Miksi kaiken pitää maksaa?
|
|
Timo
Senior Member
|
7. kesäkuuta 2002 @ 12:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Plink, joku on nahnyt vaivaa, kayttanyt rahaa ja aikaa tehdakseen musiikkia, elokuvia, ohjelmia, jne.
Jos itse teet em. asioita ja annat tyosi ilmaiseksi muiden kayttoon, niin silloinhan ei ole mitaan ihmettelemista. Mutta jos itse laskutat muilta kaikesta tekemastasi tyosta, niin eikos kyseessa ole kaksinaismoralismia?
-timo
|
Plink
Inactive
|
9. kesäkuuta 2002 @ 12:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Joo ilmaista työtä ei tee kukaan...
Mutta ajatteleppa että muut ostaa minä en säästän ja olen tyytyväinen. Niin ja kun tämä vielä sattuu olemaan laillista toimintaa.
|
Timo
Senior Member
|
10. kesäkuuta 2002 @ 11:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Plink, tuolta webbisaitilta, minkä URLin kopioit:
Ääni- ja kuvatallenteita saa kopioida laillisesti omaan käyttöön. On siis esimerkiksi sallittua tehdä itselleen tai perheenjäsenelleen kopio omistamastaan cd-levystä.
Eli, kun kopioit netistä, omistatko ne CD-levyt / DVD:t mitkä kopioit?
Suomihan on siitä omituinen maa, että voi mennä kirjastoon ja lainata tallenteen, kopioida sen ja se on laillista. Mutta siinä on se ero, että kirjastot maksavat teosto/levitys/yms. maksut siitä tallenteesta. Tämä ei kuitenkaan tee netistä kopiointia lailliseksi, ne piraattisaitit tuskin huolehtivat levitysmaksuista. :)
Jos haluaa kulkea rikollista polkua, se on kunkin oma asia... mutta nuo perustelut sille ovat lähinnä naurettavia.
-timo
|
humis
Suspended due to non-functional email address
|
10. kesäkuuta 2002 @ 16:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä minä haen lähes kaiken musiikin intternetistä, mutta olen kyllä vastapainoksi hommannut suosikkiartistien cd-levyjä ihan laillisesti.
|
Plink
Inactive
|
11. kesäkuuta 2002 @ 17:17 |
Linkki tähän viestiin
|
ei se ole laitonta. jos joku löytää jostain ne tarkat säännöt niin ois kiva jos laittais osoitteen.
|
myg_one
Newbie
|
28. heinäkuuta 2002 @ 01:06 |
Linkki tähän viestiin
|
|
victrox
Junior Member
|
28. heinäkuuta 2002 @ 11:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä mäkin aika ajoin imuroin netistä vaikka mitä musiikkia, tavaraa joka on laitonta ja tavaraa joka on laillista.
Usein imuttamani biisit on sellaisia että haluan kuulla joltain artistilta enemmän musiikkia uudelta levyltä kuin vaan se yksi hittibiisi joka radiossa pyörii, ennenkuin menen ostamaan koko levyn. Jos levyllä on useampia hyviä biisejä niin voin hyvillä mielin mennä kauppaan ostamaan kyseisen levyn ja tehdä laittomana imuttamista biiseistä laillisia. Jos levyltä ei löydy mielestäni tarpeeksi kuuntelemisen arvoisia biisejä niin yleensä jää ostamatta kyseinen levy ja biisit jää laittomiksi.
Jos uudetkin levyt maksaisi hieman vähemmän mitä nykyään niin saattais helpommin tulla ostettua hieman huonompiakin levykokonaisuuksia.
Huvittavaahan musiikkibisneksessä nykyään on se että levyjen hinta on pysynyt jo ajat jotakuinkin samalla tasolla. Kun cd-levyt tuli niiden korkeamman hinnan sanottiin johtuvan valmistuskustannuksista. Nykyään valmistuskustannukset ovat murto-osa siitä mitä ne olivat silloin alkuaikoina, mutta levyjen hinta ei ole ainakaan halventunut.
Eli olis ihan hauska tietää että miksi se syy on nykyään muuttunut? Vai onko se vaan että nykyään levy-yhtiölle jää vaan entistäkin suurempi osa siitä välistä, vai meneekö sekin jopa suoraan artisteille, vai mihinkä se sitten oikein katoaa?
|
AfterDawn Addict
20 tuotearviota
|
4. elokuuta 2002 @ 14:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Onhan se tavallaan väärin että imutellaan toisen tekemiä töitä netistä. Tarkoitan siis pelejä. Se on aivan sama kuin menisit vaikka parturiin ja jättäisit maksamatta. Mutta toisaalta piratismilla on hyväkin puolensa.
Se halventaa hintoja koska se on laillisen myynnin kilpailija. Jos ei olisi piratismia, olisi kauppiailla mahdollisuus nostaa hinnat pilviin. Vaikka kartelli onkin kielletty, saattaisivat silti kauppiaat pitää samantasoisia hintoja ja kukas niistä korkeista hinnoista eniten kärsisikään?
|
Mainos
|
|
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
5. elokuuta 2002 @ 21:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos tekijänoikeussäädökset kiinnostavat, netistä löytyy myös täsmällistä tietoa sisältävät sivut:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/lait/index.html
Karkeasti lyhentäen, Suomessa softaa ei saa lainkaan kopioida, musiikkia (myös esim. kaverilta lainattua) saa omaan käyttöön.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. elokuuta 2002 @ 21:14
|