User Käyttäjä Salasana  
   
maanantai 15.9.2025 / 11:45
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > itsestäänajavat autot tuhoavat hotellit, lentoyhtiöt?
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Itsestäänajavat autot tuhoavat hotellit, lentoyhtiöt?
  Siirry:
 
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Itsestäänajavat autot tuhoavat hotellit, lentoyhtiöt?

uutinen julkaistu: 6 joulukuuta, 2015

Tuhoavatko itsestäänajavat, sähköllä ladattavat autot bisneshotellit sekä kotimaan sisäiset lennot? Audin brändistrategiasta ja digitaalisesta liiketoiminnasta vastaava johtaja Sven Schuwirth on arvioinut itsestään ajavien autojen vaikutuksia Dezeen-verkkolehdelle antamassaan haastattelussa. Schuwirthin mukaan autojen konsepti tulee muuttumaan valtavasti seuraavien parin vuosikymmenen ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
FinMaky
Newbie
_
7. joulukuuta 2015 @ 10:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mun visio:
Omistamisen sijalle nousee autovuokrapalvelu ja/tai voit antaa oman autosi vuokrakäyttöön, kun et sitä tarvitse. Kännyllä varaat auton. Auto ilmestyy haluamaasi paikkaan. Maksat vain ajokilometreistä tai ostat kuukausimaksullisen paketin. Jos tarvitsetkin tänään pakua, niin x? lisää ja paku saapuu. Jos omistat / hallinnoit parkkiruutua, niin vuokraat sen vuokrapalvelun käyttöön.
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
7. joulukuuta 2015 @ 10:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _aaliooooooo_:
Niin kuin kaikki tekisivät vain toimistotyötä. heh
Niin, mutta jotka eivät tee, eivät nytkään juuri lentele business-lentoja tai tekevät työn sitten päästyään perillä. Eli kyllähän tuo Svenin skenaario pitkälti uskottavalta kuulostaa varsinkin lyhyiden lentojen kohdalla.

Voisi poikia uutta bisnestä autovuokraamoille vuokrata 1-2 hengen matka-autoja, joissa tosiaan nukkumismahdollisuus. Perheen arkiautoon kun on vaikea uskoa saatavan mahtumaan kovin suurta mukautuvuutta.
edit: FinMaky näköjään sekunnin nopeampi:)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. joulukuuta 2015 @ 10:11

johtaja59
Senior Member

4 tuotearviota
_
7. joulukuuta 2015 @ 14:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kuinka se itsestään ajava auto sitten eroaa juna- / lentomatkustamisesta?
I hate titles

35 tuotearviota
_
7. joulukuuta 2015 @ 14:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Kuinka se itsestään ajava auto sitten eroaa juna- / lentomatkustamisesta?
Oletko lentänyt joskus? Tyypillinen Oulu-Helsinki-Oulu -palaveripäivä, lyhyellä kaavalla:

Herää klo 0500, raavi laturit, jne vielä lentolaukkuun, syö jotain.
Taksi saapuu 0600, kentällä 0630.
Jonota. Kyykistys-pyllistys -projekti (aka turvatarkastus vm 2015).
Lähtevien aulassa 0700.
Portti aukeaa 0715. Jonota.
Koneessa kaikki 0730, kone lähtee. Perillä 0830 Helsingissä.
Koneesta ja kentältä ulkona 0850. Taksijono. Jonota.
Taksissa 0905. Matka Helsingin keskustaan. Perillä 1000.
Palaveri.
Sama takaisinpäin illalla.

Käytännössä tuhlautuu pelkkään jonotteluun ja siirtymiseen 5-6 tuntia aikaa, jossa ei voi levätä, eikä tehdä pitkäjänteisempää työtä. Jos voin iltakymmeneltä hypätä omalla parkkipaikallani autoon, naputella palaveripaikan osoitteen ja pistää nukkumaan, herätä aamulla, tehdä töitä hetken ja nousta autosta ja kävellä 20m palaveripaikan ovelle, aikaa ei ole tuhlattu, olen nukkunut pidempään ja hereilläollessa saanut tehdä matka-ajalla töitä tms.
Senior Member
_
7. joulukuuta 2015 @ 17:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On tuossa nyt vielä muutama pulma ratkaistavaksi...
Otetaan vaikkapa esimerkiksi tulevaisuuden supertähti Persposken konsertti jäähallilla... paikalle saapuu 20 000 fania ympäri suomea, ja kaikki enemmän tai vähemmän juhlatuulella niissä omissa matkailu-auton kokoisissa kulkupeleissään jotka kaikki on ohjelmoitu saapumaan jäähallin parkkipaikalle puolisen tuntia ennen konsertin alkua... voipi tulla pieni ruuhka.

Kun ihan oikeasti jo nykyisin on kaupungeissa pulaa parkkipaikoista varsinkin niiden työpisteiden lähistöllä, ja kun nuo nukkumiseen ja työskentelyyn soveltuvat tulevaisuuden autot eivät vaan voi ulkomitoiltaan olla kovin paljon pakettiautoa pienempiä, niin melkoinen ongelma tulee olemaan niiden parkkipaikkojen järjestäminen... vai ratkaistaanko ongelma sillä että se käytöstä pois jäänyt lentokenttä muutetaan parkkipaikaksi, ja sieltä järjestetään bussi tai taksikyyti työpaikoille? ainiin mutta näiden tulevaisuuden autojenhan piti korvata myös ne bussit ja taksit... pahus sentään :D
Senior Member
_
7. joulukuuta 2015 @ 20:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
On tuossa nyt vielä muutama pulma ratkaistavaksi...
Otetaan vaikkapa esimerkiksi tulevaisuuden supertähti Persposken konsertti jäähallilla... paikalle saapuu 20 000 fania ympäri suomea, ja kaikki enemmän tai vähemmän juhlatuulella niissä omissa matkailu-auton kokoisissa kulkupeleissään jotka kaikki on ohjelmoitu saapumaan jäähallin parkkipaikalle puolisen tuntia ennen konsertin alkua... voipi tulla pieni ruuhka.


Juu, mutta pienempi ruuhka.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Kun ihan oikeasti jo nykyisin on kaupungeissa pulaa parkkipaikoista varsinkin niiden työpisteiden lähistöllä, ja kun nuo nukkumiseen ja työskentelyyn soveltuvat tulevaisuuden autot eivät vaan voi ulkomitoiltaan olla kovin paljon pakettiautoa pienempiä, niin melkoinen ongelma tulee olemaan niiden parkkipaikkojen järjestäminen...


Parkkipaikkojen tarve vähenee, varsinkin ns kalliilla paikoilla.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
vai ratkaistaanko ongelma sillä että se käytöstä pois jäänyt lentokenttä muutetaan parkkipaikaksi, ja sieltä järjestetään bussi tai taksikyyti työpaikoille?


Miksi bussilla tai taksilla pitäisi mennä ?

Ja en nyt aivan tajunnut miksi autojen pitäisi mitoiltaan keskimäärin kasvaa.


Millä ihmeellä tuon nyt saa väännettyä niin että parkkipaikkojen tarve vähenee...?
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa jokin kongressikeskus/hotelli jossa jokin yritys järjestää tilaisuuden, ja nykyinen käytäntö on siis se että sinne saavutaan toisista kaupungeista lentokoneella/junalla/bussilla/taksilla, eli loppumatkan kuljetuksen hoitava taksi tuo henkilön paikalle ja poistuu, ei tarvitse siis parkkipaikkaa.
Entä sitten tämä uutisen malli jossa jokainen saapuu paikalle itsestään ajavalla autolla, johonkinhan sen auton on itsensä parkkeerattava kun ei se nyt kovin kauaskaan voi paikalta poistua odottamaan kyytiläisensä paluuta, eli jossain on oltava parkkipaikka sille autolle.

Minä en nyt oikein tajunnut kuinka saisit normaalin henkilöauton kokoisen ajoneuvon sisälle tehtyä uutisessa kuvaillun "olohuoneen ja makuuhuoneen yhdistelmän" kun tavoite kai olisi että siihen autoon mahtuu tarvittaessa enemmän kuin yksi henkilö, eli makuupaikat neljälle vaatii joko kerrossängyt tai jonkin matkailuauton kaltaisen ratkaisun.
Rehvastelija
Newbie
_
8. joulukuuta 2015 @ 08:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Entä sitten tämä uutisen malli jossa jokainen saapuu paikalle itsestään ajavalla autolla, johonkinhan sen auton on itsensä parkkeerattava kun ei se nyt kovin kauaskaan voi paikalta poistua odottamaan kyytiläisensä paluuta, eli jossain on oltava parkkipaikka sille autolle.

Mitä haittaa siitä muka olisi, jos auto parkkeeraisi esim. 10-20 kilometrin päähän? Pitäisi vain vähän enemmän ennakoida tuota tarvetta, milloin on poistumassa ja auto tulee noukkimaan.

Noihin megatapahtumiin... Kun robottiautot saapuvat parkkipaikoilta, ne ohjattaisiin ajamaan rakennuksen lähistölle lenkkiä kyytiinnousua varten. Jos ei kerkiä ekalla kiekalla astua kyytiin, niin seuraavilla sitten. Jos on paljon autoja => paljon kaistoja kyytinnousua varten. Jos siltikin liikaa, niin autojen pitää varata saapumisvuoroja. Maksat enemmän => saat aiemman vuoron.

Ja, kun tässä ei puhuttu kävelemisen tarpettomaksi saattamisesta, niin eipä tuo haittaisi vaikka jonkun satakunta metriä kävelisikin.
Senior Member
_
8. joulukuuta 2015 @ 11:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Millä ihmeellä tuon nyt saa väännettyä niin että parkkipaikkojen tarve vähenee...?


Nykyisin autolle on parkkipaikka kotona, ja pää kohteissa, esim töissä, kummatkin ns kalliilla paikoilla. eli tyypillisesti kaksi parkkipaikkaa, joista parhaimmillaan vain toinen käytössä. Lisäksi parkkipaikkoja esim messu ja urheilu keskusten lähellä, joissa käyttöaste myös hyvin matala.


Vertaa mainitsemasi taksi, ei nekään sinne kyydinjälkeen pysäköi.


Lyhensin tuota lainausta ettei mene liian sekavaksi...

Kun uutisen sanoma oli se että nuo itsestäänajavat autot tuhoavat lentoyhtiöt ja hotellit, niin aiheeseen ei liity mitkään muutaman kymmenen kilometrin työmatkat, ei kai sellaisia matkoja kukaan lentokoneella lennä nykyisinkään.
Eli jos käytetään esimerkkinä tuota DRD:n mainitsemaa työmatkaa Oulu-Helsinki-Oulu, jossa siis ajatuksena olisi laittaa auto edellisenä iltana liikkeelle ja ruveta itse nukkumaan autossa, niin kyllä se auto todellakin siellä määränpäässä jossain vaiheessa parkkipaikan tarvitsee, vaikka auto olisi sähkötoiminenkin niin ei sekään voi koko työpäivää viettää rinkiä ajaen, tai ainakaan sellaisessa ei olisi mitään järkeä, eikä se myöskään voi eikä sen ole järkevää palata käymään kotona Oulussa omalla parkkipaikallaan.

Mitä tulee siihen taksin tarvitsemaan parkkipaikkaan, niin sama taksihan hoitaa päivän mittaan monta erillistä kuljetusta, eli se voi ihan käytännössäkin olla liikenteessä suurimman osan päivästä eikä sen tarvitse jäädä odottamaan yhtä tiettyä kyyditettävää mihinkään.

Ja edelleen tuohon auton kokoon, onhan se tosi että hyvin usein sillä autolla ajellaan ihan yksinään, mutta silti käytännössä ainakin perheellisen henkilön autosta pitää tarvittaessa löytyä tilaa myös useammalle matkustajalle, tai sitten pitäisi olla kaksi erillistä autoa, toinen isompi ja toinen yhdelle hengelle, katsos kun kaikki työssäkäyvätkään eivät ole sinkkuja.

Toki voihan tulevaisuuden tekniikka mahdollistaa sen että kyytiläisten poistuttua auto vetäisi itsensä kasaan matkalaukun kokoiseksi kuutioksi... perheen koira olisikin mukava unohtaa tällaiseen autoon kaupassa käynnin ajaksi, tai lapset :-/
I hate titles

35 tuotearviota
_
9. joulukuuta 2015 @ 21:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
On tuossa nyt vielä muutama pulma ratkaistavaksi...
Otetaan vaikkapa esimerkiksi tulevaisuuden supertähti Persposken konsertti jäähallilla... paikalle saapuu 20 000 fania ympäri suomea, ja kaikki enemmän tai vähemmän juhlatuulella niissä omissa matkailu-auton kokoisissa kulkupeleissään jotka kaikki on ohjelmoitu saapumaan jäähallin parkkipaikalle puolisen tuntia ennen konsertin alkua...
Näen nimenomaan, että kaupungeissa parkkipaikat katoavat ja siirtyvät jonnekin syrjemmälle. Eli autosi tipauttaa sinut sen keikkapaikan eteen ja ajelee jonnekin Keravalle tms rakennettuun valtavaan parkkialueeseen, kunnes kutsut autosi takaisin hakeeman sinut (tai ajastat sen jo etukäteen).

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
https://AfterDawn.com/
Mainos
_
__
 
_
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
14. joulukuuta 2015 @ 15:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ja oikeastaanhan koko tarve auton omistamisesta vähenee, jos voit tilata "taksin" hakemaan ja kuljettamaan sinut aina kun on tarvetta, mutta hinta voi olla jotain ihan muuta kuin nykytakseissa, joissa maksetaan myös kuljettajan palkkaa.

Eli kun se auto vie dRD:n yöllä Helsinkiin, se ajelee päivän muita ajoja. Tai - kuten joku visioi telkkarissa - käy vaikka huollossa tai kaupassa hakemassa ennalta tilatut ruokaostokset, ja tulee sitten illalla hakemaan kotimatkalle. Joka tapauksessa, kuten edellä todettiinkin, turha sitä on seisottaa ruuhkaisimmassa ja kalleimmassa paikassa koko päivää.

Se jää nähtäväksi, haluavatko ihmiset silti omistaa autonsa vai muuttuvatko ne lähes täysin yhteiskäyttöisiksi. Nythän autojen käyttöaste on varmaan alle 10 %, kun suurimman osan ajsta ne vain makaavat pihalla tai parkkipaikalla hyödyttämättä ketään tai mitään.

afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > itsestäänajavat autot tuhoavat hotellit, lentoyhtiöt?
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy