Testissä Nokian vaikuttava kosketusnäytöllinen 5800 XpressMusic
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 23 marraskuuta, 2008
5800 XpressMusicia voidaan pitää Nokian ensimmäisenä mallina kosketusnäyttömarkkinoilla. Nokialla on ollut aiemminkin kosketusnäyttöpuhelimia (6708, 7700, 7710), mutta ne eivät olleet massamarkkinoille tarkoitettuja tuotteita. 5800 XpressMusic on myös ensimmäinen S60-alustan kosketusnäyttöpuhelin. Nokian aiemmista kosketusnäyttöpuhelimista 6708 perustui UIQ-alustalle ja 7700 sekä 7710 Series ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
Mikael
Anonyymi käyttäjä
|
24. marraskuuta 2008 @ 00:14 |
Linkki tähän viestiin
|
@Markus Lehtniitty:
Olet täysin oikeassa. Jotkut toiminnot voivat olla vähän turhan vaikeita yrittää itse keksiä. En itsekään olisi tiennyt tuosta ohjelmien sulkuhommasta, ellen olisi katsonut männä viikolla jotain videota. Nokiahan on tunnettu suhteellisen monimutkaisesta UI:sta. Mutta kuulemani perusteella parempaan suuntaan mennään. :) Taidan kuitenkin uskaltaa hankkia tämän itselleni.
|
Dr.Blind
Anonyymi käyttäjä
|
24. marraskuuta 2008 @ 00:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitä tarkoittaa, että qwerty vaatii kahta kättä? Ainakaan iPhonea ei miesmahdu kannattelemaan kämmenillä siten, että molemmin käsin voisi naputella, E90 asia toisin. Miten tässä
|
Mikael
Anonyymi käyttäjä
|
24. marraskuuta 2008 @ 09:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Dr.Blind: "Mitä tarkoittaa, että qwerty vaatii kahta kättä?"
Luulisin, että sillä tarkoitetaan sitä, että näppäimistö on sen verran pitkä, että yhdellä kädellä ei yletä joka kirjainta painamaan. Ja tämä tietysti siksi, kun näyttö on niin pitkä. Ja kyseessä siis tuo full-qwerty, joka toimii vain landscapessa.
Mini-qwertyhän toimii molempiin suuntiin, mutta siitä tuskin on kyse, koska se on tarkoitettu käytettäväksi styluksella/plektralla, joten siinä tarvitsee välttämättä kahta kättä (paitsi, jos puhelin pöydällä) tai ainakaan itse en osaa taiteilla niin, että plektrailen ja pidän puhelinta samalla kädellä. :D
|
Jari Kröger
Anonyymi käyttäjä
|
24. marraskuuta 2008 @ 13:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Isekin odottelin tuota tulevaksi, mutta kyllästyin odottelemaan ja ostin e71:sen, tyytyväinen olen ollut, mutta ehkä olisi kannattanut odotella sillä vaikuttaa todella hyvältä tuo 5800..
Jäin ihmettelemään, että millaisella laskukaavalla saatte iPhonen ja tuon hintaeroksi 100?.. Itse en pääse sellaiseen lopputulokseen mitenkään..
|
Mikael
Anonyymi käyttäjä
|
24. marraskuuta 2008 @ 15:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Jari Kröger: Laskeskelin tuossa ja iPhonen (8 Gb) saa edullsimmillaan Soneralta n. 437 ?. Se on siis se hinta, millä sitä täältä saa, kun taas 5800:n hinta varmaankin asettuu aivan alkuhuuman jälkeen tuonne n. 330-350 ? (varsinkin nettikaupoissa). Eli kyllä siitä aika tarkkaan se 100 euroa tulee. Aivan aluksihan hinta ei ole kuin n. 20 euroa halvempi. Toisin kuin 5800lle, iPhoneen ei ole odotettavissa aivan lähiaikoina merkittäviä hinnanalennuksia (ainakaan Soneralta).
|
jo-uni
Anonyymi käyttäjä
|
25. marraskuuta 2008 @ 12:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Ihan mielenkiintoinen laite - ties vaikka tulisi hankittua. Olen aikaisemmin käyttänyt iPhonea, sekä erästä Nokian ptototyyppiä, jossa on tuntopalaute kosketusnäytössä. Se näytön tuntopalaute tekee melko ison eron käytettävyyteen, kun käytetään touchscreen-nappeja. Vaikka iPhonessa onkin toki nätimmät kuvakkeet, niin pidän silti tuota 5800:sta kiinnostavampana vaihtoehtona.
Itseasiassa ensimmäinen Nokialainen lähes vuosikymmeneen, jota harkitsen ostaa. Tämä on sellainen puhelin, jollaista olen odottanut jo useamman vuoden, ja ihmetellyt miksi sellaista ei kukaan tee.
|
Jussi_
Anonyymi käyttäjä
|
25. marraskuuta 2008 @ 21:18 |
Linkki tähän viestiin
|
tylsä @ 23.11.2008 18:15
"Nyt kun iPhone on saatu kokonaan erotettua iTunesista on se vihdoin täydellinen paketti."
Tylsä: kertoisitko, miten iPhone on saatu erotettua iTunesista. Tähän en ainakaan itse ole kuullut mitään muutosta tulleen..
Itse arvostelu oli jälleen suht pintapuolinen, jossa lähinnä käytiin ominaisuuslistaa läpi. Keskeinen sanoma tuntui olevan osoittaa mitä kaikkea tällä tekeekään ja iPhonella ei. Vastaavasti kun joku asia olikin toisinpäin (kuten selain), kummasti vertailu unohtuu. Noh, kai tämä niille ihan mukavasti lisää infoa ja kuvia tuo, jotka laitteesta kiinnostuneita ovat.
Mitä itse puhelimeen tulee, niin on perustavaa laatua oleva moka lähteä kehittämään kosketusnäyttöistä käyttöliittymää vanhan päälle ja suurentaa osa ikoneista ja loput tökitään tikulla. Käytettävyys lähtee siitä, että sormella pärjää aina. Myös tuo "kohdista ja valitse" periaate on enemmän kuin hölmö. Noh, kaiken kaikkiaan kosketusnäyttö parantaa nokian perinteistä käytettävyyttä melkoisesti ja hinta/laatu onkin tolkuttomasti parempi kuin jossain n96 tms. 350e hintaisena varmaan ihan ok, mutta rinnalla omasta mielestä 70e kalliimpi iPhone on edelleen halpa.
|
huge
Anonyymi käyttäjä
|
27. marraskuuta 2008 @ 09:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Myyntisofta tukee geotaggausta.
|
johku
Anonyymi käyttäjä
|
27. marraskuuta 2008 @ 23:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Tohon hinta vertailuun vedoten niin iPhoneen tulee soneran 24kk liittymä joten se hinta ero kasvaa ... sitten nämä ihme paketit Small, Medium, Large.hinnat 32?-90?/kk riippuen onko small, medium vai large paketti ja se kerrottuna 24kk se tekee n.770?-2160?... siittä sitten laskemaan todellista hintaa...
|
Jussi
Anonyymi käyttäjä
|
28. marraskuuta 2008 @ 01:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Johku: Käyppä uudelleen siellä soneran sivulla tarkistamassa asia jotta ei olisi ihan pakko levittää misinformaatiota. iPhonen saa myös minun sonera liittymällä, jolloin kuukausihinta on pari euroa kuussa plus käyttö.
Mainitsemissasi paketeissa on mukana puheaikaa, tekstareita ja dataa. Noita paketteja siis ei tarvitse ottaa, vaan voi räätälöidä itselleen sopivan ihan normaalein minun sonera hinnoin. Mitä ihmeen logiikkaa on laskea puhelimen hintaan myös käyttö? Saadaan isompi olkinukke jota lyödä?
|
DiipaDaapaMan
Anonyymi käyttäjä
|
28. marraskuuta 2008 @ 13:49 |
Linkki tähän viestiin
|
"Vanhoille S60-versioille suunnitellut teemat eivät luonnollisestikaan 5800:ssa toimi. "
Ei pidä paikkaansa. Vanhat teemat toimivat aivan hyvin. Välttämättä vanhoissa teemoissa ei ole kaikkia uusia hienouksia, mutta ymmärtääkseni puuttuvat osat lainataan ROM:lta löytyviltä teemoista.
|
teme565
Anonyymi käyttäjä
|
28. marraskuuta 2008 @ 20:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Missäs hantissa tässä 5800:sessa on softa? Hidasteleeko/jumitteleeko pahasti? Meinaan vaan sitä, että jos tulee tilaisuus, että tuollaisen saisi, niin kannattaako ottaa käyttöön vai pitäytyä vanhassa kunnon N95:sessä?
|
en ostaisi
Anonyymi käyttäjä
|
29. marraskuuta 2008 @ 16:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei Multi-touch näyttöä? Mikäs se sellanen luuri on?
|
Archie 66
Anonyymi käyttäjä
|
29. marraskuuta 2008 @ 17:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Ostin iPhonen ihan paska. Nyt kävin tilaamassa Nokian 5800 Xpress.... en tiedä mikä se on mutta tilasin. Iphone maksoi 520? ja Nokia 5800 379?, hinta on mun mielestä paljon halvempi kun 100?
|
Tietäjä
Anonyymi käyttäjä
|
1. joulukuuta 2008 @ 15:33 |
Linkki tähän viestiin
|
nimimerkillä itsekkin olen ton luurin testannut.. pidin sitä ihan hyvänä käyttiksen suhteen ei jumita tossa mallissa.omasta mielestäni parempi kuin iphone joka on aivan paska
|
hentriz
Account closed as per user's own request
|
1. joulukuuta 2008 @ 15:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Elikkä Mikrobitissä oli testi. Tokihan se oli viitteellinen, kun käytöstä puhutaan mutta kuitenkin 'Tube' 5800 XpressMusic voitti iPhonen 0,1 pisteen erolla ^^ No voittipa kuitenkin.
Mutta kuten sanottu, niin kun on kysy kosketusnäytöllisistä malleista, pitää muistaa että sen käytettävyydestä ei voi olla aina yhtä oikee vastausta. Jollekkin joku toinen tapa on parempi kuin toiselle jne...
Eli Omena-fanit, älkää nyt heti suuttuko. Ja Nokia-fanit, älkää innostuko.
|
lateksi1
Member
6 tuotearviota
|
1. joulukuuta 2008 @ 15:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hentriz: Elikkä Mikrobitissä oli testi. Tokihan se oli viitteellinen, kun käytöstä puhutaan mutta kuitenkin 'Tube' 5800 XpressMusic voitti iPhonen 0,1 pisteen erolla ^^ No voittipa kuitenkin.
Mutta kuten sanottu, niin kun on kysy kosketusnäytöllisistä malleista, pitää muistaa että sen käytettävyydestä ei voi olla aina yhtä oikee vastausta. Jollekkin joku toinen tapa on parempi kuin toiselle jne...
Eli Omena-fanit, älkää nyt heti suuttuko. Ja Nokia-fanit, älkää innostuko.
Asiaa!
amd athlon 64x2 6000+ @3,0ghz | Geforce 8600GS 512mb |3gb ddr2 667mhz ram|Windows Vista 32bit| Samsung syncmaster 2032BW| Nokia 6670 symbian 2nd edition|Canon EOS 450D
|
qwerty
Anonyymi käyttäjä
|
1. joulukuuta 2008 @ 16:55 |
Linkki tähän viestiin
|
"Eiköhän sen ikonit ja taustaa yms saa muokattua sellaisiksi kuin haluaa."
Oletko kokeillut esim. S60-sarjalaisiin tehdä omaa teemaa/ikoneita, on se kyllä perin vittumaista hommaa. Ja ensinnäksin miksi minun sitä pitäisi tehdä, kyllä kännykän täytyy vakiona olla sen näköinen - ihan jokalailla - ettei tarvitse itse tuunata.
"qwerty varmaan huomasit tämän: "Testissämme ollut 5800 XpressMusic ei edustanut vielä lopullista myyntiversiota - ainakaan ohjelmistoltaan.". Että kyllä se jakoavain kerkiää muuttua."
Ikävä kyllä tänkään astiset jo kauppaan kerinneet jakoavaimet eivät ole kauniilta näyttäneet, samaa pelkään tämän kanssa.
|
Maago
Anonyymi käyttäjä
|
1. joulukuuta 2008 @ 21:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Tietääks kukaan että saako Nokia 5800 herätysääneksi radion?
|
Homma
Anonyymi käyttäjä
|
2. joulukuuta 2008 @ 15:56 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Joku
Anonyymi käyttäjä
|
2. joulukuuta 2008 @ 23:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Tietääkö kukaan toimiiko tässä puhelimessa radio ilman kuulokkeita vai pitääkö ne olla aina radiota kuunnellessa paikoillaan ? Koitin lukea testin melko tarkkaan mutta en kyseistä tietoa löytänyt. Kiitos tekijöille. Nämä on hyvät sivut :)
|
Hemmo
Anonyymi käyttäjä
|
3. joulukuuta 2008 @ 13:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Kuulokkeet täytyy olla paikoillaan radioa kuunnellessa koska ne toimivat antennina. Radioa voi kuitenkin kuunnella puhelimen kaiuttimilla.
|
Noksu
Anonyymi käyttäjä
|
4. joulukuuta 2008 @ 22:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitenkä tuo kuvausvalo, eli onko vain salama vai voiko kytkeä päälle videota kuvattaessa (=toimii myös taskulamppuna)?
|
Puppek
Anonyymi käyttäjä
|
8. joulukuuta 2008 @ 21:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Tilasin Tuben eilen. Mitä ratkaisua porukka suosittelisi videoiden katseluun: Saakohan puhelimeen divx:sää tukevaa soitinta vai täytyykö tietokoneelta löytyvät divx/xvid-videot konvertoida jollain softalla? Mikä softa olisi paras tarkoitukseen?
PS. Iltalehdessä oli juttu digijoululahjoista:
http://www.iltalehti.fi/digi/200811068550049_du.shtml
http://static.iltalehti.fi/digi/graffaisanpaivadigiMP_du.gif
Mitä ihmettä iPhone tekee tuolla listalla? Kuka idiootti ostaa lahjaksi puhelimen, jota ei saa ilman kytkyä? "Hyvää joulua. Tässä sulle puhelin... ja tässä liittymä seuraavaksi kahdeksi vuodeksi!" -"Kiitti... ***sti..." Ekana tulee mieleen rikkaiden kakarat, joille tuo voisi joululahjana käydä.
|
Mainos
|
|
|
olliko
Anonyymi käyttäjä
|
9. joulukuuta 2008 @ 20:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Tänään tilasin tämän puhelimen ja nyt vain odotellaan. En ymmärrä jos joku puolustaa IPhonea sen kytky kaupan takia. Pers aukiset sen ottaa jossa on kytky mukana ja sitä kehuu.
|