|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Ubuntu ja oikeudet
|
|
Xalvador
Newbie
|
1. syyskuuta 2009 @ 19:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Latasin aMSN-ohjelmaan uusia teemoja, ja sivuston ohjeissa, joista niitä latasin, opastettiin, että teemat tulee asentaa kohteeseen /usr/share/amsn/plugins/$HOME/.amsn/plugins. Ensinnäkään en löytänyt aMSN:n Plugins-kansiosta kohtaa Skins, vaan tämä Skins-kansio on ihan aMSN:n kansiossa. Yritin purkaa pakettia (teemaa) Skins-kansioon, jolloin purkuohjelma valittaa, ettei minulla ole oikeuksia purkaa pakettia kohteeseen. Yritin myös siten, että purin paketin työpöydälle, leikkasin sen ja yritin liittää tuonne Skins-kansioon, mutta "liitä" vaihtoehto hiiren oikean puoleista nappia painettaessa näkyi harmaana, eikä siihen voinut klikata. Mistä saan valtuudet, että voin purkaa/siirtää paketin oikeaan paikkaan?
Sivusto, josta teemat latasin;
http://www.amsn-project.net/skins.php
sekä ohjeet teemojen asenteluun;
http://www.amsn-project.net/wiki/Installing_Plugins_and_Skins .
|
juyli
Senior Member
|
1. syyskuuta 2009 @ 20:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Xalvador: Latasin opastettiin, että teemat tulee asentaa kohteeseen /usr/share/amsn/plugins/$HOME/.amsn/plugins.
Outo hakemisto. Ympäristömuuttuja $HOME tarkoittaa käyttäjän kotihakemistoa eli /home/<käyttäjätunnus>, jossa on henkilökohtaiset määritykset. amsn:lle ne lienevät piilohakemistossa .amsn. Jonka alihakemistona plugins sisältänee siis käyttäjäkohtaisia plugineja.
Järjestelmätason määritykset löytynevät taas /usr/share/amsn -hakemistosta. Näihin oikeudet ovat vain järjestelmävalvojalla (root). Ubuntussa ei root-käyttäjää ole määritelty (salasana puuttuu), joten käytössä on sudo <komento>. sudo-oikeuksien haltija on ns. superuser, joka määriteltiin asennuksen yhteydessä.
man sudo kertoo sitten laajalti lisää sudo-ohjelman mahdollisuuksista.
Pitäisin fiksumpana tutustua rauhassa asentamaasi järjestelmään, ja konffata sitä sitten, kun ko. työkalu pysyy käsissä.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. syyskuuta 2009 @ 20:20
|
IsoPylly
Member
|
2. syyskuuta 2009 @ 00:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Kotihakemistossa on .amsn hakemisto.
Pura sinne se tiedosto. (jos ei valmiina skins alihakemistoa, luo se ensin.
Amilo M-3438G,Linux+KDE
HP DV5-1153EO, Linux+Gnome
AspireOne, Linux+KDE
Asus P6T + I7. Linux+KDE
|
Xalvador
Newbie
|
2. syyskuuta 2009 @ 16:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti IsoPylly: Kotihakemistossa on .amsn hakemisto.
Pura sinne se tiedosto. (jos ei valmiina skins alihakemistoa, luo se ensin.
Tarkoitatko kotikansiota (Sijainnit -> Kotikansio)? Siellä minulla näkyy ainoastaan amsn_received-niminen kansio, jossa on ainoastaan yksi keskeneräinen mp3-tiedosto, jota kaverini yritti mesen kautta lähettää, mutta jäi vaiheeseen. Luonko siis sinne Skins-kansion? Mikäli nyt tarkoittanet alihakemistolla kansiota.
Sori nyt jos vaivaan teitä enemmän tietäviä näillä typerillä kysymyksillä, mutta olen uusi Linux-käyttäjä, enkä vielä ole perehtynyt kovinkaan hirveästi kaikkiin pikkuseikkoihin. Windowsia koko elämäni käyttänyt.
-edit-
Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava. Yleensä sitä kyllä kysytään automaattisesti, jos joku ohjelman asentaminen tms. sitä vaatii.
-edit2-
Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön?
Elämä on, ole sinäkin...
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. syyskuuta 2009 @ 17:20
|
juyli
Senior Member
|
2. syyskuuta 2009 @ 17:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Xalvador: Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava.
Et ole järjestelmänvalvoja (root) vaan käyttäjä, jolle on määritelty sudo-ohjelman käyttöoikeus kaikilla herkuilla. Sudon käyttäminen ilman, että root-tunnus on aktivoitu, on nimenomaan Ubuntu-jakelujen erityispiirre. Varsinaisesti sudo-ohjelma on tarjolla kaikkiin Linux-jakeluihin.
|
Xalvador
Newbie
|
2. syyskuuta 2009 @ 17:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juyli: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Xalvador: Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava.
Et ole järjestelmänvalvoja (root) vaan käyttäjä, jolle on määritelty sudo-ohjelman käyttöoikeus kaikilla herkuilla. Sudon käyttäminen ilman, että root-tunnus on aktivoitu, on nimenomaan Ubuntu-jakelujen erityispiirre. Varsinaisesti sudo-ohjelma on tarjolla kaikkiin Linux-jakeluihin.
Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön?
Niin justiin.
Elämä on, ole sinäkin...
|
Member
|
2. syyskuuta 2009 @ 17:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuo .amns/ on piilokansio. Piste(.) edessä kertoo tämän. Paina ctrl+H niin näet tiedostonhallinnassa piilotiedostot/kansiot. Ja luot jos ei jo ole tuon Skins -kansion sinne sit.
|
Mainos
|
  |
|
Xalvador
Newbie
|
2. syyskuuta 2009 @ 23:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Nyt toimii. Suuret kiitokset kaikille auttaneille!
Elämä on, ole sinäkin...
|
|