User Käyttäjä Salasana  

lauantai 15.11.2025 / 12:12
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > vista vai xp
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
vista vai Xp
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Senior Member
_
11. tammikuuta 2007 @ 04:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minä olen kuullut että on tekeillä jokin järjestelmä jolla saisi vistan pelit toimimaan myös windows xpllä joten saa nähdä hankinko koskaan vistaa edes pelikäyttöä varten kun jo nyt useimmat pelit toimivat myös linuxilla.

windows xphen on kehitteillä myös (epävirallinen?) DirectX10 tuki joten uskon että ei oikesti tule tarvetta hankkia vistaa.

tuosta linuxista vielä sen verran että kyllähän siinä kestää jos haluaa siitä täysin omanlaisensa rakennella mutta edelleenkin olen sitä mieltä että kyllä se kannattaa (tosin kannattaahan se distroa valitessa tutkia mikä vastaa parhaiten omia tarpeita.)
käytönvaikeudesta ainakin eräs tietokonetta todella vähän käyttävä ystäväni on pärjännyt ubuntun kanssa aivan loistavasti joten tuskin se linuxin vaikeus johtuu muusta kuin siitä että tähänmennessä suurin osa ihmisistä on käyttänyt lähinnä windowssia.
tästä en kyllä rupea enää väittelemään/haastamaan riitaa.

sitten vielä kysymys tuosta vistasta että onko siinä mahdollisuus käyttää oma teema? (windows xpssähän piti hirveet ohjelma patchit laittaa jotta sai omia teemoja käyttöön)

teijoster onko miten tuon opensusen kanssa sujunut kun itse en siitä oikeastaan pahemmin tykännyt kun oli niin "vaikea" säätää ja muistutti liikaa windowssia :D

itselläni on tällä hetkellä 3 tietokonetta käytössä (käyttöjärjestelmät: win XP, Ubuntu sekä Xubuntu)

Nämä käyttöjärjestelmät olen kokeillut(sekä osittain käyttänyt/käytän edelleen): win 1.0, 3.1, 3.11, 95beta, 95a, 95c, NT, 98, 98se, me, 2000, 2000server, 2003server, XP, Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Suse, Mandrake, Mandriva, Fedora Core (3 ja 4), Xandros ja Debian (ja jokin linux oli xboxillekkin)

windows xpeen palomuurin suoja on kyllä täysin olematon. (tosiasia)

kiiveri eihän sitä linuxia tarvitse päivässä säätää (ei kyl kuka tahaansa osaisikaan suoraan semmosta tehdäkkään ainakaan ilman ohjeita.)
AfterDawn Addict
_
11. tammikuuta 2007 @ 05:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse en ole tutustunut sen tarkemmin että saako noita teemoja vaihdettua kuinka helposti.

Itse pidän tästä aero tyylistä. Aeroa voi kuitenkin itseään hiukan muokata (väri läpinäkyvyys ym).

N900/Xbox360/PS3/Wii/Desktop pc/kannettavax3
Senior Member
_
11. tammikuuta 2007 @ 05:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Kuitenkin, kyllä linux on varmasti hyvä käyttis ja ehkä jopa parempi kuin windows, mutta sitä vaan pitää ensin olla erittäin paljon ylimääräistä aikaa että voisi edes harkita linuxia. Eli linux on normaalia fiksummalle tietokoneen käyttäjälle jolla on paljon ylimääräistä aikaa....

Erittäin hyvin sanottu. Minunkin olen testannut ja sen tien se lähti. Vuosia kun on WIndowsin (Win3.1 - XP) kanssa taistellut(!), viitsi enää vähää vapaa-aikaansa tuhlata uuden käyttöjärjestelmän opetteluun... varsinkaan kun XP toimii jo riittävän hyvin peruskäyttäjän tarpeisiin.

Lainaus:

Erittäin paljon totta. Siksi sitä ei kannata käyttääkään. Onneksi tarjolla on monia toimivia ohjelmia sen tilalle.

Uusien Wintoosien teemoista en pahemmiten välitä, eritoten XP:n oma tyyli tuo väkisinkin vatsan sisällön ylös.... liekkö vista sen parempi. Jokatapauksessa aina asennuksen jälkeen palaan tuohon perinteiseen Classic-vaihtoehtoon.
AfterDawn Addict

9 tuotearviota
_
11. tammikuuta 2007 @ 05:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
mulla oli windows vista ultimate final eli build 6000, tossa allekirjoituksessa olevassa koneessa ja hyvin toimi.

Intel Core i7 950 DO 3,06GHz @ 4.00 GHZ 24/7+ Noctua NH-D14 / Asus Sabertooth x58 / a-Data 3x2GB, DDR3 1600MHz CL9 / Asus GTX 780 DCII OC 3GB / Corsair AX860i / Fractal Design Define R4 / Asus Xonar DGX / 5500 GB kovalevy tilaa / Logitech G400s / Logitech G110 / Beng G2412HD 23.56" + Samsung Syncmaster S22B300 21.5 / Logitech Z-2300 / Windows 7 professional 64bit + Intel X25-M G2 80 GB
Member

1 tuotearvio
_
11. tammikuuta 2007 @ 06:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
sitten vielä kysymys tuosta vistasta että onko siinä mahdollisuus käyttää oma teema? (windows xpssähän piti hirveet ohjelma patchit laittaa jotta sai omia teemoja käyttöön)
No huhhuh... alle kymmenellä klikkauksella siitä selviää.

Reality is only an illusion, caused by the lack of psilocybine.
Member

5 tuotearviota
_
11. tammikuuta 2007 @ 06:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No jos on ostamassa, niin TIETYSTI Vista!

Pöytäkone (HP Pavilion t.860.fi):
(LG 19" TFT) - (P4 3.4GHz) - (MSI 7600GT) - (4 x 1024 Mb DDR 400) - (500Gb + 250Gb + 250Gb) - (LightScribe DL DVD Writer) - (Windows XP Home Edition,Fin + Windows Vista Ultimate, Fin)

Läppäri (Acer Aspire 9301 WSMi):
(17"Laajakuva) - (2.00GHz) - (1024Mb DDR2) - (120Gb) - (1.3MP integroitu webkamera) - (Windows XP Media Center,Fin)

8/1 Mbit
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
11. tammikuuta 2007 @ 07:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Tosiasia tai ei niin se on siltikin täysin riittävä lähes kaikille muille paitsi foliohatuille.
Itselläni ja lähes kaikilla tutuilla vain pelkkä winkun oma muuri käytössä ja koskaan ei ole ollut ongelmia. Ennen XP:n SP2 siirtymistä palomuuria en omistanut ollenkaan :)
AfterDawn Addict
_
11. tammikuuta 2007 @ 07:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Tosiasia tai ei niin se on siltikin täysin riittävä lähes kaikille muille paitsi foliohatuille.
Itselläni ja lähes kaikilla tutuilla vain pelkkä winkun oma muuri käytössä ja koskaan ei ole ollut ongelmia. Ennen XP:n SP2 siirtymistä palomuuria en omistanut ollenkaan :)
Aika rohkea olet.=)

Joskus testailin olla pelkän winkkarin palomuurin takana, ja sen sen jälkeen asentelin norton internet secuityn 2005 palomuureineen. Se blokkaili yhteyksiä lähes parituntia asennuksen jälkeen...

Kyllä se pelkkä wintoosan palomuuri riittää silloin kun välissä on rauta palomuuri.=)

N900/Xbox360/PS3/Wii/Desktop pc/kannettavax3

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. tammikuuta 2007 @ 07:39

Senior Member

4 tuotearviota
_
11. tammikuuta 2007 @ 07:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kyllä se vista kannattaa hommata mieluummin jos rahaa löytyy :P
Jusef
Member
_
11. tammikuuta 2007 @ 08:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Heh täällähän on väittelyt pystyssä :D

Noh varmaan uuteen koneeseen visva kannattaa laittaa, itse en kyllä siihen tule koskaan koskemaan XP:stä ajattelin siirytä 2K:seen winkkuun ja lopulta gentoo linuxiin kunhan tarvittavat ohjelmat vaan saisi toimimaan natiivisti tai edes tyydyttävästi ilman sairasta teho hukkaa.

The way to make a million dollars is to start a religion." L. R Hubbard
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
11. tammikuuta 2007 @ 10:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Aika rohkea olet.=)

Joskus testailin olla pelkän winkkarin palomuurin takana, ja sen sen jälkeen asentelin norton internet secuityn 2005 palomuureineen. Se blokkaili yhteyksiä lähes parituntia asennuksen jälkeen...

Kyllä se pelkkä wintoosan palomuuri riittää silloin kun välissä on rauta palomuuri.=)

Blokkaili tai ei. Vuosia noin on pärjätty. Minä ja lähes kaikki tuttuni.
Jos vähänkin käyttää tietokonetta järki päässä eikä avaa jokaikistä epäilyttävää sähköpostia niin huoletta saa päästellä menemään...

Foliota ei ole kaapissa enkä sitä aio ostaakkaan :)
Member
_
12. tammikuuta 2007 @ 03:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ma laittasin 2003n, on huomattavasti kevyempi.
AfterDawn Addict

9 tuotearviota
_
12. tammikuuta 2007 @ 08:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jflurrie:
Ma laittasin 2003n, on huomattavasti kevyempi.
Mikä toi 2003 on?

Intel Core i7 950 DO 3,06GHz @ 4.00 GHZ 24/7+ Noctua NH-D14 / Asus Sabertooth x58 / a-Data 3x2GB, DDR3 1600MHz CL9 / Asus GTX 780 DCII OC 3GB / Corsair AX860i / Fractal Design Define R4 / Asus Xonar DGX / 5500 GB kovalevy tilaa / Logitech G400s / Logitech G110 / Beng G2412HD 23.56" + Samsung Syncmaster S22B300 21.5 / Logitech Z-2300 / Windows 7 professional 64bit + Intel X25-M G2 80 GB
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
12. tammikuuta 2007 @ 09:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Mikä toi 2003 on?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2003
Eiköhän nuo serveri käyttikset kannata unohtaa jo alkuunsa...
Member
_
12. tammikuuta 2007 @ 16:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Mikä toi 2003 on?

Lainaus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2003
Eiköhän nuo serveri käyttikset kannata unohtaa jo alkuunsa...
Miksi niin? Mulla on tahan mennessa tullut vastaan tasan tarkkaan yks ohjelma mika ei toiminut XP:ssa, ja se oli Logitechin nappiksen ajurit, siis nyt ei toimi ne pikanappaimet siella ylarivissa.

2003 on miljoona kertaa vakaampi ku XP ja se on jo yksistaan ratkaiseva tekija.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. tammikuuta 2007 @ 16:45

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
13. tammikuuta 2007 @ 09:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Miksi niin? Mulla on tahan mennessa tullut vastaan tasan tarkkaan yks ohjelma mika ei toiminut XP:ssa, ja se oli Logitechin nappiksen ajurit, siis nyt ei toimi ne pikanappaimet siella ylarivissa.

Ensinnäkin 2003 maksaa tolkuttoman paljon. Serveri käyttöön tarkoitettu käyttis on mieletön yli lyönti tavalliselle käyttäjälle.
2003 winkkarissa ei ole mitään parempaa kuin xp käyttiksessä.
Ja liioittelut voi lopettaa alkuunsa. Xp ei ole kaatunut minun käytössä moneen vuoteen ja saatan pitää konetta päällä yhteen soittoon kolme viikkoakin putkeen...
Että ei se 2003 ole yhtään vakaampi käyttis...
Member
_
14. tammikuuta 2007 @ 04:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Lainaus:
Ensinnäkin 2003 maksaa tolkuttoman paljon. Serveri käyttöön tarkoitettu käyttis on mieletön yli lyönti tavalliselle käyttäjälle.
2003 winkkarissa ei ole mitään parempaa kuin xp käyttiksessä.
Ja liioittelut voi lopettaa alkuunsa. Xp ei ole kaatunut minun käytössä moneen vuoteen ja saatan pitää konetta päällä yhteen soittoon kolme viikkoakin putkeen...
Kylla se ainakin mun kaytossa on ollut vakaampi. XP oli kaytossa vissiin viis vuotta, en nyt ihan tarkkaan muista, 2003 on ollut muistaakseni vuoden.

Koska 2003 on tarkoitettu serveriksi, se on tarkoitettu vakaaksi. En tieda sitten vaikka muilla ei olisi niin, mutta minulla ainakin 2003 pysyy pystyssa parhaillaan kuukauden boottaamatta, siina missa XP pitaa vahintaan pari kertaa viikossa kaynnistaa uusiks syysta tai toisesta syysta. Nain siis minulla.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. tammikuuta 2007 @ 04:56

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
14. tammikuuta 2007 @ 06:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Kylla se ainakin mun kaytossa on ollut vakaampi. XP oli kaytossa vissiin viis vuotta, en nyt ihan tarkkaan muista, 2003 on ollut muistaakseni vuoden.

Koska 2003 on tarkoitettu serveriksi, se on tarkoitettu vakaaksi. En tieda sitten vaikka muilla ei olisi niin, mutta minulla ainakin 2003 pysyy pystyssa parhaillaan kuukauden boottaamatta, siina missa XP pitaa vahintaan pari kertaa viikossa kaynnistaa uusiks syysta tai toisesta syysta. Nain siis minulla.

Omasta kädettömyydestä on ihan turha syyttää xp:tä. Kaverilla XP on ollut yhteen soittoon päällä ainakin se 1,5 kuukautta.
Ja se että 2003 on tarkoitettu serveriksi tarkoittaa sitä että sitä ei ole tehty tavalliselle käyttäjälle. Se nimittäin tekee siitä raskaamman, tuo paljon ylimääräistä roinaa ja nostaa hinnan pilviin...
leksi
Suspended due to non-functional email address
_
14. tammikuuta 2007 @ 07:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Xp ei ole kaatunut minun käytössä moneen vuoteen ja saatan pitää konetta päällä yhteen soittoon kolme viikkoakin putkeen...

Voisin yhtyä tuohon kommentttiin. Nytkin on ollut kone 2kk putkeen päällä ilman buuttiakaan ja ei mtn ongelmia. Kyllähän tuon saa sekaisin jos vaan haluaa mutta kun ei mitään ihmeellisyyksiä tee niin hyvin toimii. Ja sitten tuohon vistan vielä. Itse en ainakaan usko että sitä vielä tämänvuoden puolella vaihdan. Syy tähän että ne saa ne isoimmat bugit siitä pois ja yhteeensopivuskin on sitten hiukka parempi.

Intel Pentium4 3.06ghz
Zalman 9500led
Sapphire x1950pro 512mb
1024mb
Fortron 350W
2x Seagate Barracuda 160gb SATA
Logitech g15
Microsoft-Razer Habu

Nokia n93
Member
_
14. tammikuuta 2007 @ 18:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Lainaus:
Omasta kädettömyydestä on ihan turha syyttää xp:tä. Kaverilla XP on ollut yhteen soittoon päällä ainakin se 1,5 kuukautta.
Ja se että 2003 on tarkoitettu serveriksi tarkoittaa sitä että sitä ei ole tehty tavalliselle käyttäjälle. Se nimittäin tekee siitä raskaamman, tuo paljon ylimääräistä roinaa ja nostaa hinnan pilviin...
Niin pitkalle ku mina oon tajunnut tuota 2003, niin siita nimenomaan on kytkettyna kaikki turha oletuksena pois paalta, jolloin se on kevyempi. Onhan siina paljon serveriominaisuuksia, mutta ei kai niita pakko ole kayttaa.

Ja mulla on seka 2003 etta XP olleet identtisesa kaytossa, mutta XP oli liian raskas, kun koneena on Athlon XP 2600+ ja 1GT DDR-400Mhz muistia.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. tammikuuta 2007 @ 18:29

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
14. tammikuuta 2007 @ 19:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Niin pitkalle ku mina oon tajunnut tuota 2003, niin siita nimenomaan on kytkettyna kaikki turha oletuksena pois paalta, jolloin se on kevyempi. Onhan siina paljon serveriominaisuuksia, mutta ei kai niita pakko ole kayttaa.

Ja mulla on seka 2003 etta XP olleet identtisesa kaytossa, mutta XP oli liian raskas, kun koneena on Athlon XP 2600+ ja 1GT DDR-400Mhz muistia.

Tuollaiselle koneelle Xp ei ole taatusti liian raskas. Itselläni oli kannettavasssa 2600+ xp mobility ja 512Mb keskusmuistia ja oli erittäin hyvin toimiva kokoonpano. Eikä totuus siltikään muutu. Serveri käyttis ei ole tarkoitettu tavalliselle tallaajalle.
Eiköhän palata sinne vista vs. xp taisteluun :)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. tammikuuta 2007 @ 19:25

Member
_
14. tammikuuta 2007 @ 20:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Lainaus:
Tuollaiselle koneelle Xp ei ole taatusti liian raskas. Itselläni oli kannettavasssa 2600+ xp mobility ja 512Mb keskusmuistia ja oli erittäin hyvin toimiva kokoonpano. Eikä totuus siltikään muutu. Serveri käyttis ei ole tarkoitettu tavalliselle tallaajalle.
Eiköhän palata sinne vista vs. xp taisteluun :)
En ma sita lahde arvioimaan kelle se on tarkoitettu, mutta itse suosittelen 2003, vaihdan sitten kun sen seuraaja ilmestyy. Jos joku kayttaa XP tai 3.11 niin kayttakoon.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. tammikuuta 2007 @ 20:24

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
14. tammikuuta 2007 @ 20:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
En ma sita lahde arvioimaan kelle se on tarkoitettu, mutta itse suosittelen 2003, vaihdan sitten kun sen seuraaja ilmestyy. Jos joku kayttaa XP tai 3.11 niin kayttakoon.

Ei sitä tarvitse arvioidakaan. Johan sen jo microsoftikin kertoo.
http://www.microsoft.com/finland/product...ew/default.mspx
Senior Member
_
17. tammikuuta 2007 @ 09:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla on ubuntu pyörittämässä serveriohjelmistoja koneessa jossa on 256mt 333mhz DDR-SD RAM Athlon XP 2400+, 300GT Western kovo ja käytän siinä tarpeen mukaan myös wineä sekä cedegaa... ihmettelen miksi ihmiset valitsevat serverikoneeseen windowssin kun kuitenkaan se ei pyöri yhtä vakaasti ja vaivattomasti.

ja tuosta teemasta puheenollen TheArnold se kymmenen klikkausta on paljon kun miettii että miksi siinä ei ole tätä mahdollisuutta valmiina kun siitä oikein maksaakkin pitäisi.

ja tosiaan ne serverikäyttikset saa pelikoneesta työntää mäkeen ku toimii jopa huonommin kuin normaalisti
ja microsoftin kertomisista suurin osa on täyttä paskaa kun tietoturvakin on kuulema huippuluokkaa... no shit nolife.

ja mikä vitsi tuo pidän konetta kolme viikkoakin putkeen päällä... mulla on ollu linuxserveri päällä tässä vähänpäälle 5kk :)

ubuntu pyörii sitten tuossa koneessa paremmin kuin windows xp tehoasetuksilla koneessa jossa on A64 3500+ ja 2gt 400MHz DDR-SD RAMia että siitä vaa repimään vertailuja pilkunviilaajatkin.
Mainos
_
__

_
Member

1 tuotearvio
_
17. tammikuuta 2007 @ 12:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Argh kolmis anna jo olla, ketään ei kiinnosta sun linux-propagandasi. topicin nimi on "vista vai xp" ja linux keskustelu on jossain ihan muualla. Itselläni ei ole xp kertaakaan kaatunut ja hyvin harvoin edes hidastellut. Ja jos windowsissa teeman vaihtaminen on liian vaivalloista niin voi alkaa miettimään mitä kaikkea loudut tekemään saadaksesi esim. pelit toimimaan siinä kaikkivoivassa ubuntussasi.

Reality is only an illusion, caused by the lack of psilocybine.

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > vista vai xp

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy