User Käyttäjä Salasana  

torstai 22.5.2025 / 17:10
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > ubuntu ja oikeudet
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ubuntu ja oikeudet
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Xalvador
Newbie
_
1. syyskuuta 2009 @ 19:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Latasin aMSN-ohjelmaan uusia teemoja, ja sivuston ohjeissa, joista niitä latasin, opastettiin, että teemat tulee asentaa kohteeseen /usr/share/amsn/plugins/$HOME/.amsn/plugins. Ensinnäkään en löytänyt aMSN:n Plugins-kansiosta kohtaa Skins, vaan tämä Skins-kansio on ihan aMSN:n kansiossa. Yritin purkaa pakettia (teemaa) Skins-kansioon, jolloin purkuohjelma valittaa, ettei minulla ole oikeuksia purkaa pakettia kohteeseen. Yritin myös siten, että purin paketin työpöydälle, leikkasin sen ja yritin liittää tuonne Skins-kansioon, mutta "liitä" vaihtoehto hiiren oikean puoleista nappia painettaessa näkyi harmaana, eikä siihen voinut klikata. Mistä saan valtuudet, että voin purkaa/siirtää paketin oikeaan paikkaan?

Sivusto, josta teemat latasin;
http://www.amsn-project.net/skins.php
sekä ohjeet teemojen asenteluun;
http://www.amsn-project.net/wiki/Installing_Plugins_and_Skins .
juyli
Senior Member
_
1. syyskuuta 2009 @ 20:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Xalvador:
Latasin opastettiin, että teemat tulee asentaa kohteeseen /usr/share/amsn/plugins/$HOME/.amsn/plugins.

Outo hakemisto. Ympäristömuuttuja $HOME tarkoittaa käyttäjän kotihakemistoa eli /home/<käyttäjätunnus>, jossa on henkilökohtaiset määritykset. amsn:lle ne lienevät piilohakemistossa .amsn. Jonka alihakemistona plugins sisältänee siis käyttäjäkohtaisia plugineja.
Järjestelmätason määritykset löytynevät taas /usr/share/amsn -hakemistosta. Näihin oikeudet ovat vain järjestelmävalvojalla (root). Ubuntussa ei root-käyttäjää ole määritelty (salasana puuttuu), joten käytössä on sudo <komento>. sudo-oikeuksien haltija on ns. superuser, joka määriteltiin asennuksen yhteydessä.
man sudo kertoo sitten laajalti lisää sudo-ohjelman mahdollisuuksista.

Pitäisin fiksumpana tutustua rauhassa asentamaasi järjestelmään, ja konffata sitä sitten, kun ko. työkalu pysyy käsissä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. syyskuuta 2009 @ 20:20

IsoPylly
Member
_
2. syyskuuta 2009 @ 00:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kotihakemistossa on .amsn hakemisto.
Pura sinne se tiedosto. (jos ei valmiina skins alihakemistoa, luo se ensin.

Amilo M-3438G,Linux+KDE
HP DV5-1153EO, Linux+Gnome
AspireOne, Linux+KDE
Asus P6T + I7. Linux+KDE
Xalvador
Newbie
_
2. syyskuuta 2009 @ 16:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti IsoPylly:
Kotihakemistossa on .amsn hakemisto.
Pura sinne se tiedosto. (jos ei valmiina skins alihakemistoa, luo se ensin.
Tarkoitatko kotikansiota (Sijainnit -> Kotikansio)? Siellä minulla näkyy ainoastaan amsn_received-niminen kansio, jossa on ainoastaan yksi keskeneräinen mp3-tiedosto, jota kaverini yritti mesen kautta lähettää, mutta jäi vaiheeseen. Luonko siis sinne Skins-kansion? Mikäli nyt tarkoittanet alihakemistolla kansiota.

Sori nyt jos vaivaan teitä enemmän tietäviä näillä typerillä kysymyksillä, mutta olen uusi Linux-käyttäjä, enkä vielä ole perehtynyt kovinkaan hirveästi kaikkiin pikkuseikkoihin. Windowsia koko elämäni käyttänyt.

-edit-

Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava. Yleensä sitä kyllä kysytään automaattisesti, jos joku ohjelman asentaminen tms. sitä vaatii.

-edit2-

Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön?

Elämä on, ole sinäkin...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. syyskuuta 2009 @ 17:20

juyli
Senior Member
_
2. syyskuuta 2009 @ 17:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava.
Et ole järjestelmänvalvoja (root) vaan käyttäjä, jolle on määritelty sudo-ohjelman käyttöoikeus kaikilla herkuilla. Sudon käyttäminen ilman, että root-tunnus on aktivoitu, on nimenomaan Ubuntu-jakelujen erityispiirre. Varsinaisesti sudo-ohjelma on tarjolla kaikkiin Linux-jakeluihin.
Xalvador
Newbie
_
2. syyskuuta 2009 @ 17:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juyli:
Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava.
Et ole järjestelmänvalvoja (root) vaan käyttäjä, jolle on määritelty sudo-ohjelman käyttöoikeus kaikilla herkuilla. Sudon käyttäminen ilman, että root-tunnus on aktivoitu, on nimenomaan Ubuntu-jakelujen erityispiirre. Varsinaisesti sudo-ohjelma on tarjolla kaikkiin Linux-jakeluihin.
Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön?

Niin justiin.

Elämä on, ole sinäkin...
Member
_
2. syyskuuta 2009 @ 17:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuo .amns/ on piilokansio. Piste(.) edessä kertoo tämän. Paina ctrl+H niin näet tiedostonhallinnassa piilotiedostot/kansiot. Ja luot jos ei jo ole tuon Skins -kansion sinne sit.

Mainos
_
__

_
Xalvador
Newbie
_
2. syyskuuta 2009 @ 23:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt toimii. Suuret kiitokset kaikille auttaneille!

Elämä on, ole sinäkin...
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > ubuntu ja oikeudet

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy