User Käyttäjä Salasana  
   
keskiviikko 13.8.2025 / 20:11
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > q6600 vai e8400
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Q6600 vai E8400
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
Sivu:<12345678>
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2008 @ 15:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Höh, no tottakai oma firma antaa sellaisia lausuntoja julkisuuteen, mitkä puhuvat korkeasta ja positiivisesta kehityksestä. Tuollaista tekee nyt jokainen firma. Taisihan viime osakilpailun jälkeenkin Räikkönen vielä uskoa mestaruuteen. Ei kai hän voinut sanoa, että peli on jo pelattu tämän vuoden osalta. Siitähän se soppa olisi syntynyt Ferrarin leirissä. Eli tottakai jokainen antaa julkisuuteen positiivisia näkemyksiä/lausuntoja.

Vaikea olla uskomatta lausuntoa. Nehelemit HT:n kanssa vastaavat jo 8 ydin prossua ja intellin uudet palvelin prossut vastaavat HT:n kanssa 12 ytimistä prossua.
Lainaus:
Joten jos oletetaan, että Q6600:nen ottaa uudella jäähyllä kelloja tuonne 3,2Ghz asti niin hintaa kyseisellä prossulla on silloin jo 210?.

Vakio jäähyllä päästään jo yli 3Ghz eli uudelle jäähylle ei tarvetta.

Voisitko laittaa linkin jonka mukaan 3Ghz intellin core prossu jarruttaa pelin tehoja?

Itse en usko että sellaista onkaan...
Lainaus:
Siinä vaiheessa kun pelit hyödyntävät yhdessä rintamassa neliydinprossuja niin tuon Q6600:n ominaisuudet ovat "kivikaudelta" Silloin ei auta, että ytimiä on 4 kpl. Ja koska sinne kauas tulevaisuuteenkin on jollain konstilla itsensä pelattava niin sen vuoksi E8500 on tällä hetkellä ylivoimainen valinta 150?:n hinnalla ja ~3,2Ghz kelloilla.

Ennustaminen on siitä syystä hankalaa koska jo vakio kelloilla oleva e8500 ottaa turpaansa reippaasti jo 2,4Ghz kelloilla olevalta q6600 prossulta jos ohjelma/peli osaa hyödyntää neliytimisyyttä.

Sitten kun mietitään noiden prossujen kellotuspotentiaalia niin e8500 jää kauas taakse neliydin rintamalla.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. syyskuuta 2008 @ 15:30

apilas
Suspended permanently
_
18. syyskuuta 2008 @ 22:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Ennustaminen on siitä syystä hankalaa koska jo vakio kelloilla oleva e8500 ottaa turpaansa reippaasti jo 2,4Ghz kelloilla olevalta q6600 prossulta jos ohjelma/peli osaa hyödyntää neliytimisyyttä.

Jos peli osaa hyödyntää neliytimisyyttä? Tiedätkös jartar, että ei siihen ennustajan lasipalloa tarvita, kun mietitään miten moni peli hyödyntää neliytimisyyttä. Yksikään peli ei ole hyödyntänyt tähän päivään asti neliytimisyyttä ja se on fakta. Jos et usko niin käy jokaisen pelin requirements/specifications osiot läpi. Jos taas aloitat sen saman jaarittelun "että sitten joskus tulevaisuudessa" niin siihen tarvitset sitten sitä ennustajan lasipalloa.


Ennustaminen on todellakin vaikeaa, mutta terve järjenkäyttö on todella helppoa :)

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. syyskuuta 2008 @ 22:13

Senior Member

4 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2008 @ 22:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Mutta sinä ja lähes kaikki muutkin hössöttäjät olette unohtaneet lisätä tuon ~50?:a Q6600:n hintaan eli uusi (jäähy+postit).
oletuksena että kaikki "kovemmat kellottajat" ostaa sen erillisen coolerin jokatapauksessa, äläpäs itse hössötä.

Lainaus:

Niin ja muistaa että Intel uskoo prosessorien corejen lukumäärän nousevan useisiin kymmeniin seuraavan 5 vuoden aikana.
loogisesti ajateltuna quad antaa 100% prosenttia pidemmän käyttö ajan.
totta on, että vaikka intel näin omista tuotteistaan sanoo, niin tätä ei tulisi ottaa kovin vakavasti

Lainaus:
ja mitä noihin kellotuksiin tulee niin oma quad pyörii 3.75GHz taajuudella ja menisi enemmänkin mutta kun ei ole tarvetta.
Varmasti hyvin satunnainen tulos

Lainaus:
Se että keksitään jotain, ei todellakaan tarkoita sitä, että sitä uutta vielä tarvittaisiin tai että siitä edes hyödyttäisiin piirun vertaa.
Tässä on kuluttajan kannalta ehdottomasti tietokonemaailman yksi tärkeimmistä asioista.

Lainaus:
Siinä vaiheessa kun pelit hyödyntävät yhdessä rintamassa neliydinprossuja niin tuon Q6600:n ominaisuudet ovat "kivikaudelta" Silloin ei auta, että ytimiä on 4 kpl. Ja koska sinne kauas tulevaisuuteenkin on jollain konstilla itsensä pelattava niin sen vuoksi E8500 on tällä hetkellä ylivoimainen valinta 150?:n hinnalla ja ~3,2Ghz kelloilla.
tätä olen monesti itsekkin sanonut

Lainaus:
Pelkään vaan jo etukäteen, että sitten tietyt naamat vouhottavat kahdeksan ytimen prossua, koska sehän on hyvä valinta seuraavaa tulevaisuutta varten.
ja näin käy takuuvarmasti
Lainaus:
Vakio jäähyllä päästään jo yli 3Ghz eli uudelle jäähylle ei tarvetta.

Voisitko laittaa linkin jonka mukaan 3Ghz intellin core prossu jarruttaa pelin tehoja?

Itse en usko että sellaista onkaan...

tätä samaa

tulipas tästä viestistä kamala tilkkutäkki

-e8400 @3,8 GHz | Radeon HD 5770 | 4gt GSkilliä | NeoHE 430W | WD aaks5000, Spinpoint F3 1Tb | Nexus Clodius | Ubuntu Linux & Vista
-M-Audio Revo 7.1 | Rokit RP6-monitorit | Alessandro MS1i- ja AKG k-601-luurit, Musical Fidelity X-Cans

8800GT ja M-Audio Revolution 7.1, kyselehän!
Senior Member

2 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2008 @ 22:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Vakio jäähyllä päästään jo yli 3Ghz eli uudelle jäähylle ei tarvetta.

Voisitko laittaa linkin jonka mukaan 3Ghz intellin core prossu jarruttaa pelin tehoja?

Tämä on aivan totta. Miksi siis väittää että q6600 ei sovellu pelikäyttöön? Myös on otettava huomiaan että esimerkiksi moni ohjelma ei hyödy 4ghz:ista mitään, ja ne ohjelmat joissa hyötyy, tukevat jo quadia.

Kohta apilas jatkaa samaa jankuttamista ja tulee väittämään että "ei kaikki osaa kellottaa", oikein? : )
apilas
Suspended permanently
_
18. syyskuuta 2008 @ 22:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCowboy:
Kohta apilas jatkaa samaa jankuttamista ja tulee väittämään että "ei kaikki osaa kellottaa"

Faktat:
Q6600 2,4Ghz ja Hinta 160?

Jos sitä kelloitetaan niin tarvitaan tehokkaampi jäähy eli silloin lisätkää hyvät ihmiset noin 50? lisää eli yht. 210?


Arvailut:

1. Sitten tullaan siihen osaako käyttäjä todella kelloittaa? Sitä on vaikea sanoa, kun moni ei täällä edes tiedä, että onko heillä koneessaan DDR vai DDR2 muistia.

2. Miten kyseinen prossu ottaa vastaan kelloja? Onko maksimi 3,0Ghz vai käykö vakaana vielä 3,5Ghz:nä? Entä vielä enemmän? Kukaan ei sitä varmasti tiedä.

3. Milloin hyödytään pelikäytössä neljästä ytimestä? Jo ensi vuonna? Vai kahden vuoden kuluttua? Vielä kauemmin? Kukaan ei sitä tiedä. Eli siihen asti kunnes pelit hyödyntävät neljää ydintä niin vertailut tulee käydä pelkkinä dualeina.

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. syyskuuta 2008 @ 23:00

Member

7 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2008 @ 23:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo kylläpäs tästä asiasta kinastellaan kun näin sivusilmällä kattelee :)

E8500, GTX280, 2gb ddr2 800mhz, Abit IP35 Pro, Chieftech super series 600w || 20 BenQ FP202WAG, Logitech G9 & random naputin = Smooth Gaming :)
apilas
Suspended permanently
_
18. syyskuuta 2008 @ 23:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bylsma:
Joo kylläpäs tästä asiasta kinastellaan kun näin sivusilmällä kattelee :)
'
Niimpä. Mutta kuvitteles Bylsma tätä:
Ensin pari päivää aikaisemmin kaveri X kertoo jollekin tuntemattomalle newbielle, että mitä muistia on hänen koneessaan. Sitten pari päivää myöhemmin kyseinen kaveri X kailottaa näissä E8500 vs Q6600 topic:ssa että juu kuulkaa kyllä jokainen osaa heittämällä kelloittaa Q6600:sen tuonn 3,8Ghz:een asti.

Eikös kuulostakin hölmöläiseltä!

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2008 @ 23:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Jos peli osaa hyödyntää neliytimisyyttä? Tiedätkös jartar, että ei siihen ennustajan lasipalloa tarvita, kun mietitään miten moni peli hyödyntää neliytimisyyttä. Yksikään peli ei ole hyödyntänyt tähän päivään asti neliytimisyyttä ja se on fakta. Jos et usko niin käy jokaisen pelin requirements/specifications osiot läpi. Jos taas aloitat sen saman jaarittelun "että sitten joskus tulevaisuudessa" niin siihen tarvitset sitten sitä ennustajan lasipalloa.


Ennustaminen on todellakin vaikeaa, mutta terve järjenkäyttö on todella helppoa :)

Lost planet extreme condition pyörii selkeästi rivakammin vakiokelloisella q6600 prossulla kun mihin e8500 prossu pystyy. Se todistaa sen että jos vuoden sisään tulee enemmän pelejä jotka tukee neliytimisyyttä niin e8500 jää altavastaajaksi. Vaikka kellottaisit millä jäähyllä tahansa e8500 prossua niin sitä ei saa vastaamaan lähellekkään vakiocoolerilla kellotettua q6600 prossua.

Ennustaminen ei ole siis helppoa.
Lainaus:
Faktat:
Q6600 2,4Ghz ja Hinta 160?

Jos sitä kelloitetaan niin tarvitaan tehokkaampi jäähy eli silloin lisätkää hyvät ihmiset noin 50? lisää eli yht. 210?


Arvailut:

1. Sitten tullaan siihen osaako käyttäjä todella kelloittaa? Sitä on vaikea sanoa, kun moni ei täällä edes tiedä, että onko heillä koneessaan DDR vai DDR2 muistia.

2. Miten kyseinen prossu ottaa vastaan kelloja? Onko maksimi 3,0Ghz vai käykö vakaana vielä 3,5Ghz:nä? Entä vielä enemmän? Kukaan ei sitä varmasti tiedä.

q6600 menee vakiojäähyllä ainakin sen 3Ghz. Turha edelleenkään vääristää hintoja.

1. kommenttisi on niin absurdi että ei mitään rajaa. Jos joku ostaa q6600 prossun sillä periaatteella että kellottaa niin varmasti osaa kellottaa. Ei ole vaikea juttu.

Ja laita nyt ihmeessä se peli mitä 3Ghz core prossu rajoittaa. Tai edes se 2,4Ghz prossu. Mielellään pelattavilla resoilla eli 1600x1050 tai vastaavaa.

Ellet pysty laittamaan niin turhaan vaahtoat core2 prosessoreiden ylivoimasta pelaajalle.
apilas
Suspended permanently
_
18. syyskuuta 2008 @ 23:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lost planet extreme condition pyörii selkeästi rivakammin vakiokelloisella q6600 prossulla kun mihin e8500 prossu pystyy.

Faktaa vai omaa harhakuvitelmaasi?


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Se todistaa sen että jos vuoden sisään tulee enemmän pelejä jotka tukee neliytimisyyttä niin e8500 jää altavastaajaksi.

Niin JOS tulee! Mutta se voi olla niinkin, että se JOS onkin vasta kolmen vuoden päästä. Oletkos miettinyt sitä jartar?


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Vaikka kellottaisit millä jäähyllä tahansa e8500 prossua niin sitä ei saa vastaamaan lähellekkään vakiocoolerilla kellotettua q6600 prossua.

Oho! Tämä olikin jo jotain. E8500:sen lähtökellot ovat jo noin 3,2Ghz ja siihen vielä ylikelloitus päälle niin silti Q6600:nen pyyhkäisee ohitse ja vielä oikein vakiojäähyllä? Oletko nyt ihan tosissasi?


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
1. kommenttisi on niin absurdi että ei mitään rajaa. Jos joku ostaa q6600 prossun sillä periaatteella että kellottaa niin varmasti osaa kellottaa. Ei ole vaikea juttu.

Tuo on totta. Mutta aivan samalla logiikalla, jos joku urpo eksyy tänne ja kyselee, että mikä kone olisi kiva, kun rahaa on niin ja niin paljon niin todennäköisesti hän ei kykene kelloittamaan Q6600:sta 3,5Ghz:iin.



Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Ja laita nyt ihmeessä se peli mitä 3Ghz core prossu rajoittaa. Tai edes se 2,4Ghz prossu.

Laitan heti kun kerrot yhden hyvän syyn siihen, miksi niin pitäisi tehdä!?


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Ellet pysty laittamaan niin turhaan vaahtoat core2 prosessoreiden ylivoimasta pelaajalle.

Eikös syyt käyttäytymiseeni ole selvät:
2,4Ghz vs ~3,2Ghz ja toinen vielä merkittävämpi fakta, että pelit eivät hyödynnä neljää ydintä. Eli miksi en vaahtoaisi tupla ytimien puolesta?

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. syyskuuta 2008 @ 23:40

Senior Member

2 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2008 @ 23:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apilas:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Ja laita nyt ihmeessä se peli mitä 3Ghz core prossu rajoittaa. Tai edes se 2,4Ghz prossu.

Laitan heti kun kerrot yhden hyvän syyn siihen, miksi niin pitäisi tehdä!?

Tämä on asian ydin. Taitaa apilas pelkästää "trollata" täällä?

Turha edes väitellä yhden ainoan ihmisen kanssa, joka ei lue edes toisten tekstejä, ja jaksaa kopypastee omaa vanhaa tekstiä kaikkialle. Älä ota itseesi. : )
apilas
Suspended permanently
_
19. syyskuuta 2008 @ 00:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Et kommentoinut rmCowboy tätä sinulle tarkoittettua viestiä mitenkään:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCowboy:
Kohta apilas jatkaa samaa jankuttamista ja tulee väittämään että "ei kaikki osaa kellottaa"

Faktat:
Q6600 2,4Ghz ja Hinta 160?

Jos sitä kelloitetaan niin tarvitaan tehokkaampi jäähy eli silloin lisätkää hyvät ihmiset noin 50? lisää eli yht. 210?


Arvailut:

1. Sitten tullaan siihen osaako käyttäjä todella kelloittaa? Sitä on vaikea sanoa, kun moni ei täällä edes tiedä, että onko heillä koneessaan DDR vai DDR2 muistia.

2. Miten kyseinen prossu ottaa vastaan kelloja? Onko maksimi 3,0Ghz vai käykö vakaana vielä 3,5Ghz:nä? Entä vielä enemmän? Kukaan ei sitä varmasti tiedä.

3. Milloin hyödytään pelikäytössä neljästä ytimestä? Jo ensi vuonna? Vai kahden vuoden kuluttua? Vielä kauemmin? Kukaan ei sitä tiedä. Eli siihen asti kunnes pelit hyödyntävät neljää ydintä niin vertailut tulee käydä pelkkinä dualeina.



Eli voitko rmCowboy kertoa omin sanoin omat näkemyksesi asioihin vai käytkö pelkurimaisesti aina vain heittämässä trollaussyytösiä ja sitten pötkit pakoon?

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 00:10

Senior Member

2 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 00:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vastataan sitten yksi kerralla, äläkä seuraavassa viesteissäsi taas kysy samoja asioita.

1. 2,4ghz kelloilla pääsee jo pitkälle, ja tuskin on peliä jossa tuo rajoittaa menoa. Ja jos ihminen todella haluaa kellottaa, tulee hän kysymään esimerkiksi meilta apua, kun kerran on tänne foorumille muutenkin tullut kyselemään.

2. Eiköhän ole käynyt selväksi että q6600 G0 steepingillä pääsee vähintäänkin 3ghz, jopa vakio coolerilla kuulemma.

3. Väärä kysymys. Tarkoitus ei ole hyötyä pelikäytössä 4:jästä ytimestä. Kun pelataan, 2 ydintä on käytössä. Kun tehdään muuta, niin saavat loputkin ytimet tehtävänsä.

Q6600 on kelpo prossu hintaansa nähden. Nykypelit toimii hyvin, ja renderöinti ja yms, sitten hoituvatkin paljon nopeammin kuin 2 ydin prossu.

Ja apilas, lue vastaukset vielä uudelleen läpi, jotta et kysy taas samoja asioita.
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 00:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Faktaa vai omaa harhakuvitelmaasi?

Tuolla testi :)
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/dis...ad-q6600_8.html

Karua katsottavaa kun 3,85Ghz kellotaajuudelle kelloitettu C2D ei pärjää 2,4Ghz Q6600 prossulle. Lost planettia ei ole edes tehty quadeja varten alunperin. Kertoo hyvin pitkälle karua kieltä siitä miten ohraisesti C2D prossuille käy siinä vaiheessa kun quadeja tuetaan.
Lainaus:
Niin JOS tulee! Mutta se voi olla niinkin, että se JOS onkin vasta kolmen vuoden päästä. Oletkos miettinyt sitä jartar?

Lost planet näyttää potentiaalisen ylivoiman.
Lainaus:
Oho! Tämä olikin jo jotain. E8500:sen lähtökellot ovat jo noin 3,2Ghz ja siihen vielä ylikelloitus päälle niin silti Q6600:nen pyyhkäisee ohitse ja vielä oikein vakiojäähyllä? Oletko nyt ihan tosissasi?

Ei tarvi olla tiedemies että tietää että e8500 laskentatehoa ei saa mitenkään lähellekkään sitä mitä q6600 on 3Ghz taajuudella.
Lainaus:
Tuo on totta. Mutta aivan samalla logiikalla, jos joku urpo eksyy tänne ja kyselee, että mikä kone olisi kiva, kun rahaa on niin ja niin paljon niin todennäköisesti hän ei kykene kelloittamaan Q6600:sta 3,5Ghz:iin.

3Ghz taajuudella se on jo sellainen menijä että harva nopeampaan tarvii. Jos joku ostaa prossun sillä periaatteella ettei kellota niin ei kannata q6600 prossua ostaa. Jos ihminen sanoo että aikoo kellottaa niin silloin se varmasti kelloittaa. Älä pidä ihmisiä tyhminä.
Lainaus:
Eikös syyt käyttäytymiseeni ole selvät:
2,4Ghz vs ~3,2Ghz ja toinen vielä merkittävämpi fakta, että pelit eivät hyödynnä neljää ydintä. Eli miksi en vaahtoaisi tupla ytimien puolesta?

Jos et saa peleissä noille merkittävää tehoeroa niin ei sillä ole mitään väliä kumman ottaa. Et voi siis millään perustella tuota 3,2 Ghz paremmuutta. Varsinkin kun otetaan se fakta huomioon että jos peli tai ohjelma tukee neljää ydintä kunnolla niin yksikään tuplaydin ei ota sitä kiinni vaikka mitä tekisi.
Lainaus:
Jos sitä kelloitetaan niin tarvitaan tehokkaampi jäähy eli silloin lisätkää hyvät ihmiset noin 50? lisää eli yht. 210?

Edelleenkään sitä parempaa jäähyä ei välttämättä tarvita koska se kellottuu hyvin ilman sitäkin...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 00:29

apilas
Suspended permanently
_
19. syyskuuta 2008 @ 00:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitokset, että vastasit rmCowboy :)

Myönnän tuon, että Intelin core prossujen 2,4Ghz tehot riittävät tällä hetkellä peleihin. Siitä ei tarvitse kinata!

Mutta sitä kehitystä ei tarvitse arvailla tai sen kummemmin ennustella, että mikä on suuntaus jo todella lyhyellä aikavälillä. Eli toisin sanoen nuo vaatimukset peleissä kasvavat koko ajan. Joten on vain ajan kysymys milloin tuo 2,4Ghz ruopeaa ahistamaan. Sen vuoksi E8500 olisi parempi vaihtoehto, koska siinä lähtökellot ovat huomattavasti korkeammat eli lähes 3,2Ghz.


Toki suuntaus tulee olemaan pitkällä aikavälille myös se, että ytimiä tarvitaan enemmän kuin kaksi. Mutta se onkin jo sitten fakiiri, joka sen ennustaa milloin se tapahtuu. Ensi vuonna, kolmen vuoden päästä, vai koska? Muistutan jo heti tässä kohtaa hätäisimpiä ennustajia siitä, että miten kävikään sen dx10 rajapinnan peleissä?

Siitä väännettiin aikanaan samalla tavoin ja minä AINOANA löin jarrua. Tilanne oli suunnilleen 1 vs 20. Mites kävi? Ei ole kellään ollut munaa tulla sanomaan että oikeassa olit. Noh monilla on pää vieläkin syvällä seinän uumenissa, joten annettakoon se heille anteeksi.




EDIT: Jartar ehti tuohon väliin haastamaan TAAS riitaa. En jaksa kommentoida niihin muulla tavalla kuin, että:

Niin kauan aikaa kun niitä neljääydintä hyödyntäviä pelejä pelitalot eivät tee niin kauan aikaa dual coret jyräävät! Sitten kun se aika koittaa, että pelit yhdessä rintamassa hyödyntävät neljää ydintä niin ilman muuta sellainen prossu kanattaa hankkia. Mutta koska se hetki on niin sitä saadaan arvailla ja pitkään.

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 00:36

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 00:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apilas:
Kiitokset, että vastasit rmCowboy :)

Myönnän tuon, että Intelin core prossujen 2,4Ghz tehot riittävät tällä hetkellä peleihin. Siitä ei tarvitse kinata!

Mutta sitä kehitystä ei tarvitse arvailla tai sen kummemmin ennustella, että mikä on suuntaus jo todella lyhyellä aikavälillä. Eli toisin sanoen nuo vaatimukset peleissä kasvavat koko ajan. Joten on vain ajan kysymys milloin tuo 2,4Ghz ruopeaa ahistamaan. Sen vuoksi E8500 olisi parempi vaihtoehto, koska siinä lähtökellot ovat huomattavasti korkeammat eli lähes 3,2Ghz.


Toki suuntaus tulee olemaan pitkällä aikavälille myös se, että ytimiä tarvitaan enemmän kuin kaksi. Mutta se onkin jo sitten fakiiri, joka sen ennustaa milloin se tapahtuu. Ensi vuonna, kolmen vuoden päästä, vai koska? Muistutan jo heti tässä kohtaa hätäisimpiä ennustajia siitä, että miten kävikään sen dx10 rajapinnan peleissä?

Siitä väännettiin aikanaan samalla tavoin ja minä AINOANA löin jarrua. Tilanne oli suunnilleen 1 vs 20. Mites kävi? Ei ole kellään ollut munaa tulla sanomaan että oikeassa olit. Noh monilla on pää vieläkin syvällä seinän uumenissa, joten annettakoon se heille anteeksi.




EDIT: Jartar ehti tuohon väliin haastamaan TAAS riitaa. En jaksa kommentoida niihin muulla tavalla kuin, että:

Niin kauan aikaa kun niitä neljääydintä hyödyntäviä pelejä pelitalot eivät tee niin kauan aikaa dual coret jyräävät! Sitten kun se aika koittaa, että pelit yhdessä rintamassa hyödyntävät neljää ydintä niin ilman muuta sellainen prossu kanattaa hankkia. Mutta koska se hetki on niin sitä saadaan arvailla ja pitkään.

Ennustaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta. Siksi on hyvin vaikea kenenkään sanoa sitä absoluuttista totuutta mikä on paras. On totta että ei mene välttämättä kauaa että 2,4Ghz voi ahdistaa peleissä mutta jos vähänkin osaa kellottaa niin 3Ghz ei taatusti ahdista pitkään aikaan. Q6600 on siis kelloitettuna taatusti pitkäikäinen prossu, tapahtui mitä hyvänsä.

Jos kuitenkin tapahtuisi niin että moniytimisyyttä ruvettaisiin tukemaan vaikka sen vuoden-kahden sisään niin e8500 jää selkeän altavastaajan asemaan. Se kun ottaisi siinä tapauksessa quadeilta niin pahasti selkään että ei mitään rajaa...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 00:52

apilas
Suspended permanently
_
19. syyskuuta 2008 @ 00:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No nyt ruvetaan jo pääsemään lähes samansuuntaisille ajatuksille, mutta siltikin pientä viilattavaa löytyy. Esimerkiksi tässä kohtaa:


Tarkastelin tuota antamaasi linkkiä jartar niin huomasitko, että kyseiset testit oli tehty VAIN 1024x768 resoluutiolla ja ilman FSAA:ta? Omasta mielestäni nuo tulokset eivät ainakaan tuollaisina ole kovinkaan vertailukelpoisia, koska nykyään minimi resoluutiot pelaajilla ovat jo 1280*1024, mutta monet pelaavat 1600*1200 ja jopa suuremmillakin tarkkuuksilla. Näin ollen olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia nuo prossujen tulokset olisivat hiukan todellisimmilla asetuksilla/arvoilla.


jartarin antama linkki:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/dis...00_8.html#sect0


Toinen kohta missä tuon jartarin antaman linkin tuokset antavat täysin väärän kuvan prossujen tehoeroista johtuu siitä, että Q6600:sta on kelloitettu 50%, kun taas E6850:stä vain 28%

Eli äkkiseltään tulee sellainen "ihan pieni" ajatus, että tuossa linkissä olevan testin tulokset eivät kerro yhtään mitään :xD

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 01:08

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 01:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apilas:
No nyt ruvetaan jo pääsemään lähes samansuuntaisille ajatuksille :)


Hmm tarkastelin muutes tuota antamaasi linkkiä jartar niin huomasitko, että kyseiset testit oli tehty VAIN 1024x768 resoluutiolla ja ilman FSAA:ta? Omasta mielestäni nuo tulokset eivät ainakaan tuollaisina ole kovinkaan vertailukelpoisia, koska nykyään minimi resoluutiot pelaajilla ovat jo 1280*1024, mutta monet pelaavat 1600*1200 ja jopa suuremmillakin tarkkuuksilla. Näin ollen olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia nuo prossujen tulokset olisivat hiukan todellisimmilla asetuksilla.


Linkki:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/dis...l#sect0

Enpä ollut huomannut että resoluutio on noin pieni. Todennäköisesti erot kutistuu aika paljon siinä vaiheessa kun päästään noihin nykyisiin "normaali" resoluutioihin. Harmi kun nuo testit tehdään aina siten että saadaan mahdollisimman suuret erot...

Todellisen "pelaajan maailman" erot kun kiinnostaisi paljon enemmän...

Linkissä siitä suuremmasta kelloituksesta ei ole pakko välittää. Se kertoo jo kaiken oleellisen että 2,4Ghz taajuudella q6600 on nopeampi kuin 3,85Ghz core 2. Kertoo miten paljon neliytimisyys antaa vauhtia kun sitä voi hyödyntää...

Toisaalta q6600@3,6Ghz näyttää sen valtavan eron laskentatehossa mitä tuplaytimillä ja neliytimisillä on.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 01:19

apilas
Suspended permanently
_
19. syyskuuta 2008 @ 01:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Linkissä siitä suuremmasta kelloituksesta ei ole pakko välittää. Se kertoo jo kaiken oleellisen että 2,4Ghz taajuudella q6600 on nopeampi kuin 3,85Ghz core 2.

Olisi kiva nähdä tulokset, kun kyseessä olisi esim. resoluutio 1600*1200 + muita herkkuja päällä. Voisi olla niin, että 2,4Ghz rupeaisi jo yskimään? Noh niitä testejä tarvitsee sitten vain odotella. Siihen asti kaikki muu on vain pelkkää arvailua!

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 01:16

jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 01:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apilas:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Linkissä siitä suuremmasta kelloituksesta ei ole pakko välittää. Se kertoo jo kaiken oleellisen että 2,4Ghz taajuudella q6600 on nopeampi kuin 3,85Ghz core 2.

Olisi kiva nähdä tulokset, kun kyseessä olisi esim. resoluutio 1600*1200 + muita herkkuja päällä. Voisi olla niin, että 2,4Ghz rupeaisi jo yskimään? Noh niitä testejä tarvitsee sitten vain odotella. Siihen asti kaikki muu on vain pelkkää arvailua!

Hommahan menee justiin niin että mitä suurempi resoluutio, niin sitä vähemmän suorituskyky riippuu prosessorista. Näytönohjain kun jää silloin pullonkaulaksi.

Joten tuosta testistä näkee mitä erot suurimmillaan ovat. Erot pienenee mitä suurempiin resoihin mennään mutta voimasuhteet pysyvät samoina siihen asti kun näyttiksistä loppuu yty...
Senior Member

2 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 01:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apilas:
Kiitokset, että vastasit rmCowboy :)

Myönnän tuon, että Intelin core prossujen 2,4Ghz tehot riittävät tällä hetkellä peleihin. Siitä ei tarvitse kinata!
Ensiksi, kiitos itsellesi että otit viestin hyvin vastaan. : )

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apilas:

Mutta sitä kehitystä ei tarvitse arvailla tai sen kummemmin ennustella, että mikä on suuntaus jo todella lyhyellä aikavälillä.
Tuosta olen kyllä hiukan eri mieltä. Nyt kuitenkin ollaan siinä pisteessä, että Intelillä ei prossuissa kellotaajuudet enää kasva, vaan on tulossa lisää ytimiä. Siksi on selvää myös että pelivalmistajat eivät tee pelejä, jotka vaatisivat paljoa yli 3ghz, vaan keskittyvät jakamaan kuorman/hyödyntämään montaa ydintä. Olisihan se aika turhaa valmistaa pelejä, joita ei pääse pelaamaan muut kuin kellottajat?

Toivottavasti ymmärsit oman mielipiteeni. : )



Senior Member

4 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 08:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ei helv, täälä tulee niin nopeasti niin hirveä määrä tekstiä, ettei jaksa pysyä perässä. Tästä tuli nyt sitten tällainen kammottava kaksintaistelu.

jartar jos verrataan Q6600 C2D prossuun, olisi asiallista verrata johonkin nykyaikaiseen.

Se on ihan selvä, että 4-ydin on tehokkaampi kun kaikkia neljää ydintä hyödynnetään. On myös ihan selvä, että esim. e8500 (keskivertokellottuja) on niin vakiokelloilla, kuin kellotettuna peleissä nyt tehokkaampi kuin Q6600 (keskivertokellottuja) vakkareilla tai kellotettuna. On myös selvä, että vaikka neliytimisyys tulisi räjähdysmäisesti vuoden päästä, se hyvin epätodennäköisesti tarkoittaa, että e8500 vanhenee samalla rytinällä. Pelien prosessorivaatimukset on hirveän pieniä jos verrataan vaikka näyttisvaatimuksiin.

Sitä ei voi sanoa, että koska pelit rupeavat hyödyntämään neljää ydintä. Siis viisaat ei yritä olla mitään fakiireja, eli viisaat ostaa tuotteita, vasta kun on selkeästi nähtävissä niiden senhetkinen hyöty. Kaiken maailman hösselit ja 10 vuotiaat lapset joille "neljä ydintä on kiva" menee ja ostaa neliytimisen 200-300 eurolla vain jo siksi, että se on hienoa olla neljä ydintä koneessa.

Kuitenkin mielestäni Q6600 tekee tässä kohtaa hienoisen poikkeuksen hintansa ja kellottuvuutensa takia. Se on melkeimpä sama, kumpaa tällä hetkellä käyttää (e8500 vai q6600), tämän hetken peleissä kellottajat saavat molemmista tarpeeksi tehoa irti, muulla ei ole merkitystä. Jos taas käytetään jotain (niistä paristakymmenestä) neljää ydintä oikeasti hyödyntävästä ohjelmasta, niin on selvä kumpi kannattaa ostaa. Nyt kuitenkin pelaisin tähän vielä e7200-kortin, sillä kellottajalle tuo on ehdottomasti parempi valinta, päästään taas siihen, että Q6600 tarjoaa huonompaa suorituskykyä ja maksaa ~60e enemmän, e7200 tarjoaa takuuvarmasti kellotettuna sen saman tarpeellisen suorituskyvyn.

Tuon 2,4GHz riittävyyttä haluaisin vielä kommentoida sen verran, että kyllä ainakin GTX 280:llä, tai HD4870 crossfirellä tuo tekee jo varmastikkin pullonkaulan. Oleellista on, että turha on ostaa näyttistä, jos prossu ei anna sille oikeuksia vääntää täysillä, ei välttämättä edes se, että pyöriikö pelit juuri tällä hetkellä yli 60fps.

edit: typot

-e8400 @3,8 GHz | Radeon HD 5770 | 4gt GSkilliä | NeoHE 430W | WD aaks5000, Spinpoint F3 1Tb | Nexus Clodius | Ubuntu Linux & Vista
-M-Audio Revo 7.1 | Rokit RP6-monitorit | Alessandro MS1i- ja AKG k-601-luurit, Musical Fidelity X-Cans

8800GT ja M-Audio Revolution 7.1, kyselehän!

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 08:37

apilas
Suspended permanently
_
19. syyskuuta 2008 @ 08:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCowboy:
Nyt kuitenkin ollaan siinä pisteessä, että Intelillä ei prossuissa kellotaajuudet enää kasva, vaan on tulossa lisää ytimiä. Siksi on selvää myös että pelivalmistajat eivät tee pelejä, jotka vaatisivat paljoa yli 3ghz, vaan keskittyvät jakamaan kuorman/hyödyntämään montaa ydintä.

Tuokin voi olla totta, en tiedä varmasti sitä itsekään. Noh nähtäväksi jää miten tulee käymään eli kasvavatko kellotaajuudet vai ruvetaanko kuormaa jakamaan useammalle ytimelle. Kaikkein fiksuintahan olisi ruveta jakamaan kuormaa useammalle ytimelle niinkuin kaksiydin prossuilla jo tapahtuukin.



Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Hommahan menee justiin niin että mitä suurempi resoluutio, niin sitä vähemmän suorituskyky riippuu prosessorista. Näytönohjain kun jää silloin pullonkaulaksi.

Siis mitä ihmettä? Tarkoitatko että prossutestejä ei tarvitse tehdä suuremmilla resoluutiolla kuin 1024*768 niin kuin antamassasi linkissä oli? Kuulostaa aika vähättelevältä!





EDIT:
Vieläkin suu auki ihmettelen tätä jartarin letkautusta :O

Monet pelaavat tänä päivänä 1600*1200 ja sitäkin suuremmilla resoluutioilla. Niin miten joku voi sanoa, ettei prossulla ole mitään tekemistä enää noilla resoluutioilla? Ikään kuin prossun tehtävät loppuisivat tuon 1024*768 resoluutioin jälkeen?

Omasta mielestäni prossu joutuu aina vain kovemmalle kuormalle mitä korkeammalle resoluutioissa mennään. Ja jos näyttiksellä pystyy hakkaamaan moitteetta 1600*1200 ja korkeampia resoluutioita niin mitähän se mahtoi tarkoittaa, kun jartar sanoi, että näyttis muodostaa pullonkaulan? Huh huijakkaa :)

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 09:05

Senior Member

5 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 09:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apilas:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Linkissä siitä suuremmasta kelloituksesta ei ole pakko välittää. Se kertoo jo kaiken oleellisen että 2,4Ghz taajuudella q6600 on nopeampi kuin 3,85Ghz core 2.

Olisi kiva nähdä tulokset, kun kyseessä olisi esim. resoluutio 1600*1200 + muita herkkuja päällä. Voisi olla niin, että 2,4Ghz rupeaisi jo yskimään? Noh niitä testejä tarvitsee sitten vain odotella. Siihen asti kaikki muu on vain pelkkää arvailua!
Jaha on tullut hiukan tekstiä sitten viime vierailun. :D Mutta tuohon: et taida vieläkään ymmärtää että se grafiikkakortti tulee ennemmin ja myöhemmin vastaan kuten tossakin testissä. Tottakai ne fps erot tasottuvat kun asetuksia nostetaan kun GPU siirtyy pullonkaulaksi, eikä se 2.4ghz prossu yski siinä sen enempää kuin giljoona gigahertsinen monsteri jos GPU on se pullonkaula.. Siksi on oikeasti hyvä että nuo testit on tehty pienellä resolla, että prossu on ennen grafiikkakorttia pullonkaula, jolloin totuus ilmenee paremmin nuitten prossujen eroista.

Sitten vielä: ei täällä kukaan ole sitä mieltä etteikö E8xxx-sarja olisi loistava vaihtoehto ja peruskäyttäjälle ehkä jopa se suotavampi, mutta sinä taidat olla ainoa jonka mielestä Quadit ovat täysin turha hankinta ja ummistelet tilanteissa joissa Quad pesee Dualit 100-0. Sitten menet joka triidiin avautumaan jos joku edes harkitsee Q6600 tai Q9xxx ostamista E8xxx sijaan. Ja edelleenkin ne Quadit eivät ole sen paskempia nykypeleissä kuin ne dualitkaan vaikka peli ei sattuisi kaikkia ytimiä käyttämäänkään. Kovasti nuista sun teksteistä saa aina semmoisen kuvan että Quadit ovat poikkeuksitta paskempia peleihin. Esim. vanhemman sukupolven Core kakkoset häviävät mhz/mhz suhteella nykyiselle 45 nanosille niin vähän ettei sillä ole edes käytännön merkitystä.

apilas
Suspended permanently
_
19. syyskuuta 2008 @ 11:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Rane:
eikä se 2.4ghz prossu yski siinä sen enempää kuin giljoona gigahertsinen monsteri jos GPU on se pullonkaula...

Ei tietenkään. Mutta kukas sellaista on väittänytkään?

Siitähän tässä keskestellaan, että kumpi prossu hyytyy ensin 3,14Ghz E8500 vai 2,4Ghz Q6600, kun muu laitteisto on huippuluokkaa ja koneessa suht uusi peli ja asetukset sen mukaiset. Eli toisin sanoen silloin kun näyttis ei ole pullonkaula.




Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Rane:
Siksi on oikeasti hyvä että nuo testit on tehty pienellä resolla, että prossu on ennen grafiikkakorttia pullonkaula, jolloin totuus ilmenee paremmin nuitten prossujen eroista.

Eli ymmärsinkö oikein, että prossutestejä ei voida tehdä esim. 1280*1024 tai hiukan suuremmilla resoilla, koska tällä hetkellä ei ole mukamas sellaisia näyttiksiä, joilla voisi sulavasti pelailla noilla resoilla? Itse olen tuosta täysin eri mieltä!


Tässä on vähän huono väitellä "sopiva prossu pelikoneeseen" kun moni väittelijä (jartar, Rane, jne.) ei harrasta pelaamista. Arviot heitetään ainoastaan hihasta. Esimerkiksi juuri tuo harhaluulo, että näyttis siirtyy pullonkaulaksi 1024*768 resoluution jälkeen.

Sanon vain sen, että kyllä on porukka enemmän kuin pihalla, jos aidosti luulee, että näytönohjain muodostuu pullonkaulaksi suhteessa prossuun jo heti 1024*768 resoluution jälkeen.



Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Rane:
Tottakai ne fps erot tasottuvat kun asetuksia nostetaan kun GPU siirtyy pullonkaulaksi

Vieläkin jauhat tätä samaa? Elätkö todella siinä uskossa, että GPU siirtyy pullonkaulaksi tuon 1024*768 resoluution jälkeen? Tehdääs niin, että käyt pelaamassa nyt ensin muutamaa uudempaa peliä vaikka 1280*1024 ja 1600*1200 resoluutioilla ja tulet sitten kertomaan mitä tapahtui.

7900GTO 512mb T.S.A SANCTI

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. syyskuuta 2008 @ 11:07

Mainos
_
__
 
_
Senior Member

5 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2008 @ 12:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei ei ei, ymmärsit nyt mun tekstit ihan väärin. Siis sillä ei resoluutiolla ei ole tuon testin kanssa mitään tekemistä niin kauan kun näyttis ei ole pullonkaulana, mutta kun resoa kasvattaa niin se siirtynee koko ajan sinne näytönohjaimelle päin se pullonkaula = fps erot pienenvät. En nyt muista millä näyttiksellä tuota Lost Planettia testattiin, mutta käytännössä ero olisi suhteessa sama oliko reso tuo 10x7 vai 12x10, jos huom. JOS raja EI tule taas näyttikseltä vastaan.

Laitetaanpa tämmöinen testi tähän esimerkiksi niin ymmärrät ehkä vähän mitä tarkoitan: http://www.tomshardware.com/reviews/ati-agp-3850-agp,1939-4.html

Eli nihkeällä prossulla testattu näyttistä jossa prossu jää pullon kaulaksi. Näät hyvin että esim. Preyssä fps ei nouse yhtään vaikka reso muuttuu, koska prossu on pullonkaula. Sama tilanne toistuu toisinpäin (nykyprossuilla lähes aina toisinpäin): eli näyttis on ennen prossua pullonkaula joten isoilla asetuksilla fps-ero on mitätön. Markkinoilla on tällä hetkellä ehkä kaksi näyttistä jotka ovat niin tehokkaita (GTX280 ja 4870X2) suurimmassa osassa tapauksia, että mikään prossu ei käytännössä anna nykypeleissä sitä täyttä potentiaalia (ilman kunnon kellotuksia). Eikä sillä ole väliäkään sillä ne nykypelit pyörivät niillä tarpeeksi hyvin joka tapauksessa, mutta hyvin nopeaa tilanne tulee taas siihen että nuokin näyttikset ovat ennen prossua pullonkauloja kun grafiikan taso paranee ja vaatimukset nousevat.

Viestiketju on suljettu. Uusien viestien lähettäminen ei ole mahdollista.
 
Sivu:<12345678>
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > q6600 vai e8400
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy