotiseudullani katsastus maksaa noin 4-5 kertaa tuon 17 euroa kaikkien lisäkulujen jälkeen.
Voi olla, onneksi se on nykyään vapaata ja voit katsastaa jossain muualla.


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Esittämäsi taksimaksu (joka oli muuten väärä)

Joo, se 90 luvun verokki hinta oli arvio, ja ilmeisesti yläkanttiin, eli nousu ilmeisesti isompi.


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Kaiken kaikkiaan tätä keskustelua vaivaa hirveät odotukset ja spekulaatiot siitä miten tulee tapahtumaan jos tai kun taksiala vapautetaan.

Giis nimerkki on spekuloinut ja odottanut jotain aivan hirveetä.
Muuten on enimmäkseen toivottu kartelli rakenteiden purkua. ja toivottu niiden myötä tehostumista , ja nähty ainakin mahdollisuuksia uusiin visioihin.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
myös aidossa kilpailussakin se tosiasia, ettei sekään vastaanota mitään sellaista mikä nostaa kustannuksia antamati takaisin mitään oleellista.

Totta, mutta kartelli tai jossa hinnat määräytyy kustannusten pohjalta, tai monopoli on tunnetusti huono innovoimaan ja tehostaan. Mailmalla on toki poikkeuksia.


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Sanottiin myös ettei Uber ole isäntä. On se. Se käärii KAIKKI rahat itselleen ja niistä provikan kuskeille.

Jaa, Visa, Paytrail, PayPal, Ebay, Huutonet jne on myös isäntiä jotka käärii rahat ja maksaa provikat myyjille?



Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Sitä tekee esimerkiksi Helsingissä Kovalainen. Eli isännät voi pitää omaa tilausjärjestelmää.

Voi juu ja moni pitääkin. Ei tosin ihan helppoa.

Mutta jokatapauksessa jarruna kartellirakenteet, aluetaksit jne.

Uber tosin yksivaihtoehto pienemmille yrittäjille, tosin näkisin vielä kehittyneempiä ajo järjestelyjä + muita kuvioita. (ja en sinänsä jenkki firmoja kaipaa).


Se missä näkyy kartellin tehottomuus.

-Kuskit autoineen toimettomana odottelee

-Autot liikuu tyhjänä



Lainaus:
Uberi kuulemma tarjoaa halvemmalla. Totta. Mutta se jättääkin pop-palvelussaan ainakin Suomessa kaikki velvoitteet maksamati.

En tiedä mitä se jättää maksamatta, eipä sillä siinä paljoa ihmeellisiä velvoitteita ole, kunha tilittää sovitusti.

Ajatus että suht tavalinnen siviili voisi kyyditä paikallisia ihmisiä korvausta vastaan on ehkä juuri se konsti millä syrjemmässä voitaisiin järjestää järkevästi kyydit.


Juu-ei-vaarinhousut vain jatkuu. Ei voi taaskaan, kuin ihailla miten joku voi olla noin viitteliäs vääntämään tikusta ontuvia väkisin vääntöjä. Ehkä paras oli tuo missä alle 17 euron katsastuksen nousu nykyiseen noin 60 euroon saatiin aivan järkyttävällä oletuksella kuulostamaan hyvältä. Mitään hajua ei ole userorgialla hinnoista, mutta hatusta saa sopivia.

Sitten tuo oli mestarin taidonnäyte jossa keksit, että minä olen muuttanut mielipidettäni kartellin määritelmään, kun lähinnä vittuilun maku suussa suoraan vittuilin sinulle.

Hyvin vedetty, mutta kellon aikojen perusteella kuitenkin päivän jouduit sulattelemaan laajaa vastaustani ja miettimään mitähän "fiksua" sitä tällä kertaa kirjoittelisi. Tästä hitaudesta saat pyyhkeitä. Hyi, hyi, sinua.

Kiitos näistä aamun piristyksistä, mutta eiköhän tämä ollut nyt tässä. Iso hymy perään: :D

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2015 @ 07:15

Giis
Suspended due to non-functional email address
_
6. toukokuuta 2015 @ 07:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Ehkä paras oli tuo missä alle 17 euron katsastuksen nousu nykyiseen noin 60 euroon saatiin aivan järkyttävällä oletuksella kuulostamaan hyvältä.
Hintasivujen mukaan kallein Suomessa on tällähetkellä löytyy pudasjärveltä, määräaikaiskatsastus veroineen ym. maksuineen 65 euroa. eli vertailukelpoisesti noin kolminekrtainen 90 luvulle. Kyse saattaa olla sama asema joka ennen vapautustakin oli.

Mutta sinun ei ole pakko mennä sinne, noin 100km säteellä läytyy toistakymmentä asemaa joissa sama tuote 30? tai vähemmän, Eli tuollakkin alueella vertailukelpoisin luvuin reilussa 20v nousua 20 prosenttia.
Edes veroin ja valvontamaksuineenkin , ei taida yltää taksimatkojen hinnan nousuun.


Vastaan ihan ajankuluksi tähän:

JOS ajaisin 100km säteellä halvemman katsastuksen perässä, niin pelkät matkakulut olisivat minun autollani noin 15 euroa. Jos taas kävisin paikallisessa katsastuksessa, niin pakokaasutesteineen katsastus maksaa noin 65 euroa, VAIKKA paikkakunnalla on ainakin viisi katsastusasemaa.

Sitä paitsi Pudasjärven katsastus EI maksa 65 euroa, vaan 89 euroa, koska päästömittaus pitää joka tapauksessa olla. Ellei ole tosi vanha auto. Lisäksi jos on vähänkään uudempi, niin päälle tulee OBD, jolloin hinta on tasan satasen. Jos autona uudehko diesel, niin silloin puhutaan jo yli satasen katsastuksesta.

Toisin sanoen: Et selkeästi omista autoa, koska et tunne katsastuksen pelisääntöjä. Määräaikaiskatsastus ei ole sama, kuin kokonaiskulut katsastuksessa. Siihen tulee helposti kymppejä lisää noiden muiden kulujen jälkeen.

Lisäksi halvemman katsastuksen perässä juokseminen muuttaa olomuotoaan täysin siinä kohtaa, jos tulee katsastuksesta hylky.

Että ihan selkeää moninkertaista nousua on olemassa. Ei se siitä miksikään muutu, vaikka miten jatkat tuota onttoa vääntöäsi.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2015 @ 08:07

Giis
Suspended due to non-functional email address
_
6. toukokuuta 2015 @ 10:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

JOS ajaisin 100km säteellä halvemman katsastuksen perässä, niin pelkät matkakulut olisivat minun autollani noin 15 euroa.
Ehdottomasti oikein on laskea matka kustannuksetkin, ja hinnoiltaan kalliimpi voi olla asiakkaalle se paras ehkä jopa halvin vaihtoehto. Hyvä esimerkki siitä miksi hintasäännöstely ei toimi.

Kovasti halpaa sulla ajaminen (monen menee varmaan haarukkaan 30-90 euroa.). Katsastuskäynnin voi yhdistää muuhun matkaan, ja moni asema antaa alennusta jos ajan varaa etukäteen (siis aivan päinvastoin kuin taksit).

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Toisin sanoen: Et selkeästi omista autoa, koska et tunne katsastuksen pelisääntöjä. Määräaikaiskatsastus ei ole sama, kuin kokonaiskulut katsastuksessa. Siihen tulee helposti kymppejä lisää noiden muiden kulujen jälkeen.
Sinä taisit ottaa tuon katsastukset vapautuksen ja kilpialun hintakehityksen keskusteluun, hintakehitystä on toki tutkittava edes jotenkin vertailukelpoisten tuotteiden vertailukelpoisin hinnoin.

Toinen tarina on sitten paljonko asiakas tänäpäivänä käyttää rahaa katsastuspalveluihin.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

JOS ajaisin 100km säteellä halvemman katsastuksen perässä, niin pelkät matkakulut olisivat minun autollani noin 15 euroa.

Jos uskotaan lukujasi, ja tosiaan noin pienin matkakuluin, niin tajuat varmaan nopeasti nyky taksisysteemin tehottomuuden.

Olen ehdottoman onnellinen, että sittenkin vastasin tuohon viestiisi koskien katsastuksen hintoja. En ole eläissäni nähnyt (En edes täällä vääntöessäni) tälläistä "hokkuspokkus" temppua keskustelussa mitä tämä viimeisin sinun "vastine" edustaa.

Minä kun luulin, että noin 100km ajoa 15 eurolla edustaa kulutukseni huomioon ottaen melko hinnakasta ajoa, mutta se olikin sinusta halpaa!
Voihan olla, että olet epätietoinen, etkä tiedä ettei sinne konttorille ajella taksilla itseään näyttämään, vaan tarkoitus olisi ajaa se oma auto sinne näytille.

Ehdoton helmi oli tuo missä teit todellisen aasin sillan säätelystä mukamas järjettömyyteen missä kallis onkin halpaa. Siis ehdoton helmi! Eli siis jos katsastus oli kaikille ennen vanhaa euroissa sen alta 17 euroa, niin Pudasjärvellä satkun nykyinen hinta on ok, koska muualla saattaa olla halvempaa.

Ja miten asiaan liittyy se, että minä ajan omalla autollani matkan X siihen mitä se sama matka maksaa taksilla? Taksikuskin pitää saada palkka ja maksaa veronsa. Hintaan kuuluu myös ALV. Auton vakuutukset nelinkertaiset jne. jne.

Lopeta nyt ennenkuin tikahdun.

Ja edellenkin. Taksiajo ei ole kallista, jos ottaa huomioon kustannusrakenteen. Monelle ihmisille se olisi oman auton sijaan halvempaa. Omassa autossa on tietyt juoksevat kulut aika hinnakkaita. Myös auton arvon lasku on kustannuserä. Jos laskee esimerkiksi kohtuu hintaisen uuden auton mukaan kustannukset, niin pelkällä auton hankintahinnalla ajaa monen monta kauppareissua taksilla. Jopa yli tuhat. Eli voisit ajaa taksilla joka päivä kauppaan usean vuoden ajan. Pelkillä vakuutusmaksuilla ajelisin lähimpään yliopistolliseen sairaalaan taksilla 5-10 kertaa vuodessa, riippuen odotusajasta. Moni ei käy yliopistollisessa sairaalassa eläissään. Minä joka vuosi sentään kerran. Joskus pari.

Mutta jos viimein antaisi sinun höpöttää keskenään, vaikka niin mukavaa onkin lukea näitä juttuja.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2015 @ 10:32

Senior Member
_
6. toukokuuta 2015 @ 11:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Sitä paitsi Pudasjärven katsastus EI maksa 65 euroa, vaan 89 euroa, koska päästömittaus pitää joka tapauksessa olla.

Jos olet vertaamassa nykyhintoja vuoden 1994 tasoon on pakokaasunmittaus jätettävä huomiotta, koska sitä (ja muutamaa muutakin mittausta) ei silloin tehty. Ja luonnollisesti on katsottava verotonta hintaa, jonka ehkä teittekin.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Toisin sanoen: Et selkeästi omista autoa, koska et tunne katsastuksen pelisääntöjä.

Ja toisaalta sinä haluat jostain syystä sumuttaa vertailemalla aivan vertailukelvottomia lukuja. Niillä oikeallakin luvuilla hinnat ovat kasvaneet huomattavasti, mutta myös selittäviä tekijöitä on paljon.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Lisäksi halvemman katsastuksen perässä juokseminen muuttaa olomuotoaan täysin siinä kohtaa, jos tulee katsastuksesta hylky.

Kannattaa muistella mikä oli tilanne silloin ennen sen jälkeen kun tuli hylky. Nykytilanne on paljon parempi.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2015 @ 13:44

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
6. toukokuuta 2015 @ 13:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Giis lähtee siitä, että vuoden 1994 17? hinta ei saisi nousta yhtään 20 vuodessa. Ei vaikka uutena ovat tulleet pakokaasutestit, OEBD testit, iskaritestit, palkat ovat nousseet, tilavuokrat nousseet, katsastusaika kaksinkertaistunut jne.

Todellisuudessa nykyhinta on kohtuullinen autoilun kokonaiskustannuksiin ja katsastuksen palvelun tason nousemiseen nähden. Enää autoa ei hylätä katsastusmiehen huonon päivän takia tai siksi kun naama ei miellytä. Ennen kilpailun vapauttamista tuo oli enemmän sääntö kuin poikkeus.

Eikä toisella paikkakunnalla katsastaminen ole ongelma kun suunnitelee elämää yli päivän etukäteen. Käy auton katsastamassa kun toisella paikkakunnalla on muutenkin käyntiä. Jos ei mene läpi niin kuukauden sisälle todennäköisesti tulee toinenkin reissu tehtyä.

Sitä tosin en ymmärrä millä periaatteella taksin armoton hinnannousu pitäisi hyväksyä? Miksi pitäisi hyväksyä se että taksitolpalta ei saa vapaasti valita taksia? Miksi pitäisi hyväksyä se, että kilpailla ei voi palvelulla tai hinnalla? Miksi pitäisi hyväksyä, että alaa hallitsevat kauan alalla olleet vanhat parrat? Miksi pitäisi olla tyytyväinen siitä, että renkinä olet töissä esim. hiljaisina pyhäpäivinä melkein nolla palkalla jos ajoja ei tule?

Ja edelleenkin se kelataksi kommentti on esimerkki elävästä elämästä. Haukkuminen ja solvaaminen ei sitä muuksi muuta. Tuletko Giis haukkumaan tämän paikkakunnan taksikuskit mun puolesta kun se tuntuu sulta onnistuvan?

Kehitettävää on todella paljon. Uudet Uber kaltaiset palvelut tuovat varmasti muutosta alalle. Vanhat parratkin joutuvat kaivautumaan ulos maakuopistaan miettimään uusia strategioita.
Senior Member
_
6. toukokuuta 2015 @ 14:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Miksi pitäisi hyväksyä se että taksitolpalta ei saa vapaasti valita taksia? Miksi pitäisi hyväksyä se, että kilpailla ei voi palvelulla tai hinnalla? Miksi pitäisi hyväksyä, että alaa hallitsevat kauan alalla olleet vanhat parrat? Miksi pitäisi olla tyytyväinen siitä, että renkinä olet töissä esim. hiljaisina pyhäpäivinä melkein nolla palkalla jos ajoja ei tule?

No tähänhän oli hyvä peruste: "koska näin on ennenkin tehty ja ala on sitä mieltä, että se on hyvä". Ja tietenkin se, että Ruotsin malli ei toimi, joten tämä on täydellinen näin.
Giis
Suspended due to non-functional email address
_
6. toukokuuta 2015 @ 15:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Giis lähtee siitä, että vuoden 1994 17? hinta ei saisi nousta yhtään 20 vuodessa. Ei vaikka uutena ovat tulleet pakokaasutestit, OEBD testit, iskaritestit, palkat ovat nousseet, tilavuokrat nousseet, katsastusaika kaksinkertaistunut jne.

Todellisuudessa nykyhinta on kohtuullinen autoilun kokonaiskustannuksiin ja katsastuksen palvelun tason nousemiseen nähden. Enää autoa ei hylätä katsastusmiehen huonon päivän takia tai siksi kun naama ei miellytä. Ennen kilpailun vapauttamista tuo oli enemmän sääntö kuin poikkeus.

Eikä toisella paikkakunnalla katsastaminen ole ongelma kun suunnitelee elämää yli päivän etukäteen. Käy auton katsastamassa kun toisella paikkakunnalla on muutenkin käyntiä. Jos ei mene läpi niin kuukauden sisälle todennäköisesti tulee toinenkin reissu tehtyä.

Sitä tosin en ymmärrä millä periaatteella taksin armoton hinnannousu pitäisi hyväksyä? Miksi pitäisi hyväksyä se että taksitolpalta ei saa vapaasti valita taksia? Miksi pitäisi hyväksyä se, että kilpailla ei voi palvelulla tai hinnalla? Miksi pitäisi hyväksyä, että alaa hallitsevat kauan alalla olleet vanhat parrat? Miksi pitäisi olla tyytyväinen siitä, että renkinä olet töissä esim. hiljaisina pyhäpäivinä melkein nolla palkalla jos ajoja ei tule?

Ja edelleenkin se kelataksi kommentti on esimerkki elävästä elämästä. Haukkuminen ja solvaaminen ei sitä muuksi muuta. Tuletko Giis haukkumaan tämän paikkakunnan taksikuskit mun puolesta kun se tuntuu sulta onnistuvan?

Kehitettävää on todella paljon. Uudet Uber kaltaiset palvelut tuovat varmasti muutosta alalle. Vanhat parratkin joutuvat kaivautumaan ulos maakuopistaan miettimään uusia strategioita.
Pakokaasutestit alettiin ottamaan muistaakseni -77 mallin autoista etiäpäin.

Ja edelleenkin. En ole väittänyt etteikö hinnat olisi nousseet sitten vuoden 1994, mutta keskimäärin hinnat eivät ole nousseet mitään 4-5 kertaisiksi. Ja se ei ole mitään "elämän suunnittelua" rajaseuduilla, jos suunnittelet elämäsi sen mukaan, että säästä 50 euroa, kun ajat 800 kilometriä mitä jossain Lapissa ehkä joutuu tekemään. Katsastus on pakollinen maksu. Se pitäisi olla ulkona kilpailusta, kuten muutkin lupamaksut. Toisaalta huomaan myös tässä kohtaa, että valehtelet. Jälkikatsastusta ei tarvitse enää tehdä samalla laitoksella missä on varsinaisen katsastuksen suorittanut.

Taksien taksat eivät ole nousseet mitenkään "armottomasti". Katsastus ja toki moni muu asia on noussut paljon enempi ja sitä paitsi taksien hinnan nousu johtunee paljolti veron nousun ja vakuutuksien nousun takia. Toki keskimääräinen palkkatasokin asiaan vaikuttaa. Uberiin nämä ei vaikuta.

Ja lopeta se Kela-höpötys. Ihan oikeasti. Olen ymmärtänyt, että asut pääkaupunkiseudulla? Jos toiminta olisi systemaattista, niin todennäköisesti jo Kelakin olisi homman huomannut noin suuren luokan pimityksessä ja sitä paitsi se taksamittari/korttipääte antaa sen hinnan suoraan. Se korttipääte laskee suoraan sen summan oikein.
Giis
Suspended due to non-functional email address
_
6. toukokuuta 2015 @ 15:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Miksi pitäisi hyväksyä se että taksitolpalta ei saa vapaasti valita taksia? Miksi pitäisi hyväksyä se, että kilpailla ei voi palvelulla tai hinnalla? Miksi pitäisi hyväksyä, että alaa hallitsevat kauan alalla olleet vanhat parrat? Miksi pitäisi olla tyytyväinen siitä, että renkinä olet töissä esim. hiljaisina pyhäpäivinä melkein nolla palkalla jos ajoja ei tule?

No tähänhän oli hyvä peruste: "koska näin on ennenkin tehty ja ala on sitä mieltä, että se on hyvä". Ja tietenkin se, että Ruotsin malli ei toimi, joten tämä on täydellinen näin.

Alaa ei hallitse mitkään "vanhat parrat". Helsingissäkin on isäntinä useita noin 30 vuotiaita ihmisiä.
Taksitolpalla myös saa valita taksin. Toisaalta taksin ei ole mikään pakko ottaa vastaan asiakasta, jollei ole ensimmäisenä jonossa ja se on jopa kohteliasta muita kuljettajia kohtaan.
Sekä alta taksan voi suhaa, mutta se ei ole menojen suhteen järkevää. Etenkään renkinä.
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
6. toukokuuta 2015 @ 16:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Pakokaasutestit alettiin ottamaan muistaakseni -77 mallin autoista etiäpäin.

Ja edelleenkin. En ole väittänyt etteikö hinnat olisi nousseet sitten vuoden 1994, mutta keskimäärin hinnat eivät ole nousseet mitään 4-5 kertaisiksi. Ja se ei ole mitään "elämän suunnittelua" rajaseuduilla, jos suunnittelet elämäsi sen mukaan, että säästä 50 euroa, kun ajat 800 kilometriä mitä jossain Lapissa ehkä joutuu tekemään. Katsastus on pakollinen maksu. Se pitäisi olla ulkona kilpailusta, kuten muutkin lupamaksut. Toisaalta huomaan myös tässä kohtaa, että valehtelet. Jälkikatsastusta ei tarvitse enää tehdä samalla laitoksella missä on varsinaisen katsastuksen suorittanut.

Taksien taksat eivät ole nousseet mitenkään "armottomasti". Katsastus ja toki moni muu asia on noussut paljon enempi ja sitä paitsi taksien hinnan nousu johtunee paljolti veron nousun ja vakuutuksien nousun takia. Toki keskimääräinen palkkatasokin asiaan vaikuttaa. Uberiin nämä ei vaikuta.

Ja lopeta se Kela-höpötys. Ihan oikeasti. Olen ymmärtänyt, että asut pääkaupunkiseudulla? Jos toiminta olisi systemaattista, niin todennäköisesti jo Kelakin olisi homman huomannut noin suuren luokan pimityksessä ja sitä paitsi se taksamittari/korttipääte antaa sen hinnan suoraan. Se korttipääte laskee suoraan sen summan oikein.

Yleisesti ottaen välimatkat ovat pitkiä lapissa. Pitäisikö sinnekkin kehittää joku "kartelli", että saataisiin kauppa ja työmatkat yhtä pitkiksi kun muualla suomessa? Samoin asumiskulut ovat erilaisia eri paikkakunnilla. Kartelli jotta saataisiin hinnat samoihin? Palkkakin vaihtelee suomessa. Siihenkin kartelli? Maitopurkki maksaa enemmän Siwassa kuin citymarketissa. Maitokartelli kehitettävä?

Katsastushinta ei ole sinun mielestäsi kohtuullinen. Voisitko osoittaa meille laskelmat jotka tämän osoittavat.

Minulle oli kyllä uutta tietoa, että jälkikatsastusta ei tarvitse tehdä samalla asemalla. Näköjään viime vuonna tuo muuttunut. Jos ei tiedä = valehtelija. Tätä totuutta jakaa Giis. Tuo muutos todellakin tekee muutosta. Katsatusaika on niin pitkä, että ei se kovin erikoista suunnitellua tarvitse, että toisella paikkakunnalla käydessä katsastaa myös auton. Jos se on mahdotonta, niin ihmettelen miten autolla ajo onnistuu.

Enkä asu pääkaupunki seudulla. Voitko tulla haukkumaan tämän paikkakunnan taksit jotka toimivat juuri kertomallani tavalla. Kuskit edelleenkin laskuttaa jokaista kyytiläistä yhtä paljon kuin silloin jos jokainen kulkisi omalla taksilla. En ymmärrä miten kela tai korttipäätteet tähän liittyy.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Alaa ei hallitse mitkään "vanhat parrat". Helsingissäkin on isäntinä useita noin 30 vuotiaita ihmisiä.
Taksitolpalla myös saa valita taksin. Toisaalta taksin ei ole mikään pakko ottaa vastaan asiakasta, jollei ole ensimmäisenä jonossa ja se on jopa kohteliasta muita kuljettajia kohtaan.
Sekä alta taksan voi suhaa, mutta se ei ole menojen suhteen järkevää. Etenkään renkinä.


Taksiluvat edelleenkin menevät pääsääntöisesti vanhoille parroille. Sen lisäksi kavereilla ja sukulaisilla on kohtuulliset mahdollisuudet. Hintakilpailua ei edelleenkään ole. Sitä mieltä olet itsekkin.

Sinä puhut taksista palveluammattina ja taksikuskien suuresta ammattitaidosta. Sen jälkeen sinun mielestä taksikuskin "ammattitaitoa" on "kohteliaat tavat" muita taksikuskeja kohtaan ja keskisormen näyttäminen asiakkaalle.

Homma on verrattavissa siihen, että menet ravintolaan. Ensimmäisenä jonossa oleva myyjä tarjoaa sinulle pizzaa. Olisit halunnut pastaa, mutta ei mahda mitään kun sen myyjä on vasta kolmantena jonossa. Olet joko syömättä tai otat pizzan.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2015 @ 16:21

Giis
Suspended due to non-functional email address
_
6. toukokuuta 2015 @ 17:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Pakokaasutestit alettiin ottamaan muistaakseni -77 mallin autoista etiäpäin.

Ja edelleenkin. En ole väittänyt etteikö hinnat olisi nousseet sitten vuoden 1994, mutta keskimäärin hinnat eivät ole nousseet mitään 4-5 kertaisiksi. Ja se ei ole mitään "elämän suunnittelua" rajaseuduilla, jos suunnittelet elämäsi sen mukaan, että säästä 50 euroa, kun ajat 800 kilometriä mitä jossain Lapissa ehkä joutuu tekemään. Katsastus on pakollinen maksu. Se pitäisi olla ulkona kilpailusta, kuten muutkin lupamaksut. Toisaalta huomaan myös tässä kohtaa, että valehtelet. Jälkikatsastusta ei tarvitse enää tehdä samalla laitoksella missä on varsinaisen katsastuksen suorittanut.

Taksien taksat eivät ole nousseet mitenkään "armottomasti". Katsastus ja toki moni muu asia on noussut paljon enempi ja sitä paitsi taksien hinnan nousu johtunee paljolti veron nousun ja vakuutuksien nousun takia. Toki keskimääräinen palkkatasokin asiaan vaikuttaa. Uberiin nämä ei vaikuta.

Ja lopeta se Kela-höpötys. Ihan oikeasti. Olen ymmärtänyt, että asut pääkaupunkiseudulla? Jos toiminta olisi systemaattista, niin todennäköisesti jo Kelakin olisi homman huomannut noin suuren luokan pimityksessä ja sitä paitsi se taksamittari/korttipääte antaa sen hinnan suoraan. Se korttipääte laskee suoraan sen summan oikein.

Yleisesti ottaen välimatkat ovat pitkiä lapissa. Pitäisikö sinnekkin kehittää joku "kartelli", että saataisiin kauppa ja työmatkat yhtä pitkiksi kun muualla suomessa? Samoin asumiskulut ovat erilaisia eri paikkakunnilla. Kartelli jotta saataisiin hinnat samoihin? Palkkakin vaihtelee suomessa. Siihenkin kartelli? Maitopurkki maksaa enemmän Siwassa kuin citymarketissa. Maitokartelli kehitettävä?

Katsastushinta ei ole sinun mielestäsi kohtuullinen. Voisitko osoittaa meille laskelmat jotka tämän osoittavat.

Minulle oli kyllä uutta tietoa, että jälkikatsastusta ei tarvitse tehdä samalla asemalla. Näköjään viime vuonna tuo muuttunut. Jos ei tiedä = valehtelija. Tätä totuutta jakaa Giis. Tuo muutos todellakin tekee muutosta. Katsatusaika on niin pitkä, että ei se kovin erikoista suunnitellua tarvitse, että toisella paikkakunnalla käydessä katsastaa myös auton. Jos se on mahdotonta, niin ihmettelen miten autolla ajo onnistuu.

Enkä asu pääkaupunki seudulla. Voitko tulla haukkumaan tämän paikkakunnan taksit jotka toimivat juuri kertomallani tavalla. Kuskit edelleenkin laskuttaa jokaista kyytiläistä yhtä paljon kuin silloin jos jokainen kulkisi omalla taksilla. En ymmärrä miten kela tai korttipäätteet tähän liittyy.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Alaa ei hallitse mitkään "vanhat parrat". Helsingissäkin on isäntinä useita noin 30 vuotiaita ihmisiä.
Taksitolpalla myös saa valita taksin. Toisaalta taksin ei ole mikään pakko ottaa vastaan asiakasta, jollei ole ensimmäisenä jonossa ja se on jopa kohteliasta muita kuljettajia kohtaan.
Sekä alta taksan voi suhaa, mutta se ei ole menojen suhteen järkevää. Etenkään renkinä.


Taksiluvat edelleenkin menevät pääsääntöisesti vanhoille parroille. Sen lisäksi kavereilla ja sukulaisilla on kohtuulliset mahdollisuudet. Hintakilpailua ei edelleenkään ole. Sitä mieltä olet itsekkin.

Sinä puhut taksista palveluammattina ja taksikuskien suuresta ammattitaidosta. Sen jälkeen sinun mielestä taksikuskin "ammattitaitoa" on "kohteliaat tavat" muita taksikuskeja kohtaan ja keskisormen näyttäminen asiakkaalle.

Homma on verrattavissa siihen, että menet ravintolaan. Ensimmäisenä jonossa oleva myyjä tarjoaa sinulle pizzaa. Olisit halunnut pastaa, mutta ei mahda mitään kun sen myyjä on vasta kolmantena jonossa. Olet joko syömättä tai otat pizzan.
Katsastus on pakollinen kaikille autoilijoille... tai auton omistajille. Se on siis siinä mielessä "lupa". En ota kantaa onko esimerkiksi sadan euron katsastus kohtuullinen vaiko ei, mutta onko kohtuullista maksaa 2-3 kertaisia summia mitä jossain muualla asioista mitkä on vain pakko maksaa ja mitkä perustuu edes epäsuorasti lakiin?

Kela-kyytijuttuun en edelleenkään usko. Se ei ole uskottavaa, että Kelasta menisi siinä määrin läpi nuo mitä selität. Vaikkei Kela maksumieheksi joudukaan, niin summat on silti pakko ilmoittaa Kelaan, jotta vuotuinen omavastuu pienenee asiakkaalta. Toisaalta, jos tuollain vedättää omavastuusta, niin nopeammin se Kelakin joutuu maksumieheksi, kun ennen pitkää koko matka siirtyy Kelan kontolle, kun vuotuinen omavastuu täyttyy. Se melko todennäköisesti herättäisi Kelan kiinnostuksen. Olet joko käsittänyt jotain väärin, tai vedätät tässä jutussa.

Taksiluvat menevät toki ensisijassa sellaisille kuskeille mitkä on eniten ajanut. Sehän on jo kohtuullistakin ja yleensäkkin palkitsemiset menee työelämässä niin, että eniten palvellut ensisijassa voittaa. Onko se sitten oikein vaiko väärin, jää sitten sinun mietinnän alle. Kun olet vaikka 30 vuotta palvellut jossain, niin ehkä tajuat pointin.

Nää pizza/pasta-jupinat menee taas kategoriaan: ei-juu-vaarinhousut.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2015 @ 17:43

Senior Member
_
6. toukokuuta 2015 @ 19:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Taksiluvat menevät toki ensisijassa sellaisille kuskeille mitkä on eniten ajanut. Sehän on jo kohtuullistakin ja yleensäkkin palkitsemiset menee työelämässä niin, että eniten palvellut ensisijassa voittaa.

Yleensä työelämässä parhaaksi katsottu hakija voittaa ja "palvelusaika" ei ole kuin yksi kriteeri muiden joukossa. Noin yleisesti ottaen on myös paljon suurempi vapaus pistää uusi pulju pystyyn tai hakea työtä muualta ja kilpailla vaikka ei joku korkeampi instanssi olekaan "palkintoa" antanut.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Nää pizza/pasta-jupinat menee taas kategoriaan: ei-juu-vaarinhousut.
Tätä mantraasi, jonka sisältö ei vieläkään ole selvinnyt, jaksat kyllä toistaa jokaiseen asiaan, johon taksimarkkinan kartellinomaista tilannetta verrataan. Ja vähän muuhunkin.

Vastaavanlainen järjestely olisi ilmiselvästi tehotonta, kilpailulakien vastaista ja syrjivää monella muulla alalla, mutta jostakin syystä, oma lehmä ojassa(?), se on mielestäsi jokseenkin ainoa ja paras tapa järjestää taksimarkkina. Onneksi et ole tästä päättämässä ja tilanne voi hyvinkin alkaa parantumaan lähivuosina.
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
6. toukokuuta 2015 @ 19:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:

Katsastus on pakollinen kaikille autoilijoille... tai auton omistajille. Se on siis siinä mielessä "lupa". En ota kantaa onko esimerkiksi sadan euron katsastus kohtuullinen vaiko ei, mutta onko kohtuullista maksaa 2-3 kertaisia summia mitä jossain muualla asioista mitkä on vain pakko maksaa ja mitkä perustuu edes epäsuorasti lakiin?

Myös syöminen, juominen ja asuminen on pakollisia vaikkeivat lakiin perustu. Tuo 2014 vuoden muutos jäkikatsastukseen tulee kyllä muuttamaan hinnoittelua ja poistamaan viimeisetkin ylilyönnit alalta, jos ihmiset kokevat lähiaseman hinnoittelun ongelmaksi. Rahapussilla on harvinaisen helppo äänestää. Katastuksen voi kuitenkin suorittaa neljä kuukautta etukäteen joten jos autolla liikuu pidempää väliä kuin koti ja kauppa, niin toisessa kaupungissa katsastus ei ole ongelma.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Giis:
Taksiluvat menevät toki ensisijassa sellaisille kuskeille mitkä on eniten ajanut. Sehän on jo kohtuullistakin ja yleensäkkin palkitsemiset menee työelämässä niin, että eniten palvellut ensisijassa voittaa. Onko se sitten oikein vaiko väärin, jää sitten sinun mietinnän alle. Kun olet vaikka 30 vuotta palvellut jossain, niin ehkä tajuat pointin.


Mikä yritystoiminta toimii niin, että uutta yritystä ei saa perustaa ellei ole ollut alalla 30 vuotta? Toki duunareita palkitaan pitkästä työhistoriasta, mutta esim. ylennykset perustuvat taitoon ja työpanokseen. Yrityksiä taas ei taksialaa lukuunottamatta palkita paremmilla eduilla ja vallan kasvattamisella vain siitä syystä kun on kauan ollut alalla.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2015 @ 19:27

Mainos
_
__
 
_
 
Sivu:<1234
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > suomalaiset uber-kuskit joutuivat poliisin hampaisiin
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy