User Käyttäjä Salasana  

maanantai 10.11.2025 / 06:40
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > virukset ja haittaohjelmat > virustorjunta/palomuuri ohjelmat turhia?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Virustorjunta/palomuuri ohjelmat turhia?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:<12345678>
Senior Member
_
14. toukokuuta 2006 @ 11:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Täysin päivittämättömällä Windowsilla ei kyllä kovin montaa hetkeä ehdi netissä olla ennenkuin sieltä jotain pöpöjä tulee. Tiedä sitten miten kauan menee jos on kaikki päivitykset asennettuna, mutta ongelma onkin siinä että Windowsin asennuslevylle ei noita kaikkia ole integroituna ainakaan useimmilla.

- Intel Core i5 2500 3,3 GHz :: Asus P8H67 :: 2x4096MB DDR3 :: Gigabyte Radeon HD7970 OC :: OCZ Vertex 3 120 GB SSD + Samsung 1.5TB :: LG W2452TX 24" + DELL U2412M 24" -
- Samsung Galaxy S4 -
- Samsung Galaxy Tab 10.1 -
Moderator

1 tuotearvio
_
14. toukokuuta 2006 @ 13:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On kolikossa toki monta puolta. Reaalielämässä poliisi valvoo yleistä turvallisuutta ja nostaa palkkaa tasasumman riippumatta siitä monta konnaa nappaa. Jos joku ei luota virkavaltaan, on mahdollista hankkia lisäturvaa omakotitaloa ja muuta omaisuutta suojaamaan. Pikkusummalla saa kätevän hälyttimen, isommalla summalla uzimiehen talon eteen.

Netissä ei oikein voi virkavaltaan luottaa, ja turvayhtiöt näyttelevät liian isoa osaa perusturvallisuudessa. Tottakai ihmisiä pyritään pelottelemaan viruspeikoilla ja ilkeillä nörttirikollisilla Nordean tilien perässä, lisää rahaa se tietää tietoturvayhtiöille. Linuxia pyritään mustamaalaamaan, eihän se tietäisi muuta kuin valuutanmenetystä. Aina kun uusi Sasser ilmestyy valtamediaan, tietoturvapakettien myynti nousee ja paljon. Jos salaliittoteorioita on uskominen, monet viruskyhäelmät on rahoitettu tietoturvayritysten dollareilla.

Itse en näe vaarantavani itseni enkä muiden tietoturvaa vaikken xp- asennuksessani käytäkään virusturvaa. Tekosyyni on että käytän sitä lähes yksinomaan parin pelin pelaamiseen ja olen blokkinut kaikki ylimääräiset portit sisään sekä ulospäin rautamuurilla. On kyllä täyttä järjettömyyttä saarnata näinkin julkisella foorumilla virusturvan hyödyttömyyttä. Valtaosa meistä ei aio eikä halua ymmärtää virusten ajatusmaailmaa. Silloin on parasta käyttää kaikkia mahdollisia keinoja tietoturvan parantamiseen. Ilmaiset muurit ja virusturvat ei paljoa maksa.
Werewolf_
Member
_
14. toukokuuta 2006 @ 14:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
riittää että asentaa winukan uusiks ilman muuria, kuten joku jo sanoikin. itselleni tuli alle minuutissa Zangoo tai joku vastaava virus. ja olin vasta saanu asennettua winukan uusiks :D

EDIT: verkkopiuha kiinni, eli verkossa olin, mutten edes avannut selainta. ja asennuksessa oli Win Xp Pro Sp2 ja winukan muuri päällä. Että se siitä suojauksesta sitten.

Windows palomuuri on kuin kalaverkko jossa on valaan mentävä reikä, paitsi että winukan palomuurissa on PALJON isompi reikä :)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. toukokuuta 2006 @ 14:18

Member
_
14. toukokuuta 2006 @ 14:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Samaa mieltä, vanhana pieruna minulla menee sormi suuhun kun luen kemistin ja kumppaneiden örkkienpoisto- ja elvytysohjeet raiskatuille koneille. Peruskäyttäjän kannattaa noudatta kaikkia asiantuntijoiden antamia suojausohjeita.

HP m9840sc, AMD Athlon? II X4 620 -prosessori, 6 Gt DDR3-SDRAM, NVIDIA® GeForce? GT230, Soundblaster X-Fi,Behringer Truth B2030A, Kovalevyt 640+640 + Buffalo DriveStation Duo 2x500, LaCie 500, Windows 7 Home Premium 64bit.
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
14. toukokuuta 2006 @ 19:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
riittää että asentaa winukan uusiks ilman muuria, kuten joku jo sanoikin. itselleni tuli alle minuutissa Zangoo tai joku vastaava virus. ja olin vasta saanu asennettua winukan uusiks :D

EDIT: verkkopiuha kiinni, eli verkossa olin, mutten edes avannut selainta. ja asennuksessa oli Win Xp Pro Sp2 ja winukan muuri päällä. Että se siitä suojauksesta sitten.
Mulle ei ole tullut viruksia windowsin asennuksen jäljiltä.
Eikä ole edes kovin kauaa kun asensin sen windows xp sp2 levyltä.
Ja windowsin omaa palomuuri mulla näyttää olevan päällä.
Suunnilleen paras muuri mitä mulla on ikinä ollut :)
yimanya
Suspended due to non-functional email address
_
14. toukokuuta 2006 @ 20:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kokeilin tuossa huvikseni ottaa Sygaten ja ADSL-boksista palomuurin pois päältä ja tein "All Service Ports"-testin täällä:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

ja olin hieman yllättynyt kun kaikkien porttien kohdalla oli vihreä laatikko eli siis kaikki blokattuna. Syynä lienee kai se, että NAT/PAT on päällä ADSL-boksissa. Eli siis jos TazaRilla on nattaava boksi niin eipä siitä kai juuri mitään läpi pääse.

Itselläni on aina ollut palomuuri ja virustorjunta käytössä mutta erittäin harvoin kyllä virustorjunta on mistään varoittanut, joten se ei kai olisi kovin välttämätön edes. Toki aloittelevalla käyttäjällä on hyvä olla virustorjunta kuten tässä ketjussa on moneen kertaan jo sanottu.

Allekirjoitus
jhvisto
Member

2 tuotearviota
_
14. toukokuuta 2006 @ 21:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
mutta koitas pistää natista että ohjaa kaiken liikenteen sun omaan privatti ip:seen, ja mitenkäs silloin?

aika venkula aihe täällä.. oikein alokoi naurattamaan :D

Senior Member

10 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 03:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Heh, kaveri asensi XP:tä uudelleen ja meni noin 20 sekuntia, työpöytä täynnä kuvakkeita ja kone aivan jumissa. No sitten uudelleen formatointi ja 2k alle. Ei myöskään tällöin ottanut kehoituksestani verkkopiuhaa irti. Viikon päästä valittaa kun Elisa katkaisi yhteyden muka liiallisen nettikaistan käytöstä. Menin katsomaan, kone oli Zombie verkossa roskapostittajana. Sen jälkeen on verkkopiuha aina irronnut asennettaessa :)

Moolokki
Member
_
15. toukokuuta 2006 @ 04:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yhden kerran olen asentanut Windowsin puhtaalle, formatoidulle kiintolevylle niin että verkkopiuha unohtui koneeseen kiinni. Ei muuten unohdu enää toista kertaa.

Säästää huomattavasti aikaa ja hermoja kun nyppää sen johdon irti ja asentaa Windows:n jälkeen ensimmäiseksi virustutkan ja palomuurin. Ja vasta sitten kytkee verkkopiuhan SP2:n ja muiden päivitysten asennusta varten.

Näin olen kantapään kautta oppinut.
hebe72
Member

3 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 05:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hieman offtopic mutta itse sammutan aina modeemin..en riuhdo piuhaa irti ;o)Toinen mielenkiintoinen juttu oli se,että eilen testasin www.grc.com:in Shields Up!:illa Windowsin oman palomuurin ja se sai kaikissa testeissä täydet pisteet eli kaikki portit olivat stealth tilassa eikä kone vastannut pingeihin..tämä vaan tiedoksi kaikille Winukan palomuuria mollaaville.Toki huono puoli on ettei se estä koneelta ulospäin pyrkivää liikennettä,siksi itse käytän kylläkin ZoneAlarmia.
yimanya
_
15. toukokuuta 2006 @ 05:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
mutta koitas pistää natista että ohjaa kaiken liikenteen sun omaan privatti ip:seen, ja mitenkäs silloin?
Kun tuossa tarkemmin asiaa tutkin niin ilmeisesti tossa ei ookaan NAT päällä vaan ainoastaan PAT.

Allekirjoitus
Senior Member

13 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 07:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Turvallisuudesta kannattaa pitää kiinni joka asiassa!
Member

4 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 08:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
En kyllä usko että ilman mitään palomuuria taikka virusohjelmia kone pysyy reilassa vaikket netissä käykkään ja siihen riittä kun kone on kytketty nettiin ja menee muutama sekuntti niin jopas on viruksia ja tämä on testattu ja koettu huonosti kyllä käy koneen ja kohta tukossa kuin nuhainen nenä.
Junior Member

2 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 10:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei pojat onnistu ilman suojausta netissä oleminen ja samaa mieltä juhaerikin kanssa.

Compac
pisberg
_
15. toukokuuta 2006 @ 11:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
joo tää on taas tällanen.. vaikuttaa yhtä uskottavalta kuin tuo kotietsintä juttu mikä oli tos hetki sit.. pelkkää provosointia eikä mitään perää.. kaikki ketkä on jonkin verran käyttäny tietokonetta ja nettiä tietää että imlan virusturvaa ja muuria ei kyllä potki pitkälle..tietysti jos kone on päällä sen verran että ehtii maksaa laskut pankissa ja sit menee kii eikä pidä auki 24/7niin voi pärjätä, mutta sit viel väittää että on käynyt epämääräsillä sivuilla ja ei oo vieraita tullu niin vaikuttaa kyllä siltä että henkilö ei kyllä tiedä mistä puhuu....toisaalta ei kyllä suositeltavaa että käyttää verkkopankkia ilman suojausta mutta sen kait kaik muut tajuu paitsi tämä yks heppu=D

Abit ip35, core 2 quad 6600@3.0Ghz + apogee GT,Msi GF 8800GTS Oc + zalman ZM-GWB8800 GT/GTS(G92),
8GB DDR2 800+ MHz Extreme Edition, samsung sata2 320GB+ 750GB, 2x zalman reserator 1, 2x240 ja 2x120 black ice gt
Senior Member

1 tuotearvio
_
15. toukokuuta 2006 @ 11:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ollut kyllä mielenkiintoinen ketju luettavaksi :) muutamsta kohdasta/väitteestä saanut kyllä hyvät naurut, itse en kyllä palomuurista/virustorjunnasta luovu, haluaisin pitää koneeni puhtaana.
Niin ja tuossa oli puhetta, jos nyt oikein muistan joku järvinen vai mikä jonka kantaan joku oli perustanut oman tietoturvattomuutensa niin kyllä sille nauroivat ATK-opettajat koulussa ja pyörittelivät päätään :)

jartar on kovasti lyömässä vetoa, mutta perusteluja ym.

ja btw TazaR jos sopii henk. kohtaisen kysymyksen esittää niin oletko töissä missään? ja jos olet jossain firmassa niin tietävätkö nämä sinun kantaasi näistä tietoturva-asioista? haluaisin kuulla mitä pomo sanoo kun ilmoitat ettet asenna mitään palomuuria yms. kun ne ovat turhia
Senior Member

5 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 13:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pitäisköhän mun ihan kokeeksi asentaa XP tohon vanhaan koneesees ja laittaa nettiin kiinni ilman mitään suojaa. Asentaa vaan päivitykset netistä. Ja sit kattoo kuinka äkkiä on tukossa.

Intel Core 2 Duo E7400, Asus P5QL PRO, 2x2 GB DDR2 800 RAM, WD 250 GB SATA2 + WD 500 GB SATA2, ECS nVidia GeForce 9800 GT 512 MB, Antec Sonata III

Seuraa eroseteleiden matkaa http://www.eurobilltracker.eu/?referer=107869
Kinroad-foorumi http://kinroad.freezoy.com/
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 13:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
jartar on kovasti lyömässä vetoa, mutta perusteluja ym.
Määpä lyön sitten virustutkan ja windowsin oman palomuurin päältä.
Katsellaan huomenna tilannetta.
Jos tulee paskaa koneelle niin saattepahan ainakin hyvät naurut :)
Ja koneeni on verkossa aina 24/7.
Senior Member

5 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 13:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Muistas jartar käydä sitten myös epämääräisillä sivuilla :)

Intel Core 2 Duo E7400, Asus P5QL PRO, 2x2 GB DDR2 800 RAM, WD 250 GB SATA2 + WD 500 GB SATA2, ECS nVidia GeForce 9800 GT 512 MB, Antec Sonata III

Seuraa eroseteleiden matkaa http://www.eurobilltracker.eu/?referer=107869
Kinroad-foorumi http://kinroad.freezoy.com/
TazaR
Junior Member
_
15. toukokuuta 2006 @ 14:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen ollut töissä esim. kaupunkini koulujen atk tuessa kuten jo aijemmin on käynyt ilmi. Eikä siellä tarvita softa palomuuria, koska se on toteutettu rautapuolella. Myöskään virustorjuntaa tuon reborn tekniikan ansiosta ei tarvita. Mutta jos työnantajan toivomus olisi se että ne tulee asentaa niin tottakai ne asentaisin vaikka henk koht mielipide olisi mikä hyvänsä. Ajatellaan vaikka toisinpäin että sinun työnantajasi kieltäisi sinua asentamasta mitään turvaohjelmia, et varmaankaan olisi niitä asentamassa siinä tapauksessa vaikka itse ajattelet että ne ovat välttämättömiä?

ja pisbergille. Kone on auki suunnilleen 12 tuntia päivässä. Ja sen verran olen sitä käyttänyt, että tiedän että ilman palomuuria ja virustorjuntaa tulee toimeen. Saattaahan koneessani olla vaikka miljoona virusta, mutta entäs sitten jos ne eivät tee yhtään mitään? Mitään niin arkaluontoista materiaalia koneellani ei ole, että se minua haittaisi jos joku siitä tietäisi
Member
_
15. toukokuuta 2006 @ 15:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos jollakin tosiaan on toimeton kone niin varmaan tällaisen kokeen tekeminen voisi olla mielenkiintoinen. Ja ilman muuta pitää käydä kräkki- ja törkysivujen örkkitunkioilla penkomassa.

HP m9840sc, AMD Athlon? II X4 620 -prosessori, 6 Gt DDR3-SDRAM, NVIDIA® GeForce? GT230, Soundblaster X-Fi,Behringer Truth B2030A, Kovalevyt 640+640 + Buffalo DriveStation Duo 2x500, LaCie 500, Windows 7 Home Premium 64bit.
Senior Member
_
15. toukokuuta 2006 @ 15:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
TazaR rautamuuri + reborn-tekniikka tai softamuuri ja virustorjunta.
Eli niinkuin totesin ei sitä koneet missään ole aivan ilman palomuuria!
Joko käyttä tuota vaihtoehto 1 tai 2 niin pysyy kyllä hyvin suojassa.
Ne joilla ei ole rautamuuria korvaavat sen softamuurlla, eli mitään ei ole turhaa ja reborn tekniikka korvataan virustorjuntaohjelmalla. :)

Noita testejä tehdään kyllä lukuisia. Sanoisin, että lähes jokainen auttava fixaaja on täällä kokeillut koneen saastuttamista ja etsinyt viruksia ;)

Member
_
15. toukokuuta 2006 @ 16:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Näinhän tässä kävi; rienaavan raflaava otsikko joka seurakunnassa herätti primitiivireaktion ja nosti niskavillat pystyyn ja 5 sivua argumentointia suuntaan tai toiseen, mahtava iltalypsy koko ajan tarkentuvine yksityiskohtineen ja sitten aaxxeell:in tyhjentävä loppulausunto joka veti pohjan pois otsikolta osoittamalla sen harhaanjohtavuuden.

Senior Member
_
15. toukokuuta 2006 @ 16:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Aivan, laittaisin itse mielumin otsikoksi "Tietoturva-ohjelmien tarpeellisuus?" tai vastaavaa. Uskoisin, että se on enemmän sitä mitä haetaan "edelleen".

Mainos
_
__

_
Member

3 tuotearviota
_
15. toukokuuta 2006 @ 16:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen huvittuneena seurannut keskustelua mielipiteitä on laidasta laitaan. Petteri Järvinen kirjoitti itse tänä vuonna tietokone-lehden palstalla, että tulisi hyvin toimeen ilman virusohjelmaa, mutta palomuuri on oltava.

En ota mitään kantaa kirjoitusketjun aloittajan tilanteeseen, koska tietojen paikkaansapitävyyttä tässä tilanteessa on mahdoton tarkistaa.

On vaikeata uskoa, että ilman palomuuria+virusohjelmaa tulee toimeen.Toisaalta tiedän, että pc:n voi säätää todella tiukaksi (http://www.dead-eye.net/WinXP%20Services.htm) niin, että ongelmia ei paljoa voi tulla eli kaikki käyttöjärjestelmä aukot ja ylimääräiset palvelut kiinni(mitä et käytä)niitä käyttämättömiä palvelua on todella paljon eli mikäli ne suljetaan niin ulkopuolisten mahdollisuudet päästä koneelle pienenevät todella paljon - samoin tietenkin pitää sulkea javat, netbios (http://www.markusjansson.net/erecent.html) jne.

Ja hyvin paljon riippuu siitä miten paljon internettiä käyttää ja missä käy tms. Periaatteessa mikäli kone oli säädetty todella tiukaksi voisi olla mahdollista tulla toimeen ilman virusohjelmaa, mutta ei ilman palomuuria ja viimeksimainittu jo no. rikosoikeudellisten vastuukysymyksien takia eli kukaan ei ota konetta käyttöösi tai käytä kovalevyäsi laittomuuksiin tai et levitä, jotain koneeltasi. Mutta edellämainitussa tapauksessa voidaan ajautua jo siihen, että netin käytössä voi olla häiriöitä.

Väistämättä lopulta tulee esiin, että miksi pitäisi olla ilman virusohjelmaa+palomuuria? Ainoa haitta on prosessorin kuormituksen kasvu ja mahdollinen maksu ohjelmista, mutta hyvin harva on niin pitkälle edistynyt tietotekniikassa, että tietää-osaa säätää koneensa niin hyvin....

ps.itselläni on palomuuri(softapohjalla)+NAT+virusohjelma ja muitakin suojatoimenpiteitä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 15. toukokuuta 2006 @ 16:34

Sivu:<12345678>
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > virukset ja haittaohjelmat > virustorjunta/palomuuri ohjelmat turhia?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy