Miten saittia tulisi kehittää jatkossa?
|
|
Senior Member
10 tuotearviota
|
1. maaliskuuta 2008 @ 09:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Juu, kiitos vielä minunkin puolesta tuosta info-laatikosta. Toivottavasti otsikot ja viestien sisältö paranee!
|
Titiri
Junior Member
|
8. maaliskuuta 2008 @ 14:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Neptun: BlasterX: Olet oikealla asialla. Olen jo suorastaan perinteisesti esittänyt, että kirjoitussivulla pitäisi olla lisää kaksi asiaa.
Ne ovat: 1. Kirjoita ongelmaa tai asiaa kuvaava kunnollinen otsikko ja 2. Vastaa aina ketjussa neuvoihin riippumatta siitä ratkesiko ongelmasi.
Minä, tiedoista kiinnostuneena, lueskelen aika paljon ketjuja oppiakseni edes hitusen toisten ongelmista. Olen avannut satoja viestiketjuja, joihin ei ole otettu kantaa lainkaan! Olisi ihan mukava lukea ketjun lopusta, että annetuilla tiedoilla ei pystytä ongelmaa ratkaisemaan. Se olisi ongelman esittänyttä kohtaan tosi hieno ele.
Toisaalta olen törmännyt ihan kauhukseni myös tuohon yllä viitattuun kiitoksen puuttumiseen. On hienoa, että on olemassa foorumi mihin voi ongelmiaan esittää ja saada osaavilta ratkaisuja ja sitä kautta myös oppia uutta.
Tällaisena nöyränä noviisina ja alkeita opettelevana kaipaisin kovasti enemmän perusteluita miksi, mitä tekee/mitä varten kohtiin: "Lataa se ja se ohjelma "täältä", asenna, ja tee sitä ja tätä ja laita lista tänne".
Olen muuten todella kiitollinen ja tyytyväinen foorumin sisältöön ja selkeyteen.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. maaliskuuta 2008 @ 14:43
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
8. maaliskuuta 2008 @ 15:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Ensin vähän folosofiaa siitä, mitä tapahtuu kun ketjuun ei tule minkäänlaista päätöstä. Syitä ovat mm:
- ongelma ratkesi jollakin muulla tavalla, kone vietiin huoltoon, ostettiin uusi tms
- ongelma ratkesi kysyjän itse keksimällä tavalla (saattoi johtua käyttäjän itse tekemästä ja havaitsemastaan virheestä) Tähän kohtaan kuuluvat myös esim. kysyjän tekemät laajemmat uudistukset ja asennukset esim. käyttöjärjestelmän uudelleenasennus, vaikka sellaista ei suositeltu
- ongelma ratkesi neuvotulla tavalla, tai jos useita neuvoja joillakin niistä
- ongelma ei ratkennut eikä kysyjä enää kysynyt kun siihen ei vastauksia tullut
- kysyjä teki neuvon mukaan ja ongelma meni pahemmaksi tai kone tilttasi lopullisesti
- koneiden, laitteiden ja komponenttien ostajille annetut neuvot kai menevät perille, vaikka niistä ei kommenttia tulisikaan
Tuossa nyt muutamia yleisimpiä syitä, ja sitten tietysti näiden yhdistelmiä. Toivon listan osoittavan kaikille, että syitä voi olla monenlaisia. Siksi on neuvomisen kannalta aivan ensiarvoisen tärkeätä että jokin vastaus ja päätös tulisi, vaikka se olisi kaikkea muuta kuin neuvojen onnistunut tulos. Toisaalta listasta näkyy, että on aika ymmärrettäviäkin tilanteita, joissa ketju loppuu tyhjyyteen.
Mahdollisesti tarkoitit myös ketjuja, joihin ei ole vastattu mitään. Siihenkin on hyvin monenlaisia syitä, mm. epäselvät kysymykset, riittämättömät lähtötiedot, kiroileva tai muu sääntöjen vastainen tyyli, huono otsikko jns. Omalla kohdallani en ole innostunut vastaamaan kysymykseen, jossa kysytään vähemmän tärkeätä esim. ulkonäön modaamiseen liittyvää pientä yksityiskohtaa tai aivan yksilöllistä laitteistosta ja harvinaisista ohjelmista johtuvaa ongelmaa.
Kiitos on ihan kiva ja etenkin sen takia, että silloin neuvo on pelittänyt.
Ainakin Neptun pyrkii neuvomaan niin, että siinä olisi mahdollisimman ymmärrettävä ja täydellinen "paketti", eikä vain jokin imuroitava ohjelma. Kovin pitkälle yksityiskohtiin ei voi mennä, esim imuroitavan ohjelman asennuksiin ja sellaisiin. Laitan kyllä esim. varoituksen, jos hommassa on jotakin varottavaa, suuritöistä tai vastaavaa. Erittäin tärkeätä on, että annetut neuvot ovat turvallisia ja vaarattomia, jos riskejä on, on se ehdottomasti mainittava.
Sanottakoon vielä yksi perimäinenkin asia. Tietotekniikkafoorumi ei ole kuitenkaan mikään help desk. Se on keskustelufoorumi. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta neuvoa ja opastaa. Jos se sattuu jotakuta kiinnostamaan ja asiasta on ehkä omakohtaistakin kokemusta, niin siitä vaan sivuille.
|
Titiri
Junior Member
|
8. maaliskuuta 2008 @ 16:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Neptun:
Sanottakoon vielä yksi perimäinenkin asia. Tietotekniikkafoorumi ei ole kuitenkaan mikään help desk. Se on keskustelufoorumi. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta neuvoa ja opastaa. Jos se sattuu jotakuta kiinnostamaan ja asiasta on ehkä omakohtaistakin kokemusta, niin siitä vaan sivuille.
Kiitos palautteestasi! Tuohon viimeiseen kappaleeseesi vielä, että on TOSI HIENOA, ETTÄ LÖYTYY NÄITÄ PYYTEETTÖMIÄ KANNANOTTAJIA JA NEVOJIA - ilman velvollisuutta. Kiitos.
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
26. maaliskuuta 2008 @ 20:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Olisiko aivan mahdoton idea perustaa afterdawniinkin Yleinen keskustelu -alue, jossa voisi keskustella ihan jokapäiväisistä asioista - ei välttämättä tietotekniikkaan liittyen?
Tällaisia alueitahan on lähes jokaisella foorumilla, vaan ei täällä. Toki se toisi moderaattoreille melkoisesti lisää töitä, mutta heitinpähän nyt ilmaan idean.
Question everything
|
I hate titles
35 tuotearviota
|
26. maaliskuuta 2008 @ 20:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti k0jootti: Olisiko aivan mahdoton idea perustaa afterdawniinkin Yleinen keskustelu -alue, jossa voisi keskustella ihan jokapäiväisistä asioista - ei välttämättä tietotekniikkaan liittyen?
Tällaisia alueitahan on lähes jokaisella foorumilla, vaan ei täällä. Toki se toisi moderaattoreille melkoisesti lisää töitä, mutta heitinpähän nyt ilmaan idean.
http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/27
?
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
26. maaliskuuta 2008 @ 20:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Question everything
|
hentriz
Account closed as per user's own request
|
20. toukokuuta 2008 @ 17:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Poistaa tämä kauhia, punainen mainostausta... Eipä ainakaan mielytä minua, mutta mikäli rahaa tulee ja se vaikuttaa Afterdawnin positiiviseen kehitykseen, ei siinä sitten mitään.
|
AfterDawn Addict
16 tuotearviota
|
20. toukokuuta 2008 @ 18:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hentriz: Poistaa tämä kauhia, punainen mainostausta... Eipä ainakaan mielytä minua, mutta mikäli rahaa tulee ja se vaikuttaa Afterdawnin positiiviseen kehitykseen, ei siinä sitten mitään.
Kirjaudu sisään ja se häviää =)
Itseä taas vähän haittaa noiden "Kirjoittaja Viesti" tekstien heikko näkyminen tuosta taustasta tuossa viestiketjun yläpuolella.
Sama on lukittujen ketjujen lopussa.
Ei varmaan hieman vaaleammasta tekstin väristä haittaakaan olisi.
EDIT: 2 000 postin raja on takana kauan sitten ja arvoni on newbie jonkun virheen takia... Ei muuten haittaa, mutta ikävöin jo sitä raportointi napin ja silmät on sokeana tekstistä:
Newbies can't post more than one post every 3 minutes.
Noh, odotellaan automaattista päivitystä >.<
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 20. toukokuuta 2008 @ 19:17
|
hentriz
Account closed as per user's own request
|
20. toukokuuta 2008 @ 20:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hentriz: Poistaa tämä kauhia, punainen mainostausta... Eipä ainakaan mielytä minua, mutta mikäli rahaa tulee ja se vaikuttaa Afterdawnin positiiviseen kehitykseen, ei siinä sitten mitään.
Kirjaudu sisään ja se häviää =)
Joskus silti näkyy ja kirjautuu automaattisesti... Joku bugi?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 20. toukokuuta 2008 @ 20:57
|
Senior Member
26 tuotearviota
|
21. toukokuuta 2008 @ 08:17 |
Linkki tähän viestiin
|
heh, one member oli hetken newbie. piti oikein hieraista silmiä. miten saittia tulisi kehittää jatkossa ? no itselläni on ollut sellainen ajatus, että uusia käyttäjiä voisi helpottaa vähän nimimerkin osalta. nythän kun foorumille tullaan, niin nicky voi olla vaikka k***pää. foorumille tulija ei välttämättä käsitä että nickyä ei voi muuttaa jatkossa. itse "häpesin" edellistä käyttäjänimeäni niin paljon että mietin jatkuvasti kuinka siitä pääsisin eroon. no onneksi se tunnus on nyt pysyvästi suljettu.
kun foorumille liittyy, niin olisi hyvä jos siellä olisi linkki "listaan" josta voisi valita mieleisen käyttäjänimen (jos ei itse keksi mitään ihanteellista ) oman kokemukseni kautta voin sanoa että moni "vihaa" käyttäjänimeään niin paljon että eroaa foorumilta jo (ainakin osittain) sen vuoksi. ja palaako sitten ? jos käyttäjänimet olisivat aakkosjärjestyksessä, niin olisi helpompi katsoa mitä löytyy ja mitä ei. itse keksisin heti 50 järkevää käyttäjänimeä. nykyisten käyttäjien olisi helppo katsoa ja mahdollisesti lisätä käyttäjänimiä mahdolliseen tiettyyn osioon seuraavasti >> jos keksii käyttäjänimen, niin kirjoittaa foorumin haulla kyseisen nimen ja jos ei löydy, niin sellaista käyttäjää ei ole foorumilla.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. toukokuuta 2008 @ 08:18
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
21. toukokuuta 2008 @ 14:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xXx: heh, one member oli hetken newbie. piti oikein hieraista silmiä. miten saittia tulisi kehittää jatkossa ? no itselläni on ollut sellainen ajatus, että uusia käyttäjiä voisi helpottaa vähän nimimerkin osalta. nythän kun foorumille tullaan, niin nicky voi olla vaikka k***pää. foorumille tulija ei välttämättä käsitä että nickyä ei voi muuttaa jatkossa. itse "häpesin" edellistä käyttäjänimeäni niin paljon että mietin jatkuvasti kuinka siitä pääsisin eroon. no onneksi se tunnus on nyt pysyvästi suljettu.
kun foorumille liittyy, niin olisi hyvä jos siellä olisi linkki "listaan" josta voisi valita mieleisen käyttäjänimen (jos ei itse keksi mitään ihanteellista ) oman kokemukseni kautta voin sanoa että moni "vihaa" käyttäjänimeään niin paljon että eroaa foorumilta jo (ainakin osittain) sen vuoksi. ja palaako sitten ? jos käyttäjänimet olisivat aakkosjärjestyksessä, niin olisi helpompi katsoa mitä löytyy ja mitä ei. itse keksisin heti 50 järkevää käyttäjänimeä. nykyisten käyttäjien olisi helppo katsoa ja mahdollisesti lisätä käyttäjänimiä mahdolliseen tiettyyn osioon seuraavasti >> jos keksii käyttäjänimen, niin kirjoittaa foorumin haulla kyseisen nimen ja jos ei löydy, niin sellaista käyttäjää ei ole foorumilla.
Samaa mieltä olen. Itselläni ovat kirjoitukset foorumille vähentyneet, kun tuo nimimerkki on mikä on. Ylläpitokin on suhtautunut todella epäasiallisesti, kun olen kysynyt nimimerkin vaihtomahdollisuutta.
|
Senior Member
10 tuotearviota
|
25. toukokuuta 2008 @ 12:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Tota viestin muokkausnappia pitää saada suuremmaksi, varsinkaan uudet käyttäjät eivät tunnu sitä löytävän.
Toinen kiva parannus olisi, että viestin raportoinnissa olisi samanlainen "viestiäsi käsitellään" ilmoitus kuin viestiä lähetettäessä.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. toukokuuta 2008 @ 12:02
|
Senior Member
26 tuotearviota
|
28. toukokuuta 2008 @ 09:44 |
Linkki tähän viestiin
|
sääntökohta "Mainostaminen ja pyramidihuijaukset" siellä lukee kohdassa 4. Osto/myynti -ilmoitukset keskustelupalstoillamme ovat kiellettyjä. ilmeisesti kaipaisi päivitystä ? mutta tämä ei ole varsinainen asiani. ainakin minua hatuttaa, koska jos vastaan esim. kysymykseen "digiboksi temppuilee" ja jos mielestäni annan toimivan vastauksen johonkin kysymykseen, niin sen jälkeen on hiljaista kuin länsirintamalla. tulee miettineeksi A ) antoiko kysyjä periksi ? ja päätti ratkaista itse ongelman ? , B ) sai vastauksen ja ratkaisi sen / tai osittain sen avulla ongelman.
olisi hyvien tapojen mukaista, että toinen foorumin käyttäjä ilmoittaisi saaneensa apua kysymykseensä. ketäänhän ei voi toki niin pakoittaa tekemään, mutta jos säännöissä lukisi esim. "jos koet saaneesi apua kysymykseesi, niin olisi hyvien tapojen mukaista kiittää / antaa palautetta" jos useat käyttäjät tekisivät näin, niin foorumin postaukset lisääntyisivät jonkin verran. tällaista kohtaa en löydä http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. toukokuuta 2008 @ 09:46
|
Senior Member
10 tuotearviota
|
28. toukokuuta 2008 @ 10:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuommoinen neuvo löytyy jo uuden viestiketjun aloittamissivultakin, eli kaikkista näkyvimmältä paikalta tätä ajatellen, mutta ikävän harva sitä noudattaa. Et ole todellakaan ainoa tuon ongelman kanssa painiskeleva. Kai sitä pitää alkaa boldaamaan viestinsä loppuun tekstiä: "Vastaathan oliko tästä apua!"
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. toukokuuta 2008 @ 10:09
|
Senior Member
26 tuotearviota
|
28. toukokuuta 2008 @ 10:20 |
Linkki tähän viestiin
|
muistelin että olisin nähnyt tekstin jossain, mutta en muistanut missä. mutta tuo teksti ei kuitenkaan poista varsinaista ongelmaa. itse aion lisätä "Vastaathan oliko tästä apua!" tyyppisen tekstin allekirjoitukseeni. EDIT: koska aloitan aniharvoin jonkun ketjun, niin on tuo ilmoitus tullut nähtyä aniharvoin. jos taas vastaan jollekkin, niin tuota ilmoitusta ei "luonnollisesti" ole näkyvillä.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. toukokuuta 2008 @ 10:40
|
Member
1 tuotearvio
|
28. toukokuuta 2008 @ 11:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuolla aD:n etusivulla alimmaisena olevassa 'Uusimmat viestit keskustelualueellamme' olevassa laatikossa olevien viestiketjujen yhteytyeen olisi mukava saada linkki, jolla pääsisi aina lukemaan viestiketjun viimeistä sivua, eikä aina tarvitsisi mennä ensimmäisen sivun kautta. Yleensä kun tulee etusivua luettua, luen sieltä alhaalta myös ne uusimmat viestit ja olisi mukava päästä niissä ketjuissa viimeiselle sivulle, joista tietää jo että niissä keskustelu on jatkunut jo ensimmäistä sivua pitemmälle.
|Q6600|GF8800 GTS 320|2GB|500GB|Sonata III|HP w2207|
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
28. toukokuuta 2008 @ 15:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Eikö tuon ylisuurien kuvien postaamisen voisi ratkaista tekemällä jokaisesta viestilaatikosta "sivulle rullattavan", ettei yksi iso kuva venyttäisi aina jokaista tekstinpätkää(koko ketjun sivua)?
Question everything
|
Kellopeli
Suspended due to non-functional email address
|
28. toukokuuta 2008 @ 15:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Jep. Toi on kieltämättä yks eniten vituttavista asioista kun sivulle laitetaan iso kuva, jonka jälkeen sivua joutuu rullaan alapalkista sivulle (riippuen titysti hiirestä). Kuvien automaattinen koon muuttaminen olis asiallinen!
|
AfterDawn Addict
10 tuotearviota
|
29. toukokuuta 2008 @ 09:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Selailin tuossa laitevertailua ja huomasin ettei yhtäkään monitoimikaukosäädintä ollut listalla. Eikä mitään ryhmää minne sellaisen voisi lisätä...
Onko laitevertailu palstalle mahdollista ehdottaa jotain uutta tuoteryhmää? Mielestäni monitoimikaukosäätimet olisi uusi hyvä tuoteryhmä viihde-elektroniikka osioon?
Tuollaisia monitoimisia säätimiähän löytyy kauppojen hyllyiltä todella paljon. Eri merkkisiä,mallisia, eri toimintoja sisältäviä ymsyms... Voisi olla hyödyllinen osio laitevertailuun kaukosäädintä valittaessa, koska moniltahan löytyy kaukosäätimiä vaikka muille jakaa... On dvd:t, tv:t,vahvistimet,digiboksit ymsyms... Itse korvasin 5 kaukosäädintä yhdellä ;)
Mitä muut mieltä tälläisestä ehdotuksesta?
|
I hate titles
35 tuotearviota
|
29. toukokuuta 2008 @ 10:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kerbo: Selailin tuossa laitevertailua ja huomasin ettei yhtäkään monitoimikaukosäädintä ollut listalla. Eikä mitään ryhmää minne sellaisen voisi lisätä...
Onko laitevertailu palstalle mahdollista ehdottaa jotain uutta tuoteryhmää? Mielestäni monitoimikaukosäätimet olisi uusi hyvä tuoteryhmä viihde-elektroniikka osioon?
Tuollaisia monitoimisia säätimiähän löytyy kauppojen hyllyiltä todella paljon. Eri merkkisiä,mallisia, eri toimintoja sisältäviä ymsyms... Voisi olla hyödyllinen osio laitevertailuun kaukosäädintä valittaessa, koska moniltahan löytyy kaukosäätimiä vaikka muille jakaa... On dvd:t, tv:t,vahvistimet,digiboksit ymsyms... Itse korvasin 5 kaukosäädintä yhdellä ;)
Mitä muut mieltä tälläisestä ehdotuksesta?
Ideoita uusiksi laiteryhmiksi otetaan erittäin mielellään vastaan, tämäkin on erittäin hyvä idea. Se on se vaikein pala aina uusien ryhmien luonnissa, että speksataan mitä tietoja halutaan. Haluatko heittää ideoita, mitä monitoimikaukosäätimistä voisi kerätä -- muistaen, että näitä on aika erilaisia (perinteiset one-for-three -tyyliset vs. pronton tyyliset kosketusnäytölliset megaluokan kaukosäätimet)?
|
AfterDawn Addict
10 tuotearviota
|
29. toukokuuta 2008 @ 10:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Haluatko heittää ideoita, mitä monitoimikaukosäätimistä voisi kerätä -- muistaen, että näitä on aika erilaisia (perinteiset one-for-three -tyyliset vs. pronton tyyliset kosketusnäytölliset megaluokan kaukosäätimet)?
Voinhan tässä jotain koittaa keksiä ;)
-Montaako laitetta säätimellä voi käyttää
-Miten laitteet ohjelmoidaan säätimeen (esim. ubs-liitännällä tietokoneenkautta)
-Tarvitseeko asennus Internettiä(Logitecheissa yleensä tarvitaan)
-Tietokanta(miten montaa eri laitteen merkkiä ja mallia tukee)
(Logitech:ssä ilmoitetaan esim. Tietokannassa 120,000 laitetta 3,300 valmistajalta)
-Onko näyttöä, onko valaistu
-Jos akut niin kauan toiminta-aika
ymsyms...
Edit: Lounastauko ennen luonastaukoa, että kerkiää lounastauolla taas kirjottelee ;)
Lisää listaa:
-Onko toimintonäppäin (yhdellä napilla esim tv,dvd ja vahvistin päälle)
-toisen kaukosäätimen infrapunakoodin sieppaus
-Tietokoneen ohjaus
-Millä taajuudella toimii ( infrapuna,radiotaajuus)
Tollaisi tuli nyt mieleen :)
Muutkin voi lisäillä ;)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. toukokuuta 2008 @ 11:14
|
Senior Member
26 tuotearviota
|
29. toukokuuta 2008 @ 13:24 |
Linkki tähän viestiin
|
niin miksi ei kauko-ohjaimia myös ? tietokonetekniikka -osasto voisi myös kaivata lisälaitteita. siellähän on nyt jo esim. kovalevyt. yhtä "yksinkertaisia" tai teknisimpiä laitteita olisivat esim.
- kaiuttimet (esim. 5.1)
- skannerit (kuvanlukijat)
- tulostimet
- hiiret
- modeemit
- näppäimistöt (langalliset & langattomat)
lista on lähes loputon... uusia laitteita tulee markkinoille jatkuvalla syötöllä. johonkin on kuitenkin luonnollisesti vedettävä se rajakin. jos foorumin käyttäjien mielipidettä kysytään, niin olisi kai paikallaan gallup-ketju ? eli kysyttäisiin mitä laitteita toivottaisiin laitevertailuun ja vaikka n.puolen vuoden kuluttua ynnättäisiin suosituimmat ehdotukset. voisi ainakin sanoa että moni olisi antanut äänensä.
|
I hate titles
35 tuotearviota
|
29. toukokuuta 2008 @ 13:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xXx: niin miksi ei kauko-ohjaimia myös ? tietokonetekniikka -osasto voisi myös kaivata lisälaitteita. siellähän on nyt jo esim. kovalevyt. yhtä "yksinkertaisia" tai teknisimpiä laitteita olisivat esim.
- kaiuttimet (esim. 5.1)
- skannerit (kuvanlukijat)
- tulostimet
- hiiret
- modeemit
- näppäimistöt (langalliset & langattomat)
lista on lähes loputon... uusia laitteita tulee markkinoille jatkuvalla syötöllä. johonkin on kuitenkin luonnollisesti vedettävä se rajakin. jos foorumin käyttäjien mielipidettä kysytään, niin olisi kai paikallaan gallup-ketju ? eli kysyttäisiin mitä laitteita toivottaisiin laitevertailuun ja vaikka n.puolen vuoden kuluttua ynnättäisiin suosituimmat ehdotukset. voisi ainakin sanoa että moni olisi antanut äänensä.
Eipä tuohon rajoja tarvitse hirveästi vetää, enemmänkin ongelma on aina siinä, että laitteiden pitäisi olla vertailtavia ja toisaalta pitäisi jotenkin fiksusti saada speksattua ne tiedot, mitkä kustakin laiteryhmästä halutaan ja voidaan lisätä (vaikuttaa ensikatsomalta helpolta, mutta joidenkin tuoteryhmien kanssa aivan uskomattoman hankala temppu -- tai sitten kenttiä tulee käyttöön sellainen vuori, että niistä ei enää peruskäyttäjälle ole mitään iloa).
Mutta joo, siis hiiret ovat helppoja ja ne varmasti lähiaikoina tulevatkin.
Tulostimissa pitää taas sitten tehdä hirveää iffittelyä, kun samaan kasaan menevät minikokoiset pattereilla toimivat valokuvatulostimet, perusmustesuihkut ja toimistokäyttöön tarkoitetut LANiin kytkettävät työryhmälaserit :-)
Skannerit ovat suht simppeli tapaus..
Mutta, mutta, suurin ongelma tuleekin sitten "hybrideistä", eli printteri/skanneri-yhdistelmistä.. Tehdäänkö niille oma alue, vai lisätäänkö kukin laite sekä printterinä että skannerina eli kahteen kertaan. Vai tehdäänkö jako niin, että puhtaat tulostimet erikseen, puhtaat skannerit erikseen ja sitten hybridit omaan ryhmäänsä?
...vain ihan esimerkkinä siitä, miksi näitä laiteryhmiä pitää toisinaan hieroa viikkotolkulla ennenkuin ne tulevat käyttöön :-)
|
Mainos
|
|
|
AfterDawn Addict
10 tuotearviota
|
29. toukokuuta 2008 @ 14:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Vai tehdäänkö jako niin, että puhtaat tulostimet erikseen, puhtaat skannerit erikseen ja sitten hybridit omaan ryhmäänsä?
Tuo melkein kuulostaa järkevimmältä.
Lainaus: niin olisi kai paikallaan gallup-ketju ? eli kysyttäisiin mitä laitteita toivottaisiin laitevertailuun ja vaikka n.puolen vuoden kuluttua ynnättäisiin suosituimmat ehdotukset.
Hyvä ehdotus.
|