User Käyttäjä Salasana  

torstai 13.3.2025 / 14:18
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > digikamera ja valokuvaus -keskustelualue > järjestelmäkameraa hankkimassa
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Järjestelmäkameraa hankkimassa
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:12>
Member

2 tuotearviota
_
1. helmikuuta 2008 @ 10:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hei.

Minulla on nyt ollu 4½ vuotta käytössä Canon Powershot A80 mikä nyt sanoi sopimuksensa irti. Olen päättänyt siirtyä käyttämään järjestelmäkameraa seuraavaksi mutta ongelmana on se, että en ymmärrä mitään kameroista. Silti, ostan mieluummin järjestelmän kuin pokkarin. Pokkareita tulee jatkuvasti lisää, järjestelmissä kestää.

Joten olen tässä nyt miettinyt ainakin näitä:

- Canon EOS D450
- Canon EOS D400
- Nikon D40X
- Nikon D60

Mikä olisi periaatteessa minulle sopivin? Voisin laittaa rajaksi 1000 ?.

Kuten EOS D450:n saatavuudesta voi päätellä niin tällä ei varsinaisesti ole vielä kiirettä, pääasia että huhtikuun loppuun mennessä olisi uusi kamera tiedossa. D450 kiinnostaa kovasti mutta sen saa vasta maaliskuun jälkeen.

Harrastan aika sekalaisesti kuvausta. Kuvaan kaiken mitä näen mielenkiintoisena eli periaatteessa kameralla pitää pystyä ottamaan mistä tahansa kuva.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

rantom

*Update 03. helmikuuta*

- Muitakin kameramerkkejä voi ehdottaa kuin Canonia, Nikon mm. kelpaa kanssa
- kamerajalusta on jo omistuksessa
- EOS D40 minkä mainitsin niin sisälsi kaiken mitä tarvitsee hankkia rungon lisäksi. Valitettavasti en voi laittaa linkkiä koska kyseisellä kaupalla ei ole www-ostoksia varten sivuja. Poistin EOS D40 listasta, koska se on ilmeisemmin pikkasen vakavammille harrastajille.
- Pääasia kameraa ehdottaessa olisi se, että annetaan kaikkeen tarpeelliseen linkit että saa edes kameran käyttöön. Muuten tosiaan käy niin että ostan vahingossa pelkän rungon ja ihmettelen että missäs objektiivit ja muut ovat. :)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. helmikuuta 2008 @ 10:25

MissBlue
Senior Member

3 tuotearviota
_
1. helmikuuta 2008 @ 18:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olipas tyyris putiikki, jos pelkkä EOS 40D-runko muka noin paljon maksoi, kun esim. Rajalasta saisi rungon pakettina yhdessä 17-85mm IS-zoomin kanssa alta 1300?.
http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=3124
Tuo olisi ihan hyvä paketti, eihän tuo tötterö nyt mikään aivan huippu ole, mutta pääsee sillä alkuun, vakaaja on ok olemassa, pimeähän tuo on. Toki sitten pitää muistaa, että pelkän rungon ja tötterön lisäksi tarvitset tietysti pari muistikorttia, jonkinlaisen kantovälineen elikkäs laukun, kenties jalustan, kunnollisen salaman, jossakin vaiheessa suotimia ja tietysti joka objektiiviin vastavalosuojan. Eli laske 300-500? vielä lisää runko+objektiivipaketin päälle.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti tuo EOS 400D, tuossa ihan siedettävään hintaan:
http://www.telefoto.fi/?open=6552&selected=65857

Siihen sitten vaikka alkuun tuommoinen peruszoom:
http://www.telefoto.fi/?open=6761&selected=66557

Jos vähän pitempää kaipaa, niin tuossa on hintaluokassaan mielestäni selkeästi paras putki Canoniin:
http://www.telefoto.fi/?open=6748&selected=66017

Mikäli kaikki pitäisi pystyä hoitamaan välttämättä yhdellä objektiivilla, niin sitten kenties tuo voisi olla jonkinlainen ratkaisu, mutta kuvanlaatu kyllä selkeästi kärsii rajusti ja samoin käytettävyys, koska valovoima on surkea, etenkin telepäässä:
http://www.telefoto.fi/?open=6761&selected=67176
AfterDawn Addict

35 tuotearviota
_
1. helmikuuta 2008 @ 19:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
mutta luultavammin hyväksyn Canonin pelkästään. Nikon ei jotenkin kiinnosta
mikä vika Nikonissa on ?

Lainaus:
Myyjä suositteli minulle D40 mutta hinta (1600 ?) säikäytti aika lailla.
missä kehvelin liikkeessä oot käynyt kun toi on kaliimpi kuin olympuksen_E-3 runko tai yhtä kallis kuin Nikon_D300

juuh neiti sininen jälleen oikeassa

eli tarviset runkon (kameran) lisäksi muita tilpehööri jo että ko vehje toimii

akku ja laturi tulee aina uuden kamera runkon muka mut ei sitten mitään muuta jos et ole tinkinyyt esim muisti korttia mukaan

ite kun ostin ekan digi järkki runkon olympus E-3 runko ( 1500? ) ostin myös seuraavat tavarat

11-22m Zuikon laaja kuva linssin ( 780? ) tosi hyvä kaupunki + henkilö ja yleis kuvaukseen Zoomi linssin möin pois kun ei käyttöä

Hoya Super HMC PRO filtterin ( 60e ) pakollinen ulko kuvauksessa jos tulee naarmu niin ei mene kuin filtterin hinta roskiin kun ostat uuden

SanDisk Extreme III CF muisti kortin (15->149?)

Lowepro Nova 1 AW ( 39? ) Lowe Pro = paras valikoima ja ne kestää mitä kamerakin ja on tietysti pehmustettu sisältä

salama ei aluksi ole pakollinen mut kameran oma pop-up_salama ei pisemmän pääle ole hyvä kunnollinen salama maksaa n:250? -> 900?

tossa yllä on vain esimerkki vain mitä pitää olla

ja usko pois filtteri on pakollinen ulkona tuulen mukan lentää kaikenlaista pikku tavaraa kuten hiekka pölyä joka naarmuttaa linssin ja sitten ei voi tehdä mittään kun kalliissa optiikassa on naarmu minkä n:20-> 100? filtteri olisi estänyt

filtteri on niin kuin vakuutus yhtiö tuntuu turhalta kunnes jotain käy

MissBlue
Senior Member

3 tuotearviota
_
1. helmikuuta 2008 @ 20:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sokar80:
11-22m Zuikon laaja kuva linssin ( 780? ) tosi hyvä kaupunki + henkilö ja yleis kuvaukseen Zoomi linssin möin pois kun ei käyttöä
Tuota noin. Kyllä tuo on zoom-objektiivi kanssa, se on vaan laajakulmazoom. Vieläpä ilmeisesti ihan laadukas semmoinen.
AfterDawn Addict

35 tuotearviota
_
1. helmikuuta 2008 @ 22:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Tuota noin. Kyllä tuo on zoom-objektiivi kanssa, se on vaan laajakulmazoom. Vieläpä ilmeisesti ihan laadukas semmoinen.
no joo tiedän että kiinteän polttovälin linssi on aito EI zoomi linssi
tarkoitin että kun oli 18-180mm jotta myyn pois ja viime kesänä koe käytössä oli Zuiko 90-250mm minulle hyöty käyttö = 3% joten liian kallis optiikka pölyttymään mun hylyssä

Moderator

14 tuotearviota
_
2. helmikuuta 2008 @ 01:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jaahas, taas joku joka ei tiedä järkkäreistä hölkäsen pöläystä. Ja kuten aina, ei he tiedä muita kamera merkkejä kuin Canon, jonka minä yhdistäisin printtereihin.

No, CANON,CANON,CANON.

Taas kerran, nuo ehdottamasi kamerat ovat ihan eri luokkaa. 400D ja 450D (uudempi, korvaa 400D mallin) on aloittelija järkkäreitä, kun 40D on ns. semi-pro kamera, vapaa suomennos: harrastajakamera.

Kameran rungon lisäksi tarvitset obiskan, uv-suotimen, laukun, toisen akun, muistikortin ja jossain vaiheessa huomaat tarpeen jalustalle.

Itse jos ostaisin nyt uuden järkkärin, olisi se luultavasti Nikon D300, Canon ei oikein ole minun makuun.

Sulle sopivin on 450D, kelpaa sulle hyvin ja luultavasti on paljon helpompi käyttää kuin esim. 40d.

HUOM! D40- Nikonin kamera, 40D- Canonin kamera, hämäävää, eikö vain!

Myyjät haluaa vain kyniä sinulta rahat, ja tottakai noista paras olisi tuo 40D, mutta 450D on sinulle varmasti ihan riittävä.

Phenom X4 955BE | HD 5770 | 4GB DDR3 || #afterdawn.com @ QuakeNet

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. helmikuuta 2008 @ 01:21

Member

2 tuotearviota
_
3. helmikuuta 2008 @ 10:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitos vastauksista. Lisäsin tietoja ensimmäiseen viestiin.
Moderator

14 tuotearviota
_
4. helmikuuta 2008 @ 16:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No nuista jos pitäisi valita, niin ehdottomasti joka Nikon D60 tai Canon 450D , ne kun ovat uusimmat mallit, sitä kumpi on parempi, on vaikea sanoa, sillä ovat vasta tulossa molemmat.

hebyy
Newbie
_
6. helmikuuta 2008 @ 21:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nikon D40 kitti. kamera joka on suunniteltu aloittelijoille heidän ensimmäiseksi järjestelmäkameraksi. ite oon opetellu kyseisellä kameralla järkkärikuvauksen salat. Isona bonuksena on sairaan alhanen hinat verrattuna muihin. ja niistä megapikseleistä, ni se 6 on ihan riittävästi aloittelijalle, joten unohda se D40x. Väittäisin et tän ku ostat ni et tuu pettyy, varsinki jos et oo koskaa aikasemmin järkkäriä käytelly.
Moderator

14 tuotearviota
_
7. helmikuuta 2008 @ 10:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mutta kannattaa ostaa silti Nikon D60, sillä se on juuri tuon D40 mallin korvaaja. D40 ei ole kennon puhdistusta, mikä löytyy D60:stä. Ei kannata ostaa enään D40.

Tässä sulle hyvä paketti:

Nikon D60 18-55 VR + 55-200 VR Tupla-zoom Kit 922.90 ?

Siihen lisäksi UV-suotimet (40e), laukku (50e) ja kortti (15e).

hebyy
Newbie
_
7. helmikuuta 2008 @ 16:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
niino mikäs siinä jos pätäkkää löytyy... ite en kennonpuhdistajasta ja 4 lisä megapikselistä maksais n.400?.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. helmikuuta 2008 @ 16:22

JPQ
Member
_
7. helmikuuta 2008 @ 20:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toi kennon putsaus kuulemma toimii vain olympus rungoissa kunnolla siis kameran tekemä. PS. itseä ei taas kiinnosta canonin kamerat.:)

Kolme erilaista tietokonetta (Classic Amiga,Pegasos 2 MorphOSilla ja Mac Mini. ps. ei enään siis Windows PCeetä eikä tule jos vaan minusta kiinni.
Member

1 tuotearvio
_
8. helmikuuta 2008 @ 19:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Aika perinteistä juupas/eipäs vääntöä kun jahkaillaan kahden kameramerkin välillä. Sekä Canon että Nikon tekevät ihan hyviä kuvauslaitteita, mutta työntävät myös markkinoille aivan jonninjoutavia päivityksiä järjestelmärunkoihinsa. Jos olet hankkimassa ensimmäistä digijärjestelmää, on varmempaa ostaa kumman tahansa merkin vanhempia versioita. Varsinkin kun niitä saa edullisemmin, niistä lastentaudit on jo korjattu, eikä uusissa malleissa ole mitään sellaista jota välttämättä tarvittaisiin.
Lisäksi on ihan asiallista tutustua muihinkin merkkeihin kuin vain kahteen markkinajohtajaan. Itse kuvaan Pentax K100D superilla ja olen ihan tyytyväinen. Runko ja kittizoom maksoivat alle 500.- ja kun kuitenkin pitää hankkia kaikenlaista kuvaustarviketta, niin siihenkin jää silloin enemmän. Kun ostat kittipaketin (kamera+edullinen objektiivi), ja maksat niistä vaikka tonnin, niin kohta tarvitset pidemmän putken, lisää valovoimaa, nopeamman/isomman muistikortin, kameralaukun, salamalaitteen, jalustan... ja lopulta huomaat omistavasi hirveän läjän hirveän kallista tavaraa jonka jälleenmyyntiarvo on neljännes alkuperäisestä... etkä vieläkään ole ammattikuvaaja ;D
...joten, aloita rauhallisesti, mieti mitä ominaisuuksia tarvitset ja muista, että digikuva on valmis vasta kuvankäsittelyn jälkeen.Ai niin, nekin muuten maksaa
JPQ
Member
_
8. helmikuuta 2008 @ 19:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
En mä väittele mulle sopivamman sai nikonina mutta näistä aloitus ketjun kameroista canonit on siinä mielessä ehkä parempia nyt vaikka paras budjetti runko mielestäni lienee pentax tällä hetkellä mutta en unohtaisi tosiaan pentaxia enkä olympustakaan.

Kolme erilaista tietokonetta (Classic Amiga,Pegasos 2 MorphOSilla ja Mac Mini. ps. ei enään siis Windows PCeetä eikä tule jos vaan minusta kiinni.
Moderator

14 tuotearviota
_
8. helmikuuta 2008 @ 21:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JPQ:
En mä väittele mulle sopivamman sai nikonina mutta näistä aloitus ketjun kameroista canonit on siinä mielessä ehkä parempia nyt vaikka paras budjetti runko mielestäni lienee pentax tällä hetkellä mutta en unohtaisi tosiaan pentaxia enkä olympustakaan.
Pentaxin vannoutuneena käyttäjänä sanon samaa. Saa kuvia muillakin kuin Canonilla ja Nikonilla.

JPQ
Member
_
8. helmikuuta 2008 @ 21:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olisin ittekin ostanut pentaxin mutta sen hetken objektiivi tarjonta AFällä oli hieman heikko (et käytettyjen tarjonta et kiinteän polttovälin lasien jossa valovoimaa että kertoimella 1.5x järkevät polttovälit omaan tyyliini) ja pelotti firman tulevaisuus ja Canonin pokkari (kallis eli powershot Pro1) laittoi karastamaan Canonia et eräät muut canon tuotteet. ja muutenkin vaan imagollisesti pentax ja nikon tuntui oikealta olympus taas tekee 4:3 kuvia jotka tuntuu mulle vääriltä. mutta tosiaan en sorsisi mitään merkkiä vasta jos tietää mitkä tekijät tärkeitä sanoisin voi valita rungon. joka merkillä helmilaseja minusta esim. pentaxin 16-45mm/f4 lienee sellainen ettei muille ole yhtä halpaa et laajaa merkin puolesta ja en jaksa muiden helmiä miettiä.

Member

1 tuotearvio
_
8. helmikuuta 2008 @ 21:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pentaxeissa on vielä sekin etu, että niissä on kuvanvakaaja rungossa. Ja sen edut saa käyttöön vanhemmillakin objektiiveilla. Pentaxin vanhoista ja valovoimaisista manuaaliputkista vasta todellisia helmiä löytyykin. Ostin käytettynä SMC Pentax-A 1:4 70-210mm pumppuzoomin ja siinä vasta hemmetin teräväpiirtoinen peli. Kun ottaa croppikertoimen huomioon, niin kinovastaavuus tuolla on n.112-336mm ja väliin kun vielä laittaa 2xtelejatkeen, niin pisimmillään ollaan jo 672mm... kyllä kuvanvakaaja rungossa on sitten kiva ;D
AfterDawn Addict

1 tuotearvio
_
8. helmikuuta 2008 @ 22:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti paspalo:
Pentaxeissa on vielä sekin etu, että niissä on kuvanvakaaja rungossa. Ja sen edut saa käyttöön vanhemmillakin objektiiveilla. Pentaxin vanhoista ja valovoimaisista manuaaliputkista vasta todellisia helmiä löytyykin. Ostin käytettynä SMC Pentax-A 1:4 70-210mm pumppuzoomin ja siinä vasta hemmetin teräväpiirtoinen peli. Kun ottaa croppikertoimen huomioon, niin kinovastaavuus tuolla on n.112-336mm ja väliin kun vielä laittaa 2xtelejatkeen, niin pisimmillään ollaan jo 672mm... kyllä kuvanvakaaja rungossa on sitten kiva ;D
Onko sulla mitään kuvaa tuolla zoomilla otettuna, olisi mielenkiintoista nähdä miltä näyttää.

AMD Athlon 3200+ | Asus A7V8X-LA | 1024MB (512MB x2) | 7600gs core 500mhz mem. 400mhz | 160Gt + 250Gt
Member

1 tuotearvio
_
8. helmikuuta 2008 @ 22:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://irc-galleria.net/view.php?nick=paspalo&image_id=75556839
esimerkiksi tämä...
(toivotaan, että osasin linkittää oikein)
samassa kansiossa muitakin pentaxilla otettuja kuvia, käykäähän kurkkimassa
Member

1 tuotearvio
_
8. helmikuuta 2008 @ 22:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://kameralaukku.com/forums/smf/index.php?topic=21668.0
ja tässä vielä yksi vähän isompana
AfterDawn Addict

1 tuotearvio
_
9. helmikuuta 2008 @ 01:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti paspalo:
http://kameralaukku.com/forums/smf/index.php?topic=21668.0
ja tässä vielä yksi vähän isompana
Tuonne pitäisi rekisteröityä. Mutta hyvää jälkeä tuossa gallerian kuvassakin oli.

AMD Athlon 3200+ | Asus A7V8X-LA | 1024MB (512MB x2) | 7600gs core 500mhz mem. 400mhz | 160Gt + 250Gt
Member

1 tuotearvio
_
9. helmikuuta 2008 @ 09:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No niin muuten pitääkin. Ilmankos linkitys onnistui, kun olin kirjautuneena sisään ;)
Noissa kaikenmaailman kuvagallerioissa on vaan se huono puoli, että kuvia pitää pakata aika rajusti ja kuvanlaatu kärsii. Kun joku tekis mulle omat kotisivut, niin sais laitettua kuvia sinne. Mulla kun tuo tekninen osaaminen ei oikein riitä
JPQ
Member
_
9. helmikuuta 2008 @ 10:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oletko katsonut gallerian teko ohjelmia? mulla yksi ilmainen tarkoitus katsoa kunhan pääharratukselta et lisätulonlähteeltä kerkiän.

Member

1 tuotearvio
_
9. helmikuuta 2008 @ 12:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen senverran tumpelo, että mulle pitää taivuttaa ohjeet rautakangesta. Mikään rullarihma ei riitä :D
Mainos
_
__

_
porooja
Newbie
_
24. heinäkuuta 2008 @ 17:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kaupassa tunnin tutkittuani kevyen hintaluokan uutuudessa Plympus E-420:ssa täysautomatiikkakin opastaa oikeihin arvoihin jos jotain säädät, kuten aukkoa, suljinaikaa, isoa jne. .Itse kuvaamistilanteessa vierastan kädensijan laihaa muotoilua, tosin onhan itse kamerakin reippaasti alle 500 g. Mutta kunnon grippi tuo vakautta kuvaukseen.
Itse olisin arvostanut Olympuksen liveview-toimintoa eli etsinkuvan näkee näytöltä. Auttaa hankalissa kuvausasennoissa, mutta manuaalitarkennus näytön kautta tuottaa vain hampaiden kiristelyä.
Olympuksen kittizoom on kehuttu rööri eikä itselläni ole mitään vastaansanomista.

Kamera jonka todellisuudessa tilasin on Nikon D60 Kuvamestari Raisiolta, kokeiltuani Nikon D80:sta. Kamerat ovat kuitenkin lähelle vastaavat toisiaan. Nestekidenäytön puuttuminen ei haittaa.
Nikoniin päädyin myös siitä syystä että sille on suhteellisen laaja objektiivivalikoima, vaikka huomioitaisiin vain AF-S ja AF-I -putket. Kyllä vanhemmatkin röörit toimivat mutta eivät autotarkennuksella, manuaali siis kunniaan.
Nikon sopii muutenkin käteeni paremmin. D80 olisi astetta parempi mutta niin on hintakin. Myöhemmässä käytössä (vain) 3 pisteen tarkennus D60:ssa voi harmittaa, mutta aikaisemmin olen vierastanut monipistetarkennuksen epämääräisyyttä.
Kameran mukana tulee 18-55 mm ei-VR putki, mutta näin lyhyen polttovälin putki ei tarvitse omasta ja paljon kokeneemman valokuvaajan mielestä vakaajaa. Mukana tulee myös 180 ? SB-400 salama, jonka katsoin tarpeelliseksi, kompensoihan se vakaajan puuttumista pimeässä ja hämärässä, ja merkitsee enemmän valotehoa.

Sivu:12>
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > digikamera ja valokuvaus -keskustelualue > järjestelmäkameraa hankkimassa

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy