User Käyttäjä Salasana  
   
sunnuntai 6.7.2025 / 18:18
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > pelien waretus ei onnistu enää tulevaisuudessa
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Pelien waretus ei onnistu enää tulevaisuudessa
  Siirry:
 
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Pelien waretus ei onnistu enää tulevaisuudessa

uutinen julkaistu: 26 toukokuuta, 2008

Pelitalot kertovat piratismin nakertavan heidän talouttaan aina vain pahemmin ja pahemmin. Uutuuspelit saa joskus internetistä jopa ennen kuin ne löytävät tiensä kauppojen hyllyille. Tähän asti peliteollisuus onkin ollut voimaton PC-pelien laittoman kopioinnin ja leviämisen edessä. Tulevaisuus saattaa näyttää pelitaloille kuitenkin kirkkaammalta, koska Atarin perustaja Nolan Bushnellin ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Sivu:1234>
SuomiP
Member

1 tuotearvio
_
26. toukokuuta 2008 @ 01:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kohta tulee myyntiin modatut emolevyt joista "ongelma" on poistettu :P

EDIT: Samalla tavallahan tänä päivänäkin joudutaan esim konsoleiden kanssa itse konsolia muokkaamaan ennen kuin pääsee pelaamaan

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. toukokuuta 2008 @ 01:24

Senior Member

14 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 01:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suuret on Nolan Bushnellin luulot.
Kellopeli
Suspended due to non-functional email address
_
26. toukokuuta 2008 @ 01:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Äijä luulee keksineensä ikiliikkujan.
Attin
Junior Member

1 tuotearvio
_
26. toukokuuta 2008 @ 02:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nolan Bushnell... Piratismin vastaisen taistelun uusi "messias" ?
Maybe not.
AfterDawn Addict

16 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 03:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Antaa Nolan unelmoida... Kyllä tuokin kierretään =)
minahanse
Junior Member

4 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 05:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tämähän on yhtä uskottavaa kun suomen jokavuotinen euroviisuhehkutus.
thejammy
Senior Member

6 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 07:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
minä kun jo säikähdin että oikeesti joku ratkaisu keksitty, huh ei sentään.
Spike_B
Junior Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 07:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti minahanse:
Tämähän on yhtä uskottavaa kun suomen jokavuotinen euroviisuhehkutus.

Jos mietitään tätä tuolta kantilta, niin Suomen maailmanmestaruus haaveet jalkapallossakin ovat realistisempia kuin idioottivarma kopiosuojaus. Ennemmin helvetti jäätyy kuin täysin turvallinen kopiointisuojaus toteutuu. Tosin Suomi on voittanut jo euroviisutkin, joten kaikki on mahdollista...
mjk
Senior Member

2 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti minahanse:
Tämähän on yhtä uskottavaa kun suomen jokavuotinen euroviisuhehkutus.

Jos mietitään tätä tuolta kantilta, niin Suomen maailmanmestaruus haaveet jalkapallossakin ovat realistisempia kuin idioottivarma kopiosuojaus. Ennemmin helvetti jäätyy kuin täysin turvallinen kopiointisuojaus toteutuu. Tosin Suomi on voittanut jo euroviisutkin, joten kaikki on mahdollista...
Niimpä. Kyllähän se kunnonsuojaus on tehty (drm:n esiversio) oli muistaakseni sellainen että ei pystynyt kopioimaan mutta ei kyllä toiminut kuin yhdessä laitteessa siinä jolla se tehtiin ! :-p. Kyllä
Nolan-ukkelilla on kovat mietinnässä...eipäilen että ko keskustelu on samaa tasoa kuin aikanaan blu-ray:n suojauksesta joka kierrettiin iloisesti..
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Milloinkohan nämä messiaat oikein oppii? Ei ole olemassa satavarmaa kopiointisuojaa. Ainut satavarma keino estää waretus on tehdä ilmainen peli, mutta siitä on aika vaikea saada tuloja. Ehkä tulevaisuudessa alkaa pelejä tulemaan yleisesti mainosrahoitteisina.
Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kaiken, minkä voi laittaa pakettiin, voi myös siitä purkaa. Ei vaan oikein jaksa riittää usko tuohon piiriin piratismin lopettajana.
jaskpaska
Suspended due to non-functional email address
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä aina löytyy joku madonreikä B)
AfterDawn Addict
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Samoilla linjoilla lalli80:n kanssa. Eipä piratismia tulla minkään emolevy piirin avulla poistamaan. Mainosrahoitteiset pelit olisivat huomattavasti parempi vaihtoehto kun tuollaiset piiri suunnitelmat. Jos tuo piiri tulee emolevyyn, niin sehän on sama kun valmistaja tekisi taloudellisen itsemurhan. tuollaiset piirit karkottavat suurimman osan ostajista jo alkumetreillä.
Junior Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
lisää modattavaa :D .. johan tuota alkaakin kyllästyä pelkästään pelikonsoleiden modaamiseen ^^, ...

Lainaus:
"Suurin osa myyntiin tulevista uusista tietokoneista tulevat sisältämään TPM-piiriksi kutsutun salauspiirin"
Kuinka monella on jo tähän mennessä mielestään tarpeeksi hyvä kone. varsinkin jos eivät pelaa ihan uusimpia pelejä :D koneiden kellottajatkin pääsevät nyt vauhtiin jos lisätehoa tarvivat
Fidelaar
Senior Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jokohan tarttee ruveta tilaileen pc:n modpiiriä... voi ettäs ne jaksaa rypistellä verkossansa.
Senior Member

4 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Haha, tähän tulee cracki ennen ensimmäistä peliä. Moni musiikkiohjelma käyttää tuollaista rautavarmistusta muistitikkumaisen usb-puikon muodossa. Aito Cubase ja Protools pyörii silti hienosti, kun tämä usb-varmistin emuloidaan. Ei mitään ongelmaa. Seuraavaksi varmaan kehitetään näitä pelejä varten TPM-yleisemuja, jotka ohittavat koko roskan.
Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 08:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pelit taitavat olla yksi niistä harvoista mediamuodoista, joita waretetaan vain ja ainoastaan laiskuuden ja "en jaksa tuhlata tähän"-mentaliteetin takia. Pelien tapauksessa ei voi vedota TO-mafiaan tai vastaavaan epämoraaliseen paskaan. Ja näinhän se on, musiikkia ja leffoja waretettaessa voi aina sanoa syyksi kaikenmaailman MPAA:t summuut. Ja ei, en ole mikään TO-puolustaja, ihan laiskuuttani minäkin pelini lataan :P

Toisaalta, sen verran Bushnellin puheissa on järkeä, että pelit ja musiikki/video ovat tosiaankin ääripäissä, jos puhutaan suojaamisen mahdollisuudesta ja mahdottomuudesta. Musiikkia ja videota ei voi kytkeä kovinkaan helposti ohjelmakoodin kanssa yhteen, kun taas pelit ovat aina olleet juuri sitä itseään. Koodilla vain ei saada tarpeeksi hyvää suojausta, ennenkuin useat eri tahot lyövät hynttyynsä yhteen ja kehittävät TODELLA vahvan, universaalin suojauksen. Sitä odotellessa täytyy näiden pelistudioiden miettiä erilaisia kiertoteitä ja kokeiltava kaikennäköistä uutta - ja vanhaa. Ehkäpä suoraan loppukäyttäjän ja pelistudion välisessä autentikointijärjestelmässä olisi ratkaisu piratismille..?
hexi
Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 09:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kaikki suojaukset murretaan ennemmin tai myöhemmin. Murtovarmaa salausta ei vielä ole onnistuttu keksimään ja tuskin keksitäänkän.

Ainut varma kopiosuojaus on tehdä levy täysin lukukelvottomaksi.
Werewolf_
Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 09:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ja heti ensimmäinen ongelma on sitten käyttäjät, joiden emolevyissä EI ole kyseistä piiriä: Pakotettaisiinko heidät ostamaan uusi emolevy vain siksi, että pääsisivät pelaamaan uusia pelejä? Vai kenties viedä jonnekkin "korjattavaksi" ja laskuttaa piirin lisääminen sekä itse piiri.

en ainakaan pikaisen etsinnän jälkeen löytänyt TPM:ää emolevyni tiedoista (Asus P5KC), enkä ole aikeissakaan moista hommata vain pelin takia.
Senior Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 09:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei ole mahdollista tehdä toimivaa kopiosuojausta.

Näistä mikään ei toimi:
-Koodipohjainen kopiosuojaus
-Rautapohjainen kopiosuojaus
-Lakipohjainen kopiointikielto (suojaahan sekin)

Nämä voisivat toimia:
-Rahalle vastinetta
-Nettikauppa toimintaan oikeasti
-Mainosrahoitteisuus
-Hintoja alemmaksi
-Ostajalle sain jotain oikeasti fiilis eli siis mukaan jotain mitä hän haluaa pelin lisäksi.
-Mahdollisuus testata peliä oikeasti, tähän mennessä tapahtuu lähinnä laittomasti
-muita vastaavia
Junior Member

2 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 10:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ja muuten miettikääpäs kuinkakohan moni emovalmistaja viitsisi tuollaisia alkaa laittamaan kun eikös niittenkin pidä ne piirit jostain ostaa eli siis noi saisi siitäkin rahat. Ainakaan minä en usko että onnistuisi.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. toukokuuta 2008 @ 10:02

TheKicker
Member

5 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 10:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Ei ole mahdollista tehdä toimivaa kopiosuojausta.
Nämä voisivat toimia:
-Rahalle vastinetta
-Nettikauppa toimintaan oikeasti
-Mainosrahoitteisuus
-Hintoja alemmaksi
-Ostajalle sain jotain oikeasti fiilis eli siis mukaan jotain mitä hän haluaa pelin lisäksi.
-Mahdollisuus testata peliä oikeasti, tähän mennessä tapahtuu lähinnä laittomasti
-muita vastaavia
Juurikin näin! :)

Kyllä pelien hinta alkaa olemaan jo naurettavan korkea. Siinähän on kattokaatten semmoinen juttu, että kun pelin hinta on alempi niin silloin paljon useampi ihminen myöskin pelin ostaa ja tuloja saattaa pelintekijälle tulla yhtä paljon tai enemmän kuin vain muutaman ostajan hankkiessa pelin kovemmalla hinnalla.

Demot pakkavat olemaan aivan liian lyhyitä. Parempi olisi vaikka, että esim. puolet pelin kentistä olisi käytössä.

Mainoksillahan pelin rahoitus hoituisi hyvin. Mainokset vaikkapa pelin valikoissa ei haittaisi mitään. Pelin aikana niitä ei saisi olla paitsi jotain pientä jossain ilmaisimissa, vaikka.
Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 10:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Ei ole mahdollista tehdä toimivaa kopiosuojausta.

Näistä mikään ei toimi:
-Koodipohjainen kopiosuojaus
-Rautapohjainen kopiosuojaus
-Lakipohjainen kopiointikielto (suojaahan sekin)
Näinhän se on, paitsi joskus tulevaisuudessa voi koodipohjainen toimiakin. Nykyisellään - ehei.

Lainaus:
Nämä voisivat toimia:
-Rahalle vastinetta
-Nettikauppa toimintaan oikeasti
-Mainosrahoitteisuus
-Hintoja alemmaksi
-Ostajalle sain jotain oikeasti fiilis eli siis mukaan jotain mitä hän haluaa pelin lisäksi.
-Mahdollisuus testata peliä oikeasti, tähän mennessä tapahtuu lähinnä laittomasti
-muita vastaavia
"Rahalle vastinetta" on vähän huono peruste, sillä jokainen ostaja hakee varmasti eri asioita pelistä, ja "jokaiselle jotakin"-pelit ovat hyvin harvassa. Nettikauppa olisi varteenotettava vaihtoehto, mutta nykyisiäkin on jo murrettu ja sitä kautta saatu ilmaislevitykseen. Mainoksetkin voisivat toimia, mutta kesken pelin ei varmaan kukaan jaksa niitä mainoksia katsella, riippuen tietysti, millä tavalla mainokset on peliin upotettu.

Hintoja tuskin voi kauheasti polkea alaspäin, sillä pelintekohan maksaa ihan siinä missä mikä tahansa muu bisnes. Euromääräisesti pieni hinnanpudotus vaikuttaa prosentuaalisesti maailmanlaajuiseen myyntiin aika helkutisti, ja nopeasti peliä myydäänkin tappiolla. Samalla inflaatio nakertaa valuutan arvoa. Varsinkin pienet pelistudiot tekevät jo muutenkin pelejään tappiolla, ja tuskin kukaan haluaa tehdä yhtään mitään liiketoimintaa tappiolla?

Pelin testaamisesta, onhan niitä demoja. Toiset demot ovat erittäin hyviä esimerkkejä pelin sisällöstä, toiset taas... no, jokainenhan sen tietää. Pelien testaamista internetin kautta on aika vaikea toteuttaa muulla tavalla. Kivijalkakaupoissahan peliä pääsee yleensä testaamaan, mutta nykypäivän meno taitaa olla koko ajan siirtymässä enemmän ja enemmän nettikauppaan päin.
Bolgani
Suspended due to non-functional email address
_
26. toukokuuta 2008 @ 10:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Mainosrahoitteiset pelit olisivat huomattavasti parempi vaihtoehto kun tuollaiset piiri suunnitelmat
Justiinsa juu. Minua ainakin melko vähän kiinnostaa katsella jotain dödömainoksia pelissäni sen takia että joittenkin "kaikki mulle heti tänne" -tyyppien pitää saada kaikki ilmaiseksi.
Mainos
_
__
 
_
mjk
Senior Member

2 tuotearviota
_
26. toukokuuta 2008 @ 10:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hmm...pelidemot? Suurin osa pelidemoista on pask...nojoo siis surkeita ja eivät vastaa läheskään ko peliä ja saattaa se demokohta olla se pelin paras osa. Sitten toin juttu näistä demoista on se että suurin osa peleistä on jo kaupassa saatavilla ennen demoa ! Ennen se meni ensin jkl demo ulos ja sitten vasta peli n. 2-3 kk perässä nyt siis toistapäin.
 
Sivu:1234>
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > pelien waretus ei onnistu enää tulevaisuudessa
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy