Onko kukaan "yksityinen" sanut sdakkoja P2P.sta?
|
|
Piuha
Newbie
|
24. huhtikuuta 2005 @ 15:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Keskustelu P2P:n käytön seurauksista on alkanut vilkastua kaikissa kanavissa (AIHEESTA!). Keskustelu ei ole kuitenkaan kovin antoisaa, sillä faktat kiinnostaa enemmän kuin Gestapon ja KRP:n yöllisillä vierailluilla pelottelu? Oletus on, että aika moni jakaa warea verkossa kuin verkossa, sillä P2P:n valikoimat ovat yhä käsittämättömän laajat. Jos kaikki pelkäisivät Gestapoa ei olisi ensi-illatkaan saatavilla (muna vai kana?). Olisikin kiinnostavaa tietää onko joku yksityishenkilö jäänyt kiinni jakamisesta ja saanut siitä seuraamuksia? Näillä henkilöillä tarkoitan tyyppejä, jotka eivät pyöritä hubia, eivät ole osallistuneet suuren luokan warettamiseen esim. koulun verkossa (tätä vertaisin yhteisön kiinni jäämiseen, jossa kamaa on liikkunut aika lailla)... Miten on yksittäiset ADSL:n päässä roikkuvat, joilla on parikymmentä leffaa jaossa? Tähän kategoriaan kuuluvia on varmaan aika lailla? Tuleeko Gestapo vai onko jo tullut? Käsittääkseni ei ole, sillä kyllä se olisi ollut julkisuudessa. Jos on millä perusteelle sai rapsut, kuinka isot, miten mukamas jäi kiinni jne.? Turha pelätä kun ei ole mitään pelättävää...?
|
Limasika
Senior Member
1 tuotearvio
|
24. huhtikuuta 2005 @ 15:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Pelottaako?
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
24. huhtikuuta 2005 @ 15:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei saa warettaa!
|
Jaska13
Member
|
24. huhtikuuta 2005 @ 15:38 |
Linkki tähän viestiin
|
En halua leikkiä kovaa, mut ketä kiinnostaa?! Mä en lopeta warettamista ennen, kun kone/netti menee.
|
Jus-Z
Newbie
|
24. huhtikuuta 2005 @ 17:46 |
Linkki tähän viestiin
|
oikee asenne Jaska :D
|
st.banana
Newbie
|
24. huhtikuuta 2005 @ 21:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Jaska13 - 13 ilmeisesti ikäsi... Edessä loistava tulevaisuus...
Et ilmeisesti ymmärrä vielä, että joku tekee oikeasti elääkseen noita tuotoksia, joita waretat = varastat. Ajat muuttuvat, tiedän sen. Silti rikos on aina rikos, kyllä jakaminen on rikos pian myös lataaminen. Voi tuntua epäreilulta, kun vapaa varastaminen loppuu. Miettikkää sitä miltä heistä joiden tuotantoa varastatte tuntuu, enkä tarkoita levy-yhtiöitä, vaan heitä, jotka eivät ikinä tule saamaan uutta mahdollisuutta, koska levy ei myynyt tarpeeksi. Edellistä ei välttämättä ole Suomessa tapahtunut, mutta isossa maailmassa tuo on koettu varmasti useasti.
Esimerkki ei välttämättä vielä hetkauta teitä, mutta miettikää sitä silloin, kun suurimmat unelmanne jäävät toteutumatta, elämä ei ole reilua, ei warettajalle, eikä artisteille. Silti Rikos on aina Rikos.
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
24. huhtikuuta 2005 @ 21:40 |
Linkki tähän viestiin
|
no mietitään
Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.
Bertrand Russell
|
Moderator
1 tuotearvio
|
25. huhtikuuta 2005 @ 00:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Vaikea uskoa että yksikään artisti jonka unelmat eivät ole toteutuneet olisi menettänyt p2p-verkkoihin lantin lanttia. Kaveri joka edustaa tuota lajityyppiä luultavasti kiljahtaisi riemusta jos omaa tuotantoaan löytäisi p2p:n kautta.
Aivan eri asia ovat köyhät koodarit jotka omaa hengentuotettaan ovat ehkä omaan piikkiinsä pakertaneet puoli vuosikymmentä, löytävät tuotteensa p2p-verkoista heti julkaisupäivänä. Tämä on liiankin yleistä ja säälittävää.
|
Jaska13
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 12:02 |
Linkki tähän viestiin
|
itse asiassa oon 14 :) Mut Hey, st.banana kyllähän mä sen ymmärrän, että artistit menettää siinä paljon, mutt suurin syy miksen mä sitä halua ajatella on se, että; "MUN waretus tuskin vaikuttaa siihen mitään" Elikkä mua ei kiinnosta paljon ihmiset tässä suuressa maailmassa warettaa, mut sen mä tiiän ettei mun waretus vaikuta mitenkään siihen :)
|
jarzaa
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 12:12 |
Linkki tähän viestiin
|
henkilökohtaisesti tiedän pari hemmoo jotka on jääny kiinni. ja ne oli ihan tavallisia jakajia ehkä 20gigaa tavaraa koneella mut sit tuli poliisi ja vei koneen todisteeks...
|
Piuha
Newbie
|
25. huhtikuuta 2005 @ 12:15 |
Linkki tähän viestiin
|
jarzaa: Mitäs sitten tapahtui? Miten jäivät kiinni, operaattorin lokiltako?
|
Senior Member
47 tuotearviota
|
25. huhtikuuta 2005 @ 12:22 |
Linkki tähän viestiin
|
|
m77
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 12:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Eihän se tietenkään ole tyhmä joka pyytää, mutta ei kyllä uppoa omaan kalloon millä perusteella noita korvauksia voi vaatia 2300mk (~400e) per kipale... On varmaan asiasta ollut keskustelua, mutta jos joku (esim. Xanadu) viitsisi selventää tätä ajattelumallia?
|
psymbiote
Senior Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 12:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: henkilökohtaisesti tiedän pari hemmoo jotka on jääny kiinni. ja ne oli ihan tavallisia jakajia ehkä 20gigaa tavaraa koneella mut sit tuli poliisi ja vei koneen todisteeks...
Jaa, että yhtäkkiä vaan tuli poliisi ja vei koneet? Joopajoo..
Vähän enemmän faktaa nyt kyllä tarvittaisiin.
|
Piuha
Newbie
|
25. huhtikuuta 2005 @ 16:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Joo en usko mäkään, että SWAT on P2P käyttäjän oven takana kolkuttelemassa ja rynnäkön aikana sieppaavat koneen kainaloon todisteeksi waraettamisesta. Juupa, juu! Noin ei vaan käy ees Kazakstanissa. Jauhetaan ja jauhetaan kaiken maailman skannauksista ja rynnäköistä. Mitä jollekin on OIKEESTI käynyt? Munkin yks kaveri sai haasteen Hollywoodista ja se tuomittiin korvaamaan 50 milj. Dollaria ja nyt se istuu Montanassa kuritushuoneessa!?
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
25. huhtikuuta 2005 @ 16:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Silti rikos on aina rikos, kyllä jakaminen on rikos pian myös lataaminen
Eikös se nyt kuitenkin rikkomus ole eikä rikos. Näin uskoisin ja oikeastaan tiedänkin. Niillä on syytteitä harkittaessa vissi ero. Vaikka yhtä väärin olisi molemmat.
|
jarzaa
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 17:26 |
Linkki tähän viestiin
|
ne sai jotain tekijänoikeus maksuja jotka oli aika isot. mut ei kyl muuta ainakaan mun tietääkseni.JA ne ihmetteli itekkin että miten ne jäi kiinni kai ne katto I.P osotetta ja sitten selvitti kenelle kuuluu sen netti yhteys
|
Casepri70
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 17:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: ne sai jotain tekijänoikeus maksuja jotka oli aika isot. mut ei kyl muuta ainakaan mun tietääkseni.JA ne ihmetteli itekkin että miten ne jäi kiinni kai ne katto I.P osotetta ja sitten selvitti kenelle kuuluu sen netti yhteys
Tietääkseni suomessa poliisi ei saa selvittää IP:n avulla mitään tietoja. Korjatkaa, jos oon väärässä.
Edit:
Ja miksihän näitä ei ole tuotu esille? Olis nimittäin aika hyvää pelottelua tommonen. Kun annetaan esimerkkejä.
I''m King Of The World!
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. huhtikuuta 2005 @ 17:32
|
jarzaa
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 17:47 |
Linkki tähän viestiin
|
en kyllä osaa sanoo miks niistä "yksityisistä" kiinni jääneistä ei ole mitään ilmotuksia missään lehissä tai muissa... kyllähän poliisi saa koti-etsintä luvankin oikeudelta hyvillä perusteilla nii miks ne ei sais lupaa selvittää tietoja IP:een avulla.
|
Joni86
Junior Member
1 tuotearvio
|
25. huhtikuuta 2005 @ 18:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuo on kyllä täyttä paskan jauhantaa ettei muka saa IP:n avulla selvittää rikosta...Mitenkäs muuten ne FinReactorin moderaattoreiden ja admineiden henkilöllisyys selvitettiin kuin IP:n avulla...
|
rotikka
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 18:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Joo, kovan työn ihmiset tuotteensa eteen tekevät. Tiedän varsin hyvin kuinka paljon työtä esimerkiksi valmis elokuva on vaatinut.
Elokuvateollisuus on kuitenkin kasvanut lähivuosina kovasti Suomessa ja se vaan on nykypäivää, että elokuva kerää rahaa paljon muullakin kuin niillä pääsylippu- ja vuokraustuloillaan. Joten ei se warettaminen paljoa sitä lovea tee lompakkoon. Kun teattereihin on tulossa vaikkapa suomalainen uutuuselokuva, on suurin osa tuotantoryhmästä saanut jo palkkansa. Se maksetaan tukirahoista(vaikkapa Suomen Elokuvasäätiön tai YLE:n) jo silloin kun varsinaista työtä tehdään..
Tuottajaa ja tuotantoyhtiötä se vain vituttaa, koska he saavat rahansa vasta myöhemmin, jos siis saavat.. Paitsi tuottaja pystyy nostamaan "pikkurahaa" itselleen budjetoitujen menojen alituksilla ;). Mutta toisaalta, systeemi muuttuu kokoajan heidänkin osaltaan niin, että waren takia menetetty otetaan sit muualta takaisin. Ei leffayhtiöillä waretuksen takia hätää ole, ihan sopivan tiukat lait juuri nyt. Come on, ei mitään tarvetta tiukentaa toimia.
Waiting for Xanadu=)
edit: Tuossahan siitä tuli uutinenkin kuin tilauksesta :) http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/6404.cfm
Ken muistaa, minä en.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. toukokuuta 2005 @ 06:49
|
jarzaa
Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 18:47 |
Linkki tähän viestiin
|
tuo on kyllä totta mitä rotikka sanoo ei se latailu paljon niitten saatavia vie
|
Moderator
7 tuotearviota
|
25. huhtikuuta 2005 @ 18:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Waiting for Xanadu=)
jos tulee niin on ainakin keskusteltavaa.. :D
varmaan tulevat ottamaan jatkossa pienempiikin käyttäjii pelotteluks..
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. huhtikuuta 2005 @ 19:00
|
Senior Member
|
25. huhtikuuta 2005 @ 19:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. huhtikuuta 2005 @ 00:25
|
Mainos
|
  |
|
st.banana
Newbie
|
26. huhtikuuta 2005 @ 01:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: ymmärrän, että artistit menettää siinä paljon, mutt suurin syy miksen mä sitä halua ajatella on se, että; "MUN waretus tuskin vaikuttaa siihen mitään" Elikkä mua ei kiinnosta paljon ihmiset tässä suuressa maailmassa warettaa, mut sen mä tiiän ettei mun waretus vaikuta mitenkään siihen :)
Eli olit siis 14 ja et ymmärtänyt...no joskus, ehkä ymmärrät, kunhan vuosia tulee lisää. Ja turha on väittää, etteivät esim. muusikot menetä rahaa P2P:n takia, rahasummat eivät vain ole identtisiä lataajian määrään nähdden. Kaikki warettajat kun eivät välttämättä olisi tuotosta ostaneet ja osa ostaa levyn kuuntelun jälkeen. Mutta silti rahnua jää tulematta.
|