Internetin kaupallistumisen myötä yritykset ovat saaneet vapaat kädet raiskata kansalaiten yksityisyyden. Kyse ei ole pelkästään siitä kerääkö joku yritys tietoja sen omista asiakkaista vaan että tietoja kerätään ilman että kansalainen voi edes estää asiaa eli asiaa ei edes kysytä. Tai että lupa on sellainen että jos käytät "jotain" asiaa niin sinusta kerätään tietoja, mitään vaihtoehtoa kansalaiselle ei anneta hänen oman yksityisyyden suhteen.
Jos samaa tehtäisiin fyysisessä maailmassa mitä tehdään digitaalisessa niin yritykset asentaisi omia mikrofoneja ja kameroita ihmisten koteihin ja kävisivät ihmisten kodeissa omilla avaimillaan tekemässä mitä lystää. Näinhän tapahtuu jo ohjelmistojen avulla nykypäivänä ihmisten käyttämien digitaalisten laitteiden/tietokoneiden kanssa. Eli ei ole mitään kunnioitusta ihmisten yksityisiin asioihin, vaan liiketalouden nimissä kansalaisten yksityisyys on avointa riistaa. Ihan kuin mainostamisella ja liiketaloudella olisi joku erikoislupa rikkoa kunniallisuus ja moraaliset käsitteet. Kansalaisista on tullut pelkkiä liiketaloudellisia hyödykkeitä yrityksille.
Valtiokin vain katsoo vierestä kun kansalaisten oikeuksiaan yksityisyyteen raiskataan liiketalouden nimissä. Miksi meillä yhteiskunnassa on edes laki, jos siitä laista on tullut vain apuväline liiketaloudelle ajaa omia taloudellisia tarpeitaan yli kansalaisten perusoikeuksien. Yhteiskunnassa yrityksistä on tullut se etuoikeuttu ja kansalaiset ovat joutuneet alempaan kastiin.
Voisi kysyä että koska nykyajan yhteiskunnasta tuli sellainen että sillä ei ole kunniaa, vaan itsekkyys ja ahneus rahaan oman edun tavoitteluna määrittelee mitä yhteiskunnassa saa ja ei saa tehdä. Miksi yhteiskunnan hyvinvoiti määritellään nykyään liiketalouden hyvinvointina, eikä kansalaisten hyvinvointina. Koska ne eivät ole sama asia, vaikka vaikuttavatkin toisiinsa. Yhteiskunnassa on paljon kansalaisten hyvinvointiin liittyviä asioita joita ei voi mitata rahassa.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. maaliskuuta 2017 @ 09:24
|