Liikenneministeri Merja Kyllönen kertoi vuoden 2012 alussa, että Shellin (ja silloin vielä Nokiankin) hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollilan johtama työryhmä alkaa selvittää autoverotuksen uudistamista. Suunnitelmissa oli vaihtoehto, jossa verotus olisi suoriteperusteinen. Käytön mittaamista varten verottajalle pitäisi rakentaa järjestelmä, jolla se voi seurata autoja.
Ollila on tänään ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Nykyinen järjestelmä on jo kilometri perusteinen ja vähän päästöjä aiheuttavat autot saavat etua. Paikkatietoja ei tarvita, kun jokainen maksaa veroja kun ostaa polttoainetta. Nykyinen järjestelmä on täysin toimiva eikä loukkaa yksityisyyttä.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf: Mutta sitten on ne muut alueet: otetaan esimerkki vaikka kalakukkolasta, jossa itse asustelen. Kuopion yksi alue, Vehmersalmi, on 50 kilsan päässä (lyhyempi reitti) ja julkinen liikennen on sen ja itse kaupungin välillä luokkaa rytöpaska. Kun käy sieltä töissä, niin ehdotuksen avulla laskettu veron määrä (pelkstään työmatkoihin) on 1360e kun se nyt on suht uudella "reilulla keskikokoisella sedanilla (audi a4, bmw 523, VW passat tms) yläkanttiin arvioiden 130-150e eli kymmenkertianen. Kuntietää, että tuollaisille esimerkin mukaisille reiteille ei julkista liikennettä liikennettä ole, eikä matkustajamäärien vähyyden takia koskaan niitä koskaan edes tule - ei vaikka linja-autojen löpön verotus kevenisi..
Tätähän se on. "Rangaistaan" kun ihmiset eivät käytä joukkoliikennettä jota ei edes ole. Jos se onkin niin aikataulut ovat monella paikkakunnalla sellaiset että niitä ei voi käyttää.
Kyllönen ja Ollilakin vaan maalle asumaan kuukaudeksi ilman omaa autoa ja taksinkäyttö mahdollisuutta. Siellä voivat rauhassa miettiä, että miten yksityisautoilua vähennetään...
Imekööt Ollila sitä itseään. Tuo on kyllä niin järjetön ajatus kuin vain ihminen voi keksiä. Eipä varmaan tule hieman hintoihin kyseinen järjestelmä. Puhumattakaan sen ylläpitämisestä ja päivittämisestä.
Puhumattakaan siitä, että nykyinen järjestelmä on ihan oikeasti toimiva. Työmatkat voi vähentää jne. Vaikka sika kallista töissä kulkeminen nytkin on, mutta voi vain kuvitella paljonko se maksaa _taas_ lisää tuollaisen järjestelmän toteuttamisen jälkeen.
Perhanan valopäät mitä menevät keksimään.
Ajan päivittäin noin sata kilometriä työmatkaa. Päivystykset, hälytykset ja muutenkin erittäin epäsäännöllinen työaika ei edes sopisi mitenkään julkisilla kuljettavaksi. Puhumattakaan siitä, että täällä susirajan takana ei kyseiselle pätkälle löydy minkään valtakunnan julkista liikkennettä muutenkaan.
Itse käytän joukkoliikennettä, mutta pidän tuota yksityisautoilun vähentämismantraa pelkkänä poliittisena lätinänä. Ok, julkiset matkat voi ottaa verotuksessa pois, mutta itse matkojen hinnat tuntuvat nousevan vähintään kolmen kuukauden välein. Tämäkin (toimiva?) palvelu on vain niitä varten jotka sattuvat asumaan kävelymatkan päässä juna-asemalta.
Nyt en osaa vain päättää, että onko tässä takana autoilijoiden lisäverottaminen vai keinotekoinen Nokian tilin kasvattaminen GPS-tekniikalla - vai se seurantakiima. Syljettää kyllä melkoisesti näin ei-autoilijaakin.
Jos autoverosta halutaan suoriteperusteinen, ei ole katsurille iso homma autoon istahtamisen yhteydessä pistää kilometrilukema ylös, josta menee tieto suoraan verottajalle jne.
Ajan jatkossakin mahdollisimman elektroniikkavapailla 80-90 -luvun autoilla enkä tule ottamaan mitään seurantajärjestelmää vastaan. Pistetään sitten vaikka puhelinkin kiinni jos sen kautta yrittävät toteuttaa.
Pitää varmaan tulevaisuudessa vetää Mad Max -tyylillä tuolla liikenteessä.