|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Gentoo asennus kysymys...
|
|
Guruttaja
Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 10:11 |
Linkki tähän viestiin
|
* iso leveä hymy valtasi naamani *
Quote: Eli, sovitaan että on gurumpaa kirjoittaa komennot terminaaliin kuin tehdä niistä scripti.
Näinkin voidaan sopia - mikäli niin haluat. Lähinnä vittasin tähän
Quote: Eipä tarvitse kirjoittaa kun kerran että
sh asenna.sh
ja yritin selvittää, että mitäs iloa on ensin kirjoittaa skripti ja sitten ajaa se skripti, kun omasta mielestäni ne samat komennot joutuisi kuitenkin kirjoittamaan joko komentoriville tai tiedostoon. Kommenttisi
Quote: Mutta mehän juuri asennettiin se. Ei kai sitä nyt montaa kertaa asenneta? ;-)
tukee mainiosti omaa kantaani.
Quote: Eli joka haluaa Gentoon helposti/nopeasti ei ole Gentoon arvoinen?
Pyydän huomioimaan että sinä, arvon Lunix, sanoit tämän, en minä.
Quote: Joo kyllä, niinhän sen täytyy olla.
- skriptin kirjoittamisessa ei ole mieltä - vai mitä tarkoitit?
----------------------------------
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
200 Gb Seagate Barracuda SATA
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center
AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Sapphire Atlantis 9600 256 Mb
Windows XP, Ubuntu
XBOX 360
|
lunix
Senior Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 10:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Quote:Eli joka haluaa Gentoon helposti/nopeasti ei ole Gentoon arvoinen?
Pyydän huomioimaan että sinä, arvon Lunix, sanoit tämän, en minä.
Kysyin, en niin väittänyt, mutta en siihen vastausta saanut, vaikka vastaus on arvattavissa.
Quote: Quote:Joo kyllä, niinhän sen täytyy olla.
- skriptin kirjoittamisessa ei ole mieltä - vai mitä tarkoitit?
En, vaan "Ja samassa ajassa me muut olemme jo asentaneet Gentoon komentoriviltä."
Kokeile poistaa scriptit koneeltasi ja tee kaikki käsin kirjoittamalla terminaaliin, jos scripteissä ei kerran ole mitään mieltä. ;-)
|
Guruttaja
Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 11:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Kysyin, en niin väittänyt, mutta en siihen vastausta saanut, vaikka vastaus on arvattavissa.
Vastaan kysymyksellä... Ovatko vain automekaanikot autolla ajamisen arvoisia? Mutta muista, että sinä otit esille tämän "olla jonkun arvoinen" -kortin.
Quote: Kokeile poistaa scriptit koneeltasi ja tee kaikki käsin kirjoittamalla terminaaliin, jos scripteissä ei kerran ole mitään mieltä. ;-)
TÄH? Mistäs ton nyt repäsit? Eikös tässä ollut kyse siis skriptin kirjoittamisesta oman asennuksen helpottamiseksi ja komentoriviltä tapahtuvan asennuksen vertailemisesta? Mistä ihmeestä sait käsityksen, että valmiissa skripteissä ei olisi mielestäni mieltä?
Tuli aivan selkä kipeäksi kun putosin niin korkeilta kärryiltä...
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center
AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Windows XP, Ubuntu
XBOX 360
|
lunix
Senior Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 19:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Vastaan kysymyksellä... Ovatko vain automekaanikot autolla ajamisen arvoisia? Mutta muista, että sinä otit esille tämän "olla jonkun arvoinen" -kortin.
Miten autot liittyvät Gentoon asentamiseen?
Mutta ilmeisesti haluat että vastaan että vain automekaanikot ovat ovat autolla ajamisen arvoisia ja että Gentoon saa asentaa vain kirjottamalla käsin komennot terminaaliin. Hmm, vai pitäisikö välttää antamasta vastausta, ja esittää jokin näppärä kysymys jolla vältellä antamasta ketään loukkaavaa vastausta.
Itse asiassa mulle on ihan sama mitä automekaanikot tekee, mulle on ihan sama kuka asentaa Gentoon helposti (mielestäsi väärällä tavalla), Mulle ihan oikeasti riittää että joku kokeilee Linuxia. Osa niistä saattaa siirtyä pois M$:n leiristä, ehkä jopa käyttämään Linuxia. Mulle on aivan sama minkä jakelun ne valitsee, onneksi meillä on vaihtoehtoja, osa helpompia, osa vaikeampia ja osa parempia. Kaikille jotain.
No aivan sama, kysyin siis jotain mihin et ilmeisesti halua vastata.
Quote: TÄH? Mistäs ton nyt repäsit? Eikös tässä ollut kyse siis skriptin kirjoittamisesta oman asennuksen helpottamiseksi ja komentoriviltä tapahtuvan asennuksen vertailemisesta? Mistä ihmeestä sait käsityksen, että valmiissa skripteissä ei olisi mielestäni mieltä?
Ilmeisesti samasta paikasta josta sinä sen asenna.sh joka automaagisesti loihtii scriptin ;-)
Ajattelin että haluat olla oikea ûber-guru ja tehdä kaiken käsin :-)
Totaalinen kontrolli, Nirvana ;-)
|
Guruttaja
Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 19:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Miten autot liittyvät Gentoon asentamiseen?
Ehkä huomasit eräässä viestissäni taikasanan analogia, ehkä et. Jälkimmäinen on todennäköisesti se oikea vaihtoehto.
Quote: Hmm, vai pitäisikö välttää antamasta vastausta, ja esittää jokin näppärä kysymys jolla vältellä antamasta ketään loukkaavaa vastausta.
Esille ottamasi kysymys oli kaikessa koomisuudessaan niin naurettava, etten osannut ottaa sitä vakavasti. Tässä tein selvän virheen. Vastaus kysymykseesi on: EI. Mielestäni kaikki ovat Gentoon arvoisia. Se mikä harmittaa on se, ettei Gentoo ole heidän arvoisensa, kun ei vaivauduta opettelemaan.
Quote: lmeisesti samasta paikasta josta sinä sen asenna.sh joka automaagisesti loihtii scriptin ;-)
Eli sun viesteistä. Kerrataanpa hieman... Sanoit, että
Quote: Tietysti voit kirjoittaa sen scriptin itse, scriptin joka hakee tarvittavat paketit ja asentaa ne kun itse olet kahvilla.
Kommentista hämmentyneenä kysyin, kysyin
Quote: miksi kirjoittaa skripti, kun ne samat käskyt ajamalla komentokehotteessa saadaan järjestelmä asennettua?
johon vastasit
sh asenna.sh
ja tekee vähemmän mahdollisia typoja, olettaen että niitä ei ole siinä scriptissä.
Tässä vaiheessa minulle kävi epäselväksi se, että jos kerran kirjoittamalla sh asenna.sh saadaan homma hoidettua, niin mistäs se skripti tulee? No koska olen ollut vasta ½ softa-alan hommissa, en pidä itseäni vielä "guruna" ja oletin, että sulla on niin über-osaaminen skriptien tekemisestä, että sulle riittää kun yhden kerran kirjoittaa sh asenna.sh. Tämän toin julki kommentissa:
Quote: Itse olen sen verran nyypiö linuxin kanssa, että en osaa ajatalla sellaista sh asenna.sh komentoa, joka sen skriptin valmiiksi tekisi. Pahoittelen.
johon vastasit
Quote: Missä sanoin että sh asenna.sh loihtisi scriptin automaagisesti? Mikä yllä olevassa sai sut luulemaan moista, koska kyse oli nimenomaan siitä että käytät itse tekemääsi scriptiä.
ja minä jouduin lähtemään työterveyteen hakemaan särkylääkettä kärryiltä putoamisen aiheuttamaan kipeytyneeseen selkääni.
Koetetaanpas katsoa asiaa toistemme kannalta. Ilmeisesti perustelet skriptin käyttöä sillä, että se on nopeampi suorittaa, kun skriptin luonnin jälkeen tarvitsee antaa vain yksi komento. Tätäkö tarkotit?
Oma kantani on olla luomatta sitä skriptiä. Perusteena se, että samat käskyt kirjoittamalla komentoriville, ollaan jo valmiita, eikä tarvitse enää ajella mitään ja säästetään oleellisesti aikaa.
Jos tulkintani on oikea, tarkastelemme koko asiaa ihan eri kohdasta, kuitenkin siten, että lopputulos on täsmälleen sama. Koko keskustelu (vaikka hauska ja mielenkiintoinen onkin ollut) on itsessään turha.
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center
AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Windows XP, Ubuntu
XBOX 360
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. toukokuuta 2005 @ 19:25
|
tubbana
Suspended due to non-functional email address
|
27. toukokuuta 2005 @ 20:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Eikai oo alkanu lipsuun vähän offtopicin puolelle toi teidän kinastelu? :D
If Microsoft releases something that doesnt suck, it will be Microsoft Vacuum Cleaner.
|
Kullerwo
Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 20:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Olikos se aihe "Gentoo masennus" vai mikä? ;-)
|
Guruttaja
Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 20:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Eikai oo alkanu lipsuun vähän offtopicin puolelle toi teidän kinastelu? :D
Ei suinkaan, Gentoon asentamisestahan tässä on kyse, skriptillä vai ilman skriptiä. Lisäksi vastustan termiä kinastelu, menossa oleva keskustelu on hädin tuskin edennut debatin puolelle.
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center
AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Windows XP, Ubuntu
XBOX 360
|
lunix
Senior Member
|
27. toukokuuta 2005 @ 20:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Vastaus kysymykseesi on: EI. Mielestäni kaikki ovat Gentoon arvoisia. Se mikä harmittaa on se, ettei Gentoo ole heidän arvoisensa, kun ei vaivauduta opettelemaan.
No niin, kiitos. Valitettavasti me emme voi tuohon jälkimmäiseen vaikuttaa kovinkaan paljoa.
sh asenna.sh
ja tekee vähemmän mahdollisia typoja, olettaen että niitä ei ole siinä scriptissä.
Olisi pitänyt ilmeisesti tarkentaa, mutta ajattelin että tuo "niitä ei ole siinä" riittää. Olin väärässä.
Quote: Ilmeisesti perustelet skriptin käyttöä sillä, että se on nopeampi suorittaa, kun skriptin luonnin jälkeen tarvitsee antaa vain yksi komento. Tätäkö tarkotit?
Katso ylempi vastaus.
Quote: Oma kantani on olla luomatta sitä skriptiä. Perusteena se, että samat käskyt kirjoittamalla komentoriville, ollaan jo valmiita, eikä tarvitse enää ajella mitään ja säästetään oleellisesti aikaa.
Ymmärrän kyllä pointtisi.
Ja kaveri joka asensi Vidalinuxin, on siinä vaiheessa jo "ei_ehkä_niin_oikeassa" Gentoossaan, ja ollut jo ehkä pari iltaa. Eli kuka loppujen lopuksi voitti. Ei kukaan mutta kaikilla oli toivottavasti hauskaa. ;-) Mulla ainakin.
Quote: Jos tulkintani on oikea, tarkastelemme koko asiaa ihan eri kohdasta, kuitenkin siten, että lopputulos on täsmälleen sama. Koko keskustelu (vaikka hauska ja mielenkiintoinen onkin ollut) on itsessään turha.
Miksi luulet että -> ;-) <- ja vastaavat ovat olleet suurimmassa osassa viestejäni.
Siis on hyväksi Linux/GNU yhteisölle että on olemassa helposti asennettavia Linuxeja. Gentoo ei ole helppo, mutta jos siitä saa tehtyä helpon graafisella asennuksella ja valmiilla paketeilla niin miksi ei. Gentoon ideologia siinä ehkä kärsii, mutta mitä sitten. Me tiedämme että sinä et tule asentamaan sitä. Mä varsin todennäköisesti asentaisin sen jollekkin ylimääräiselle kiintolevylle/osiolle, ihan vain nähdäkseni miltä se asennus tuntuu, voisiko sitä ehkä mahdollisesti suositella jollekkin.
Quote: Tubbana
Eikai oo alkanu lipsuun vähän offtopicin puolelle toi teidän kinastelu? :D
Kyllä me vielä mielestäni Gentoon asennuksesta .... jooo okei.
No lopetan tän tähän.
Quote: Kullerwo
Olikos se aihe "Gentoo masennus" vai mikä? ;-)
;-)
|
Senior Member
|
1. kesäkuuta 2005 @ 05:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Piti ihan testata tuota GIS:ä, kun sellainenkin kerran on olemassa. Ainakin käsin Gentoon asennus käy jonkin verran nopeammin kuin tuolla. Laitoin nimittäin perjantaina asentumaan yhteen P550 koneeseen kokeilumielessä tuon, ja just äsken alko vasta xorgin kääntäminen.
Samaan koneeseen vääntää käsin gentoon gnomen kanssa noin kolmessa vuorokaudessa..
Helposti tosin tuo on menny tähän asti, ei ole tarvinnu kuin aluksi valita mitä laitetaan. Tosin vasta noin puolivälissähän toi on.. Saas nähdä.. En tosin taida jaksaa odottaa enään toista neljää vuorokautta..
|
Mainos
|
|
|
pihlis75
Suspended due to non-functional email address
|
1. kesäkuuta 2005 @ 13:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Vähän huumoria väliin, ettei mee tappeluksi.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. kesäkuuta 2005 @ 13:08
|
|