windows vs. linux
|
|
Moderator
7 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 10:07 |
Linkki tähän viestiin
|
minullaki oli tässä pari päivää sitte ME toisella koneellani mutta ei osannut edes sammua putsausten jälkeenkään oikein niin tervemenoa...
vajaan 10min oli ilma palomuuri ja muuta turvaa nii 12 alexiaa näytti spyware tutka plus kaikkee muuta...
itselläni pysyi xp vain 5pv auki ennenku alkoi jumii kunnolla, SP2...
linux tuntuu toimivan vuosia sammuttamatta ja kyllähän se on todistettu...
Quote: Gentoo on hyvin porskuttanu 8kk yhteensoittoon, jokapäiväisellä käytöllä
:)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. maaliskuuta 2005 @ 10:07
|
Erkkimon
Senior Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 13:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyl mie vedän sitte 5 vuotta putkee, kunhan saan pöytäkoneen ja siihen Gentoon. :D
BOFH on rakastanut usereitaan niin paljon, että antoi ainokaisen 3com590-Vortexinsa, jottei yksikään, joka häntä palvoo, joutuisi /dev/nulliin, vaan saisi iankaikkisen accountin.
Kun IBAN tai BIC on hukassa, http://ibanjabic.info tarjoaa avun.
|
Moderator
7 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 14:54 |
Linkki tähän viestiin
|
pitäiskö meidän sitte laittaa kisa pystyy... on vaa liian tasasta jos kaikilla uus suth uus kone ja gentoo... :D
|
jhvisto
Member
2 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 15:34 |
Linkki tähän viestiin
|
täytyy olla hieman käsi, kun antaa koneensa saastua.. 2 vuotta on ollut kone käynnissä eikä ainuttakaan matoa tai virusta ole koneeseen tullut. ehkä syy saattaa olla siinä että osaa käyttää palomuureja tms. mutta jos win vs linux, niin kyllä windows vie voiton helppokäyttöisyydellään, ja linux tehokkuudellaan ja varmuudellaan. eli mielestäni tasapeli.
|
Erkkimon
Senior Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 15:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Aivan. Kauneus on katsojan silmässä. Tässä tapauksessa voitais soveltaa sitä näin: Paremmuus on käyttötarkoituksessa.
BOFH on rakastanut usereitaan niin paljon, että antoi ainokaisen 3com590-Vortexinsa, jottei yksikään, joka häntä palvoo, joutuisi /dev/nulliin, vaan saisi iankaikkisen accountin.
|
Moderator
7 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 15:47 |
Linkki tähän viestiin
|
onhan se totta... käytin minäki melkei vuoden xp:tä eikä tullu ku 2 virusta jotka poisti ja ei nekää ollu mitää vielä ehtineet tehä...
mutta linuxii ei oo ollenkaa viruksii...
ja kuten minulle sanottiin lähiverkkopulmassani että jos ei jaksa perehtyä ota windows.... olen nyt perehtynyt enkä enää vaiha takas windowsii... :)
mutta käyttötarkoitushan se on se millä mitataan jokaiselle käyttis omaa käyttöö..
|
Erkkimon
Senior Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 15:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Nii.. No virukset ei sillee oo paha puoli Wintoosassa, vaa örminkäiset yleensä, johon siis sisältyy virukset, troijalaiset, spyware yms. Eli ohjelmien mukana ja jopa surffatessa koneelle asentuu itteksee kaikkee paskaa. Ei niitä ees huomaa, mut sitte ku ei oo enää tilillä laskujen maksamisen jälkee rahaa, nii käy itkettää ku tuli se Mese Plus! asennettua... :P
|
Moderator
7 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 15:59 |
Linkki tähän viestiin
|
tuo mese plus! on itse asiassa aika jännä tapaus... mikää muu ku ms as beta ei löytäny siitä spywaree (löys jokaisesta tiedostosta mitä se asensi) kun taas kotisivuilla lukee että ei spywaree...
oisko nii et microsoft ei anna omiin ohjelmii asentaa pluginejä vaa ne on aina spywaree...
no seki korjautui linuxilla... :D
|
Erkkimon
Senior Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 16:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Nii plussan mukana tuli kaikkee skeidaa kuten joku desktop search ja kaikkee muuta. Tuli 13 örminkäistä sen plussan asennuksen jälkee. Mut ihan varma, ettei Mikkisofta mitää plug-ineita taho tuotteisiisa. :D On toi billgates -säätiö muutenki niin jumissa. Mut tosiaa, hyvä, kun ei tarvi sitä enää kestää. :P
|
Moderator
7 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 16:17 |
Linkki tähän viestiin
|
ei sitä hallinta-paneelii ie:hen oo pakko asentaa..
mutta naurettavaa on ku siinä sanotaa et voit asentaa.. voit poistaa sen ku poistat mese plussan... ei se lähe kuitenkaa... kokeiltu...
|
AfterDawn Addict
|
29. maaliskuuta 2005 @ 16:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: täytyy olla hieman käsi, kun antaa koneensa saastua.. 2 vuotta on ollut kone käynnissä eikä ainuttakaan matoa tai virusta ole koneeseen tullut. ehkä syy saattaa olla siinä että osaa käyttää palomuureja tms. mutta jos win vs linux, niin kyllä windows vie voiton helppokäyttöisyydellään, ja linux tehokkuudellaan ja varmuudellaan. eli mielestäni tasapeli.
Aika uskomaton uptime windows koneelle...ja jos 2 vuoden aikana ei ole mitään roinaa koneelle tullut, niin sun varmasti kannattaa valaista tän foorumin muita windows käyttäjiä, koska muilla tuntuu olevan vaikka minkälaisia (spyware, virus jne.) ongelmia windowssiensa kanssa...
|
urnin
Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 16:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: nii mitä suurempaa eroa windowsilla ja linuxilla on? muu kuin ulkonäkö
Mun parin kuukauden linux kokeilun aikana oon huomannu, et ulkonäkö voi olla lähes sama windowsissa ja linuxisssa, mut kaikki muu onki sit iha erilaist.
Ei ne windowsit saastu, jos ei päästä saastumaan. Pitää vaan olla virustutkat ja palomuurit. Tietenkään ei saa alkaa mitään imuttelee jollain p2p:llä. Vielä jos on joku kunnon weppiselain, ni kaikki on kohillaan. Ei toi munkaan windows 98 oo viel saastunu kertaakaan :) Mut toinen kone jos on XP, ni on kaatunu turhanki usein. Välillä kyllä ihan omista säätämisistä johtuen :P
Mutta kertokaas, miksi linux kannaittaisi ottaa käyttöön. Siis miks muuten ku vakauden takia. Onko siinä jotain mitä windowsilla ei voi tehdä? Ja nyt puhun ihan normaali käyttäjästä, enkä mistään palvelimen pitäjästä.
Olen sitä mieltä, että linux on käyttöjärjestelmänä parempi kuin windows, mutta ei siitä windowsista vielä eroon pääse, kun pelit ja monet muut ohjelmat tehdään windowsille.
EDIT: typo (varmaan viel jotain seassa)
++B[>++++<-R]+++++1/2+++++|+[>>+>>+A<<<<-]>>[<IN[<+>>>+<<-]>>[<<+
>>-]<-]<<--$-.>><++[>+<-]&&>F[>>[<<<+>>+>-]<U[>+<-]<-]>>[-]
<<<[>+>+>C++-<<<-]>++++.>K.-----.>.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. maaliskuuta 2005 @ 16:43
|
Moderator
7 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 17:00 |
Linkki tähän viestiin
|
no ainakin palomuurii ja virustutkaa ei tarvita.. tai palomuuri pitää olla mut vaikka sen conffais site et se ja se liikenne pääsee läpi nii oot jo turvasssa...
ei oo viruksii ei spywaree... kone toimii nopeemmi... ja distroissa on mukana kaikkee ohjelmaa valmiiks aika paljo ei tarttee ravata ympäri nettii... no nää on näitä peruskysymyksii mutta tärkeimpii liittyy et linux voidaan tehä niinkuin SINÄ haluat esim. Gentoon ku käännät stage 1:stä nii on varmasti siun tekemää jälkee ei next next next rumbaa... ja muokata voi hyvi...
windowsilla pystyy tekee kanssa kaikkee jos ei tykkää linuxista käytä windowsii jos ei tykkää windowsista (minä) :) käytä linuxii tai vaikka kumpaaki nii hoituu pelaamine ja musiikin teko helpommin...
mielipidekysymys pitkälti.. !!
|
rotikka
Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 17:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Aika uskomaton uptime windows koneelle...ja jos 2 vuoden aikana ei ole mitään roinaa koneelle tullut, niin sun varmasti kannattaa valaista tän foorumin muita windows käyttäjiä, koska muilla tuntuu olevan vaikka minkälaisia (spyware, virus jne.) ongelmia windowssiensa kanssa.
Itselläni on mennyt xp sp2:n kanssa 3/4 vuotta, eikä ole parasiittejä saatika kuppaa ollut koneella. Saastepuolen ongelmia ei siis ollenkaan.
Antivir hoitaa viruspuolen, palomuurina yksinkertaisesti wintoosan oma ja AdAware kerää loput hilseet ja poistaa. Ja kyllä, ei ole kone jumitellut eikä hidastellut. Tosin pankkitili on lähes aina tyhjä...? ;)kopkop
Muuten, tuo vietien aika heittelee pahasti tai sit ei puun koputus tullut tarpeeksi ajoissa.
Ken muistaa, minä en.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. maaliskuuta 2005 @ 17:09
|
Moderator
7 tuotearviota
|
29. maaliskuuta 2005 @ 17:19 |
Linkki tähän viestiin
|
no jos windowsin omaa palomuurii käytät eikä pöpöjä nii onha sulla laajakaista...
windows saastuu nii helposti et huh huh...
tai ainakaa ei kone pahemmi käy uutissivuja kauempana... :)
tai sit vaa ei tuu joka on harvinaista... onnittelen jos niin on... :)
|
AfterDawn Addict
|
29. maaliskuuta 2005 @ 18:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Saastepuolen ongelmia ei siis ollenkaan.
Antivir hoitaa viruspuolen, palomuurina yksinkertaisesti wintoosan oma ja AdAware kerää loput hilseet ja poistaa.
Kuullostaa aika ristiriitaiselta...ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä tolla AdAwarella poistat, siis jos ongelmia ei ole ollenkaan (mun mielestä se ainakin on todella paha ongelma, jos koneelta löytyisi joku vaikoiluohjelma)...??
|
rotikka
Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 19:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Laajakaista on joo. Se raha-asia oli lähinnä puukotus omaa taloudellista tilannetta kohtaan, eli ihan pikku läppä vaan.. =)Kyllä ne vakoiluohjelmat saa aina poistettua jos niitä ilmenee.
Ken muistaa, minä en.
|
AfterDawn Addict
|
29. maaliskuuta 2005 @ 19:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Kyllä ne vakoiluohjelmat saa aina poistettua jos niitä ilmenee.
Et siis pidä niitä saastapuolen ongelmina...vai??
|
rotikka
Member
|
29. maaliskuuta 2005 @ 19:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Pidän, olin vain sanallisesti niin nokkela että hämäsin itseäni pahemman kerran =) Meni jakeluun.
Ken muistaa, minä en.
|
AfterDawn Addict
|
29. maaliskuuta 2005 @ 20:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Pidän, olin vain sanallisesti niin nokkela että hämäsin itseäni pahemman kerran =) Meni jakeluun.
:)
Ei mitään vakavaa...oli vaan pakko kommentoida tota, kun olen kuullut windows käyttäjiltä pääsääntöisesti aika negatiivista palautetta tosta koneen siistinä pysymisestä...
EDIT: fix
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. maaliskuuta 2005 @ 20:06
|
Senior Member
|
30. maaliskuuta 2005 @ 03:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: täytyy olla hieman käsi, kun antaa koneensa saastua.. 2 vuotta on ollut kone käynnissä eikä ainuttakaan matoa tai virusta ole koneeseen tullut.
Siis et varmaankaan tarkoita yhtäjaksoisesti päälläoloa. Ei nimittäin ole tullu yhtään windows konetta vastaan joka olis pysyny toimintakunnossa päällä yli tuon 28pv joka on mun enkka! Ei edes tyhjällä xp asennuksella!! Windows kyllä ihan ite saastuttaa koneensa omalla paskallaan, ettei siinä enään käyttäjän kädellisyydellä tai kädettömyydellä ole mitään merkitystä..
Noh, tyhjä XP käynnistyy suht. nopeesti uudelleen.. ;) (puolen vuoden käytön jälkeen yleensä ei kovin nopeesti)
PS. En silti ole (täysin) vanoutunut windows-vihaaja. Suurimmalla osalla käyttäjäkunnasta Windos on kumminkin se oikeampi vaihtoehto vielä..
PS2. Eipä silti, ei ole itelläkään kohdalla ollu viruksia, varsinaisia sellaisia joista haittaa on ollut, kuin kolme sitten upouuden 286 koneen jälkeen. Ensin tuli PingPong, sitten YankeeDoodle ja 15v tauon jälkeen Sasser. IE nyt kerää välimuistiinsa sillon tällön jotain mistä virusohjelmat älähtää, mu se on kait ihan normaalia(!!!!). adware sonta sitten erikseen.. sitä riittää kyllä..
PS3. Noi wanhemmat virukset oli oikeestaan kivoja..
EDIT: fixausta ja siistimistä..
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. maaliskuuta 2005 @ 03:07
|
Senior Member
47 tuotearviota
|
1. huhtikuuta 2005 @ 08:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. huhtikuuta 2005 @ 08:20
|
Erkkimon
Senior Member
|
1. huhtikuuta 2005 @ 08:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Ei ne windowsit saastu, jos ei päästä saastumaan.
Kyllä oli antivirusta ja palomuuria sekä Ad-Awaree yms. mut hyvin se Ad-Aware, F-Prot, Antivir ja SpyBot paskaa löys...
Quote: Olen sitä mieltä, että linux on käyttöjärjestelmänä parempi kuin windows, mutta ei siitä windowsista vielä eroon pääse, kun pelit ja monet muut ohjelmat tehdään windowsille.
Kyllä Wintoosasta pääsee helposti eroo, jos ei pelaa. Mä alotin Linuxismin harrastamisen about 1 kk sitte ja ei oo Wintoosaa ollu ikävä. Kaikki hoituu pienellä opiskelulla, kun lukee pari kolmekin kirjaa. Kaikkee löytyy kyllä ratkasu. Kun ottaa huomioon, että ostin WinXP:n ja maksoin siitä muutaman sataa aikoinaan ja nyt sitte ilman valtavaa tuskaa deletoin mokoman maanvaivan koneelta ja asensin Linukan (jos toisenkin) koneelle, nii sen pitäis todistaa Linukan toimivuus.
Ja tosiaan, kuten Jannejt tossa saarnaski, rinnakkaiskäyttö on ihan jees. Mut mä esim. harjottelen oikein tosissani tulevaisuutta ajatellen, koska ei opiskelijalla oo varaa Longhornii. Ja muutenki tulevaisuudessa säästää paljon ja örminkäiset lisääntyy koko ajan ja nettiki varmasti joskus kaatuu niitten takia. Ja se ei oo Linukan ongelma, joten Wintoosa rypöö ja Linukka jatkaa matkaasa häntä pystyssä.
Quote: Saastepuolen ongelmia ei siis ollenkaan.
Antivir hoitaa viruspuolen, palomuurina yksinkertaisesti wintoosan oma ja AdAware kerää loput hilseet ja poistaa.
En voi ymmärtää. Skannaa konees HjT:lla ja laita loki tänne. Älä pliis bluffaa, eli älä koska Antivirii tms. Aika uskomaton saavutus. Ja sulla on varmaan aika tehomylly...
Quote: Siis et varmaankaan tarkoita yhtäjaksoisesti päälläoloa. Ei nimittäin ole tullu yhtään windows konetta vastaan joka olis pysyny toimintakunnossa päällä yli tuon 28pv joka on mun enkka! Ei edes tyhjällä xp asennuksella!! Windows kyllä ihan ite saastuttaa koneensa omalla paskallaan, ettei siinä enään käyttäjän kädellisyydellä tai kädettömyydellä ole mitään merkitystä..
Aamen! Halleluja!
Quote: Suurimmalla osalla käyttäjäkunnasta Windos on kumminkin se oikeampi vaihtoehto vielä..
Aamen. Turha yrittää tunkea Linukkaa kamuille, jotka ei tietokoneista ymmärrä yhtää mitää.
|
Moderator
7 tuotearviota
|
1. huhtikuuta 2005 @ 10:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. huhtikuuta 2005 @ 10:01
|
Mainos
|
|
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
1. huhtikuuta 2005 @ 10:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Minulla on ainakin ollut vaikka kuinka kauan toi XP ja ei oo kyllä mitään saastaa tullut.
AntiVir hoiti virukset(joita ei koskaan ollut) ja palomuurina oli SyGate Personal. Spyware poisto-ohjelmana oli Microsoftin oma Antispywaren Beta. Edes haittaohjelmia ei löytynyt, kun niin puhtaana oli. ADSL modeemissa oli myös NAT.
Eli ainakaan minulla ei Windows saastunut, vaikka sitä melkoista tehokäyttöä ajelin. P2P ohjelmilla ei kyllä saa vakoiluohjelmia koneelle, kun tietää mitä tekee.
|