User Käyttäjä Salasana  

lauantai 21.12.2024 / 17:36
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > ensimmäinen linux.
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ensimmäinen linux.
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Samu06
Junior Member
_
5. marraskuuta 2006 @ 14:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vähän offtoppic, mutta kysytäänpä kumminkin. Sattuisko kukaan tietämään mistä sais ladattua wanhoja red hatteja (7.x-9.x). Googlella löytyy läjäpäin linkkejä, mutta yhtään toimivaa ei ole tullut eteen.
Senior Member
_
5. marraskuuta 2006 @ 17:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Funetin arkistosta löytyy ainakin RedHat 7.3 (Valhalla) ja 9 (Shrike)

ftp://ftp.funet.fi/pub/linux/mirrors/redhat/redhat/linux/archived-redhat-linux/
Samu06
Junior Member
_
5. marraskuuta 2006 @ 17:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suurkiitos!
zxcvbv
Junior Member
_
24. marraskuuta 2006 @ 13:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti laspa:
Kertokaas gurut, mikä olis nyt se täystosinyypän eka linux, kone olis p3 550mhz, 256mt muistia ja kovo jotai 6 gigaa. Graafinen käyttis pakko olla. Ja siis linuxia en ole ikinä muutaku livecdeellä kokeillu puol tuntia..
Itse löysin Dream Linuxin ja kokeilin asentaa 800mhz 256mt kannettavaan koneeseen ja on todella siistin näköinen, multimediat sun muut toimii suoraa ja kaiken muun lisäksi NOPEA.

Parin päivän käytön jälkeen joudun kyllä suositella kaikille, jotka haluaa kevyen siistin ja toimivan Linuxin.

http://www.dreamlinux.com.br/
kaitim
Suspended due to non-functional email address
_
26. marraskuuta 2006 @ 12:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kaitim:
Minulla on emolevylle integroitu äänikortti. Emolevy on PC CHIPS K7. Paketissa lukee SiS 741GX/964L Chipset. Saattaa olla kiinalainen (taiwanilainen) tapaus. Lukee vielä www.pcchips.com. Nytkin kirjoitan tätä juttua Mandriva 2007:ssä ja Opera-selaimella. Virrankatkaisukin näyttää nyt toimivan.

Kävipä niin hassusti. Kokeilin Fedora 6.0:aa ja YLLÄTYS YLLÄTYS se löysi äänikorttini. Minun koneenmi ei enää olekaan mykkä. Puhumattomuuta kesti yli vuoden. Kokeilluista distroista on lista (ja pari kommenttia) luettavana http://personal.inet.fi/koti/valinta.timoskainen.ky/turva.txt
Nyt aukeavat Real media muotoiset nettiradiot ja nettivideot. Windows media muoto ei avaudu ja toistaiseksi myös Google Earthissa on jotain häiriötä.

KAI TIMOSKAINEN RÄÄKKYLÄ www.iki.fi/kaitim
Member
_
28. marraskuuta 2006 @ 17:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
tossa pari päivää sitte hommasin ton ubuntun ja hyvin on toiminu.
turska2
Newbie
_
17. joulukuuta 2006 @ 15:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Asensin Ubuntun masiinalleni tuossa kaksi viikkoa sitten siltä perus Desktop i386 CD:ltä(6.10). Syynä oli vain halu kokeilla jotain uutta, Windows alkoi vain kyllästyttää muokkaamattomuudellaan. Asennuksessa ei ollut mitään ongelmia: resuluutiokin oli valmiiksi 1600x1200, osiointiin oli mainio graafinen työkalu GParted.
Ubuntun oma wiki oli oiva apu ongelmatilanteissa, mutta sen hakua ei ollut Firefoxissa valmiina. Linkki onneksi oli Bookmarkseissa. Sain xorg.conffinikin sekoitettua kun copy-pastetin netistä tekstiä saadakseni Logitech MX510-hiiressäni kaikki nappulat toimimaan. Windowssista onnistuin korjaamaan tosin, ja lopulta ne nappulat kaikki toimi.
Käytin tuota GNOMEa hetken, mutta sitten kyllästyin sen muokkaamattomuuteen. Asentamalla paketin xubuntu-desktop sain Xfce:n joka oli paljon parempi, nopeampi ja muokattavampi. Suosittelisin Xubuntua enemmän kuin Ubuntua.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 17. joulukuuta 2006 @ 15:55

jontus
_
18. tammikuuta 2007 @ 10:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Versio 0.0.4 25.04.06 työnimellä "Hahmotelma"

Usein törmää kysymyksen että mistä linux jakelusta kannattaa aloittaa niin kerään hieman listaa tähän.

25.4.06 Sattuipa silmään loistava artikkeli "Miksi Linux ei ole Windows" joka on jokaisen Linuxia kokeilevan Windows käyttäjän syytä lukaista läpi ennen kuin aloittaa.
http://webd.savonia-amk.fi/www/kt22440/L...oo_windows.html

Pitää kumminkin muistaa että linux jakeluita on todella monia. Jos yksi ei miellytä niin se ei tarkoita sitä etteikö joku toinen olisi parempi.
Lainaus:

Huom.Huom.hyvä käyttöjärjestelmä on sellainen että jokainen osaa käyttää sitä!Eli kun laittaa "käyttiksen" koneeseen niin käyttis pitäis ite asettaa kaikki sille käyttäjälle,KAIKKIA ei kiinnosta asetella sitä hirveesti, ja kaikki ei ole Nörttejä vaan tavallisia ihmisiä jotka haluaa helpokäyttöisen järjestelmän,tässä Windows on onnistunut,mutta windowsilla on paljon enemmän muita vikoja,mutta ne eivät ole minua haitanneet minua.Itse ajon ladata/hankkia Ubuntun mutta joss pitäisi alkaa consolessa häsläämään jollain koodeilla niin että saisin asetukset oikein.
jontus
_
18. tammikuuta 2007 @ 10:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti .W.:
Versio 0.0.4 25.04.06 työnimellä "Hahmotelma"

Usein törmää kysymyksen että mistä linux jakelusta kannattaa aloittaa niin kerään hieman listaa tähän.

25.4.06 Sattuipa silmään loistava artikkeli "Miksi Linux ei ole Windows" joka on jokaisen Linuxia kokeilevan Windows käyttäjän syytä lukaista läpi ennen kuin aloittaa.
http://webd.savonia-amk.fi/www/kt22440/L...oo_windows.html

Pitää kumminkin muistaa että linux jakeluita on todella monia. Jos yksi ei miellytä niin se ei tarkoita sitä etteikö joku toinen olisi parempi.

Asennettavat:
==========

Suse
http://www.opensuse.org/Download (OpenSuse)
- kaivataan kokemuksia!!

Ubuntu
http://www.ubuntulinux.org/
- Mahdollisuus valita pieni latauskoko (1 CD) jolloin loput ladataan
netistä asennuksen aikana.
- Mahdollisuus kokeilla LiveCD:a jolloin mitään ei asenneta kiintolevylle, koko linux on CD levyllä. Hyvä kokeilua varten.
- Kohtuullisen kevyt pyörittää hieman vanhemmallakin koneella.
- Monilla ollu ongelmia äänien kanssa. Ratkaisu vaatii usein hieman linux tietämystä jos ongelma ilmenee.

Kubuntu
http://www.kubuntu.org/
- Ubuntu projekti KDE työpöydällä. Lähinnä makuasia kumpi on parmpi Gnome vai KDE.
- Huhut kertovat että projekti on nykyään hieman perässä Ubuntu projektista. lisätietoja kaivataan!!

Manriva
http://www1.mandrivalinux.com/fi/
- Asennusohjelma on todella selkeä (myös suomeksi), nopea ja helppo.
- Jostain syystä hyvin useat tämän distron ekana kokeiluun valinneet
palaavat takaisin Windows käyttäjiksi.
- kaivataan kokemuksia, omat on vuosien takaa!!

Fedora Core
http://fedora.redhat.com/
- kaivataan kokemuksia!!

Lineox
http://www.lineox.net/index.php
- Suomalainen
- kaivataan kokemuksia!!

Live(eivät vaadi asennusta, hyviä kokeilua varten)
===

Knoppix
http://www.knoppix.net/
- kaivataan kokemuksia!!

Ubuntu
http://www.ubuntulinux.org/
- kaivataan kokemuksia!!

Suse
http://www.opensuse.org/Download
- kaivataan kokemuksia!!

Fedora
http://www.fedora.us/wiki/LiveCd
- kaivataan kokemuksia!!

Kommentteja noista distroista olisi kiva saada, hyviä ja huonoja
puolia nini vois listailla tähän aloittelojiden ihmeteltäviksi.

25.04.06 Lisätty artikkeli
Huom.Huom.hyvä käyttöjärjestelmä on sellainen että jokainen osaa käyttää sitä!Eli kun laittaa "käyttiksen" koneeseen niin käyttis pitäis ite asettaa kaikki sille käyttäjälle,KAIKKIA ei kiinnosta asetella sitä hirveesti, ja kaikki ei ole Nörttejä vaan tavallisia ihmisiä jotka haluaa helpokäyttöisen järjestelmän,tässä Windows on onnistunut,mutta windowsissa on paljon enemmän vikoja,mutta ne eivät ole minua haitanneet.Itse ajon ladata/hankkia Ubuntun mutta joss pitäisi alkaa consolessa häsläämään jollain koodeilla niin että saisin asetukset oikein.Niin en käyttäisi Ubuntua
Member
_
21. tammikuuta 2007 @ 07:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Fedorasta tuli uusi versio joulukuussa eli Fedora Core 6. Päivitystahti Fedorassa on melko hengästyttävä, FC5:n elinkaari jäi puolen vuoden mittaiseksi. Ilmeisesti jatkossakin Fedorat on tarkoitus päivittää puolen vuoden välein, mutta veikkaan että keskivertokäyttäjä tuskin jaksaa vetää konetta nollille aina uuden version ilmestyessä. Nyt FC6:sta hehkutettiin sen verran ennen sen ilmestymistä, että päätin tyhjätä koneen ja asentaa FC6:n.

Suurin ero FC5:een on grafiikassa ja todellakin, FC6:ssa on kaikennäköistä vipinää ja sutinaa vaikka muille jakaa. Asennus oli entiseen tapaan helppoa, mutta Anacondassa eli Fedoran asennusohjelmassa oleva bugi aiheutti pientä päänvaivaa: se asensi kernelistä i586 version, jolloin mm. nvidian näyttöajureita ei voi asentaa. Kernelin poistamisella voi olla dramaattisia seurauksia käyttöjärjestelmän toimivuuden kannalta, turvallinen versio poistosta löytyy esim. osoitteesta
http://www.fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=134287. Tuo --force optio oli ihan näppärä, se päivitti kaikki keskeiset kernelin vaihtoon liittyvät paketit lennosta.

Paras sivu ns. postinstallaatiotoimenpiteisiin löytyy osoitteesta
http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-fc6.html
Valitettavasti Stanton Finley ei enää tee FC6 versiota asennusohjeistaan.

Reposektorilla Livnan ja RPMForgen taistelu nähtävästi jatkuu. Pistin toiseen koneeseen livnan ja toiseen RPMForgen, livnalla minulla ei ole ollut sellaisia päivitysongelmia kuin RPMForgella, ja lisäksi nvidian ajurit saa vain livnasta. Valinta on sinun. Jos valitset RPMForgen, älä asenna livna-release-6.rpm -pakettia, vaan tee livnalle oma repotiedosto, ohjeet löytyvät mm. osoitteesta http://www.stanton-finley.net/fedora_cor...es.html#nVidia.

Sinänsä käyttö on ihan vastaavaa kuin FC5:ssä ja sekä Gnome että KDE olivat ihan entisenlaisia. Nuo mainitsemani vipatukset ja väpätykset löytyvät Compizista ja Berylistä. Compiz asennetaan oletusarvoisesti ja sen päälle pistämiseen löytyvät ohjeet kuuklettamalla. Jostain syystä Beryl on jäänyt lapsipuolen asemaan, vaikka sen asentaminen on helpompaa, se säilyttää mahdollisuuden vaihtaa ikkunoiden koristelua (Window decorator) ja siinä on mielestäni enemmän optioita kuin Compizissa. Näytön ajureiden asentamisen jälkeen Berylin voi asentaa helposti seuraavasti:
su -
yum install beryl-kde
Ja/tai
yum install beryl-gnome

Beryl lähtee käyntiin yksinkertaisesti komennolla:
beryl-manager

Jos haluat että Beryl starttaa kun kone käynnistyy tee linkki:
ln -s /usr/bin/beryl-manager ~/.kde/Autostart/

Tarkemmat ohjeet voi kaivella Wikistä. Näytön palkkiin, KDE:ssä siis alalaitaan ilmaantuu punainen timantti, josta teemoja ja koristeluja voi vaihtaa. Mitä Compizia alussa käyttelin, kaikki tämä puuttui siitä tai ainakin oli jemmattu niin ovelasti, ettei se sattunut silmään.

Eli loppuviimeksi: FC6 on kyllä elegantein käyttis mitä olen koskaan käyttänyt, silmäkarkkia piisaa. Joku täällä väitti että Fedora on noviisille helppo opetella. En ole ihan samaa mieltä, mutta kyllä Fedora on mielestäni helppokäyttöisempi kuin esim. Ubuntu. Ainoa miinus tulee siitä että jostain syystä vanha Deskjettini mykistyi Fedoran edessä, FC5 kyllä pyöritti sitä. Kaikki muut perifeeriset komponentit asentuivat ilman päänsärkyä.
Senior Member
_
26. tammikuuta 2007 @ 23:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kerronpa kokemuksiani hiukan vähemmälle julkisuudelle jääneestä Arch Linuxista, joka ei toki ole ensimmäinen linuxini mutta jota olen käyttänyt puolitoista vuotta.
Kaikenkaikkiaan tämä distro on positiivinen kokemus ja verrattuna Slackwareen tai Gentooseen muutama asia sopi tässä distrossa omaan "ajatusmaailmaani" paremmin.
Joka tapauksessa Archin "perusluonne" on kevyt ja yksinkertainen. Sitä ei ole tarkoitettu aivan ensimmäiseksi distroksi vaan kohderyhmänä on ehkä hiukan kokeneemmat käyttäjät. Tekstipohjainen Arch-base asennus tuo ns. puhtaan linuxin, johon voi nettiyhteyden kautta lisätä tarvittavat ohjelmat. Myös floppy-asennus onnistuu joten ilman cd-asemaakin voi tämän asentaa. Mutta toki perusasennus cd:kin on ladattavissa, kuten muissakin distroissa.
Aluksi vierastin Archin tekstipohjaista pacman-pakettienhallintaa mutta nyt käytön aikana ja kokemuksen karttuessa olen todennut sen todella käyttökelpoiseksi. Arch Linuxin tuki ei ole aivan niin kattavaa, kuin esim. Gentoon tai monen muun mutta varmasti riittävä ja foorumilta alkaa löytymään jopa suomenkielisiä apua antamaan, mikäli englanti ei oikein taivu.
Arch Linux on ns. ajantasainen distro, joka pyrkii käyttämään aina "up-to-date" -paketteja ja on optimoitu i686:lle (x86 tai x86-64) eli vanhempiin koneisiin se ei käy.
Suosittelen Archia ainakin kääntämiseen kyllästyneille Gentoon käyttäjille ja tietysti muille innokkaille linux-harrastajille sekä käyttäjille, jotka haluavat vakaan koneen uusilla mausteilla!

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. tammikuuta 2007 @ 01:28

kaitim
_
27. tammikuuta 2007 @ 02:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onko tuossa Arc-linuksissa suomennettuja ohjelmia?
Olen kokeillut minidistroja Puppix ja DSL. Ne vaikuttivat hyvältä ja nopeilta. Mutta kaverini eivät osaa englantia ja noita minun mainitsemiani minidistroja ei ole suomennettu. Kone, jossa niitä kokeilin on 300 MHz ja 8 Gigan levy. Mandriva takkuilee siinä. Omassa käytössä on 3 GHz kone ja sinä pyörii järeämpikin distro, tällä hetkellä Fedora 6.
CLIP
Kerronpa kokemuksiani hiukan vähemmälle julkisuudelle jääneestä Arch Linuxista, joka ei toki ole ensimmäinen linuxini mutta jota olen käyttänyt puolitoista vuotta.
Kaikenkaikkiaan tämä distro on positiivinen kokemus ja verrattuna Slackwareen tai Gentooseen muutama asia sopi tässä distrossa omaan "ajatusmaailmaani" paremmin.
Joka tapauksessa Archin "perusluonne" on kevyt ja yksinkertainen. Sitä ei ole tarkoitettu aivan ensimmäiseksi distroksi vaan kohderyhmänä on ehkä hiukan kokeneemmat käyttäjät. Tekstipohjainen Arch-base asennus tuo ns. puhtaan linuxin, johon voi nettiyhteyden kautta lisätä tarvittavat ohjelmat. Myös floppy-asennus onnistuu joten ilman cd-asemaakin voi tämän asentaa. Mutta toki perusasennus cd:kin on ladattavissa, kuten muissakin distroissa.
/CLIP

Senior Member
_
27. tammikuuta 2007 @ 04:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Itse ajon ladata/hankkia Ubuntun mutta joss pitäisi alkaa consolessa häsläämään jollain koodeilla niin että saisin asetukset oikein.Niin en käyttäisi Ubuntua
Varmasti graafisen puolen työkaluilla Ubuntussa saa säädettyä paljon.

Koska Linux-distroja on monia, erilaisten ongelmatilanteiden ohjeet annetaan yleensä nimenomaan siten, että sitä voi soveltaa jokaiseen distroon. Kun kaikissa distroissa tuo konsoli on olemassa, niin eikö se ole luontevaa tehdä sitä varten sopivat ohjeet? Näin homma on toiminut siitä lähtien kun distroja alkoi ilmestyä maailmalle 90-luvun alkupuolelta.

Jos ei halua hyväksyä laajemmin linuxin käyttöön liittyvää "erilaista ajattelutapaa" (lue se miksi linux ei oo windows), niin linuxin käytön opettelua on turha edes aloittaa.

It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
Rampsa
Newbie
_
31. tammikuuta 2007 @ 12:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olisko kellään tietoa millä ohjelmalla saan purettua ladattuja tiedostoja kun käyttöjärjestelmänä on minulla linux?
Senior Member
_
31. tammikuuta 2007 @ 15:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Olisko kellään tietoa millä ohjelmalla saan purettua ladattuja tiedostoja kun käyttöjärjestelmänä on minulla linux?
Jaa'a, noilla pohjatiedoilla..

Minulla tässä on käyttöjärjestelmänä Gentoo ja KDE työpöytäympäristössä täysasennuksella (oletus) yleisempien pakettien purku hoituu kun tiedostoa klikkaa hiiren oikealla näppäimellä..

Ark on siis tuo ohjelma tässä kde:ssä.

(yleensä kyllä käytän konsolissa unzippiä, unrarria tai unacea)

Rampsa
Newbie
_
31. tammikuuta 2007 @ 16:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitokset :D
Member
_
1. helmikuuta 2007 @ 06:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse olen käyttänyt nyt jonkin aikaa Kubuntua ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen. En valinnut KDE:eeta sen takia että olisin halunnut Windowsmaisen työpöydän, muttta käytin pitkään Gnomea joten vaihtelu virkistää. Ubuntu on kyllä varmasti aloittelijalle hyvä Linux-jakelu aloittaa ja ainahan sitten jos haastetta haluaa voi muita kokeilla.
Olen kyllä Gentootakin asentanut, mutta huonoin tuloksin. Kuitenkin epäonnistuminen ei minua sen enempää haittaa sillä voisihan tässä taas kokeilla joskus ihan pidemmän ajan kanssa.
openSusesta on version 10.1 osalta huonoja kokemuksia, paketinhallinta eikä mikään tuntunut minulla toimivan, mutta taitaa tuo uudempi versio olla jo hiotumpi.
Fedora Corea ja Mandrivaa olen ohimennen testannut ja päteviltähän nuokin vaikuttivat.
Distrowatch <-- Ja eikun etsimään omaa Linux-jakelua :)
Rampsa
Newbie
_
1. helmikuuta 2007 @ 06:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
joo elikkä tolla open suse vai susa niin sillä saa avattua noita pakattuja tiedostoja?
viluinen
_
2. helmikuuta 2007 @ 15:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse asensin Ubuntun kakkos koneelle XP:n seuraksi, erittäin helppo asennus ja käytännössä kaikki tarpeellinen toimii. Ainut mikä minua kyrsii, on Firefox 2.0.0.1 toimimattomuus. Sitä asennellessani sain jopa rikottua alkuperäisen Firefox 1.5.0.7, joka kyllä korjaantui kun sen päivitti Synapticillä 1.5.0.9, mutta 2.0.0.1 ei sitten millään saa asennettua, prkl. Miksei ne ole voineet tökätä sitä jo vakioksi Ubuntuun?

Intel Core 2 Duo E6400, Abit AB9, Radeon X1950 Pro, 2Gt 667 DDR2, 160Gt kovo ja Win XP
Nyrkki
_
2. helmikuuta 2007 @ 20:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti viluinen:
Itse asensin Ubuntun kakkos koneelle XP:n seuraksi, erittäin helppo asennus ja käytännössä kaikki tarpeellinen toimii. Ainut mikä minua kyrsii, on Firefox 2.0.0.1 toimimattomuus. Sitä asennellessani sain jopa rikottua alkuperäisen Firefox 1.5.0.7, joka kyllä korjaantui kun sen päivitti Synapticillä 1.5.0.9, mutta 2.0.0.1 ei sitten millään saa asennettua, prkl. Miksei ne ole voineet tökätä sitä jo vakioksi Ubuntuun?
Uudemmassa Ubuntu 6.10 on Firefox 2 ja kaikki muutkin ohjelmat uudempia.
viluinen
_
3. helmikuuta 2007 @ 12:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ja eikös tuo 6.10 ole se lyhyen tuen Edgy Eft? Minä nimittäin latasin sen Dapper Draken, kun halusin vaakaan Linuxin. Mutta silti on aika tyhmää kun ei saa parhaan selaimen uusinta versiota asenettua...

Intel Core 2 Duo E6400, Abit AB9, Radeon X1950 Pro, 2Gt 667 DDR2, 160Gt kovo ja Win XP
ouzgi
Member
_
18. helmikuuta 2007 @ 08:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla ainakin on Ubuntu toiminut melko moitteettomasti. Ainoa ongelma mikä tuli, oli kun päivitin 6.06 -> 6.10, kun xorg.conf sekoittui eikä x:ää voinut ajaa. Sekin onnistui korjaamalla pari kohtaa xorg.confista ilman graafista käyttöliittymää, ei sen vaikeampaa. Lisäksi tietenkin ajurien kanssa painimista hieman, muttei sitä nyt voi kovin suureksi miinukseksi sanoa, joutuuhan ajurien kanssa painimaan windowsissakin aika ajoin.

Tuolla kakkoskoneella olen kokeillut Eliveä, PuppyLinuxia, Fluxbuntua ja ZenWalkia, mutta nyt siinäkin on Ubuntu 6.06, ilman X:ää tosin.

Ubuntu on mun mielestä ensimmäiseksi linuxiksi melko hyvä, lähinnä sen takia ettei tarvitse aivan joka asiaa itse säätää, ja että ongelmien ratkaisuun löytyy helposti ohjeet, usein vielä jopa suomeksi. Se on helppo asentaa ja helppo käyttää. Ainakin siis minun mielestäni.
kaitim
_
18. helmikuuta 2007 @ 14:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
CLIP
Tuolla kakkoskoneella olen kokeillut Eliveä, PuppyLinuxia, Fluxbuntua ja ZenWalkia, mutta nyt siinäkin on Ubuntu 6.06, ilman X:ää tosin.
/CLIP
Mitenkä se Puppy on toiminut, onnistuuko siinä uusien ohjelmien asennus? Kokeilin Live versiona Puppya ja DSL:ää ja näyttäisivät sopivan kakkoskoneeseen, mutta en ole vielä uskaltanut asentaa, koska käyttäjät pelkäävät englanninkielta. Rima laskisi tuntuvasti, jos saisi esim Operan asennetuksi suomenkielisenä, kaverit näes ei juuri muuta tee kuin surffaaa netissä.

ouzgi
Member
_
19. helmikuuta 2007 @ 18:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kaitim:

kokeilin sitä vain hyvin nopeasti kun mietin minkä distron siihen asennan. ainakin sen pohjalta ihan hyvin pelitti.
Mainos
_
__

_
volvopete
Newbie
_
20. helmikuuta 2007 @ 02:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse alottelin joskus Ubuntun 5.0? versiolla ja eri distroja kokeillessa päädyin käyttämään minulle sopivinta pclinuxos:ää http://www.pclinuxos.com/page.php?7 Suosittelen lämpimästi .

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > ensimmäinen linux.

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2024 AfterDawn Oy