HDTV:tä hankkimassa: LCD vai PLASMA - 720p vai 1080p
|
|
AfterDawn Addict
35 tuotearviota
|
18. marraskuuta 2006 @ 06:18 |
Linkki tähän viestiin
|
olen kyllä kattonut omasta 40" Samsung LE-40R72B nyt monta toimita ohjelmaa viimeks eilen jossa kuva liikkuu ei se kuva nykinyt tai ollut katselu kelvoton joten futari oletko nähnyt sitten hyvissä taulu töllössä katselu kelvotonta pixseli mössö kuvaa vai oletko luonut itsellesi tollaisen harha kuvan jotta ei tekisi mieli ostaa taulu töllöä johon ei ole varaa
no joo eihän LCD tai Plaman kuva ole veitsen terävä mutta se onkin vain telkkari leffathan sitten katsotaan videotykillä ?
|
futari
Newbie
|
18. marraskuuta 2006 @ 07:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Noita videotykkejä en ole koeajanut, on sen verran valoisa tuo oma katselutila. Ovat varmaan asiallinen vaihtoehto monelle.
No rahaahan on aina liian vähän, ja harhaisuudestani olen kaiketi jäävi kommentoimaan. Silmiini kuitenkin uskon...
Tutkimani LCD-televisiot olivat kooltaan 26-32' ja hinnaltaan siinä 1000-2000 euroa. Väitänpä, että ostamani 28' ja 50 hertsin kuvaputkikone pesee vielä vastaavan kokoiset LCD:t.
LCD-telkkaritkin kehittyvät, onneksi seuraavat MM-kisat ovat vasta 2011. Silloin taidan käydä tarkistamassa kaupan hyllyt seuraavan kerran.
|
MiHe
Newbie
|
21. joulukuuta 2006 @ 04:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Mielenkiintoinen keskustelu. Itse en asusta Suomessa ja olen kesästä asti ollut HDTV triallissa mukana. FudisMM tuli HDTV lähetyksinä 1080p ja edelleen tulee jotain National Geographia yms. Siis pääsin enskertaa nauttimaan koko 43"lla kunnon kuvasta.
Ero oli huima verranttuna tavalliseen digilähetykseen, jota täällä tulee. Ko. digiboxissa on vielä ominaisuus, jolla saa muutettua kuvalaatua 1080p:stä aina sinne 576 asti. Näin saa jonkinlaisen käsityksen asiasta.
Kanantaako ostaa muuta kuin HDTV, kun Suomessa ei ole aikomusta ko. lähetyksiä heti/koskaan aloittaa, on tietenkin harkinnanarvoista Suomessa.
Uskon, että jos ja kun Suomessa ei ko. tason lähetystä tulla lähettämään, niin kansainvälinen tarjonta ja yleisön painostus muttaa aikanaan asian - tai ainakin toivon niin.
Itse vastaanotin minulla on Pioneer PDP-435PG, johon jossain vaiheessa viitattiin. Sitä en voi sitten suositella, taulu oli viivoilla 1 vuoden jälkeen ja ei kuulema mene takuusen kun on kosmeettinenvika!!!No asia on paikallisilla kuluttaja-asiamiehellä mutta ei hyvältä näytä.
|
PeteTK
AfterDawn Addict
|
21. joulukuuta 2006 @ 07:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MiHe: Mielenkiintoinen keskustelu. Itse en asusta Suomessa ja olen kesästä asti ollut HDTV triallissa mukana. FudisMM tuli HDTV lähetyksinä 1080p ja edelleen tulee jotain National Geographia yms. Siis pääsin enskertaa nauttimaan koko 43"lla kunnon kuvasta.
Ero oli huima verranttuna tavalliseen digilähetykseen, jota täällä tulee. Ko. digiboxissa on vielä ominaisuus, jolla saa muutettua kuvalaatua 1080p:stä aina sinne 576 asti. Näin saa jonkinlaisen käsityksen asiasta.
Kanantaako ostaa muuta kuin HDTV, kun Suomessa ei ole aikomusta ko. lähetyksiä heti/koskaan aloittaa, on tietenkin harkinnanarvoista Suomessa.
Uskon, että jos ja kun Suomessa ei ko. tason lähetystä tulla lähettämään, niin kansainvälinen tarjonta ja yleisön painostus muttaa aikanaan asian - tai ainakin toivon niin.
Itse vastaanotin minulla on Pioneer PDP-435PG, johon jossain vaiheessa viitattiin. Sitä en voi sitten suositella, taulu oli viivoilla 1 vuoden jälkeen ja ei kuulema mene takuusen kun on kosmeettinenvika!!!No asia on paikallisilla kuluttaja-asiamiehellä mutta ei hyvältä näytä.
Canalilta näkyy jotain HD materiaalia, Elisa rupeaa lähettämään osaa materiaalista HDTV laadulla 2007 alkupuolella ja ilmeisesti myös Htv.
Tehomylly.
|
AfterDawn Addict
35 tuotearviota
|
26. joulukuuta 2006 @ 15:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Canalilta näkyy jotain HD materiaalia, Elisa rupeaa lähettämään osaa materiaalista HDTV laadulla 2007 alkupuolella ja ilmeisesti myös Htv.
joo HTV oli kyllä eka suomessa joka lähetti HDTV kuvaa 3eri testi kanavalta nyt ne on lopettanut ja aloitaa joskus 2007 alussa oikean HDTV lähetykset ainakin helsinkin alueella ne teki koko kesän korjaus töitä jotta oikea lähetykset alkaisi
no kuten sanottu niin kaikki HDTV materiaali menee maksu kanaville ehkä joskus 2010 valtakunnallis verkkoo täällä suomessa lähetää PDTV kuvaa :)
ite saanut kaverilta monia tv sarjoja esim BBC on kolme HDTV kanavaa ja muutenki melkein kaikki tv sarjat kuvataan nykyisin HDTV materiaalille ja lähetetään siten HDTV:eenä kotiin mutta täällä pohjois maissa ollaan tekemässä jotain dogi boxi verkkoa kun joskus 1980 se oli uutuus ulkomailla esim kun kävin järven tolla puolella 1987 niin hotelissa oli TiVo box jossa kova levy johon pysty nauhoittamaan TV ohjelmia eli sama kun tää meidän "uusi" tallentava digi boxi juttu no hyvä että jotain kehitystä tänne iglu maahan tulee joten en valita mutta olisi ollut järkevää siirtyä suoraan HDTV aikakauteen
|
Beorn
Newbie
|
31. joulukuuta 2006 @ 09:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Hei, onkos kellään kokemuksia?
Sony KDL-40V2500 720p vai 1080p? Tästä oli jo aikaisemminkin tässä ketjussa puhetta, mutta tilanne on mielestäni edelleen varsin epäselvä. Sonyn jenkkilän sivuilla tuota mallia mainostetaan FullHD 1080p tv:ksi, kun taas Suomen Sony kertoo sen olevan vain 1366 x 768 tarkkuuden omaana töllö.
Jenkkilän Sony:
http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHO...ame=specs&var2=
Suomen Sony: http://www.sony.fi/view/ShowProduct.acti...gory=TVP+LCD+TV
Tämä malli on tän hetken ykkösvaihtoehto tarkkuudesta riippumatta, mutta olisihan se mukava tietää miten asia todella on. Voiko olla mahdollista, että Sony myy täysin samaa tv:tä eri "asetuksilla" Eurooppaan ja jenkkeihin?
|
AfterDawn Addict
35 tuotearviota
|
1. tammikuuta 2007 @ 10:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Voiko olla mahdollista, että Sony myy täysin samaa tv:tä eri "asetuksilla" Eurooppaan ja jenkkeihin?
joo kyllä voi ja monesti niin onkin ollut hifi tavaroissa
mun tietääkseni PC tavarat on ainoita jotka on samoja joka maassa ?
mutta tossa FULL HDTV mikä antaa sulle 1980x1080p kuvaa nyt tai seuraavan 5vuoden aikana itellä Samsung 40" LCD-TV töllö luultavasti eläkkeellä kun Full HDTV tulee suomeen ja video tykki toistaa mulla PC:eellä olevat HDTV sarjat HD testi kuva tykistä
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
2. tammikuuta 2007 @ 10:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Yllättävä huomio, itse olen pitänyt V2500-sarjaa vakaasti 768-resoisena, mutta siltähän tuo näyttäisi, että jenkeille sitä kaupataan tarkemmalla paneelilla.
Manuaaleja tuossa vertailin ja kyllä sielläkin selvästi puhutaan koko ajan eri resoluutioisista paneelista.
On noissa USA/EU-malleissa näköjään kaikenlaisia pikku eroja, mm. erilainen kaukosäädin, kaukosäätimen vastaanotin TV:ssä on eri paikassa, jenkeillä on tietenkin SCARTien tilalla erilliset liittimet ja muuta pientä. Laitteiden painossakin on parin kilon ero.
Jenkkimallin PC-liitynnän maksimitarkkuus näyttäisi olevan vain 1400x1050, vaikka paneeli onkin siis FullHD. Tai voihan olla, että se on vain suurin VESAn speksaamista "vakiotarkkuuksista".
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
2. tammikuuta 2007 @ 11:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Siis noissa "FullHD" telkuissahan on monissa tai jopa lähes kaikissa niin, että ne eivät oikeasti edes käytä 1080p vaikka niin antaa ymmärtää, vaan 1080i joka "skaalataan" (siis deinterlace, en keksiny muutakaan sanaa) 1080p:ksi. Muutenhan tästä ei mitään haittaa olisi, mutta jotkut haluavat esim tietokoneelta tasan tarkkaan 1080p, ja tietokonekäytössä sillä on merkitystä.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. tammikuuta 2007 @ 11:06
|
Nakuttaja
Newbie
|
9. tammikuuta 2007 @ 13:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Beorn: Hei, onkos kellään kokemuksia?
Sony KDL-40V2500 720p vai 1080p? Tästä oli jo aikaisemminkin tässä ketjussa puhetta, mutta tilanne on mielestäni edelleen varsin epäselvä. Sonyn jenkkilän sivuilla tuota mallia mainostetaan FullHD 1080p tv:ksi, kun taas Suomen Sony kertoo sen olevan vain 1366 x 768 tarkkuuden omaana töllö.
Jenkkilän Sony:
http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHO...ame=specs&var2=
Suomen Sony: http://www.sony.fi/view/ShowProduct.acti...gory=TVP+LCD+TV
Tämä malli on tän hetken ykkösvaihtoehto tarkkuudesta riippumatta, mutta olisihan se mukava tietää miten asia todella on. Voiko olla mahdollista, että Sony myy täysin samaa tv:tä eri "asetuksilla" Eurooppaan ja jenkkeihin?
Tuo jenkki KDL-40V2500 vastaa Euroopassa KDL-40W2000 mallia eri mallinimestään huolimatta täysin eri tv kuin Euroopan KDL-40V2500.
|
jariveli
Suspended due to non-functional email address
|
9. tammikuuta 2007 @ 13:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80: Joo tottakai skaalaimen pitäisi olla minimissään hyvää tasoa, Sonyllä esim. Bravian V-sarjassa tuntuisi olevan ainakin ilmeisesti hyvä piiri kiinni.
Sitä tässä nyt siis yritin hakea, että jos ostan 1080p television (esimerkiksi vaikka Sonyn X-sarjalaisen) ja jos suuri osa materiaalista on kuitenkin 720p tai alle, niin näkyykö sellainen kuva heikompana tässä suuremman resoluution tv:ssä kuin 720p paneelin televisiossa?
...Xbox360 pelit on 720p, digilähetykset jotain aika heikkoa (en tiedä mitä), DVD myös alle tuon alimman HDTV standartin, HD-DVD/BD taas toisaalta on sitten korkeampien resojen kamaa...
Ja miten sitten, jos katson 720p LCD:llä 1080p materiaalia...taas skaakataan...vaikuttaakohan paljon kuvaan? Ois se niin helppoa kun olisi yksi HDTV standarti ja sen mukaan tehtäisiin kaikki taulut. No, aina ei voi voittaa (kai?).
|
jariveli
Suspended due to non-functional email address
|
9. tammikuuta 2007 @ 13:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Minä olen ymmärtänyt asian sillain,että isompaa resoluutiota on helpompi skaalata alaspäin kuvan siitä olennaisesti muuttumatta kuin taas toisinpäin. Sitä voi verrata sillain kuulemma, että otetaan joku mosaiikkikuvio ja yritetään tehdä siitä fyysisesti yhtä suuri hiukan pienemmillä palasilla.
|
AfterDawn Addict
35 tuotearviota
|
9. tammikuuta 2007 @ 21:02 |
Linkki tähän viestiin
|
joo hyvästä kuvas voi scaalata alas päin kuvaa huonontamatta tosin rippuu scaalaimesta
esim hyvällä digi järkkärillä voi pienentää kuvan posti merkin kokoiseksi mutta kännykkä kameralla hesarin etu sivu on katselu kelvoton pixseli mössöä
eli singaalin laatu on tärkeempi kuin määrä surkean laatuista 1080p ei kato erkkikään mutta hyvän laatuista 576p (perus DVD) mielyttää useimpia
itellä Dogi boxissa (C malli) Singaalin voimakkuus = 68% ja laatu = 99% eikä ole edes tykillä katsottaessa valittamistä
TV kuva mun kangaalla
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
10. tammikuuta 2007 @ 05:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Sen verran, että kenellä antaa olohuone/omat tottumukset perään niin kannattaa käydä tutustumassa myös esim. Panasonicin PT-AE1000 ja Mitsubishi HC5000 tykkeihin. Hinta suhteessa kuvaan on nimittäin allekirjoittaneen (ja muutaman muunkin kun foorumeita lukee :)) mielestä todella kova.
home cooking is killing the restaurant industry
|
AfterDawn Addict
35 tuotearviota
|
11. tammikuuta 2007 @ 17:01 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
12. tammikuuta 2007 @ 02:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuokin on ihmisestä kiinni. Itse en ainakaan maksaisi korkeampaa hintaa laitteesta, jota katsottaessa ainut tulos on migreeni. Eli ainakin jos sateenkaarista kärsii niin kannattaa todella huolellisesti käydä koekatsomassa tuo Optoma. Itselleni nuo sateenkaaret ratkaisi pelin, tosin myös hankintahinnalleen Optoma oli kalliimpi jokaisessa puodissa (halvimmillaankin suunnilleen sen 2 vaihtolampun verran), mutta tällä ei olisi ollut niin suurta merkitystä kuin tuolla ensiksi mainitulla asialla. Saksasta toki olisi voinut saada edullisemminkin, mutta empä edes katsonut kun koekatsonta tyssäsi yhteiselon lyhyeen ja Pana lähti tilaukseen.
Mutta kuka DLP tykkejä pystyy katsomaan suosittelen kyllä tutustumista. On nimittäin heille erittäin harkinnan arvoinen laite.
*EDIT:typo*
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. tammikuuta 2007 @ 02:30
|
AfterDawn Addict
35 tuotearviota
|
14. tammikuuta 2007 @ 12:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Itse en ainakaan maksaisi korkeampaa hintaa laitteesta, jota katsottaessa ainut tulos on migreeni. Eli ainakin jos sateenkaarista kärsii niin kannattaa todella huolellisesti käydä koekatsomassa tuo Optoma
no se on niin katsojasta kiini
Lainaus: Mutta kuka DLP tykkejä pystyy katsomaan suosittelen kyllä tutustumista. On nimittäin heille erittäin harkinnan arvoinen laite.
niin no nyt pientä pilkun viilausta :)
eli DLP = Digital Light Processing tekniikka EI tuota sateenkaari efektiä vaan se väripyörä jota käytetään halvemmissa DLP tykeissä koska kolmen DMD (Digital Micromirror Device) maksaa paljon rahaa jopa tehtaille joten niiden suosio ei ole kovin suuri nyt huonot kolmen DMD sirun omaavat DLP tykit maksaa n:15 000? ei tavallisen tallaajan kukkarolle ja on hollywood tähdetkin esim tekniikkka friikki will smith kehunut DLP tykkejä en muista merkkiä mutta se oli joku 3 DMD tykki sanoi että koko Home theater system asennetuna maksoi 2,8miljoonaa dollaria hänestä halpa oli MTV Cribs ohjelmassa joskus
ite olen nähnyt InFocus ScreenPlay 777 ihan ok mutta en maksaisi tykistä sitä 15 000? ilman lotto voittoa varsinkaan kun ei väri pyörän vilkkuminen haittaa tuttu jolla on lievä epilepsia ei voi kattoo mun tykkiä secuntiakaan mutta mesuilla (digi expo 2005) katto 15min ScreenPlay 777 eikä kärsinyt yhtää no eihän siinä olekkaan väri pyörää
"DLP etu LCD tykiin on että DLP tykki ei kulu kuin lamppu ja tuuletin kun taas LCD tykissä on 3 TFT panelia jotka kuluu kuten TFT näyttökin ja tulee kuoleita pixseleitä ja haalistuu n 6vuoden päästä ja 8 vuodessa sammuu kun taas DLP tykille on ennakoitu yli 30 vuoden elin ikä tohon en ite ota kantaa mutta näin sanoi Philip mesgues _BCC today _ohjelmassa
DLP
Tänne haluaisin mutta 178? lippu + 200? lento lippu ei oikein innosta
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
14. tammikuuta 2007 @ 16:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä tuo DLP-tekniikka sen verran hyvin on tiedossa, että tuon pilkun viilauksen olisi voinut jättää toiseenkin kertaan ;)
Kuitenkin kuten itsekkin totesit, koska tavallisella kuluttajalla (mitä vähintään 99% afterdawnilaisistakin edustaa) ei ole varaa sijoittaa riittävästi tykkiin päästäkseen väripyörästä eroon, voitanee mielestäni pitää sanaa DLP-tykki yleistyksenä malleille, joista se löytyy. Tarkastan kantaani sitten kun noita KUNNON tykkejä alkaa samaan nykyisten DLP:iden hinnalla (eli hinnoista johtuen en usko, että hetkelleen :D). Eli kun DLP-tykki siis on laite mistä väripyörä löytyy aiheuttaa se käytännössä automaattisesti herkimmille oireita, riippumatta nopeuksista. Loppu on sitten ihmisestä kiinni, ovatko oireet häiritseviä vaiko pieniä, joihin esim. ennen pitkää turtuu vai onko täysin oireeton koko ilmiön suhteen. Tämä on kuitenkin fakta ja mielestäni jokaisen ensimmäistä kertaa tykkiä hankkivan on se syytä pitää mielessä. Olisihan se v-mäinen tunnelma kun ostaisi vaikkapa 2k? tuotteen ja huomaisi sen käyttökelvottomaksi :)
Mitä taas laitteen kestoikään teknisesti tulee, kannattaa miettiä moniko aikoo vielä katsoa samaa tykkiä 10 vuoden kuluttua ja suhteuttaa sekin painoarvo sen mukaan. Itse olen vaihtanut tykkiä tähän mennessä noin 2,5 vuoden välein ja tuleva Panakaan tuskin on 3-4 vuotta kauempaa. Ja kun laite itseltä poistuu voipi todeta kestoiän suhteen, että "kiviäkin kiinnostaa" :)
*EDIT:painovirhepaholainen*
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. tammikuuta 2007 @ 16:34
|
tony_85
Newbie
|
28. tammikuuta 2007 @ 21:20 |
Linkki tähän viestiin
|
onko kenelläkään nyt tässä pätevätä syytä kertoa että miksi suurinosa uusista telkkareista on alettu tekemään 1366x768 resoluutiolla. skaalaaminenkin on helpompaa 1080p -> 720p kun jätetään vain joka kolmas vaaka ja pysty pikseli välistä 1080-720=360. eli suhde 2/3 ja samahomma vaakatarkkuudessa 1920-1280=640. 2/3. osaako joku selventää?
|
mufasalol
Member
1 tuotearvio
|
29. tammikuuta 2007 @ 07:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Ihan vaan tuotanto syistä. Se on kai sit helpompaa tehä noita ;)
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
30. tammikuuta 2007 @ 05:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Ihan vaan tuotanto syistä.
Näin olen itsekin ymmärtänyt. 1366x768 paneelia voitiin kuulemma helposti alkaa valmistaa vanhoilla 1024x768 (4:3) tuotantolinjoilla kasvattamalla ainoastaan paneelin mittoja pituussuuntaan.
|
Newbie
|
7. helmikuuta 2007 @ 09:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80: En tiedä onko totta, mutta olen kuullut Sonyn malleissa olevan parempaa kuvankäsittelytekniikka kuin Samsungissa, ts. skaalain olisi parempi.
Myyjien mukaan Sonyn S- ja V-sarjojen välinen ero on myös se, että V-sarjassa on kehittyneempi skaalain käytössä. Ovatko sitten puhuneet paskaa, jos niillä ei juuri ole eroa?
Apuva! Miksi tämän pitää olla niin vitun vaikeaa, en haluaisi tuhlata pädää +1000 ? mihinkään mistä en ole varma!
.......
.......
Jos siis ostaisi tuon Sonyn KDL-32S2000 mallin JOS SIINÄ OIKEASTI on yhtä hyvä kuva kuin V-sarjassa? Tai olisiko Samsungilla jokin hyvä vaihtoehto tähän?
E: Tässä linkki 32" V- ja S-televisioiden vertailuun. Teknisistä tiedoista ei juuri eroja löydy, joku "Live Colour Creation" on V-sarjassa kyllä, mitähän sekin tarkoittaa?
http://www.sony.fi/product/CompareProduc...32S2000[/quote]
Olen käsittänyt, että V sarjassa on paremmat kuvan säätö ominaisuudet, pystyy säätämään taustavaloa yms. paremmin. Ja mitä nyt katsoin VeikonKoneelta niin ei tuossa hinnassakaan ole montaa sataa eroa. Tuostahan on muuten tullut V2500 versiokin.
//T
|
Newbie
|
7. helmikuuta 2007 @ 09:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Oho, en huomannutkaan, että oli vielä kaksi sivua jäljellä.
//T
|
Mainos
|
|
|
bouncher
Junior Member
2 tuotearviota
|
11. helmikuuta 2007 @ 21:25 |
Linkki tähän viestiin